Gå til innhold

Hva koster en barnefordelingssak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som tittelen sier, hva burde en belage seg på?

Her er det mor som nekter samvær, uten å gi noen forklaring. Foreldrene har vært på flere meklingsrunder og skrevet samværsforlag, men de blir aldri fulgt av mor. Nå har hun sluttet å møte opp til mekling, uten å gi beskjed. Det som er trist er at barnet ønsker kontakt med sin far, og har sikkert mange såre følelser rundt det som skjer.

Er det mulig å ta dette via barnevernet? Eller har noen noen råd? 

En rettsak på 50 000+ har far ikke råd til nå. 

Anonymkode: 654f7...340

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gi deg! Gå til familiekontoret, mekling, søk råd hos barnevernet osv. 

Snakk med en advokat og får råd der også. Jeg er en mor og spyr av sånne mødre som nekter kontakt med far. Jeg har selv vært gjennom en fordeling sak ( psykisk syk far) og loven er lik for begge parter. Min sønn har samvær med sin far pga far er friskemeldt nå.

Anonymkode: 9d509...169

• Liker 3
Skrevet

Det koster mer enn 50.000,-.

Første runde i vår sak kostet 57.000,- og da med advokat som tok offentlig sats for å være grei. Med vanlig advokat sats hadde det nok bikket 120.000,-

andre sak kostet 48.000,- der trakk far saken en uke før den skulle opp. Dersom den hadde blitt gjennomført ville den kommet på over 60.000 pga reisevei, hotell til advokat m.m.

Det er mulig å komme til enighet i ett rettsforberedende møte hvis begge parter finner en løsning som kan leves med fra begge hold.

Anonymkode: 58a51...dad

Skrevet

Takk for svar! 

Det far har planlagt nå er å bestille en time på familievernkontoret for å søke råd, og ta kontakt med barnevern. Så jeg håper det hjelper, men mor har lett for å si de rette tingene når det gjelder, og så følger hun ikke opp etterpå og er umulig å få tak i.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som tittelen sier, hva burde en belage seg på?

Her er det mor som nekter samvær, uten å gi noen forklaring. Foreldrene har vært på flere meklingsrunder og skrevet samværsforlag, men de blir aldri fulgt av mor. Nå har hun sluttet å møte opp til mekling, uten å gi beskjed. Det som er trist er at barnet ønsker kontakt med sin far, og har sikkert mange såre følelser rundt det som skjer.

Er det mulig å ta dette via barnevernet? Eller har noen noen råd? 

En rettsak på 50 000+ har far ikke råd til nå. 

Er du fars nye partner? Rettsaker koster gjerne nærmere 100.000,- kanskje mer. Kanskje du kan hjelpe far med summen? 

Anonymkode: 083dd...0f3

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Det far har planlagt nå er å bestille en time på familievernkontoret for å søke råd, og ta kontakt med barnevern. Så jeg håper det hjelper, men mor har lett for å si de rette tingene når det gjelder, og så følger hun ikke opp etterpå og er umulig å få tak i.

Så fint at dere prøver! Barnet burde få ha kontakt med sin far! 

Dessverre er det eneste som hjelper i slike tilfeller en rettsak.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Uengihet i samvær er ikke barnevern. De vurderer omsorgssituasjon, og går ikke inn i foreldrekonflikter.

Anonymkode: a53d4...30e

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du fars nye partner? Rettsaker koster gjerne nærmere 100.000,- kanskje mer. Kanskje du kan hjelpe far med summen? 

Ja, vi er gift og har fått felles barn. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uengihet i samvær er ikke barnevern. De vurderer omsorgssituasjon, og går ikke inn i foreldrekonflikter.

Anonymkode: a53d4...30e

Det jeg har lest også. Men han har et par punkter han kan føre opp som er bekymringsverdig, og så får det være opp til barnevernet om de tar tak i det eller ikke.

Skrevet

Kan han ikke bare dra og hente barnet og så la være å overholde avtalen fra sin side da? Så får heller hun ta saken til retten hvis hun har økonomi til det?

Anonymkode: de9de...5ca

• Liker 2
Skrevet

Det er mulig å gjøre mye av dette selv. Man er ikke nødt til å ha med advokat hele tiden. Ring nærmeste domstol og forhør deg. Jeg hadde flere møter med dommere og jurister hos domstolen, som forklarte og veiledet meg igjennom prosessen. De var alle veldig hyggelige og hjelpsomme. Men det hjalp veldig å selv være saklig og "gjøre hjemmeleksa". 

Jeg brukte advokaten mest som en rådgiver. Skrev det meste av dokumenter selv basert på rådene.  Men advokaten var med på selve hovedforhandlingene. 

Men likevel ble det vel en 60 000 i gjennom to rettsinstanser. 

Skrevet

Jeg har brukt 60 000 på saken. Da endte den i forlik dagen før selve rettssaken, hadde denne blitt gjennomført hadde det blir adskillig mer pga advokatens honorar for en hel dag i retten.

Anonymkode: 98530...77a

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg har lest også. Men han har et par punkter han kan føre opp som er bekymringsverdig, og så får det være opp til barnevernet om de tar tak i det eller ikke.

Har du eksempler, bekymringsfulle saker?

Skrevet
6 timer siden, stan skrev:

Det er mulig å gjøre mye av dette selv. Man er ikke nødt til å ha med advokat hele tiden. Ring nærmeste domstol og forhør deg. Jeg hadde flere møter med dommere og jurister hos domstolen, som forklarte og veiledet meg igjennom prosessen. De var alle veldig hyggelige og hjelpsomme. Men det hjalp veldig å selv være saklig og "gjøre hjemmeleksa". 

Jeg brukte advokaten mest som en rådgiver. Skrev det meste av dokumenter selv basert på rådene.  Men advokaten var med på selve hovedforhandlingene. 

Men likevel ble det vel en 60 000 i gjennom to rettsinstanser. 

Vant du da?

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan han ikke bare dra og hente barnet og så la være å overholde avtalen fra sin side da? Så får heller hun ta saken til retten hvis hun har økonomi til det?

Anonymkode: de9de...5ca

Kidnapping

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vant du da?

Ja. I begge instanser. Men jeg tror ikke det kommer an på advokat eller ikke, men på sakens realiteter. Blant annet var barna såpass gamle at de selv fikk snakke med dommeren. Klar tale fra barna er det vanskelig selv for en advokat å si i mot. 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du kan få fri rettshjelp om du har lav nok inntekt. Kanskje jusshjelpa el lignende kan føre saken for deg. Kanskje du har advokathjelp gjennom forsikringen. Mulig du må ordne ny forsikring dersom du finner et annet selskap som dekker dette, om du ikke har det fra før av.

Anonymkode: 18527...d7b

Skrevet

Advokaten min forespeilet meg først 70-80 tusen på minstesatser... men etter hvert sa han at det ville nok nå opp i 100 tusen, og da har han vært snill og ikke tatt betalt for alle timene. Underveis søkte advokaten min om fri rettshjelp for meg selv om jeg egentlig tjente 50 tusen for mye i året for å få innvilget. Han la i søknaden vekt på at dette var en særdeles kompleks sak, saken drøyde ut pga far, og som ville bli veldig kostbar for meg med relativt lav inntekt og som aleneforsørger. Så altså, dommeren kan i noen tilfeller velge å innvilge fri rettshjelp selv om man tjener over inntektsgrensen. Også er det jo en del man ikke MÅ ha advokat til. Du kan sende inn stevingen selv, og du må ikke ha med deg advokat i de saksforberedende møtene i retten (selv om du nok vil ha et bedre utgangspunkt med advokat). Og i tillegg kan faktisk den andre parten i noen tilfeller bli dømt til å betale fars saksomkostninger og omvendt, dersom dommeren mener dette er riktig. Og det ville jo kanskje høres riktig ut dersom mor saboterer samvær uten grunn, og dermed tvinger far til å gå rettens vei. 

Nå vil nok saken min lande på 150-200tusen tenker jeg, men dette er en veldig komplisert sak. Og takk og lov for fri rettshjelp.

Og i forhold til barnevernet, så tenker jeg jo at det er skadelig for barnet å ikke ha kontakt med far, og det burde jo BV også være enig i. Altså, med mindre mor har gode grunner til å nekte samvær, og det virker det ikke som det er hvis hun ikke gir en grunn engang.

Jeg vokste selv opp uten kontakt med far mange i år, og dette har preget meg sterkt i barndommen og mange år ut i voksenalder. Det er viktig og riktig å kjempe til siste pust for barna sine. 

Anonymkode: 52bb7...342

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd! 

Det er en veldig trist sak, og det gjelder å ikke gi opp selvom dette ikke er min sak å kjempe. Men jeg sørger for å motivere barnefar, når alt føles håpløst.

(pga. fare for gjenkjennelse skriver jeg ikke så mange detaljer)

Skrevet

Jeg brukte 150.000kr. Brukte to dager i retten. Vi måtte igjennom full pakke med familievernkontor, barnevern og vurdering fra sakkyndig. 

Anonymkode: de89b...a4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...