AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #1 Skrevet 18. januar 2018 Vi har nettopp flyttet til en ny by, og barna har begynt i ny barnehage. Siden vi er ny i byen kjenner vi ingen, og jeg lurte på om det var noen av barna i barnehagen som bor i nærheten av oss. Jeg spurte ped.leder om jeg kunne få en gruppeliste over barna på avdelingen, men det kunne jeg ikke få. Det var strengt personlig, og blir ikke utlevert. Jeg kunne hverken få etternavn, telefonnr, adresse, e-post eller fødselsdato til noen av barna/foreldrene. Ikke en gang et lite hint om hvem som bodde i nærheten. Jeg spurte deretter FAU leder, og hun sa at hun slet med det samme. Hun fikk ikke noe heller og må derfor legge referat etter møter i hyllene til barna osv siden hun ikke får noen kontaktinfo. Hun sa at hun til og med ikke fikk utlevert kontaktinfo til de andre fau medlemmene som ble valgt på foreldremøtet om høsten. jeg har helt andre erfaringer fra tidligere barnehage, og eldstemann sin skole. Men, jeg vet ikke om dette er info jeg har krav på å få, eller om det er noe leder kan velge å gi. Jeg har prøvd å søke litt på nett, og på Datatilsynet sine sider virker det som at dette er noe man har krav på å få utlevert (med unntak av de som har hemmelig adresse, barnevernssaker el). Er det noen som vet noe håndfast som jeg kan bruke for å få utlevert noe info? Anonymkode: 3c022...c64 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #2 Skrevet 18. januar 2018 Skulle tro at dette er privat info som en ansatt ikke bare kan sende ut til alle foreldre som spør. Anonymkode: 0819c...3c4 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #3 Skrevet 18. januar 2018 Mulig det. Men er det ikke vanlig med klasselister i skolen fortsatt? Husker vi hadde det da jeg gikk på skolen, og på min sønn sin forrige skole fikk vi det hvertfall. Har ikke spurt på nye skolen enda. Anonymkode: 3c022...c64 1
maria.magdalena83 Skrevet 18. januar 2018 #4 Skrevet 18. januar 2018 Vi får ikke utlevert dette i barnehagen. Hvis vi skal invitere til f.eks bursdag får vi navnet på barna og tlf. nr til foreldre. Det synes jeg er helt greit. Har ikke behov for at "hvem som helst " skal ha tilgang til adressen min. 4
Duff Skrevet 18. januar 2018 #5 Skrevet 18. januar 2018 Mange barnehager har gått bort ifra å dele ut lister. Det du kan gjøre er å legge lapp i hylla til det barnet dere ønsker kontakt med. Skriv navn og mobilnummer og at barnet ditt ønsker å leke. 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #6 Skrevet 18. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig det. Men er det ikke vanlig med klasselister i skolen fortsatt? Husker vi hadde det da jeg gikk på skolen, og på min sønn sin forrige skole fikk vi det hvertfall. Har ikke spurt på nye skolen enda. Anonymkode: 3c022...c64 Før i tiden var det vanlig å bare dele ut lister med informasjon helt ukritisk. Nå gjelder andre vurderinger. Informasjon om barnets foreldre, adresse(r), fullt navn på begge foreldre og annet ansees av mange som privat informasjon som ikke kan distribueres av lærere eller barnehagepersonale. Foreldre i dag googler, og da finner de ut av hva andre barns foreldre gjør/har gjort osv. Dette kan føre til trakassering av barn og er i strid med personvernlovgivning. Anonymkode: 0819c...3c4 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #7 Skrevet 18. januar 2018 Jeg skjønner at både jeg og FAU kan leke lappeleken i hyllene. Men det virker da utrolig upraktisk i dagens digitale samfunn? Jeg synes også det er forskjell på å dele ut lister helt ukritisk til alle og å gjøre det til de som spør. Hos oss er det altså nei til absolutt alt. Anonymkode: 3c022...c64 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #8 Skrevet 18. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at både jeg og FAU kan leke lappeleken i hyllene. Men det virker da utrolig upraktisk i dagens digitale samfunn? Jeg synes også det er forskjell på å dele ut lister helt ukritisk til alle og å gjøre det til de som spør. Hos oss er det altså nei til absolutt alt. Anonymkode: 3c022...c64 Er du fra landet? Man deler ikke ut privat info i byene. Applaus til barnehagen hos deg for at de ikke deler noe om andre barns foreldre og kontaktinfo! Anonymkode: 0819c...3c4 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #9 Skrevet 18. januar 2018 Hvis barnehagen er restriktive med å dele ut denne informasjonen, så er det sannsynlig at de har, eller har hatt barn i barnehagen som ikke alle skal vite hvor bor. Vi opplevde det samme, og jeg var ganske masete tror jeg, fordi jeg synes det var tungvint med lapp i hyllen for alt, som jeg gjerne ville tatt på epost eller sms (bursdagsinvitasjon til alle på avdelingen for eksempel, eller innsamling til gave fra barna når en barnehageansatt sluttet eller fikk baby..) Men det var absolutt nei når jeg spurte. Senere kom min sønn i klassen til en jente han hadde gått i barnehagen med, men som han ikke hadde så mye kontakt med utenom barnehagen. Jeg var foreldrerepresentant, og da fikk vi beskjed om at det var regulert hva som kunne sendes ut av epostlister og adresselister i denne klassen, fordi det var et barn som bodde på en adresse noen andre ikke skulle vite om. Etter hvert forstod jeg at denne jenta (fra barnehagen) bodde hos sin mor, og at faren ikke skulle ha kontakt med dem pga tidligere vold. Så mitt forslag er - ikke mas om navne- og adresselister. Men be om at du kan få ta ordet på foreldremøte og orientere om barnet ditt (at dere er nyinnflyttet, bor i den gaten, gjerne får kontakt med flere, er det noen som går på dans eller skileik på fritiden som hun kan henge seg på osv..) Men ikke send rundt lister osv for å be om navn og opplysninger, antageligvis er det en grunn til at de er restriktive. Finn alternative måter, som gjør at de som vil sender deg en melding og tar kontakt. Anonymkode: 21524...979 21
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #10 Skrevet 18. januar 2018 Jeg kan ikke tenke meg at du har rett på denslags info, det ville vært veldig merkelig. Hvor har du det fra? Legg lapp. Det er ikke sånn at bare fordi info finnes digitat, så har du krav på å få den. Jeg seťter pris på at ikke info om meg gis ut til alle som spør. Anonymkode: 588f9...c6c 3
maria.magdalena83 Skrevet 18. januar 2018 #11 Skrevet 18. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at både jeg og FAU kan leke lappeleken i hyllene. Men det virker da utrolig upraktisk i dagens digitale samfunn? Jeg synes også det er forskjell på å dele ut lister helt ukritisk til alle og å gjøre det til de som spør. Hos oss er det altså nei til absolutt alt. Anonymkode: 3c022...c64 Hvordan skal barnehagen kunne bedømme hvem de kan dele slik privat informasjon om? 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #12 Skrevet 18. januar 2018 Men hvordan tolker dere dette da: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/skole-barn-unge/elevlister/ Nå står ikke bhg spesifikt nevnt her, men det gjør det i første spørsmål i faq’en som linker videre til det over https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/verktoy-skjema/sporsmal-svar/Skole-og-barnehage/ Jeg ønsker ikke å gjøre meg vanskelig, jeg ble bare så paff over å gå fra mye info til ingen info. Skjønner jo at praksisen jeg er vant til kanskje ikke er den mest vanlige. Hvordan gjør fau det hos dere da mtp referater? Anonymkode: 3c022...c64 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #13 Skrevet 18. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis barnehagen er restriktive med å dele ut denne informasjonen, så er det sannsynlig at de har, eller har hatt barn i barnehagen som ikke alle skal vite hvor bor. Vi opplevde det samme, og jeg var ganske masete tror jeg, fordi jeg synes det var tungvint med lapp i hyllen for alt, som jeg gjerne ville tatt på epost eller sms (bursdagsinvitasjon til alle på avdelingen for eksempel, eller innsamling til gave fra barna når en barnehageansatt sluttet eller fikk baby..) Men det var absolutt nei når jeg spurte. Senere kom min sønn i klassen til en jente han hadde gått i barnehagen med, men som han ikke hadde så mye kontakt med utenom barnehagen. Jeg var foreldrerepresentant, og da fikk vi beskjed om at det var regulert hva som kunne sendes ut av epostlister og adresselister i denne klassen, fordi det var et barn som bodde på en adresse noen andre ikke skulle vite om. Etter hvert forstod jeg at denne jenta (fra barnehagen) bodde hos sin mor, og at faren ikke skulle ha kontakt med dem pga tidligere vold. Så mitt forslag er - ikke mas om navne- og adresselister. Men be om at du kan få ta ordet på foreldremøte og orientere om barnet ditt (at dere er nyinnflyttet, bor i den gaten, gjerne får kontakt med flere, er det noen som går på dans eller skileik på fritiden som hun kan henge seg på osv..) Men ikke send rundt lister osv for å be om navn og opplysninger, antageligvis er det en grunn til at de er restriktive. Finn alternative måter, som gjør at de som vil sender deg en melding og tar kontakt. Anonymkode: 21524...979 Enig. Det er ikke lov å distribuere infolister om kontaktinformasjon. Men du kan la det være frivillig: den som ønsker kan føre opp sin kontaktinfo. Anonymkode: 0819c...3c4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #14 Skrevet 18. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan tolker dere dette da: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/skole-barn-unge/elevlister/ Nå står ikke bhg spesifikt nevnt her, men det gjør det i første spørsmål i faq’en som linker videre til det over https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/verktoy-skjema/sporsmal-svar/Skole-og-barnehage/ Jeg ønsker ikke å gjøre meg vanskelig, jeg ble bare så paff over å gå fra mye info til ingen info. Skjønner jo at praksisen jeg er vant til kanskje ikke er den mest vanlige. Hvordan gjør fau det hos dere da mtp referater? Anonymkode: 3c022...c64 Barnehagen sender ut referat en gang i året gjennom dataportalen alle foreldre har passord til. Anonymkode: 0819c...3c4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #15 Skrevet 18. januar 2018 6 minutter siden, maria.magdalena83 skrev: Hvordan skal barnehagen kunne bedømme hvem de kan dele slik privat informasjon om? Enkelt: de kan ikke dele privat kontaktinformasjon med noen av foreldrene, dette er internt i barnehagen og alle ansatte har streng taushetsplikt. Anonymkode: 0819c...3c4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #16 Skrevet 18. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke tenke meg at du har rett på denslags info, det ville vært veldig merkelig. Hvor har du det fra? Legg lapp. Det er ikke sånn at bare fordi info finnes digitat, så har du krav på å få den. Jeg seťter pris på at ikke info om meg gis ut til alle som spør. Anonymkode: 588f9...c6c Samme her. Vi har ingenting å skjule, ingen saker gående, alt er på stell og fryd & gammen - men virkelig, vi har nok i livene våre med fulle jobber og fritid - at disse barnehagebursdagene og skolebursdager får gå via lapper i boksen, etc. Blir så stress å forholde seg til å være på en offentlig liste der enkelte foreldre har større behov enn andre for å markere seg med alle sine sosiale initiativ, Lucia-diskusjoner og vaffelsteking. Vi vil ha minst mulig av det... Anonymkode: 0819c...3c4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #17 Skrevet 18. januar 2018 Praksisen i vår barnehage er at innlogget på barnheagens sider har man full tilgang til navn på alle barna på vår avdeling, mor/far og deres telefonnummer og mail (tror ikke det står adresse, men det finner man jo med raske søk). De gangen vi har bedt om et telefonnummer har de ansatte alltid funnet det, ingen hemmelighetskremmerier. Hvis jeg ønsker at de andre ikke ser min kontaktinfo kan jeg huke av for det på min profilside, men i utganspunktet er ikke dette noe vi ble spurt om. Dette er en vanlig stor barnehage i bergen (ca 50-70 barn) og systemet ble innført for ca 1 år siden. Konen er i styret og det er ikke kommet reaksjoner på dette. Da 7-åringen begynte i 2-klasse for noen år siden fikk hun med hjem adresse og telefon til begge foreldrene for trinnets 100 elever på vanlige klasselister. Anonymkode: 9ad3e...c9f 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #18 Skrevet 18. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan tolker dere dette da: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/skole-barn-unge/elevlister/ Nå står ikke bhg spesifikt nevnt her, men det gjør det i første spørsmål i faq’en som linker videre til det over https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/verktoy-skjema/sporsmal-svar/Skole-og-barnehage/ Jeg ønsker ikke å gjøre meg vanskelig, jeg ble bare så paff over å gå fra mye info til ingen info. Skjønner jo at praksisen jeg er vant til kanskje ikke er den mest vanlige. Hvordan gjør fau det hos dere da mtp referater? Anonymkode: 3c022...c64 Det står at det er unntak om noen har hemmelig adresse, det kan røpe sensitive ting osv. Og at det er skolens /bhg sitt ansvar å sørge for at de ikke gir ut sensitiv info. For alt du vet kan noen ha bedt om at bhg holder deres info hemmelig. Jeg synes du lager storm i vannglass her. Om du går til bhg med dette datatilsynsgreiene og faktisk krever info, gjør du det neppe lettere for deg og barnet å få venner... det er veldig sært. Lapp er da virkelig ikke så vanskelig, er det det da? Anonymkode: 588f9...c6c 7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #19 Skrevet 18. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står at det er unntak om noen har hemmelig adresse, det kan røpe sensitive ting osv. Og at det er skolens /bhg sitt ansvar å sørge for at de ikke gir ut sensitiv info. For alt du vet kan noen ha bedt om at bhg holder deres info hemmelig. Jeg synes du lager storm i vannglass her. Om du går til bhg med dette datatilsynsgreiene og faktisk krever info, gjør du det neppe lettere for deg og barnet å få venner... det er veldig sært. Lapp er da virkelig ikke så vanskelig, er det det da? Anonymkode: 588f9...c6c Selvsagt kan noen ha hemmelig adresse el, men det innebærer da ikke at info for alle skal holdes hemmelig. Storm i vannglass synes jeg ikke det er. Jeg har bare stilt et enkelt spørsmål på et forum pga jeg har møtt på en praksis som avviker fra mine tidligere erfaringer. Jeg har ikke planer om å lage noe kvalme i barnehagen. Jeg kan for all del legge lapper i hyllene, men stusset bare over at dette faktisk er det som tydeligvis er vanlig praksis. Ifølge kg hvertfall. Anonymkode: 3c022...c64 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #20 Skrevet 18. januar 2018 Jeg synes du er vanskelig her. Jeg har jobbet i tre forskjellige,store bhg i to byer i Norge. Vi har ikke gitt ut lister med andre foreldres adresse og telefonnr av personvern. Ønsker noen foreldre andres nr kan vi være mellomledd og spørre om det er Ok. Ellers blir det lapp i hylla. Det er faktisk ganske mange familier rundt omkring med skjermet ID. Åpne øynene litt. Samme praksis gjelder forresten i mange skoler. I to av mine barns klasser har vi fått utdelt lister med telefonnumre,men da har alle foreldre godkjent først. Listen legges ikke ut på nett. Anonymkode: 91ac1...327 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå