AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #1 Skrevet 17. januar 2018 Jeg vurderer å ta sekretærutdanning på Treider i Oslo, men er usikker på om denne utdanningen tatt på 1 år gir noen jobbmuligheter. Noen med erfaringer? Har vært sykepleier i 7 år, men skal omskolere meg. Dersom det ikke blir Treider må jeg ta en ny bachelorutdanning. Anonymkode: 56144...7ff
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #2 Skrevet 17. januar 2018 Ville sakt det er 50/50, men det er kun basert på bekjente. Fleste av dem opplevde at det var vanskelig å søke innefor relevant stilling eller var ikke kvalifisert nok, mens noen andre jeg kjenner fikk fort jobb. Du har også i tillegg vært sykeplier i 7 år, noe som vil hjelp en del i cven din, vil jeg tro. Sekretær dessverre er ikke så mye etterspurt hvis du bor i Oslo, og ganske vanskelig å finne en slik stilling i 100% fulltid. Anonymkode: 077d5...a26 1
Horge Skrevet 17. januar 2018 #3 Skrevet 17. januar 2018 Omskolering fordi du ønsker å skifte bransje, eller fordi kropp og sjel er sliten av tunge og lange skift? Hvis sistnevnte, har du vurdert legesekretær? Der vil det i så fall være en ekstrem fordel med bakgrunn som sykepleier, hvilket betyr at det trolig vil være langt enklere å få jobb etter kun ett år på skolebenken. 8
A4-livet Skrevet 17. januar 2018 #4 Skrevet 17. januar 2018 Jeg har tatt det og fikk jobb noen mnd etter jeg var ferdig. Andre fikk jobb der de var i praksis (vet ikke om de har praksis ennå) mens noen slet med å få jobb. Og noen fant ut at de ville gjøre noe annet og søkte ikke jobber. Kommer nok litt an på hvilken av sekretærutdanningene du har tenkt å ta tror jeg, da jeg gikk der var det nok en del fler av de som tok advokatsekretær som gikk rett i jobb enn de som tok administrasjonssekretær.
Ullvott Skrevet 17. januar 2018 #5 Skrevet 17. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å ta sekretærutdanning på Treider i Oslo, men er usikker på om denne utdanningen tatt på 1 år gir noen jobbmuligheter. Noen med erfaringer? Har vært sykepleier i 7 år, men skal omskolere meg. Dersom det ikke blir Treider må jeg ta en ny bachelorutdanning. Anonymkode: 56144...7ff Til det jeg har uthevet: hvorfor finnes det ingen andre alternativer enn dette? Hva med et årsstudium innen administrasjon, økonomi, ledelse, organisasjon etc? Det kan du ta på en offentlig høgskole/universitet, og da får du ekte kompetanse på høyere nivå, og til en langt lavere pris (semesteravgift + lærebøker). 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #6 Skrevet 17. januar 2018 ikke kast bort pengene dine. Hvorfor betale 50.000kr per semester når du kan betale 500? Får fagskolestudenter lettere jobb enn de som tar årsstudium? Får de bedre betalte jobber? mer relevante jobber? Tror ikke det. Men det som er garantert er at du kan spare 49.500kr ved å velge vekk fagskole. Anonymkode: 8b49f...a0e 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #7 Skrevet 17. januar 2018 hvilken off.skole i bergen har årsstudium med økonomi, adm,ledelse og org? er nyskjerrig da jeg også har tenkt på treider☺️ tenker du øk.adm på høyskole? er jo mange bachlor studenter fra øk.adm som sliter på jobbmarkedet Anonymkode: 75666...2e5
Unika Skrevet 17. januar 2018 #8 Skrevet 17. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: ikke kast bort pengene dine. Hvorfor betale 50.000kr per semester når du kan betale 500? Får fagskolestudenter lettere jobb enn de som tar årsstudium? Får de bedre betalte jobber? mer relevante jobber? Tror ikke det. Men det som er garantert er at du kan spare 49.500kr ved å velge vekk fagskole. Anonymkode: 8b49f...a0e Fagstudier er vel gjerne mer fokusert på spisskompetanse? Altså; du blir medisinsk sekretær eller lønningsmedarbeider. Et årsstudiet med økonomi/administrasjon blir vel for bredt og vagt vil jeg tro?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #9 Skrevet 18. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: hvilken off.skole i bergen har årsstudium med økonomi, adm,ledelse og org? er nyskjerrig da jeg også har tenkt på treider☺️ tenker du øk.adm på høyskole? er jo mange bachlor studenter fra øk.adm som sliter på jobbmarkedet Anonymkode: 75666...2e5 Se på ECON og AORG emnene på 100 og 200 nivå her: http://www.uib.no/svf/emner Et årsstudium vil si at du kan ta alle åpne emner der. Du får bare en karakterutskrift. Akkurat som du får på fagskole. Du får ikke fagbrev, bachelor eller noe slags beskyttet tittel ved å gå fagskole. På INGEN studier er det jobbgaranti (eller kanskje på aspirantgreien til tolletaten og fengselsvesenet?). Vil du bruke masse $$$ på Treider skal jeg ikke stoppe deg. Anonymkode: 8b49f...a0e 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #10 Skrevet 18. januar 2018 1 time siden, Unika skrev: Fagstudier er vel gjerne mer fokusert på spisskompetanse? Altså; du blir medisinsk sekretær eller lønningsmedarbeider. Et årsstudiet med økonomi/administrasjon blir vel for bredt og vagt vil jeg tro? Det kommer faktisk veldig an på. Det fins veldig mange fagskole studium som ikke er veldig spisset mot arbeidsmarkedet. De fins fordi det er etterspørsel etter de av studentene, ikke arbeidsgiverne. Studentene liker å drive på med det, det er gjerne hobbyen deres som de har lyst å jobbe med. Og siden de betaler for det tilbys det av private fagskoler. Jeg vil snu litt på det. Ved å ta et årsstudium ved f.eks uib kan en skreddersy hva en skal studere. En kan velge alle åpne emner. Når det fins 100+ emner og en f.eks skal velge 4-6 av de vil det utgjøre et veldig høyt antall mulige studiekombinasjoner. Det blir vel noe slik som 20*20=400 mulige kombinasjoner. Poenget er at en fagskolepakke som oftest ikke har forelesere som også driver forskning (og dermed ikke er oppdatert på de nyeste trendene), foreleserne har ikke doktorgrad, en får som oftest ikke nyte godt av studentsamskipnad goder andre studenter får, en må betale skjorten for å studere der. Stryker du i et fag må du betale ekstra $$$ for å ta eksamen igjen. Altså oppsummert du kan spisse undervisningen i mye større grad ved universitet enn fagskole. Anonymkode: 8b49f...a0e 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #11 Skrevet 18. januar 2018 Du kan ta bedriftsøkonomi årsstudium via nett: https://uit.no/utdanning/program/380536/bedriftsokonomi_nettbasert_-_arsstudium Anonymkode: 18737...b2c 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #12 Skrevet 18. januar 2018 De fleste sekretærjobbene jeg har sett trenger ingen fagutdanning for å løse oppgavene. Anonymkode: e44d3...765
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #13 Skrevet 18. januar 2018 Hva slags type jobb er du på jakt etter? Som sykepleier skal du jo ha kompetanse på forvaltning, dokumentasjon, datasystemer og så videre. Anonymkode: 6b183...a59
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #14 Skrevet 18. januar 2018 Takk for svar alle sammen! Jeg kunne tenkt meg en kontorjobb, men tror jeg skal søke bibliotekarutdanning hvis jeg ikke ser noen andre muligheter. Er ikke så flink i matte, så derfor tror jeg ikke bachelor i økonomi og administrasjon er noe for meg. TS Anonymkode: 56144...7ff
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #15 Skrevet 18. januar 2018 Om du ønsker kontorjobb er det bare å begynne å søke. Jeg jobber med flere som er utdannet sykepleier og vernepleier i min kontorjobb. Det er erfaringene som teller, så du bør belage deg på vikariater i begynnelsen. Anonymkode: 6b183...a59
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #16 Skrevet 19. januar 2018 Og forresten, om du absolutt vil ta mer utdanning, sjekk ut Forvaltning, Kommunal Økonomi og Offentlig rett ved høgskulen i Volda. Det er nettbasert, men får veldig gode tilbakemeldinger. Anonymkode: 6b183...a59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå