Gå til innhold

Noen sykepleiere her?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg vurderer å skifte helt yrkesretning og begynne på sykepleierstudiet til høsten.

Er det noen sykepleiere her som kan si meg hva jeg bør tenke over før jeg bestemmer meg? Hva er lett å glemme, spes. av ulemper og fordeler, ved jobben. Greit at det f.eks er skiftarbeid og jobbing i høytider og sånt, men hva ellers?

Hvorfor skal jeg bli sykepleier eller hvorfor skal jeg la være? :klø:

Håper noen har noen tanker å komme med her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk over lønnen, den er ikke allverden per i dag.

Tenk over helsen din. Er du sterk nok fysisk? Har du noen problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Mamma er sjukepleiar og ho meinar dette om yrket sitt:

Husk at det er mykje du kan gjere som sjukepleiar. Og du kan unngå tunge løft om du velger å jobbe i psykiatrien eller foreks på ein bolig med psykiskutviklingshemma. Tek du vidareutdanning som helsesøster eller anestesi, slepp du og desse løfta. Ikkje la det stoppe deg med mindre du blir nødt å jobbe på ein eldreheim med hensyn til kor du bur.

Det er ein "potitutdanning" som du egentleg kan gjere kva som helst med. 10tals med vidareutdanningar som sagt lenger oppe og ein kan jobbe administrativt (trur eg) , men og som lærar i den vidaregåande skulen og du tek praktisk påbygg utdanning eller noko i den dur.

Yrket er kjempegivande. Du møter menneske i ulike livsituasjonar og du får vere med å gjere dei friske.

Og så er det så varierande. Ingen dagar er like, nettopp fordi livet er så forutsigbart!

Det som kan vere litt minus for yrket er at du skal vere der heile tida for pasientane. Har du ein dårleg dag så gjer jo ikkje det noko, men du skal vere smilande mesteparten av tida.

Men sånn er det no i nesten alle yrker ;)

Lønna er ok. Ikkje til å bli rik på. Men den ligger vel rundt 260 000 i begynnarlønn.

Du kan velge sjølv korleis du korleis du vil jobbe, så lenge ein har fast jobb. (Trur ho)

Om du berre vil ha tidlegvakt, så kan du sikkert få det. Foreks om du er aleinemor o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da være villig til å jobb kvelder også, ellers må du søke spesielt om det. De fleste stillingene er både kveld, helligdager og helg. Lønna er 257.000 for nyutdannede, og det er lite for den jobben vi gjør. Når det gjelder åp jobbe i en bolig for funksjonshemmede, så er dette mere en vernepleier jobb. Tunge løft? Det trenger du ikke tenke på, det finnes mange hjelpemidler nå om dagen, og man må være flinke til å bruke dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da være villig til å jobb kvelder også, ellers må du søke spesielt om det. De fleste stillingene er både kveld, helligdager og helg. Lønna er 257.000 for nyutdannede, og det er lite for den jobben vi gjør. Når det gjelder åp jobbe i en bolig for funksjonshemmede, så er dette mere en vernepleier jobb. Tunge løft? Det trenger du ikke tenke på, det finnes mange hjelpemidler nå om dagen, og man må være flinke til å bruke dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hallo.

Jeg er selv sykepleier. det du må tenke på er om du har rygg og skuldre til yrket- med mindre du skal i psykiatrien som en her nevnte.

Du må være villig til å gi masse av deg selv hver dag, på godt og vondt.

Du går gjennom det pasienten går gjennom.

Du må ikke ha en masse sperrer på fysisk nærhet.

Du må være full av toleranse og være fordomsfri i størst mulig grad.

Sykepleiere trengs mange steder i arbeidslivet.

Det er verdens beste og verdens værste jobb.

Bare husk at på østlandet begynner det å bli vanskelig å få jobb....

Lønna er helt gjennomsnittlig: rundt 280 000 i begynnerlønn med tillegga.

Lykke til uansett hva du velger.

Velkommen som kollega (det er en kjempe-bonus i yrket:sykepleiere holder sammen om vi kjenner hverandre eller ikke. Skikkelig søsterskap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er også sykepleier.

Kommer veldig ann på hvor du jobber henne. Men husk at som sykepleier så har du enormt mange valg muligheter, og muligheter til å videreutdanne deg etter 2 års praksis. Du blir kjent med utrolig mange forskjellige mennesker, men du får også sett mange skjebner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Låner" tråden litt, jeg. ;)

Hvordan er sykepleierstudiet? Er det noen som vil fortelle meg det? :D Og hva med videreutdanningen? Er det noen anestesisykepleiere eller operasjonssykepleiere her inne? Hvordan er lønna for de som har videreutdannet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Låner" tråden litt, jeg. ;)

Hvordan er sykepleierstudiet? Er det noen som vil fortelle meg det? :D

Eg går sjukepleie studie og stortrives med det!

det er minimun 2 mnd praksis kvart skuleår, og dette er veldig greit, en lære best i praksis syns ivertfall eg!

det som ofte e negativt er at vi har like masse "pensum-sider" som f.eks. en ingenør som er på skulen heile tida.. så når en har teori-økter er det ofte hardt..

men, absolutt kjekt altso!!! en får jobbe masse med ulike folk, kjempeflott!

ditta va ivertfall mine meininga!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negative sider:

Du må regne med at ting som angår jobben din blir bestemt over hodet på deg.

Det er trange tider økonomisk, regn med dårlig bemanning, tidspress, nye arbeidsoppgaver, ingen "goder" fra arbeidsgiver (hos vår kommune ble pleierne hoppende glade for å få julemiddag når de var på jobb julaften - det sier sitt), dårlig med kursing osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negative sider:

Du må regne med at ting som angår jobben din blir bestemt over hodet på deg.

Det er trange tider økonomisk, regn med dårlig bemanning, tidspress, nye arbeidsoppgaver, ingen "goder" fra arbeidsgiver (hos vår kommune ble pleierne hoppende glade for å få julemiddag når de var på jobb julaften - det sier sitt), dårlig med kursing osv.

Akkurat de tingene (minus julemiddagen ;) )har jeg tenkt på. Synes i grunnen det er fryktlig trist at så mange sykepleiere ikke har tid til å gjøre det de skal, nemlig pleie mennesker ordentlig, fordi de blir presset til å løpe ræven av seg hele dagen siden det er så lite folk på jobb. Jeg kan bare tenke meg hvor frustrerende det til tider må være.

Alikevel må jeg si at jeg beundrer dere som står på, og gjør så godt dere kan. Sykepleieren har en veldig viktig jobb, som mange mennesker setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, utbrenthet og slitasjeskader er en kjent konsekvens av de negative sidene jeg har nevnt.

Det skal noe til å holde ut år etter år med dette, i tillegg til den usikkerheten som følger av stadige nedskjæringer osv.

Har man ikke mulighet for å jobbe på sykehus, er det dette som blir hverdagen, såfremt man ikke tar videreutdanning.

Selv jobber jeg ikke som sykepleier lenger, har tre års utdanning innen økonomi og ledelse i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier.

Har villet tenkt meg om 4 gang før jeg har gitt meg i kast med 3 år på høyskolen for denne utdanningen. Mange har kanskje "romantiske" forestillinger til det å være sykepleier.

Minus med yrket er ubekvem arbeidstid(Tro du meg,det er bånn i bøtta å måtte jobbe når andre har fri år etter år),dårlig lønn,innsparinger,mye ansvar. :-(

Det som er positivt er at du får jobbe med mennesker,du vokser utrolig mye(man er nødt å være personlig i denne jobben)på områder andre mennesker kommer til kort igjennom et helt liv! Mange videreutdanninger man kan ta!

Og det er ikke en utdanning som er bortkastet. Det er kjekt å kunne stelle et sår osv :brunette:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattsol

Jeg har også tenkt litt på sykepleierutdannig. Fortrinnsvis for å videreutdanne meg til psykiatrisk sykepleier.

Men hvordan er egentlig utdanningen? Hva legges det mest vekt på?

Jeg er ikke spesielt glad i nåler, men tror nok det er noe jeg kan leve med, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det snart 8 år siden jeg var ferdig utdannet sykepleier.Har hatt tider der jeg har angret veldig på at jeg valgte denne utdannelsen,men for det meste føler jeg at jeg har havnet på riktig hylle..

Når det gjelder arbeidstid,er jo det både positivt og negativt å jobbe turnus. Det kan være slitsomt å snu mellom natt, dag og aftenvakter.Men det er jo også fint å kunne ha fridager midt i uka en gang iblandt.

Det er ikke så morsomt å måtte jobbe seinvakt julaften eller 17.mai når man har fått barn,men før den tid tok jeg gjerne på meg det. På litt større arbeidsplasser fins det gjerne noen barnløse som mer enn gjerne tar disse vaktene..

Lønna er ikke til å hoppe i taket av,men det går sakte men sikkert oppover. Det som jeg personlig synes er dårligst er helgetillegget som ikke har økt mye de siste år.. Og en annen ting er jo at det ikke er lett å få seg 100%stilling overalt. Og mange sykehus rundt om i landet har god tilgang på sykepleiere for tiden så det er ikke lett å få fast stilling med det samme.

Ellers så blir man selvsagt berørt av alle skjebner man møter i hverdagen. Men det synes jeg er noe ved det flotte i denne jobben; man treffer så utrolig mange flotte folk som viser hvilke utrolige krefter som bor i oss mennesker. Man må tåle både nærhet, kjenne på sin egen sårbarhet, tørre å være seg selv og stå i vanskelige situasjoner.

Utilstrekkelighet er vel det jeg synes er det vanskeligste ved hele jobben. Når jeg går hjem fra jobb uten å føle at jeg har gjort det jeg synes jeg burde. Heldigvis er ikke disse dagene i flertall,da hadde jeg nok ikke holdt ut.

Det finnes mange forskjellige fagfelt å jobbe innenfor og flere titalls videreutdanninger, så jeg tror de fleste kan finne noe de kan trives med innenfor sykepleieryrket hvis man liker å jobbe med mennesker.

Tror det er litt mer praksis nå enn da jeg tok utdanninga,og det er bra for det er absolutt der man lærer mest,får knagger å henge all teorien på. Ellers så er det masse teori og lesing. Utlært er man dog ikke når man står med vitnemålet i handa. Det er et yrke med kontinuerlig læring. Desverre veldig lite kurs å få hos de fleste arbeidsgivere vil jeg tro.. Sparing er jo et kjent begrep innenfor helsevesenet. Hos oss har vi en kursdag i turnusen ila 9 uker, så det er jo litt..

Håper jeg ikke har skremt noen. Det ble et langt innlegg, men jeg følte meg litt "kallet" til å svare for å ønske eventuelt nye framtidige kollegaer lykke til i valg av utdanning :)

Hilsen nattevakten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...