Gå til innhold

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tom Lindstrøm er utdannet ved UiO, og har forelest der i over 30 år. Han var tilknyttet UiO lenge før han skrev lærebøkene innen feks kalkulus og flervariabel analyse.

UiO er også rangert milevis over NTNU på universitetsrangeringer. Rangeringene er jo nettopp status, som er grunnen til at MIT, Berkely etc har status.

Anonymkode: bdc86...976

Nå har jeg tilfeldigvis også bakgrunn fra MI og kjenner godt til kursene du nevner i postene over, både på NTNU og UiO. Ved NTNU er det flere kurs som har tilnærmet likt pensum som ved UiO, men NTNU-studentene får kun 7.5 sp mot UiO's 10 sp. Mitt inntrykk er derfor at realfags og ingeniørstudentene ved NTNU-Trondheim lærer mer på et år, enn ved tilsvarende høyskoler/universiteter ellers i landet. 

Anonymkode: e2c5e...51f

• Liker 1

Fortsetter under...

Poenggrenser gir en pekepinn. Der ligger UiO høyest på medisin for søkere med forbedret vitnemål, odontologi, psykologi og juss. NTNU troner høyest på medisin for gruppen med førstegangsvitnemål og indøk.

UiB er spesielt anerkjent for sammenlignende politikk.

NTNU er spesielt anerkjent for siving på Gløshaugen (NTH).

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå har jeg tilfeldigvis også bakgrunn fra MI og kjenner godt til kursene du nevner i postene over, både på NTNU og UiO. Ved NTNU er det flere kurs som har tilnærmet likt pensum som ved UiO, men NTNU-studentene får kun 7.5 sp mot UiO's 10 sp. Mitt inntrykk er derfor at realfags og ingeniørstudentene ved NTNU-Trondheim lærer mer på et år, enn ved tilsvarende høyskoler/universiteter ellers i landet. 

Sjekk pensum for grunnkurs i analyse på NTNU og kalkulus ved UiO. Begge bruker samme pensumbok(kalkulus av Tom Lindstrøm), men NTNU slipper unna med bare den boken, mens UiO har kapitler for flervariable analyse i tillegg - noe NTNU-studenter ikke kommer over før de begynner på flerdimensjonal analyse.

Man kan jo også bare se direkte på avsluttende eksamen, der Kalkulus(UiO) bestod av 3 sider vs kun 2 sider for grunnkurs i analyse(NTNU).

Det er åpenbart at Kalkulus ved UiO er mer omfattende enn grunnkurs i analyse ved NTNU, noe som forsvarer forskjellen i studiepoeng.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk pensum for grunnkurs i analyse på NTNU og kalkulus ved UiO. Begge bruker samme pensumbok(kalkulus av Tom Lindstrøm), men NTNU slipper unna med bare den boken, mens UiO har kapitler for flervariable analyse i tillegg - noe NTNU-studenter ikke kommer over før de begynner på flerdimensjonal analyse.

Man kan jo også bare se direkte på avsluttende eksamen, der Kalkulus(UiO) bestod av 3 sider vs kun 2 sider for grunnkurs i analyse(NTNU).

Det er åpenbart at Kalkulus ved UiO er mer omfattende enn grunnkurs i analyse ved NTNU, noe som forsvarer forskjellen i studiepoeng.

Det er klart det vil finnes eksempler hvor UiO kommer bedre ut enn NTNU, men min erfaring er at forskjellen i pensummengde er såpass minimal, at det i praksis har lite å si. Forskjellen på en del tidlige kurs virker for meg som at UiO forsøker å introdusere teoretiske konsepter innen analyse på et tidligere tidspunkt, mens NTNU fokuserer mer på praktisk problemløsning. En del kurs har også annerledes oppbygning, så det blir vanskelig å sammenlikne.  

Nå skal det også nevnes at rangering er noe spesielt. Skoler som scorer høyt på rangering, har følgende: 

- Mange publiserte artikler 

- Mange siterte artikler 

- Mange internasjonale forskere og studenter 

- Respekterte av sine peers 

Osv. 

Høy rangering har nesten ingenting med hva som skjer fra Masterstudier og ned. 

Hvor prestisjefylt en institusjon er, er en blanding av over (rangering), samt hvor selektive skolen er på inntak. 

I arbeidslivet, så har skole og prestisje litt med hvilken populære bedrifter som ansetter nyutdannede fra spesifikke skoler. 

Dersom du f.eks bruker MBB (McKinsey, Boston Consulting Group, Bain) som pekepinne, så oppdager du fort at de mest ansetter folk fra NHH, NTNU, og liknende. Dette er selskap som er veldig selektive (ansetter stort sett bare topp 5%-10% av klassen), betaler godt, og selv "utdanner" ledere i næringslivet. Bare se på hvor mange ledere som har bakgrunn fra MBB. 

Men dette varierer fra industri til industri. 

Dersom du ser på IT/tech verden, så er det svært, svært få "rock stars" fra NHH eller BI. Det betyr dog ikke at NHH eller BI er dårlige skoler - men heller at de ikke er relevante for den industrien. 

Anonymkode: 714d6...f5e

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok an på fagområde. Sånn generelt i Norge er det nok UiO, men av UiB og NTNU må det bli NTNU på naturfaglige og tekniske utdanninger. UiB har i alle fall hos meg høyere status på diverse samfunnsfaglige utdanninger. 

Anonymkode: c7816...1fd

NTNU har høyest status innen ledelse/strategi/samfunnsfag og teknologi.

Anonymkode: 2a84d...81b

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er klart det vil finnes eksempler hvor UiO kommer bedre ut enn NTNU, men min erfaring er at forskjellen i pensummengde er såpass minimal, at det i praksis har lite å si. Forskjellen på en del tidlige kurs virker for meg som at UiO forsøker å introdusere teoretiske konsepter innen analyse på et tidligere tidspunkt, mens NTNU fokuserer mer på praktisk problemløsning. En del kurs har også annerledes oppbygning, så det blir vanskelig å sammenlikne.  

Men slik er det jo innad institusjonene også. Man har feks AST1010 ved UiO som gir 10stp, men som legit bare krever 2-3 dager med lesing for å oppnå en C. Samtidig har man AST1100(nå skiftet navn til AST2000 siden det var for krevende til å være et 1000-fag) som er notorisk vanskelig. Begge kursene gir 10 stp selv om vanskelighetsgraden er totalt forskjellig.

Jeg er forøvrig Sivilingeniør, og føler at vi i Norge legger aaaalt for mye prestisje på ingeniører og sivilingeniører. På lik måte blir det latterlig å sammenligne fag for fag, spør du meg. Du finner dritflinke studenter overalt, og kjennetegner er uansett at de jobber med stoff langt utenfor pensum. 

Dersom du tar de flinkeste 1-2 studentene fra hvert Teknologistudie i Norge (alle Universitet), og plasserer dem i samme klasse, så tror jeg ikke du blir å se noen mønster ved at f.eks dem med bakgrunn fra NTNU eller UiO gjør det best.

Dette ser du heller ikke i arbeidslivet. Har selv jobbet med "vanlige" ingeniører fra ymse høgskoler i Norge, samt Ph.D folk fra Universiteter, NTNU inkludert, og folk fra utlandet. Det er ikke alltid slik at de mest best karakterer gjør det best i arbeidslivet. 

• Liker 1

Universitet er jo alltid "høyere" enn høgskoler, det er jo derfor mange høgskoler slik som HIOA søkte om å bli universitet og HSN prøver å bli det og. 

Generelt ville jeg ha sakt at UIO, NTNU, UIB og UIT er høyest, og internasjonalt så er UIO i topp 100. Om jeg husker er BI på nr 16 av 20 i Europa som beste business skole, så BI har også noe bra rykte på seg selv om mange vil også si det er oppskyt. 

Anonymkode: 3c2f5...e60

Jeg tenker at universitet har høyere status enn høgskoler, og at NTNU har høyest status i Norge. Det er rett og slett fordi de har veldig mange gode siv.ing linjer, noe UiO ikke har

Anonymkode: f0aaf...a22

• Liker 2
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at universitet har høyere status enn høgskoler, og at NTNU har høyest status i Norge. Det er rett og slett fordi de har veldig mange gode siv.ing linjer, noe UiO ikke har

Anonymkode: f0aaf...a22

Kan jeg spørre om hva som er så spesielt med "siving"? I utlandet bruker vi M.Sc(til nød M.Eng), det samme som UiO bruker for så vidt. Jeg hørte det var en sak for noen år siden der NTNU blånektet å fjerne siving-navnet, selv om den tittelen skulle fjernes og erstattes med Master Of Science for å etterfølge internasjonale mål. Mye av grunnen var at siving egentlig er 4.5 år vs 5 år for M.Sc

En M.Sc og en "siving" kan jobbe med akkurat det samme. Jeg har egentlig ikke forstått hvorfor siving skal være noe spesielt. Etter jeg tok en B.Sc i fysikk ved UiO tok jeg mastergraden min ved NTU i Singapore(som forøvrig er rangert langt over alle norske skoler), og der fikk jeg tittelen Master Of Science.

For eksempel ble årets "ingeniørstudent" i 2016 gitt til en masterstudent ved UiO, selv om han ikke får tittelen "ingeniør" i graden sin, men Master Of Science. 

https://titan.uio.no/node/1487

Det er ingenting spesielt sådan med Siv.ing studiet. Ja, folk fleste sliter nok med realfag, og tenker at Ingeniør / Sivilingeniør er tunge saker. Men så vet også folk at det er mer praktisk enn f.eks ren matematikk, eller teoretisk fysikk. Også har jobbmarkedet historisk sett vært meget bra. 

Jeg, som er utdannet sivilingeniør, opplevde ofte at det var mye elitisme. Teknologi (og da spesielt Ingeniør) studenter som så ned på "mindre verdige" studier. 

Heldigvis studerte jeg også Økonomi og Administrasjon på siden, og fikk se hvordan de andre hadde det.

Obs! I dag kalles Sivilingeniør for Master of Science, og er bare internasjonal betegnelse. Forskjellen på M.Sc og M.Eng er at M.Sc må skrive en thesis, mens M.Eng ikke krever det. Følgelig er også M.Eng det man kaller en endelig grad - Det høyeste nivået på en utdanning. Jeg har ikke hørt om noen skoler som tilbyr Sivilingeniørstudie / M.Sc, og der du ikke må skrive en hovedoppgave. Alle skoler jeg har sjekket med i Norge skriver eksplisitt at du ikke får noen grad før du har skrevet oppgave på 30-45-60 studiepoeng. 

Men, ja, NTNU har mange gode Siv.Ing linjer. Betyr dog ikke at de er best på alle. 

Annonse

NTNU campus Gløshaugen, altså gamle NTH. NTNU tilbyr en stor bredde med sine sivingprogrammer som alle er av høy kvalitet. Bare se på poenggrensene for å komme inn. Der går kun de beste. 

Anonymkode: aa723...568

• Liker 1
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

PS: Jeg skriver at UiO er størst, noe de egentlig ikke er lenger, men det er bare fordi NTNU ble sammenslått med høgskolene på Gjøvik og i Ålesund. 

Anonymkode: b8594...296

Og høyskolen i Sør Trøndelag 😉

Anonymkode: 5ac86...a18

Annonse
1 time siden, Tha_M34 skrev:

Ja, hvis man skulle hatt en topp 5 Uni-rangering i Norge, så vil jeg si noe av det samme - 1) UiO 2) NTNU og UiB deler en god andre plass, så kommer UiT / UiA / UiS på 4. eller 5.plass. 

UiO er vel plassert på ca 140 - 145.plass hos QS og THE / Times Higher. 

BI er på 33.plass i Europa. NHH på 35.plass, på "overall" rankingen. Det er ganske greit / bra og er vel det høyeste BI og NHH har hatt, men er ikke så høyt som du påpekte med 16.plass. 

Man har også subject rankings og andre type rangeringer (hvor fort og hvor mange kommer raskt i jobb) så man glemmer ofte det, da mange er opptatt av kun "overall ranking".

Rangerer du virkelig UiT på linje med UiA og UiS? 

Anonymkode: c7816...1fd

Ingen som ønsker å trekke frem NMBU! Norges miljø og biovitenskaplige universitet.

De blir jo snart (eller allerede 🤔?) joina av vetrinærene... 

Fantastisk skole, flotte professorer og faglig kunnskap. 

Kanskje ikke her du går for å studere økonomi, men de er ganske så gode på kjemi, bioteknologi og matvitenskap :) 

Har selv den jobben jeg har i dag nettopp pga. jeg studerte der! Så litt prestisje innen visse fagfelt!

Anonymkode: 28898...095

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som ønsker å trekke frem NMBU! Norges miljø og biovitenskaplige universitet.

De blir jo snart (eller allerede 🤔?) joina av vetrinærene... 

Fantastisk skole, flotte professorer og faglig kunnskap. 

Kanskje ikke her du går for å studere økonomi, men de er ganske så gode på kjemi, bioteknologi og matvitenskap :) 

Har selv den jobben jeg har i dag nettopp pga. jeg studerte der! Så litt prestisje innen visse fagfelt!

Anonymkode: 28898...095

Veterinærhøgskolen er en del av NMBU allerede. Den har ikke blitt trukket fram fordi NMBUs fagfelt er såpass smalt at det sjelden trekkes fram i spørsmål om prestisje. NMBU ligger også langt nede på internasjonale rankinglister - de var ikke engang på lista sist jeg sjekket, i alle fall. De har få prestisjestudier, veterinær er kanskje det eneste som muligens kvalifiserer. Det betyr ikke at det er en dårlige skole, men den er liten, med et begrenset fagfelt. Sånt blir det ikke gode rankinger av.

Anonymkode: 9489e...b7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...