Sbtx Skrevet 17. januar 2018 #1 Skrevet 17. januar 2018 Hei! Jeg sitter med problem her. Barnet er 12 år og vil ikke til faren sin. Han har angst, kan ikke sove der mm. Vi har en dom som gir samvær til faren annenhver helg og delte ferier, næmlig vanilig samvær. Barnet har blitt henvist til BUP til utredning pga av manglende konsentrasjon, uro, ticks osv. Problemet at barnet vil ikke til faren sin og spesielt sove der er ikke noe nytt. Det begynte i 2015, da hadde vi delt bosted så han var annenhver uke hos en av oss, etter dommen ble det vanlig samvær med far men problemet med at han kan ikke sove, har angst, mareritt osv kommet tilbake. Jeg ahr snakket med skolen og de sier han har blitt urolig og ukonsentrert igjen og de prøver også å presse BFT å grippe inn på sakken. Jeg tok kontakt med Familievernkontoret og bestilt time førrige uke men faren dukket ikke opp. Barnet gruer seg å dra forekommende helg og nekter. Han vil snakke med faren sin sammen med andre fold som han sier (heg tror han menner Familievernkontoret) for å fortelle hvordan han har det der. Han tørs ikke å snakke til faren sin, han er redd faren vil bli sint. Hva gjør jeg nå som sitter med ansvar og en dom? personlig synes jeg at barnet MÅ ha en slags forhold med faren sin og jeg oppmunterer ham til det. Men hvor langt går grense når barnet viser tydelige psykiske reaksjoner? Hvordan er det best at jeg vasler faren om det når han ikke dukker opp på møtene hos FMVKT? Jeg setter pris på råd og erfarringer her.
duplexx Skrevet 17. januar 2018 #2 Skrevet 17. januar 2018 Hva du kan gjøre mtp. dommen vet jeg ikke, men å tvinge barnet på faren er jo heller ikke greit. Barn kjenner seg selv best og om han ønsker å snakke med far med fvk til stede så bør han få det. Om han nekter å dra dit er det rett og slett fordi han ikke vil dit. Han bør respekteres på dette, han fortjener å bli sett og hørt. du spør når grensen er nådd - dere er der nå. Selv om det er vanskelig mtp dommen må du fortatt vise sønnen at du hører han og respekterer ønsket hans. Ikke overdøve det og si «Jamen du MÅ jo se pappaen din hallo liksom». Du må støtte han på det han føler. 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #3 Skrevet 17. januar 2018 Skal ikke barnet kunne bestemme selv hvor det vil bo når de er 12 år? Anonymkode: 4114d...a0e 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #4 Skrevet 17. januar 2018 Jeg hadde kontaka barnevernet og sagt at du er bekymret for at gutten din må presses for å dra til far. De kan gi råd selv om de ikke kan bestemme samvær. Anonymkode: c01b7...545 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #5 Skrevet 17. januar 2018 Har du og far en forholdsvis grei dialog eller er det vanskelig? Vil far klare sette barnet først? Vi kjenner jo ikke bakgrunnen for at samværet endte med dom osv så derfor spør jeg.. Hvis det er mulig å ha en dialog med far ville jeg startet der, hvis ikke ville jeg tatt kontakt med Barnevernet og lagt fem at slik det nå er trenger gutten hjelp han ikke får og du som mor trenger hjelp for å ivarta barnets beste siden BUP og FVK ikke klarer hjelpe deg. Ha gjerne uttalelser fra skole, helsestasjon, lege etc klart før du kontakter de, ta gjerne med dokumentasjon fra FVK på at far ikke møter osv. Jeg vet ikke hva annet man som forelder evt kan gjøre bortsett fra å si "nei" til samvær akkurat nå og dokumentere det med lege osv i fht at det ikke er i barnets beste interesser slik situasjonen er. Anonymkode: 1b029...68b 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #6 Skrevet 17. januar 2018 34 minutter siden, Sbtx skrev: Hei! Jeg sitter med problem her. Barnet er 12 år og vil ikke til faren sin. Han har angst, kan ikke sove der mm. Vi har en dom som gir samvær til faren annenhver helg og delte ferier, næmlig vanilig samvær. Barnet har blitt henvist til BUP til utredning pga av manglende konsentrasjon, uro, ticks osv. Problemet at barnet vil ikke til faren sin og spesielt sove der er ikke noe nytt. Det begynte i 2015, da hadde vi delt bosted så han var annenhver uke hos en av oss, etter dommen ble det vanlig samvær med far men problemet med at han kan ikke sove, har angst, mareritt osv kommet tilbake. Jeg ahr snakket med skolen og de sier han har blitt urolig og ukonsentrert igjen og de prøver også å presse BFT å grippe inn på sakken. Jeg tok kontakt med Familievernkontoret og bestilt time førrige uke men faren dukket ikke opp. Barnet gruer seg å dra forekommende helg og nekter. Han vil snakke med faren sin sammen med andre fold som han sier (heg tror han menner Familievernkontoret) for å fortelle hvordan han har det der. Han tørs ikke å snakke til faren sin, han er redd faren vil bli sint. Hva gjør jeg nå som sitter med ansvar og en dom? personlig synes jeg at barnet MÅ ha en slags forhold med faren sin og jeg oppmunterer ham til det. Men hvor langt går grense når barnet viser tydelige psykiske reaksjoner? Hvordan er det best at jeg vasler faren om det når han ikke dukker opp på møtene hos FMVKT? Jeg setter pris på råd og erfarringer her. Huff...hvis det er misbruk i bildet så er dette veldig tragisk for gutten. Helt utrolig at en domstol skal kunne vedta noe som barnet ikke vil. 😥😥😥😓😓😓😓😥😨🤮 Som mor plikter du å ta størst hensyn til barnet! Anonymkode: 27e8c...416 1
Sbtx Skrevet 17. januar 2018 Forfatter #7 Skrevet 17. januar 2018 1 hour ago, duplexx said: Hva du kan gjøre mtp. dommen vet jeg ikke, men å tvinge barnet på faren er jo heller ikke greit. Barn kjenner seg selv best og om han ønsker å snakke med far med fvk til stede så bør han få det. Om han nekter å dra dit er det rett og slett fordi han ikke vil dit. Han bør respekteres på dette, han fortjener å bli sett og hørt. du spør når grensen er nådd - dere er der nå. Selv om det er vanskelig mtp dommen må du fortatt vise sønnen at du hører han og respekterer ønsket hans. Ikke overdøve det og si «Jamen du MÅ jo se pappaen din hallo liksom». Du må støtte han på det han føler. Gutten ønsket å snakke med farenhos FMVKT i desember men faren samtykket ikke til det. Nå, prøver de å presse faren å la dem snakke med gutten alene og etterhvert alle sammen. Jeg foreslått at jeg trekke meg så at samtelene blir mellom far, sønn og FMVKT. Har ikke hørt fra dem enda. 2
Sbtx Skrevet 17. januar 2018 Forfatter #8 Skrevet 17. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Skal ikke barnet kunne bestemme selv hvor det vil bo når de er 12 år? Anonymkode: 4114d...a0e Ikke så lett den der. Barnet MÅ bli hørt men ikke bestemme selv. Det er mitt ansvar den der.
Sbtx Skrevet 17. januar 2018 Forfatter #9 Skrevet 17. januar 2018 51 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde kontaka barnevernet og sagt at du er bekymret for at gutten din må presses for å dra til far. De kan gi råd selv om de ikke kan bestemme samvær. Anonymkode: c01b7...545 Barnevernet ble koblt inn tidligere og. De satte inn frivillige familietiltakk og avlsuttet saken. Dere råd var at barnet kunne ikke tvinges og de henviste oss hos FMVKT på den tida. 1
Sbtx Skrevet 17. januar 2018 Forfatter #10 Skrevet 17. januar 2018 50 minutter siden, AnonymBruker said: Har du og far en forholdsvis grei dialog eller er det vanskelig? Vil far klare sette barnet først? Vi kjenner jo ikke bakgrunnen for at samværet endte med dom osv så derfor spør jeg.. Hvis det er mulig å ha en dialog med far ville jeg startet der, hvis ikke ville jeg tatt kontakt med Barnevernet og lagt fem at slik det nå er trenger gutten hjelp han ikke får og du som mor trenger hjelp for å ivarta barnets beste siden BUP og FVK ikke klarer hjelpe deg. Ha gjerne uttalelser fra skole, helsestasjon, lege etc klart før du kontakter de, ta gjerne med dokumentasjon fra FVK på at far ikke møter osv. Jeg vet ikke hva annet man som forelder evt kan gjøre bortsett fra å si "nei" til samvær akkurat nå og dokumentere det med lege osv i fht at det ikke er i barnets beste interesser slik situasjonen er. Anonymkode: 1b029...68b Faren benekter alt og han har gjord det hele tida. Han hevder gutten har ingen vanskeligheter å søve der og at alt er min feil. Det finnes ingen samarbeid fra faren i denne tilfelle. Han selv bestilte timen hos fastlegen førrige uke og nektet meg å være med... Circus. Har ikke kontaktet BNV enda pga at de ble koblet inn tidligere og jeg vet de vil fraråde tvang og henvise til FMVKT igjen. Jeg kontaktet FMVKT og de vil lege press på far å la dem snakke med gutten fordi han samtykkker ikke til det. Skolen sier barnet er urulig igjen og ukonsetrert og vil presse BFT å grippe inn. Samtidig snakker gutten med helsesøster der og. Ja, det blir neit til samvær denne gangen...
Sbtx Skrevet 17. januar 2018 Forfatter #11 Skrevet 17. januar 2018 45 minutter siden, AnonymBruker said: Huff...hvis det er misbruk i bildet så er dette veldig tragisk for gutten. Helt utrolig at en domstol skal kunne vedta noe som barnet ikke vil. 😥😥😥😓😓😓😓😥😨🤮 Som mor plikter du å ta størst hensyn til barnet! Anonymkode: 27e8c...416 Det er problemet mitt her. Ingen har undersøkt hvorfor barnet mistrives så mye hos far at han kan ikke søve og har amrerrit, angst, svetter, tanker å rømme bort osv...
duplexx Skrevet 17. januar 2018 #12 Skrevet 17. januar 2018 Jeg ville holdt det barnet hjemme og tatt en evnt rettsak eller anmeldelse om og når det dukker opp. Jeg hadde hørt på gutten. 2
xinnia Skrevet 17. januar 2018 #13 Skrevet 17. januar 2018 Selv om samværet er bestemt ved dom - så er det din plikt som mor å ta vare på sønnen din! Når far ikke engang gidder å møte opp til samtale med sønnen for å finne en løsning så hadde jeg ikke giddet å presset på for at sønnen skal være hos sin far. Nå er sønnen så stor- han fortjener å bli hørt! Send far en SMS eller epost- Ingen flere overnattinger før dere har pratet sammen slik sønnen ønsker.. Lykke til ;-) 1
MissPierce Skrevet 17. januar 2018 #14 Skrevet 17. januar 2018 46 minutter siden, duplexx skrev: Jeg ville holdt det barnet hjemme og tatt en evnt rettsak eller anmeldelse om og når det dukker opp. Jeg hadde hørt på gutten. Det hadde jeg gjort også. Dokumenter alt du kan, be om ett skriv fra skolen, fra legen og på at far ikke møtte til samtale på FVK. Skriv også ut alt av sms, mail osv som du har med far eller andre om dette. Hadde også prøvd å få samtaler med far på sms. For da har du dokumentasjon. I stede for på tlf, hvor det blir mye han sa - du sa opplegg. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #15 Skrevet 17. januar 2018 3 hours ago, Sbtx said: Det er problemet mitt her. Ingen har undersøkt hvorfor barnet mistrives så mye hos far at han kan ikke søve og har amrerrit, angst, svetter, tanker å rømme bort osv... Herre.... Kan du se gjennom rettskrivingen din før du poster?? Anonymkode: a293a...510 1
Sbtx Skrevet 17. januar 2018 Forfatter #16 Skrevet 17. januar 2018 2 hours ago, xinnia said: Selv om samværet er bestemt ved dom - så er det din plikt som mor å ta vare på sønnen din! Når far ikke engang gidder å møte opp til samtale med sønnen for å finne en løsning så hadde jeg ikke giddet å presset på for at sønnen skal være hos sin far. Nå er sønnen så stor- han fortjener å bli hørt! Send far en SMS eller epost- Ingen flere overnattinger før dere har pratet sammen slik sønnen ønsker.. Lykke til ;-) Tusen takk. Venter å høre fra FMVKT de skulle snakke med far denne uke. Skolen og BFT sier jeg må henvise meg til advokat men det er vanskelig når jeg har dårlig råd. Faren betaler barnebidrag heller og NAV sier det blir litt tid før de går til innkreving. Vi får se...
Sbtx Skrevet 17. januar 2018 Forfatter #17 Skrevet 17. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Herre.... Kan du se gjennom rettskrivingen din før du poster?? Anonymkode: a293a...510 Ja. Det er top prioritet akkurat nå at jeg sitter med rettskrivingen før jeg poster... 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #18 Skrevet 17. januar 2018 Kan det være misbruk? På en eller annen måte? Når noen ikke vil hjem til sin egen pappa er det noe som skurrer når de blir så stresset og redd som det du beskriver. Enten det er far eller venner av far. Ville funnet ut av det før jeg hadde sendt mitt barn der. Når far i tilegg ikke stiller opp og sønnen ikke får snakke alene der så varsellamper lyser. Får håpe det ikke er det. Lykke til. Anonymkode: 91cc7...fc7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå