Gå til innhold

Barn som sier au hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten en på to år som hele tiden sier au her og au der. Det er au overalt. Peker på et sted og sier au og sutrer ... skal ha plaster og oppmerksomhet. Begynner å bli lei nå. Blir jo nesten bekymret... og hva med den gangen det faktisk er au? for det er sutring ved siden av... så klart de fleste gangen er det ikke noe. Jeg ser jo det når det ikke er antydning til sår eller noe og jeg spør om er annet sted og det også er au..... 

hvordan få en slutt på dette? Kan jo ikke overse et barn som smågråter heller ...

Anonymkode: f54c4...0b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør du når dette skjer da? Gir du plaster og oppmerksomhet, ignorerer du eller hva?

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Si huff, blås på og så avled. Forklar at plaster er forbeholdt sår.

Så går du over på noe helt annet.

Har en unge vondt så hører man det. Da gråter de og man ser at de virkelig har vondt.

Alt vår sønn gjør for negativ oppmerksomhet gjør vi lite ut av og avleder.  

Istedenfor roser og gir vi oppmerksomhet på det vi ønsker av positiv atferd. Han gidder sjeldent da å gjøre de tingene som han merker han ikke får positiv respons på.

Så beste rådet er å ikke la han styre situasjonen med klaging, men at du raskt avleder og får fokuset over på noe annet. 

Du vil raskt merke at sutringen går fortere over for å så plutselig forsvinne :) 

Skrevet

Hvor flink er du til å gi oppmerksomhet og kos ellers, da? Kan det være han gjør slikt fordi han får for lite oppmerksomhet og kos ellers, og nå bruker det virkemiddelet han vet sørger for at han får det han trenger? 

Jeg ville kjørt på med mer kos når han ikke auer, og om han auer og du ser at det bare er liksomauing, si rolig at nei, det der gjorde ikke vondt, au er noe man sier når det er vondt, og ignorer oppførselen. 

Anonymkode: 7c858...16f

• Liker 3
Skrevet

Har du i det hele tatt vurdert muligheten for at ungen din faktisk har vondt? 

Anonymkode: a922d...477

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du i det hele tatt vurdert muligheten for at ungen din faktisk har vondt? 

Les HI en gang til du.

Anonymkode: ea26c...56c

Skrevet

Jeg kjente et barn, han var vel ikke helt to enda, som brukte "au" mer for å fortelle at han hadde en plage eller et ubehag som han ønsket hjelp med. Au kunne bety ekkelt kliss på hendene som trengte fjerning, vond busemann, snørr, at han savnet mamma, ville ha smokk, trengte hjelp til å få ballen ut fra under sofaen eller var trøtt. Sutringen for ofte fordi vi voksne helt missforsto hva han prøvde å si, og f.eks ga ham trøst i stedet for å hente en våt klut.

Det ga seg naturlig etterhvert som han lærte flere ord.

Mulig dette ikke passer så bra for ditt barn, for siden han ber om plaster er det mulig han faktisk har litt au.

Anonymkode: b2b45...343

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les HI en gang til du.

Anonymkode: ea26c...56c

Jeg leste hovedinnlegget. 

Der skriver du:

«(...)og hva med den gangen det faktisk er au? for det er sutring ved siden av... så klart de fleste gangen er det ikke noe. Jeg ser jo det når det ikke er antydning til sår eller noe og jeg spør om er annet sted og det også er au.....»

Du sier jo her at du mener det ikke er «au» og at det ikke kan være vondt når det ikke er synlig og/eller er vondt på flere steder. Derfor spør jeg deg om du noensinne seriøst har vurdert om sønnen din faktisk har vondt. 

Skrevet

Hvor er det han sier han har vondt? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste hovedinnlegget. 

Der skriver du:

«(...)og hva med den gangen det faktisk er au? for det er sutring ved siden av... så klart de fleste gangen er det ikke noe. Jeg ser jo det når det ikke er antydning til sår eller noe og jeg spør om er annet sted og det også er au.....»

Du sier jo her at du mener det ikke er «au» og at det ikke kan være vondt når det ikke er synlig og/eller er vondt på flere steder. Derfor spør jeg deg om du noensinne seriøst har vurdert om sønnen din faktisk har vondt. 

Jeg ser nå at det ikke er deg jeg har svart, TS. Beklager det. 

Skrevet

Dette innlegget får meg til å tenke på en jentunge på ca 3 år jeg overhørte på butikken for noen dager siden. Hun var "standard"-grinete og ville ha godteri/is, men skrek "hjelp!" gang på gang. Skvatt til første gang og sjekket hva det var, men skjønte etter hvert at det var et slikt tilfelle. Dette var en skikkelig uting, var faktisk fristet til å si fra til forelderen at slikt er ikke ok i min bok. Vi kjenner alle historien vedrørende "Ulv! Ulv!", og dette var mye det samme bare i en mer moderne kontekst.

Skrevet

Hva med å gi masse oppmerksomhet, uten at han har sagt au en stund, så han glemmer linken mellom au og full oppmerksomhet?

Anonymkode: ad3fd...616

Skrevet

Han kan fort få munchausen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...