Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg diskuterte dette med en venninne og hun mente jeg var litt for "streng". Lurer på hva andres mening er.

Jobber i åpent kontorlandskap der vi alle sitter i samme rom, ingen skillevegger eller noe. Det er slitsomt nok i seg selv, med skravling, telefoner, printing osv. hele dagen. Det er ekstremt vanskelig å fokusere på noe, noe som også er litt av årsaken til at jeg ser på andre jobber...

Et moment jeg har merket meg at vi er forskjellige på, er terskelen for å spørre andre om ting. Da mener jeg ikke oppgaver man trenger hjelp til, men "småspørsmål". Hvordan staves dette ordet? Hva er dette på engelsk? Hvor ligger den butikken?

Vi sitter alle ved PC, og når jeg lurer på noe, skriver jeg det rett inn i google. Jeg får svar på tre sekunder. Men jeg merker meg at mange andre heller spør andre høyt. For meg faller det ikke naturlig i det hele tatt - mitt instinkt er alltid å finne svar på ting selv, og ettersom det er så mye støy vil jeg ikke avbryte folk mer i arbeidet enn de allerede blir. 

Min venninne sier at hun alltid spør først. Er jeg "streng" som synes at det er masete at folk skal spørre kollegaer om ting de bare kan skrive rett inn i søkefeltet?

Anonymkode: 32cd7...5d5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk er forskjellige. Noen lærer av å google og andre av å spørre direkte. Her må du bare bite det i deg og forstå at på en arbeidsplass så gjør folk ting på sin måte. 

Jeg som jobber i ferskvare har rutiner å forholde meg til og andre arbeidsoppgaver. Samtidig har alle mine kolleger sin måte å gjøre det på. Det kan irritere meg ja, men så lenge jobben blir gjort har jeg i bunn og grunn ingenting å klage på. 

Anonymkode: 671fe...b63

• Liker 2
Skrevet

Dette er såpass en bagatell at jeg bryr meg ikke om å ha en mening en gang

Anonymkode: d30a9...2b8

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er såpass en bagatell at jeg bryr meg ikke om å ha en mening en gang

Og likevel tok du deg tid til å svare.

Anonymkode: abb69...e9b

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker som deg. Det er skikkelig irriterende når folk spør om ting de kunne googlet selv på 2 sekunder. Jeg har hatt en sånn på nabopulten, og det var sånn passe gøy...

Anonymkode: 8037a...041

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også som TS. Å hele tiden avbryte andres konsentrasjon for å spørre om ting det tar fire sekunder å finne ut av selv er en uting. Det ødelegger flyten, og er veldig forstyrrende. 

Derfor sluttet jeg i jobben da de gikk over til åpent landskap, og fikk meg ny jobb med kontor. 

Anonymkode: 7e5d7...440

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også som TS. Å hele tiden avbryte andres konsentrasjon for å spørre om ting det tar fire sekunder å finne ut av selv er en uting. Det ødelegger flyten, og er veldig forstyrrende. 

Derfor sluttet jeg i jobben da de gikk over til åpent landskap, og fikk meg ny jobb med kontor. 

Anonymkode: 7e5d7...440

Hvor jobber du / hva slags stilling har du nå?

Jeg søker og er på mange intervjuer, men det virker som om åpent landskap er blitt veldig vanlig.

TS

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Og likevel tok du deg tid til å svare.

Anonymkode: abb69...e9b

Ja. Om du tenker litt etter forstår du muligens hvorfor. Er ikke så vanskelig å tenke seg til om man anstrenger seg. Vet det kan være litt vanskelig å bruke hjernen, men gi det et forsøk

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at du blir irritert, det hadde jeg selv blitt. Men kan det være at du er fra en yngre generasjon og maserene eldre, som ikke er vant til at alt finnes på google? Jeg merker forskjell hos oss. Neste gang noen spør (dvs de 20 neste gangene...) svarer du "det tror jeg dr. Google vet". Blir litt oppdragelse, men kan føre til endring. (Jeg tenker ofte ikke over at slik informasjon finnes på nett.)

Anonymkode: b38b1...098

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du blir irritert, det hadde jeg selv blitt. Men kan det være at du er fra en yngre generasjon og maserene eldre, som ikke er vant til at alt finnes på google? Jeg merker forskjell hos oss. Neste gang noen spør (dvs de 20 neste gangene...) svarer du "det tror jeg dr. Google vet". Blir litt oppdragelse, men kan føre til endring. (Jeg tenker ofte ikke over at slik informasjon finnes på nett.)

Anonymkode: b38b1...098

Jeg har en kollega som er 70+ og han spør om alt, og der tror jeg ikke på noen endring.

Det som er irriterende er at min jevnaldrende kollega (også i tyveårene) gjør det samme. Hun stiller spørsmål høyt hele dagen. Jeg fatter ikke hvorfor noen er så hjelpesløse.

TS

• Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg jo ikke hva du jobber med, men jeg revolusjonerte min nåværende arbeidsplass da jeg demonstrerte at det omtrent ikke finnes grenser for hva man kan google seg frem til:P Så det trenger ikke ha noe med latskap å gjøre, men heller mangel på kunnskap om mulighetene.

Anonymkode: 066a6...8c4

Skrevet

Jeg tenker at vi er forskjellige. Noen elsker å være sosiale og bruker små spørsmål som en anledning til å snakke med andre. Noen er usikre inni seg og trenger bekreftelser fra andre, ergo bedre å spørre naboen enn Google. Andre igjen liker stillhet og har ikke behov for å være veldig sosiale til enhver tid, er trygge på seg selv og kan sånn sett finne hjelp på nett. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk er forskjellige. Noen lærer av å google og andre av å spørre direkte. Her må du bare bite det i deg og forstå at på en arbeidsplass så gjør folk ting på sin måte. 

Jeg som jobber i ferskvare har rutiner å forholde meg til og andre arbeidsoppgaver. Samtidig har alle mine kolleger sin måte å gjøre det på. Det kan irritere meg ja, men så lenge jobben blir gjort har jeg i bunn og grunn ingenting å klage på. 

Anonymkode: 671fe...b63

Utfordringen er at det å spørre i tide og utide om ting som enkelt kan googles eller finnes skriftlig på andre måter, avbryter andres arbeidsflyt. I min bransje er det tidvis oppgaver som krever stor grad av konsentrasjon for å få ting rikti (en liten feil kan gjøre at alt havarerer og man må begynne på nytt). Da er det ganske irriterende å få et spørsmål - som visse kolleger har spurt om minst 5 ganger før - om en ting som enkelt kan googles eller står tydelig forklart på vår interne dokumentasjon/intranett. 

Selvsagt skal det være lov å spørre i blant, og det er lov å være usikker. Men det må balanseres, og man bør samle opp spørsmål og heller ta disse i små møter, evt. spørre samlet mot slutten av dagen eller noe slikt. 

For det andre, så syntes jeg det er viktig at man viser en viss selvstendighet i jobben man gjør. Det betyr ikke at det aldri er lov å ha spørsmål, men man blir jo tross alt betalt for å gjøre en jobb. Hvis man hele tiden må få hjelp av andre til å utføre jobben, selv etter lang tid i samme jobb, så risikerer man å være en belastning i stedet for en som bidrar. Man blir gjerne lite populær blant kolleger hvis man hele tiden må spørre om noe, og kan tyde på at man har feil jobb i forhold til egen kompetanse. 

Anonymkode: ff626...872

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Duff skrev:

Jeg tenker at vi er forskjellige. Noen elsker å være sosiale og bruker små spørsmål som en anledning til å snakke med andre. Noen er usikre inni seg og trenger bekreftelser fra andre, ergo bedre å spørre naboen enn Google. Andre igjen liker stillhet og har ikke behov for å være veldig sosiale til enhver tid, er trygge på seg selv og kan sånn sett finne hjelp på nett. 

Handler ikke alltid om hva man elsker eller ønsker, men ofte om hva som skal til for å få jobben gjort. Jeg liker også å være sosial, men jeg kan ikke hele tiden forstyrre kollegene mine med spørsmål om ting jeg strengt tatt skal vite selv, og jeg må også vise en stor grad av selvstendighet i jobben jeg gjør, og evne til å utforske nye muligheter og metoder fremover, for å ta noen av dem i bruk. 

Å hele tiden spørre kolleger er det rett og slett ikke tid til. Jobber i en bransje med høyt tempo, og man ser gjerne tidlig hvem som kommer til å holde og hvem som etterhvert finner seg noe annet. 

Anonymkode: ff626...872

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...