Gå til innhold

Hunder i min hage! Dette synes jeg ikke er greit. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst: Ja, jeg føler meg truet av disse hundene. 

Jeg er bare dritt lei av løsbikkjene som flyr rundt her. Jeg har lenge tenkt på viltkamera, men har ikke hatt det i «budsjettet mitt», og det har vært jula og masse greier.. Helt fra september har alt egentlig bare vært et mas så det har ikke blitt prioritert. Dro den så langt at jeg la ut annonse om «ønskes kjøpt», men ble ikke noe mer.

Jeg finner bikkjespor i hagen. HELE TIDEN. Jeg har andre kjæledyr denne hunden potensielt kan myrde eller skremme i hjel. Jeg gjør det jeg kan for å sikre, men akkurat det med å skremme i hjel/plage kan jeg ikke sikre mot med mindre jeg skaffer meg strømgjerde (hvor får jeg kjøpt det egentlig, og er det lov?).

Jeg skal kjøpe og sette opp viltkamera. Det skal jeg. Det er bare et tidsspørsmål. Men det er en enorm tomt med mange mål hage, og jeg har ikke råd til å gjerde inn med hundesikkert (2 meter høyt) gjerde. Dessuten skal det strengt tatt ikke være nødvendig!

Det er ekstraordinær båndtvang her, og jeg vet at hvis jeg får fatt på en av hundene ringer jeg falken eller noe for å få dem til å hente bikkja. Er den aggressiv/plagsom eller truende ringer jeg politiet.

Og forresten, mattilsynet er tipset ørten ganger, med bildebevis. Om de gjør noe aner jeg ikke da jeg meldte fra anonymt. Jeg aner ikke hvilke bikkjer det er som er løse her, men vet at ene naboen har slitt med at hundene har vært løse. Så mistenker vedkommende (det er den personen som er meldt til mattilsynet for å ikke sikre hundene sine godt nok, samt ikke ta tilstrekkelig vare på dem). Men vet ikke, det vil jo et kamera avgjøre..

Er det noen som har noen lure tips? Er det noe jeg kan legge ut/spraye med som bikkjer hater? Har noe som heter «piss off», men tviler på at jeg har nok i flaska til å spraye flere mål med hage ;)

Anonymkode: b58e2...0ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å finn ut hvem som er eieren og fortell at hunden har angrepet deg. Og krev den avlivet.

Anonymkode: 90087...3eb

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å finn ut hvem som er eieren og fortell at hunden har angrepet deg. Og krev den avlivet.

Du må ikke gi idiotiske råd som kun vil gjøre at ts driter seg ut.

Anonymkode: 1695b...bd7

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke gi idiotiske råd som kun vil gjøre at ts driter seg ut.

Har du noen gode råd, da? 

ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du noen gode råd, da? 

ts

Ja, snakk med naboen som har hundene du mistenker for å gå i hagen din i stedet for å drive med anonyme meldinger til mattilsynet. Ta problemet ved roten.

• Liker 14
Skrevet

Hvordan kan du føle deg truet av hundespor?

Anonymkode: 346e2...bae

• Liker 9
Skrevet

Har du sett hundene eller bare sporene etter dem? Jeg ville ha funnet ut hvem som eier hundene og gitt beskjed til dem at dette er uakseptabelt og at de må ha hundene i bånd. Gjør de ikke det ville jeg meldt til Mattilsynet. Noen tenker nok at hvis ingen gir beskjed til dem så antar de at naboene ikke har noe i mot at hundene er løs. 

Har dere en velforening eller lignende som kan ta saken opp? 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, snakk med naboen som har hundene du mistenker for å gå i hagen din i stedet for å drive med anonyme meldinger til mattilsynet. Ta problemet ved roten.

Det har jeg gjort. Jeg og mange andre naboer. Next? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du føle deg truet av hundespor?

Anonymkode: 346e2...bae

Jeg føler meg ikke truet av hundespor. Hvis vi skal snakke om hundespor, så er kjæledyrene mine truet. I aller høyeste grad, og det senker velferden deres betraktelig. Sånn i forhold til å være glad i dyr.

Jeg føler meg truet når jeg går i min egen hage og det kommer en løs hund på 40 kilo løpende rundt meg. Den ene hunden bet en gang 2 stykker også.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Bambee skrev:

Har du sett hundene eller bare sporene etter dem? Jeg ville ha funnet ut hvem som eier hundene og gitt beskjed til dem at dette er uakseptabelt og at de må ha hundene i bånd. Gjør de ikke det ville jeg meldt til Mattilsynet. Noen tenker nok at hvis ingen gir beskjed til dem så antar de at naboene ikke har noe i mot at hundene er løs. 

Har dere en velforening eller lignende som kan ta saken opp? 

Både og. 

Sist jeg fant en løs hund, fulgte jeg etter den og fikk fatt i halsbåndet. Jeg var full av adrenalin, så brydde meg ikke så mye om den likte fremmede eller ikke. Det gikk faktisk helt greit, det var en hund som ikke var så aggressiv. Men den løp rundt i hagen, og så opp på veien foran biler etc. 

Det er det jeg tenker med kamera, da ser jeg hvilke hunder det er som er problemet. Det skjer ofte om natten når det er mørkt, men viltkameraet har jo "nattsyn". 

Ja, det er en velforening.. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bikkjas feil at eieren er udugelig. 

Anonymkode: ec1d2...7c4

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bikkjas feil at eieren er udugelig. 

Anonymkode: ec1d2...7c4

Kan jeg kreve eieren avlivet, da? hihi

• Liker 8
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både og. 

Sist jeg fant en løs hund, fulgte jeg etter den og fikk fatt i halsbåndet. Jeg var full av adrenalin, så brydde meg ikke så mye om den likte fremmede eller ikke. Det gikk faktisk helt greit, det var en hund som ikke var så aggressiv. Men den løp rundt i hagen, og så opp på veien foran biler etc. 

Det er det jeg tenker med kamera, da ser jeg hvilke hunder det er som er problemet. Det skjer ofte om natten når det er mørkt, men viltkameraet har jo "nattsyn". 

Ja, det er en velforening.. 

Da ville jeg prøvd å kontakte velforeningen og høre om de kan hjelpe? Forklare problemet og at du er redd for dyrene dine. Kanskje de kan sende ut et felles brev der de minner om båndtvang? 

Skrevet
1 minutt siden, Bambee skrev:

Da ville jeg prøvd å kontakte velforeningen og høre om de kan hjelpe? Forklare problemet og at du er redd for dyrene dine. Kanskje de kan sende ut et felles brev der de minner om båndtvang? 

Ja, kanskje.. Det er faktisk kun et par mnd siden en liten jente ble bitt av en stor, løs hund kom jeg på nå. Så det må en melding ut, på en eller annen måte.

Skrevet

Samme problem og er luta lei av eier som ikke viser/evner i å ta ansvar. Bikkja går til mn hage og gjør fra seg. 

Jeg har jagd bikka, satt den på bånd i min hage, slik at eier måtte komme og hente den. Plukke driten og legge den igjen hos eieren, gjør jeg ikke. 

Men en dag hadde vi piknik i hagen. Mens jeg løp inn, kom den jævla bikka og forsynte seg grovt av kyllingvingene jeg hadde kjøpt inn. Det resulterte i dyr veterinær regning hos nabo som han krevde at jeg skulle betale. 

Jeg har ikke sett bikkja i hagen siden og gjett om jeg stadig koser meg med kyllingvinger i hagen☺️

Anonymkode: 1fc37...1e9

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme problem og er luta lei av eier som ikke viser/evner i å ta ansvar. Bikkja går til mn hage og gjør fra seg. 

Jeg har jagd bikka, satt den på bånd i min hage, slik at eier måtte komme og hente den. Plukke driten og legge den igjen hos eieren, gjør jeg ikke. 

Men en dag hadde vi piknik i hagen. Mens jeg løp inn, kom den jævla bikka og forsynte seg grovt av kyllingvingene jeg hadde kjøpt inn. Det resulterte i dyr veterinær regning hos nabo som han krevde at jeg skulle betale. 

Jeg har ikke sett bikkja i hagen siden og gjett om jeg stadig koser meg med kyllingvinger i hagen☺️

Han krevde at du skulle betale? Er han dum, eller? 

Ja, kanskje jeg skal legge ut ferdig stekte bein og påføre bikkja en veterinærtur.. men seriøst, vet ikke hva jeg gjør, jeg. Jeg har også vurdert å skaffe meg katt pga kos, men tør ikke siden det løper løse hunder rundt. Redd den skal bli drept.

Skrevet
6 minutter siden, Bambee skrev:

Bortkasta tid. Hundeeiere holder bikkja i bånd, også går det noen dager og så er bikkja tilbake i min hage. 

Hos meg gjorde kyllingvinger susen. Synd for bikka, men det måtte til før eieren tok ansvar. Det er faktisk over ett år siden jeg så den i hagen vår etter at den spiste opp kyllingvingene mine. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg kreve eieren avlivet, da? hihi

Tror det er veldig vanskelig rent juridisk ;) Men det ville ta problemet ditt veldig effektivt ved roten. Det er som regel eieren som er problemet ikke hunden.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han krevde at du skulle betale? Er han dum, eller? 

Ja, kanskje jeg skal legge ut ferdig stekte bein og påføre bikkja en veterinærtur.. men seriøst, vet ikke hva jeg gjør, jeg. Jeg har også vurdert å skaffe meg katt pga kos, men tør ikke siden det løper løse hunder rundt. Redd den skal bli drept.

Ja, for jeg burde ha visst bedre enn å la sånne farlige ting ligge tilgjengelig for bikkja hans. Men jeg har ikke fått uønska besøk i hagen etter det😊 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for jeg burde ha visst bedre enn å la sånne farlige ting ligge tilgjengelig for bikkja hans. Men jeg har ikke fått uønska besøk i hagen etter det😊 

Hahaha, dummeste jeg har hørt. Men det er vel gjerne dumme folk som slipper hundene sine løse i andres hage, da ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...