Gå til innhold

Vasking av stekeovn

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan vasker jeg stekeovnen? Den er ca 7 år gammel så jeg tror ikke den har sånn selvrens.

Vinduet i den har jeg brukt skurekrem på før, men vet ikke om det er så lurt? Etter litt ribber og diverse er den ganske så skitten... Leste vel en gang i bruksanvisningen om at vi skulle varme den opp osv. under rengjøring, det hørtes da veldig avansert ut... :o

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kjøpe en ovsrens. Det er en sprayboks med etsende skum, fæle greier men det tar det meste av fastbrente rester.

Skrevet

Hei

Prøv med damp, det skal visst være bra, og totalt uten kjemikalier :wink:

Skrevet

Kjøp Mr Muscle ovnsrens eller liknende. Kjempeeffektivt, men lukter virkelig ille, så sørg for god lufting.

Skrevet

Hvis du vil ha noe mere miljøvenlig enn div. sprayer, kan du smøre alle overflater, glassdøren og risten med grønnsåpe, lukke igjen og tenne ovnen på ca. 50 grader. La stå i en times tid, og vask av. Det virker kjempe bra, det eneste du må passe på er at det ikke blir for varmt i ovnen. Da brenner grønnsåpen fast.

Piglet

Skrevet

Mr Muscle-sprayen funker som juling, men den lukter så sterkt at du må lufte skikkelig, og helst holde deg langt unna mens den virker.

Gjest Anonymous
Skrevet

Lut/Kaustisk Soda er rimelig og effektivt... men veeldig etsende... så gummihansker og gamle bukser er lurt. Kjøpes på sånne røde plastflasker/bokser, det er sånne lyse små korn. Bland ca. 2-3 sps i 1 liter vann. Bar ha på og la stå til det løsner, kan skrubbe litt med oppvaskkost. Ikke bruk varme i ovnen.

Går an å blande mye sterkere og ha rett på flekker, etser oppvaskbørsten istykker så...

Lukter ikke så ille som mr Muscle osv., er miljøvennlig og greit og mye rimeligere, har en boks i flere år.

:-)

Skrevet

Jeg har prøvd endel av disse stekeovnsgreiene, men alt er like dårlig, lukter fy og er vanskelig å få vekk alle produktrestene!

Beste tipset jeg har fått er salmiak. Husker ikke helt hvordan man gjør det... Sett en skål med like deler salmiak og vann (trenger ikke så mye!) i ovnen, varm opp til 50 grader og la ovnen bli kald. Så er det bare å vaske med rent vann! Super effektivt og enkelt. Heller ikke så dyrt. Tror "oppskriften" står bak på salmiak flaska.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...