Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man om det blir kontantfritt samfunn og bankene begynner å slite, er sparepengene dine sikre? Siden man ikke ta ut pengene dine, så kan de vel ikke ta sparepengene dine? Skjønner ikke helt dette. Kan dette faktisk skje om verden kommer i et enorm krakk, og samfunnet ikke har kontanter, så vil man faktisk miste sparepengene sine fordi du ikke kan ta ut kontanter?

Anonymkode: 2359b...bca

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bankene kan i ytterste konsekvens ta sparepengene ja, og det skjedde jo reduksjoner av folks bankkontoer i Hellas. Når det er sagt, så var det stort sett bare de mest velfylte kontoene som merket det. For vanlige folk er ikke det den største utfordringen, men heller at bankinndskuddet - selv om det ikke tas direkte - blir verdiløst hvis man f. eks. får superinflasjon. Eller at banken går konkurs, da mister jo alle alt. 

Anonymkode: 65d2f...a4f

Skrevet

Men et kontantfritt samfunn, betyr at penger bare er et tall og penger er kun en vaskemaskin, tv eller noe du kan kjøpe. Blir litt trist av å tenke på at 1000kr er faktisk ikke penger, men kun en ting. Man kan aldri gi barn penger, foreldrene mine som er 80 bruker mye kontanter, samme gjør jeg. 

• Liker 1
Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Kontanter? Nei takk. Ikke bare må jeg kjøpe lommebok, jeg må telle og brette papirlapper også. Kontanter er bare plunder og heft.

Skrevet

Hadde ikke gjort noe for min del. Mynter og sedler er så kvalmt å ta i. 

Visste dere at lukten er en kjemisk reaksjon når metallet i mynten kommer i kontakt med menneskers hudceller og fett, etser det og derav lukten. Æsj  

Anonymkode: d0090...27a

Skrevet
Akkurat nå, Tom Bäcker skrev:

Kontanter? Nei takk. Ikke bare må jeg kjøpe lommebok, jeg må telle og brette papirlapper også. Kontanter er bare plunder og heft.

Men likevel fullt nødvendig å beholde en viss kontantbeholdning i omløp. man behøver jo ikke å bruke kontanter hvis man ikke vil, men det blir godt å ha den dagen det kommer et elektronisk angrep mot Norge. Og det skjer før eller siden. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg håper virkelig ikke at kontanter dør ut. Jeg lever av kontanter, da jeg får kontanter av mine kunder. Som ofte er gifte menn med felles økonomi😩

Anonymkode: be2a1...b15

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg håper virkelig ikke at kontanter dør ut. Jeg lever av kontanter, da jeg får kontanter av mine kunder. Som ofte er gifte menn med felles økonomi😩

Jeg og tenker at kontanter kan skaffe mye moro som dama ikke trenger å få snusen av. klem

Anonymkode: 7a278...34c

Skrevet

Jeg bruker nesten bare kontanter fordi jeg liker det, og vil det skal finnes kontanter.

Anonymkode: 3871a...58b

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man om det blir kontantfritt samfunn og bankene begynner å slite, er sparepengene dine sikre? Siden man ikke ta ut pengene dine, så kan de vel ikke ta sparepengene dine? Skjønner ikke helt dette. Kan dette faktisk skje om verden kommer i et enorm krakk, og samfunnet ikke har kontanter, så vil man faktisk miste sparepengene sine fordi du ikke kan ta ut kontanter?

Det er det jo nesten...

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og tenker at kontanter kan skaffe mye moro som dama ikke trenger å få snusen av. klem

Hva slags moro da?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du prostituert?

Skrevet

det er èn av mange farer med et kontantfritt samfunn. Jeg liker særdeles dårlig idèen da bankene og myndighetene får full kontroll over pengene våre, og dermed oss.

Anonymkode: 2373f...069

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, nettopp. Kos deg! ;) 

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Har ikke brukt kontanter på et par år. Bruker aldri å ta ut. Penger til barna vippser jeg bare. Liker ikke kontanter :fnise:

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men likevel fullt nødvendig å beholde en viss kontantbeholdning i omløp. man behøver jo ikke å bruke kontanter hvis man ikke vil, men det blir godt å ha den dagen det kommer et elektronisk angrep mot Norge. Og det skjer før eller siden. 

Dersom det skjer vil likevel de fleste slite. De som ikke har kontanter nå, vil heller ikke ha det når noe sånt skjer. Så det vil bare bli bestemor og bestefar som vil kunne gå på butikken (...men om såpass få har fysiske penger vil nok ikke butikkene holde åpent uansett).

Anonymkode: 3d2eb...cd8

Skrevet

Men skjønner ikke folk at det er viktig for samfunnet og beholde kontanter? vippse til barna syns jeg er noe av det dummeste man kunne gjort, lære barna litt økonomisk sans er vel veldig viktig. 

Blir nok ikke kontantfritt samfunn før om mange mange år, men butikker kan nok begynne å nekte kontanter, kan nok være de ikke får så mange kunder da. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skjønner ikke folk at det er viktig for samfunnet og beholde kontanter? vippse til barna syns jeg er noe av det dummeste man kunne gjort, lære barna litt økonomisk sans er vel veldig viktig. 

Blir nok ikke kontantfritt samfunn før om mange mange år, men butikker kan nok begynne å nekte kontanter, kan nok være de ikke får så mange kunder da. 

Trodde det fantes sånne apper for barn slik at de kunne lære sånt eller?

Skrevet
4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Trodde det fantes sånne apper for barn slik at de kunne lære sånt eller?

Du mener en app vil lære barna økonomi? Oi, tom på appen, mamma og pappa fyller den opp med tall. Nei, skjønner hvor mye du får for en 100lapp, eller 500lapp.. da skjønner folk hvor lite du kan kjøpe.

• Liker 3
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Du mener en app vil lære barna økonomi? Oi, tom på appen, mamma og pappa fyller den opp med tall. Nei, skjønner hvor mye du får for en 100lapp, eller 500lapp.. da skjønner folk hvor lite du kan kjøpe.

Det blir jo ikke så forskjellig fra hvordan det er i dag. I fremtiden vil nok unger få noen "tall" på kontoen av mamma og pappa etter å ha støvsugd kjøkkenet. Det er ikke noe annerledes enn å få noen "tall" rett i hendene. Barn kan lære seg økonomi helt uten fysiske penger. 

Anonymkode: 3d2eb...cd8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...