Gjest lurerpåmasse Skrevet 17. januar 2018 #1 Skrevet 17. januar 2018 Hva kan dere spise eller ikke spise som man finner til vanlig i norske husholdninger
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #2 Skrevet 17. januar 2018 Mener du middag, snacks, dessert, alt? Det kan bli lange lister... Nøtter, grønnsaker, frukt, ris, bønner, linser, gresskarkjernefrø, solsikkekjerner, pastaprodukter, brød, plantemelk, fruktjuice, havregryn, syltetøy, potetgull osv Spiser ikke kjøtt, fisk og produkter som har dette i seg. Spiser ikke melkeprodukter, ei heller egg. Anonymkode: 0d47d...ee5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #3 Skrevet 17. januar 2018 Det er et svært uspesifikt spørsmål. Veganere "kan" spise (åpenbart kan de spise alt med mindre det er tale om allergier, så blir mer riktig å si at de velger å spise/ikke spise) mye man finner til vanlig i norske husholdninger og omvendt. Men det varierer jo fra husholdning til husholdning også. De fleste har frukt og grønt (da selvsagt inkl rotgrønnsaker som potet, gulrot etc.), belgvekster (linser/kikerter/bønner), havregryn, pasta, ris, brød/knekkebrød (de fleste er veganske), nøtter, peanøttsmør, kokosmelk, matolje etc. Anonymkode: 1848f...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #4 Skrevet 17. januar 2018 Veldig mye man kan spise som man egentlig ikke tenker over at er vegansk, også er det en del som man skulle trodd var vegansk, men som dessverre er tilsatt litt av hvert Freia sjokoladesaus er det vel flere som har i skapet om sommeren og den er vegansk, ritz kjeks er veganske og flere andre kjeks, mange frokostblandinger (også med sjokolade), krydder, meltyper, knekkebrød, ketchup og sriracha, som oftest brød, enkelte kakemikser, en del ferdigretter og dipper der man skal tilsette melk/rømme utenom er veganske, indiske sauser, sjokade, en del syltetøy (ikke alle), pasta, osv Enkelte syltetøy er tilsatt karmin og er ikke veganske, tyggegummi og enkelte godteri kan være tilsatt gelatin eller ha bivoks på seg, Solo, marshmallows, enkelte typer alkohol, gelé, enkelte typer chips er tilsatt melk, også er det jo ting som ost, kjøttpålegg, melk, yoghurt, osv, som selvsagt ikker er vegansk Anonymkode: 3a73b...11d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #5 Skrevet 17. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et svært uspesifikt spørsmål. Veganere "kan" spise (åpenbart kan de spise alt med mindre det er tale om allergier, så blir mer riktig å si at de velger å spise/ikke spise) mye man finner til vanlig i norske husholdninger og omvendt. Men det varierer jo fra husholdning til husholdning også. De fleste har frukt og grønt (da selvsagt inkl rotgrønnsaker som potet, gulrot etc.), belgvekster (linser/kikerter/bønner), havregryn, pasta, ris, brød/knekkebrød (de fleste er veganske), nøtter, peanøttsmør, kokosmelk, matolje etc. Anonymkode: 1848f...1a2 Dette! Jeg kan spise kjøtt,fisk,egg og melk,men jeg velger av etiske grunner og ikke gjøre det! Anonymkode: cfb75...6eb
Gjest lurerpåmasse Skrevet 17. januar 2018 #6 Skrevet 17. januar 2018 Jeg forstår at det er variable men jeg tenker at de som er skikkelige veganere kan fortelle hva som ja og nei. En av mine venninner skal ha gjester fra Holland og alle er veganere unntatt venninnen min og hun ba meg lage maten.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #7 Skrevet 17. januar 2018 1 time siden, lurerpåmasse skrev: Jeg forstår at det er variable men jeg tenker at de som er skikkelige veganere kan fortelle hva som ja og nei. En av mine venninner skal ha gjester fra Holland og alle er veganere unntatt venninnen min og hun ba meg lage maten. Nei det er ikke variabler. Enten så er man veganer eller så er man det ikke. Vi VELGER å ikke spise noen som helst dyr,noe som kommer fra dyra(melk,egg og honning) Soft flora melkefri smør er heller Ikke vegansk. Gele,fromasj osv som innholder gelatin er heller ikke vegansk Anonymkode: cfb75...6eb 4
FantasDick Skrevet 17. januar 2018 #8 Skrevet 17. januar 2018 Jeg er en "skikkelig" veganer, men jeg kan likevel ikke lage en komplett liste over alt spiselig her i verden som er ja eller nei. Den blir laaaang. I bunn og grunn spiser ikke veganere animalske produkter.
Freesia97 Skrevet 17. januar 2018 #9 Skrevet 17. januar 2018 Jeg er ikke veganer/vegetarianer, men veganere spiser ingenting som er animalsk. Det vil si alle typer kjøtt, fisk, sjømat, de spiser heller ikke melk,egg, meieriprodukter som er laget med animalsk melk (kumelk, geitmelk osv...), honning, mat som inneholder melkepulver, mysepulver, gelatin osv.... Veganere spiser kun vegetabilsk mat; Nøtter, Frukt, Grønnsaker, Belgfrukter og frø, Krydder osv... "Meieriproduktene" produseres som oftest av soya,mandel eller kokos (for eksempel soyamelk, kokosfløte osv...). Veganske oster produseres vanligvis av potetstivelse, annen type stivelse, soya osv.. I tilegg tilsettes de D-vitamin (men ikke alltid). 1
Gjest N-Nøff Skrevet 17. januar 2018 #10 Skrevet 17. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er et svært uspesifikt spørsmål. Veganere "kan" spise (åpenbart kan de spise alt med mindre det er tale om allergier, så blir mer riktig å si at de velger å spise/ikke spise) mye man finner til vanlig i norske husholdninger og omvendt. Men det varierer jo fra husholdning til husholdning også. De fleste har frukt og grønt (da selvsagt inkl rotgrønnsaker som potet, gulrot etc.), belgvekster (linser/kikerter/bønner), havregryn, pasta, ris, brød/knekkebrød (de fleste er veganske), nøtter, peanøttsmør, kokosmelk, matolje etc. Anonymkode: 1848f...1a2 For å spikke litt på fliser (siden vi først er igang): Allergikere "kan" også spise alt.
Gjest N-Nøff Skrevet 17. januar 2018 #11 Skrevet 17. januar 2018 28 minutter siden, Freesia97 skrev: Jeg er ikke veganer/vegetarianer, men veganere spiser ingenting som er animalsk. Det vil si alle typer kjøtt, fisk, sjømat, de spiser heller ikke melk,egg, meieriprodukter som er laget med animalsk melk (kumelk, geitmelk osv...), honning, mat som inneholder melkepulver, mysepulver, gelatin osv.... Veganere spiser kun vegetabilsk mat; Nøtter, Frukt, Grønnsaker, Belgfrukter og frø, Krydder osv... "Meieriproduktene" produseres som oftest av soya,mandel eller kokos (for eksempel soyamelk, kokosfløte osv...). Veganske oster produseres vanligvis av potetstivelse, annen type stivelse, soya osv.. I tilegg tilsettes de D-vitamin (men ikke alltid). Men å kjøre bil eller tog fult av dyrelik, det kan de, da.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #12 Skrevet 17. januar 2018 1 time siden, Neinøff skrev: Men å kjøre bil eller tog fult av dyrelik, det kan de, da. Typisk kommentar fra kjøtteter for å umngå å ta et etisk valg selv Anonymkode: cfb75...6eb 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #13 Skrevet 18. januar 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Typisk kommentar fra kjøtteter for å umngå å ta et etisk valg selv Anonymkode: cfb75...6eb Dere blir så lett triggered. Det er litt av grunnen til at mange flirer litt av veganere, for dere fremstår som så sure, bitre og sinte. Skal dere nå frem med budskapet dere må dere lokke med gulrot (no pun intended), ikke jage med pisk. Budskapet dere har er bra det, men dere sidestiller dere litt med ekstrem feminisme a'la Kvinnegruppen Ottar. Dere må senke skuldrene litt og ikke ha piggene fremme hele tiden. Anonymkode: 5ecb8...369 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #14 Skrevet 18. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere blir så lett triggered. Det er litt av grunnen til at mange flirer litt av veganere, for dere fremstår som så sure, bitre og sinte. Skal dere nå frem med budskapet dere må dere lokke med gulrot (no pun intended), ikke jage med pisk. Budskapet dere har er bra det, men dere sidestiller dere litt med ekstrem feminisme a'la Kvinnegruppen Ottar. Dere må senke skuldrene litt og ikke ha piggene fremme hele tiden. Anonymkode: 5ecb8...369 Ja vel Anonymkode: cfb75...6eb 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #15 Skrevet 25. januar 2018 On 1/17/2018 at 9:40 PM, Neinøff said: Men å kjøre bil eller tog fult av dyrelik, det kan de, da. Du bruker gjerne klær sydd av mennesker som blir misbrukt av sine arbeidsgivere. Betyr det at du aldri kan gjøre en god handling for andre mennesker? Det eneste et ltie individ i Norge kan gjøre, er å forsøke ta små steg for å forbedre verden, ikke at et individ kan gjøre stort Anonymkode: 0d47d...ee5 1
Gjest N-Nøff Skrevet 25. januar 2018 #16 Skrevet 25. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bruker gjerne klær sydd av mennesker som blir misbrukt av sine arbeidsgivere. Betyr det at du aldri kan gjøre en god handling for andre mennesker? Det eneste et ltie individ i Norge kan gjøre, er å forsøke ta små steg for å forbedre verden, ikke at et individ kan gjøre stort Anonymkode: 0d47d...ee5 Jeg gjør det? Det vet da ikke du det er nok av klær som er FAir TRADE. Det er gjenbrukstøy. Noen lager klær av ull fra kvinner i Peru som får rettferdig lønn og gode arbeidsvilkår. å kjøre bil eller tog er ikke å gjøre en innsats som veganer, det er latskap og dobbeltmoralisme. "Jeg bryr meg om døde dyr når det måtte passe meg".
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #17 Skrevet 25. januar 2018 Just now, Neinøff said: Jeg gjør det? Det vet da ikke du det er nok av klær som er FAir TRADE. Det er gjenbrukstøy. Noen lager klær av ull fra kvinner i Peru som får rettferdig lønn og gode arbeidsvilkår. å kjøre bil eller tog er ikke å gjøre en innsats som veganer, det er latskap og dobbeltmoralisme. "Jeg bryr meg om døde dyr når det måtte passe meg". Så du bruker ike klær, kjører ikke biler, kjøper ikke mat, bruker ikke tjenester osv der mennesker blir utnyttet? Du er virkelig så naiv at du tror du klarer unngå det? Så du hetser mennesker som forsøker gjøre en innsats mens du lever lykkelig uten å gjøre en dritt. Anonymkode: 0d47d...ee5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #18 Skrevet 25. januar 2018 17 minutter siden, Neinøff skrev: Jeg gjør det? Det vet da ikke du det er nok av klær som er FAir TRADE. Det er gjenbrukstøy. Noen lager klær av ull fra kvinner i Peru som får rettferdig lønn og gode arbeidsvilkår. å kjøre bil eller tog er ikke å gjøre en innsats som veganer, det er latskap og dobbeltmoralisme. "Jeg bryr meg om døde dyr når det måtte passe meg". Hvis det stemmer så ville vel veganere fremdeles spist biff og iskrem? Smaker tross alt godt Anonymkode: 3a73b...11d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå