Gå til innhold

50 % AAP 50 % jobb, opptjening sykepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært  på AAP 50 % i 1 års tid og har via arbeidsgiver fått permisjon 50 % fra min halve 100 stilling, det var noe med at da kunne jeg opptjene sykelønn osv? 

Jeg har jobbet 50 % hele denne tiden og det har funket fint, og mottatt 50 % AAP for resten, men så ble jeg nå i høst syk og har ikke kunnet jobbe de resterende 50 % (restarbeidsevne). Jeg håper jo å kunne bli bedre så jeg kan jobbe 50 % igjen snart, men sånn det ser ut nå er det fysisk ikke mulig... MEN

så fikk jeg et brev fra NAV i dag om at jeg ikke får innvilget sykepenger pga jeg ikke har gjenopptatt arbeidet helt før sykemeldingen?
Er det ikke nok å jobbe 50 %? jeg har jobbet over de ukene som er kravet - men kun i 50 % stilling og hatt 50 % permisjon fra resten av stillingen om dere skjønner. 

OG - 

nå når jeg har fått avslag - hva skjer med de pengene jeg har fått utbetalt? 
Hos meg (staten) får jeg betalt sykepenger fra arbeidsgiver - de har søkt om div greier fra nav som økt fare for fravær i tillegg til sykepengene mine da.. 

Blir det til at jeg må betale tilbake til arbeidsgiver det jeg har mottatt av sykepenger fra de?
Og hva skjer de neste mnd?
Slik vi har gjort det i henhold til saksbehandler fra NAV er at jeg har krysset på meldekortet om at jeg har jobbet - slik at jeg ikke får utbetalt penger også fra nav i tillegg til jobben. 

Men slik jeg forstår det nå - så skulle jeg jo ha krysset av for at jeg var syk - slik at jeg fikk penger fra nav (som  selvsagt var mye mindre beløp)... og OM jeg må betale til bake til arbeidsgiver - får jeg da tilbake fra NAV det jeg skulle ha fra de?
Og skal jeg fremover krysse av for at jeg faktisk er syk da- på meldekortet?

Sorry jeg spør mye  her, driver og googler og spør meg til råds nå for å få litt oversikt over hva jeg egentlig lurer på og trenger svar på.

Også må jeg  vel kanskje ta kontakt med arbeidsgiver - sjefen eller lønnskontoret? Og saksbehandler i NAV?

Jeg ringte jo NAV da jeg ble sykmeldt etter tips fra saksbehandleren, og han sa jo at det var greit med sykelønna... men tror kanskje han misforstod meg hmmmm

Uansett da- penger eller ei - sykmeldt måtte jeg ha blitt uansett..

Og nå når jeg faktisk HAR avslag- skal jeg likevel fortsatt sende sykmelding til NAV?
Og den delen arbeidsgiver skal ha  pga de forskutterer - den skal kanskje nAV  ha nå da, siden arbeidsgiver ikke skal forskuttere?

(rotete oppsett her, men håper noen tar seg tid til å svare på noen av spørsmåla da, hadde vært til stor hjelp)

også bruker jeg det litt som kladd når jeg skal ringe (jeg som har telefonangst).l

Anonymkode: 2fe1a...156

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du har jobbet og hva du har fått utbetalt..

Men dersom du har mottatt AAP i løpet av de siste 26 ukene har du ikke tjent opp ny rett til sykepenger. For å gjøre det må du ha vært ute av AAP i denne perioden.

Skrevet

ok så det hjelper ikke å ha jobbet 50 %.... dvs det straffer seg å prøve å jobbe det en klarer, slik at når en periode ikke klarer å jobbe noe da får nada? jeg burde heller hatt 100 % aap? Og hva med det arb.giver har forskuttert, må det tilbakebetales av meg? 

• Liker 1
Skrevet

Du må søke om å få utvidet AAP til 100%.

Anonymkode: a4f49...b80

Skrevet

Ja, men jeg ønsker å jobbe 50 % så lenge jeg har helse til det. Legen sier jeg godt kan være 100 % sykmeldt og - men jeg presser meg og vil gjerne jobbe det jeg kan og heller trappe ned etterhvert som jeg ser jeg ikke klarer det...

nå er det bare noe midlertidige greier som gjør at jeg ikke kan jobbe, jeg håper å komme meg på beina igjen så jeg klarer å jobbe 50 %... mer klarer jeg ikke, det vet jeg...

men kjipt om jeg mister penger da. Nå klarer jeg meg fint pga 50 % vanlig lønn og 50 % AAP, går jeg over til 100 % AAP vil jeg få betydelig mindre å rutte med - 4-5000 grovt regnet). 

Arbeidsgiver som mente de hadde søkt om noe utvidet arbeidsgivergreier slik at jeg kunne få sykepenger via de osv..,. og det hadde de fått... 

men tydeligvis noen som har misforstått reglene da?

Og hva skjer nå liksom  - må jeg betale tilbake det jeg har fått av arbeidsgiver? Og hva da med det jeg skulle fått fra NAV de dagene arbeidsgiver betalte? 

Før arb-giver søkte om dette, skrev jeg bare sykedager på meldekorta og fikk fra NAV de dagene jeg ikke jobbet, 

men nå har arbeidsgiver betalt de dagene jeg har vært borte - og nå når jeg har fått lenger sykmelding slik at nav må betale utover arbeidsgiver perioden da, så har jeg altså fått avslag... shmmmm innviklede regler og sikkert unntak her og der.

Skrevet

Dersom jeg har forstått regelverket korrekt, vil du motta AAP for alle dager du ikke er i arbeid, så lenge du registrerer korrekt på meldekortet. Altså vil du automatisk få 100% AAP når du er for syk til å kunne gå på jobb.

• Liker 1
Skrevet

Og siden jeg har fått beskjed om at arbeidsgiver har fått dette, så har jeg etter avtale med saksbehandler krysset av for at jeg har vært på jobb disse dagene selv om jeg har vært syk, slik at jeg ikke skal få utbetalt fra NAV i tillegg til fra arbeidsgiver....

hmmmmmmmmmm 

mye feilinfo her... hvem går jeg til? Fagforbundet?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ok så det hjelper ikke å ha jobbet 50 %.... dvs det straffer seg å prøve å jobbe det en klarer, slik at når en periode ikke klarer å jobbe noe da får nada? jeg burde heller hatt 100 % aap? Og hva med det arb.giver har forskuttert, må det tilbakebetales av meg? 

Dersom du er inne i et AAP-løp skal du få utbetalt AAP dersom du ikke er på jobb.

Dersom du ikke har vært på jobb men allikevel krysset av for det vil du jo ikke få AAP.

Om arbeidsgiver har søkt om fritak fra arbeidsgiverperioden pga. kronisk syk arbeidstaker, gjelder dette bare arbeidsgiverperioden - altså de første 16 dagene. I arbeidsgiverperioden har du rett på sykepenger selv om du ikke har vært friskmeldt i 26 uker. De 26 ukene gjelder kun sykepengene fra NAV.

• Liker 1
Skrevet

Meldekortene er ført feil. Hør med veilederen din om du får omregistrert og etterbetalt. Du må betale arbeidsgiver tilbake ja, men arbeidsgiver er også ansvarlig for å ikke utbetale feil lønn så de bør være imøtekommende med tanke på en tilbakebetalingsplan. 

Anonymkode: c6a3b...847

Skrevet

AAP er alltid en 100% ytelse. Det vil si at dersom du til vanlig mottar AAP for 50% og jobber 50% og blir syk, har du rett på utbetalt 100% AAP. 

Ta kontakt med NAV for veiledning, fagforbundet har ikke noe med dette å gjøre. Meldekortene dine tilbake i tid må korrigeres slik at du ikke fører timer når du har vært syk, dette må du gjøre ved å møte opp på ditt lokale NAV kontor. 

Send en melding til veileder i din digitale aktivitetsplan med en gang, be gjerne h*n ringe deg så kan dere få klarhet i dette. Evt. kan du ringe kontaktsenteret på 55553333, men dersom du vil snakke med din veileder om det må du ta kontakt via din digitale aktivitetsplan.

Det ordner seg dette :) 

Anonymkode: 596b1...611

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

AAP er alltid en 100% ytelse. Det vil si at dersom du til vanlig mottar AAP for 50% og jobber 50% og blir syk, har du rett på utbetalt 100% AAP. 

Ta kontakt med NAV for veiledning, fagforbundet har ikke noe med dette å gjøre. Meldekortene dine tilbake i tid må korrigeres slik at du ikke fører timer når du har vært syk, dette må du gjøre ved å møte opp på ditt lokale NAV kontor. 

Send en melding til veileder i din digitale aktivitetsplan med en gang, be gjerne h*n ringe deg så kan dere få klarhet i dette. Evt. kan du ringe kontaktsenteret på 55553333, men dersom du vil snakke med din veileder om det må du ta kontakt via din digitale aktivitetsplan.

Det ordner seg dette :) 

Man skal egentlig ikke diskutere ytelser i aktivitetsplanen - da skal veileder henvise til 55553333.

Så spørs det om veileder følger reglene slavisk eller ikke.

Anonymkode: a6ecc...8e2

Skrevet

jeg skrev til veileder og han ville ta kontakt med nav. Jeg ringte det nr og da jeg ikke hørte noe. m3n de sa at de alt var satt på saken av min veileder/villeder... og vil høre fra de over helga. 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal egentlig ikke diskutere ytelser i aktivitetsplanen - da skal veileder henvise til 55553333.

Jo, man skal bruke planen dersom det gjelder den arbeidsrettede oppfølgingen, noe AAP er :) 

Meldekort tilbake i tid må gjøres i samarbeid med veileder, da hjelper det ikke å ringe 55553333 for de kan ikke gjøre mer enn å vise til kontakt med veileder, noe som skal gjøres i aktivitetsplanen.

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom det gjelder status på utbetaling osv. som har med ytelsen å gjøre, skal man ringe 55553333, det glemte jeg å legge til :) Da vil veileder henvise personen dit.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man skal bruke planen dersom det gjelder den arbeidsrettede oppfølgingen, noe AAP er :) 

Meldekort tilbake i tid må gjøres i samarbeid med veileder, da hjelper det ikke å ringe 55553333 for de kan ikke gjøre mer enn å vise til kontakt med veileder, noe som skal gjøres i aktivitetsplanen.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom det gjelder status på utbetaling osv. som har med ytelsen å gjøre, skal man ringe 55553333, det glemte jeg å legge til :) Da vil veileder henvise personen dit.

Korrekt.

Men veilederne har fått streng beskjed om at økonomi ikke skal diskuteres i aktivitetsplanen, så det kommer nok an på den enkelte.

Aktivitetsplanen har flere dialogmuligheter, en generell og en om spesifikke aktiviteter. Ville da valgt den generelle  om man finner den. Hver samtale skal også registreres som en egen aktivitet, ser for meg at den planen kan bli uendelig lang for enkelte etter tre år på AAP..

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korrekt.

Men veilederne har fått streng beskjed om at økonomi ikke skal diskuteres i aktivitetsplanen, så det kommer nok an på den enkelte.

Aktivitetsplanen har flere dialogmuligheter, en generell og en om spesifikke aktiviteter. Ville da valgt den generelle  om man finner den. Hver samtale skal også registreres som en egen aktivitet, ser for meg at den planen kan bli uendelig lang for enkelte etter tre år på AAP..

Men så skriver jeg i utgangspunktet at hun skal sende melding til veileder i aktivitetsplanen og be henne ta kontakt - jeg mener ikke at de skal diskutere det i planen. Den digitale aktivitetsplanen er nå hennes kanal til å be veileder ta kontakt så de kan diskutere dette på telefon/i et møte. Veiledere på kontaktsenteret har fått streng beskjed om å ikke videreformidle henvendelser om kontakt som går inn under temaet i digital aktivitetsplan - da skal vedkommende skrive melding der selv.

ts - velg «gå til dialog» i det hvite feltet og start en generell dialog som er nevnt i den jeg har sitert her. Der skriver du at du ønsker kontakt på grunn av *bekriv problemstillingen din kort*

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...