AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #1 Skrevet 17. januar 2018 Hei, jeg er mor til en jente som går på videregående, og vi har veldig lyst til å ta en tur til hjemlandet mitt, som er på andre siden av jorda. Vi har ikke vært der på 10 år, og det er et land som er helt forderdelig å være i på sommeren. Alternativet er å ta en uke fri etter påske- eller høstferien, men mtp. fraværsgrensa blir jo dette vanskelig. Finnes det noen spesielle regler for dette ettersom det er for å reise til hjemlandet? Eller går det an å gjøre spesielle avtaler, feks at hun gjør mye skolearbeid i ferien? Hun har gode karakterer og null fravær fra før av. Hun går 1. vgs, studiespesialisering med realfag. Anonymkode: 55510...373
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #2 Skrevet 17. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg er mor til en jente som går på videregående, og vi har veldig lyst til å ta en tur til hjemlandet mitt, som er på andre siden av jorda. Vi har ikke vært der på 10 år, og det er et land som er helt forderdelig å være i på sommeren. Alternativet er å ta en uke fri etter påske- eller høstferien, men mtp. fraværsgrensa blir jo dette vanskelig. Finnes det noen spesielle regler for dette ettersom det er for å reise til hjemlandet? Eller går det an å gjøre spesielle avtaler, feks at hun gjør mye skolearbeid i ferien? Hun har gode karakterer og null fravær fra før av. Hun går 1. vgs, studiespesialisering med realfag. Anonymkode: 55510...373 Realfag velger man ikke før Vg2 Anonymkode: 78e24...948 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #3 Skrevet 17. januar 2018 Nei. Ferie er ikke under noen omstendigheter godkjent fravær, uansett spesialavtaler. Anonymkode: 9ea6e...ed0 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #4 Skrevet 17. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Realfag velger man ikke før Vg2 Anonymkode: 78e24...948 TS Hun går noe som heter ttr, altså topptilbud realfag, også kalt forskerlinja. Det er studiespesialisering med ekstra realfag. Anonymkode: 55510...373
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #5 Skrevet 17. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Ferie er ikke under noen omstendigheter godkjent fravær, uansett spesialavtaler. Anonymkode: 9ea6e...ed0 Venninnen til datteren min fikk godkjent fravær da hun skulle på en kristen-tur, så det må jo finnes noen spesialavtaler for dette? Anonymkode: 55510...373
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #6 Skrevet 17. januar 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Venninnen til datteren min fikk godkjent fravær da hun skulle på en kristen-tur, så det må jo finnes noen spesialavtaler for dette? Anonymkode: 55510...373 Regner med den såkalte kristen-turen blir lagt under dokumentert fravær pga velferdsgrunner, verv, hjelpearbeid, organisasjon, trossamfunn eller noe annet relatert. Det er forskjell på å dra på en såkalt vanlig ferie til hjemlandet og en kristen-tur, da siste nevnte kan ha en hensikt som du ikke vet noe om. Selv vgs elever får ikke godkjent fravær for å dra til syden i skoleåret, det samme blir en ferie til hjemlandet - uansett grunn. Ferie er ferie. Dere kan jo prøve å søke, men tror nok dere kommer til å få avslag. Skolen mener nok at dere bør dra i ferien. «Landet er forferdelig å være i på sommeren» er en ingen god grunn å bruke for å argumentere eller begrunne. Anonymkode: 2dae6...538 4
bobleplast_ Skrevet 17. januar 2018 #7 Skrevet 17. januar 2018 Det er, som nevnt over, forskjell på konfirmasjonstur (Kristen-tur?) og ferie. Dere har 175 dager i året det ikke er skole – hvorfor ikke bruke noen av dem? 2
Daria Skrevet 17. januar 2018 #8 Skrevet 17. januar 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS Hun går noe som heter ttr, altså topptilbud realfag, også kalt forskerlinja. Det er studiespesialisering med ekstra realfag. Anonymkode: 55510...373 Det høres ut som en krevende linje man virkelig ikke vil ha ekstra fravær fra... Ferie er ferie uansett grunn, og i utgangspunktet ikke noe man kan få godkjent som fravær som ikke teller mot grensa. Men det er bare skolen som kan gi deg et sikkert svar på hva de godtar og ikke, det verste du kan få om du spør er et nei. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #9 Skrevet 18. januar 2018 12 timer siden, bobleplast_ skrev: Det er, som nevnt over, forskjell på konfirmasjonstur (Kristen-tur?) og ferie. Dere har 175 dager i året det ikke er skole – hvorfor ikke bruke noen av dem? Enig. Selv om det er grusomt om sommeren har skoleelever høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie. Ikke fortell meg at det er forferdelig å være der i alle ferier - men går fint midt i skoleåret. Anonymkode: 9ea6e...ed0 4
tonebelinda Skrevet 18. januar 2018 #10 Skrevet 18. januar 2018 Eneste måten å finne ut om dere får godkjent ferie for skole-eleven er å søke. Men tipper dere vil få nei. Så lenge det er ferie. Og full forståelse om dere får nei - det er tross alt kun 190 skoledager i løpet av et skoleår. 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #11 Skrevet 18. januar 2018 Jeg tviler sterkt på at det fraværet vil regnes som gyldig uansett hvor fin historien din er. Det beste vil være å reise i forbindelse med en av skoleferiene. Påskeferien er jo lang, og det er mulig å ta en eller to dager med fravær så lenge hun ikke har så mye fravær fra før Anonymkode: 7e489...47e 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #12 Skrevet 18. januar 2018 På 17.1.2018 den 22.51, AnonymBruker skrev: Hei, jeg er mor til en jente som går på videregående, og vi har veldig lyst til å ta en tur til hjemlandet mitt, som er på andre siden av jorda. Vi har ikke vært der på 10 år, og det er et land som er helt forderdelig å være i på sommeren. Alternativet er å ta en uke fri etter påske- eller høstferien, men mtp. fraværsgrensa blir jo dette vanskelig. Finnes det noen spesielle regler for dette ettersom det er for å reise til hjemlandet? Eller går det an å gjøre spesielle avtaler, feks at hun gjør mye skolearbeid i ferien? Hun har gode karakterer og null fravær fra før av. Hun går 1. vgs, studiespesialisering med realfag. Anonymkode: 55510...373 Naturligvis ikke. Anonymkode: beb8b...c89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå