AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #1 Skrevet 17. januar 2018 Hei! Jeg er bare veldig tidlig gravid (8+3) men har alltid hatt en voldsom fødselsangst. Jeg gruer meg så mye at jeg enkelte dager tenker på abort, for å slippe å føde. Jeg hører til Voss Sjukehus, og lurer på om noen har erfaringer derfra? Jeg er ikke bergenser som flykter fra KK for å få KS - jeg hører til Voss og er åpen for både KS og vaginal fødsel. Barnet må jo ut på noe vis. Lurer mer på hvordan dere ble tatt i mot på Voss? Har de forståelse for fødselsangst, og noe tilbud med samtaler o.l.? Har de respekt for dette og anerkjenner det som en ganske hemmende angst? Hvilke opplegg fikk du? Anonymkode: 9bcb8...95d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #2 Skrevet 17. januar 2018 De er ekstrem flink på Voss. Jeg flykter fra KK nettop pga dette. Ekstremt fødselsangst. Jeg ble henvist direkte til Voss. Får nok KS der. Jeg er så redd at jeg nå i 20 uker har gråtet fra morgen til kveld, gått kraftig ned i vekt pga jeg klarer ikke spise pga jeg har så sterk angst. Hjertet dunker konstant og klarer ikke kose meg. Har flere venner og bekjente som har fødet på Voss, vaginalg og KS og det er ikke et negativt ord om Voss. Anonymkode: b4178...fee 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #3 Skrevet 17. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De er ekstrem flink på Voss. Jeg flykter fra KK nettop pga dette. Ekstremt fødselsangst. Jeg ble henvist direkte til Voss. Får nok KS der. Jeg er så redd at jeg nå i 20 uker har gråtet fra morgen til kveld, gått kraftig ned i vekt pga jeg klarer ikke spise pga jeg har så sterk angst. Hjertet dunker konstant og klarer ikke kose meg. Har flere venner og bekjente som har fødet på Voss, vaginalg og KS og det er ikke et negativt ord om Voss. Anonymkode: b4178...fee Så godt å høre <3 Tenker de må jo være flinke siden mange flykter fra KK.. Har du vært på samtaler der oppe ennå? Hvordan ble du mottatt? Skjønner nøyaktig hvordan du har det.. Jeg knakk sammen i hikstegråt hos fastlegen for litt siden og tryglet om abort.. Hun anbefalte meg dog (heldigvis) å se det litt an, siden hun vet jeg egentlig ønsker meg barn.. Jeg er (nesten) like redd for KS som vaginal, så aner ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymkode: 9bcb8...95d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #4 Skrevet 17. januar 2018 Jeg skal ha ks på Haukeland.Var ikke noe problem å få det.Men jeg har en medisinsk grunn til det. Anonymkode: 73fc5...2ef
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #5 Skrevet 17. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ha ks på Haukeland.Var ikke noe problem å få det.Men jeg har en medisinsk grunn til det. Anonymkode: 73fc5...2ef Jeg ønsker for det første ikke KS, og for det andre hører jeg ikke til Haukeland, men Voss. Vil IKKE at dette skal bli enda en Haukeland vs. Voss diskusjon. Jeg hører til Voss, og har langt å kjøre bare dit. Å kjøre til Bergen er uaktuelt Anonymkode: 9bcb8...95d 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #6 Skrevet 17. januar 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker for det første ikke KS, og for det andre hører jeg ikke til Haukeland, men Voss. Vil IKKE at dette skal bli enda en Haukeland vs. Voss diskusjon. Jeg hører til Voss, og har langt å kjøre bare dit. Å kjøre til Bergen er uaktuelt Anonymkode: 9bcb8...95d Skjønner det,men hvis det skjer noe under svangerskapet som gir forhøyet risiko,så kan du måtte føde Haukeland.Det er en del tilfeller der man ikke får føde på mindre sykehus som Voss.Min fastlege anbefalte i starten Voss,og jeg søkte om fødeplass der veldig tidlig,siden jeg egentlig tilhører Haukeland.Hadde hørt mye bra om Voss og mye negativt om KK.Men så skjedde altså noe som gjør at Voss ikke kan ta imot meg likevel,så da blir det Haukeland.Går til kontroll der fast nå,og alle er veldig omsorgsfulle og snille med meg. Hvis jeg var deg ville jeg bedt fastlegen sende en henvisning til Voss sjukehus,slik at du kan få komme på omvisning og samtale angående din situasjon.Det går nok fint Anonymkode: 73fc5...2ef
Gjest Chroma Skrevet 17. januar 2018 #7 Skrevet 17. januar 2018 De er helt fantastiske der, har født der to ganger. Ring de og be om samtale og omvisning og fortell hvor redd du er, de er veldige flinke til å ta angst på alvor!
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #8 Skrevet 17. januar 2018 Hvordan kan man ha angst for noe man aldri har prøvd ? Anonymkode: b7992...641 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #9 Skrevet 17. januar 2018 Heilt fantastiske! Anonymkode: 2d226...64f 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #10 Skrevet 17. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner det,men hvis det skjer noe under svangerskapet som gir forhøyet risiko,så kan du måtte føde Haukeland.Det er en del tilfeller der man ikke får føde på mindre sykehus som Voss.Min fastlege anbefalte i starten Voss,og jeg søkte om fødeplass der veldig tidlig,siden jeg egentlig tilhører Haukeland.Hadde hørt mye bra om Voss og mye negativt om KK.Men så skjedde altså noe som gjør at Voss ikke kan ta imot meg likevel,så da blir det Haukeland.Går til kontroll der fast nå,og alle er veldig omsorgsfulle og snille med meg. Hvis jeg var deg ville jeg bedt fastlegen sende en henvisning til Voss sjukehus,slik at du kan få komme på omvisning og samtale angående din situasjon.Det går nok fint Anonymkode: 73fc5...2ef Jada, jeg har ikke noe motsetninger for KK heller egentlig - det er bare det at Voss er nærmest og mitt lokalsykehus Må jeg på haukeland så må jeg det, men jeg kan vel få fødselsforberedende samtaler osv på Voss likevel regner jeg med? KK har jo også kurs for personer med fødselsangst og tilbud om samtaler - så sånn sett hadde det vært helt greit. Når kan jeg komme for samtale? Skulle helst ha startet før abortfristen går ut... Anonymkode: 9bcb8...95d 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #11 Skrevet 17. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man ha angst for noe man aldri har prøvd ? Anonymkode: b7992...641 At enkelte førstegangsfødende har fødselsangst har jeg ingen problemer med å forstå. Det er jo ikke akkurat som å pirke ut en flis man skal gjennom. Videre kan man selvfølgelig ha angst mot noe man ikke har prøvd før, angst er ofte ikke et rasjonelt valg. Anonymkode: ceda0...65d 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #12 Skrevet 17. januar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada, jeg har ikke noe motsetninger for KK heller egentlig - det er bare det at Voss er nærmest og mitt lokalsykehus Må jeg på haukeland så må jeg det, men jeg kan vel få fødselsforberedende samtaler osv på Voss likevel regner jeg med? KK har jo også kurs for personer med fødselsangst og tilbud om samtaler - så sånn sett hadde det vært helt greit. Når kan jeg komme for samtale? Skulle helst ha startet før abortfristen går ut... Anonymkode: 9bcb8...95d På Voss kan du sikkert få komme så tidlig som du vil,antar jeg.De har nok ikke så mange pasienter at jeg tror du blir nødt til å vente særlig lenge.Kanskje du bare kan ringe direkte til fødeavdelingen og spørre. Da jeg søkte om fødeplass der sendte jeg bare et brev til de,uten å gå via fastlegen og fikk kjapt svar tilbake. Lykke til Har bare hørt gode ord om Voss, så de vil nok gjøre alt de kan for å hjelpe deg. Anonymkode: 73fc5...2ef
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #13 Skrevet 17. januar 2018 2 timer siden, Chroma skrev: De er helt fantastiske der, har født der to ganger. Ring de og be om samtale og omvisning og fortell hvor redd du er, de er veldige flinke til å ta angst på alvor! Tusen takk for svar! Tror jeg skal gjøre det ganske snart 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man ha angst for noe man aldri har prøvd ? Anonymkode: b7992...641 Så enkelt som at jeg har opplevd overgrep og har vestibulitt og vaginisme etter det. Så i tillegg til psykiske utfordringer i forhold til nakenhet og kropp er også underlivet periodevis svært fysisk smertefult. Har etter lang behandling endelig klart å få et noelunde normalt sexliv - men sex er fremdeles svært vondt noen ganger. Og jeg er veldig fornøyd med mannen min sitt utstyr altså, men det kan ikke akkurat sammenlignes med størrelsen på et barn. Smertene jeg får ved samleie gjør at jeg ikke fatter at fødsel er fysisk mulig. Tanken på de smertene x1000 (sikkert, pga størrelsen) gjør at jeg begynner å gråte og vil trekke meg fra hele opplegget. Er redd undersøkelser, smertene, nakenheten, utdrivningsfasen, etterbyrdstiden og ikke minst om dette vil ødelegge underlivet mitt for alltid med tanke på vestibulitten og vaginismen. KS er jeg mye mindre redd for, men fortsatt skeptisk siden det er en stor operasjon med større risiko for alvorlige komplikasjoner både hos meg og baby. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Heilt fantastiske! Anonymkode: 2d226...64f Takk! 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: På Voss kan du sikkert få komme så tidlig som du vil,antar jeg.De har nok ikke så mange pasienter at jeg tror du blir nødt til å vente særlig lenge.Kanskje du bare kan ringe direkte til fødeavdelingen og spørre. Da jeg søkte om fødeplass der sendte jeg bare et brev til de,uten å gå via fastlegen og fikk kjapt svar tilbake. Lykke til Har bare hørt gode ord om Voss, så de vil nok gjøre alt de kan for å hjelpe deg. Anonymkode: 73fc5...2ef Tusen takk for svar har time hos fastlegen neste uke, så kan evt høre med henne 😀 godt å høre så mange gode ord om dem. Angsten for å ikke bli trodd/tatt alvorlig er nesten større en selve fødselsangsten av og til.. Anonymkode: 9bcb8...95d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #14 Skrevet 17. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Tror jeg skal gjøre det ganske snart Så enkelt som at jeg har opplevd overgrep og har vestibulitt og vaginisme etter det. Så i tillegg til psykiske utfordringer i forhold til nakenhet og kropp er også underlivet periodevis svært fysisk smertefult. Har etter lang behandling endelig klart å få et noelunde normalt sexliv - men sex er fremdeles svært vondt noen ganger. Og jeg er veldig fornøyd med mannen min sitt utstyr altså, men det kan ikke akkurat sammenlignes med størrelsen på et barn. Smertene jeg får ved samleie gjør at jeg ikke fatter at fødsel er fysisk mulig. Tanken på de smertene x1000 (sikkert, pga størrelsen) gjør at jeg begynner å gråte og vil trekke meg fra hele opplegget. Er redd undersøkelser, smertene, nakenheten, utdrivningsfasen, etterbyrdstiden og ikke minst om dette vil ødelegge underlivet mitt for alltid med tanke på vestibulitten og vaginismen. KS er jeg mye mindre redd for, men fortsatt skeptisk siden det er en stor operasjon med større risiko for alvorlige komplikasjoner både hos meg og baby. Takk! Tusen takk for svar har time hos fastlegen neste uke, så kan evt høre med henne 😀 godt å høre så mange gode ord om dem. Angsten for å ikke bli trodd/tatt alvorlig er nesten større en selve fødselsangsten av og til.. Anonymkode: 9bcb8...95d Jeg tror ikke du skal bekymre deg for å ikke bli tatt alvorlig, dette går nok bra! Anonymkode: ceda0...65d
Gjest Chroma Skrevet 19. januar 2018 #15 Skrevet 19. januar 2018 Vær åpen og ærlig om det du sliter med, så tror jeg du vil oppleve mye støtte og omsorg på Voss. <3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #16 Skrevet 31. august 2021 Hvordan gikk det TS? Noen andre som vil dele erfaringer? Anonymkode: 73fc5...2ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå