Kid-a Skrevet 8. august 2002 #1 Skrevet 8. august 2002 Undres... noen ord og uttrykk viser seg å være svært så vanskelige å forklare betydningen av for Kid-a som ennu er ung og dum. Hvis et ord som nærmiljø står helt alene for seg selv, hva slags betydning har det da? Ungdommens hus? Og hva er egentlig forskjellen på kristen og personlig kristen? Kid-a ... liker å treffe spikeren på kornet...
Leo Skrevet 9. august 2002 #2 Skrevet 9. august 2002 Kid-a! Mulig du er både ung og dum Har jo selvfølgelig ikke noe fasitsvar, men tror kanskje at nærmiljø betyr skolen/barnehagen, veien du/barna dine ferdes på osv. D.v.s. det som er nær DEG og som oppleves viktig for deg. Personlig kristen er lettere; Jeg er oppvokst og lever i en kultur som de siste tusen årene har vært basert på Bibelen og den kristne tro; Kulturelt sett er jeg altså kristen. Jeg har imidlertid ingen personlig tilknytnng til kristendommen og tror ikke på og bekjenner meg ikke til en kristen gud, altså er jeg ikke personlig kristen! Leo PS Dere vet vet al Gud og Allah er samme gud og at Jesus og Muhammed er Guds/Allahas representanter i hver sin religion? Begge er annerkjent både i kristendommen og i islam.
Klips Skrevet 9. august 2002 #3 Skrevet 9. august 2002 Så.. som utmeldt av statskirken er man fremdeles kristen? I betydningen kulturelt kristen, ikke personlig?
Gjest Anonymous Skrevet 9. august 2002 #4 Skrevet 9. august 2002 Noe sånt! Det er jo ikke til å komme fra at vår kultur for en stor del er basert på kristen etikk og moral og selv om vi ikke er personlig kristne, så forholder vi oss likevel til kristendommen hver dag. (De fleste etniske nordmenn feirer jo f.eks. jul). Leo
Klips Skrevet 9. august 2002 #5 Skrevet 9. august 2002 Er det virkelig basert på kristen etikk og moral, eller er etikk og moral ganske likt i de fleste religioner? Du skal gjøre mot andre... er for eksempel en gjenganger i mange religioner, det lærte jeg på skolen husker jeg.
Gjest Janna Skrevet 9. august 2002 #6 Skrevet 9. august 2002 Hvorfor har du adoptert den lille teite setningstingen som Waco alltid har på slutten av innleggene sine? :o Haaalloooo...... :blunke:
Kid-a Skrevet 10. august 2002 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2002 Fordi det ikke er teit, men kult, forstår du vel!
Kid-a Skrevet 10. august 2002 Forfatter #9 Skrevet 10. august 2002 Nei, nei... jeg svarte i grunn bare på det du spurte om. Forstår du det ikke, så er det strengt tatt verst for deg. Og til syvende og sist spiller det vel en mindre rolle i den store, stygge sammenhengen, gjør det ikke? Du får ha en vidunderlig dag. Smaken er som baken, vet du! Kid-a
Gjest care Skrevet 10. august 2002 #10 Skrevet 10. august 2002 ...........fin vending denne tråden tok...................
Kid-a Skrevet 10. august 2002 Forfatter #11 Skrevet 10. august 2002 Ja, ikke sant care? Har du noen flere glupe synspnkter?
tuji Skrevet 14. august 2002 #13 Skrevet 14. august 2002 Fy søren, så dårlig stemning det ble her! Men til det med "personlig" kristen: Jeg synes det er et kjempedårlig uttrykk, for hva er motsetningen; upersonlig kristen? Å være kristen = å tro at Jesus har dødd for menneskenes synder. Så enkelt er det.
Kid-a Skrevet 14. august 2002 Forfatter #14 Skrevet 14. august 2002 Noen ganger kan det være moro å krangle, vet du! For noen er det ikke såå enkelt, tuji... tydeligvis, uttrykket "personlig kristen" er jo innprentet i den norske folkesjela. Hva nå enn det måtte bety... Jeg fikk ikke såå mye respons på akkurat spørsmålene mine. Men allikevel... jeg har blitt litt klokere, kanskje?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå