AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #1 Skrevet 17. januar 2018 Jeg har en samboer som har vært mer eller mindre helt uten inntekt i 2 år nå. Vi har levd på kun min inntekt, og han har bidratt når han har fått småjobber innimellom. Det begynner nå å bli kritisk, og vi går i minus så det suser etter, og situasjonen er meget fortvilende. Han er en svært ærekjær mann som aller helst vil klare ting selv (litt komiskt igrunn- for det klarer han jo overhodet ikke slik det er nå), og dvs at han heller ikke har ønsket noe hjelp fra NAV. Han har nå vært arbeidsledig i 2,5 år og så og si 0 i inntekt, og slik jeg har skjønt det så har han ikke lengre krav på dagpenger? Jeg finner ut at han må ha tjent minst 1G det siste året, eller 3 G de siste 3 årene for å kunne få det? Det har ikke han. Hva kan han da få slags stønad? Han søker på jobber -slik at det er sagt, og ønsker veldig gjerne å jobbe. Vi har forresten to barn sammen, og vi er ikke gift. Jeg har vel ikke forsørgerplikt ovenfor min samboer når vi ikke er gift, så NOE må han da ha krav på? Er det noen som har vett på dette her? Hvilke stønad(er) kan han søke på? Jeg begynner å bli mektig frustrert, og dette sliter voldsomt på psyken min nå. Jeg har aldri nok penger til det helt grunnleggende og nødvendige liksom. Jeg burde aldri vært i denne situasjonen, siden min samboer burde hjelpe til økonomisk, men det er vanskelig å dele ut skyld når jeg vet hvor vanskelig dette er for han også. Anonymkode: 5a4a7...fec
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #2 Skrevet 17. januar 2018 Du har faktisk forsørgerplilt som samboer også... han får ikke sosialpenger hvis det er det du tenker på, nav kan kanskje hjelpe med NAVpraksis , det er nå en 5-6000 inn i mnd vel. Kanskje de kan hjelpe med jobbsøkerkurs eller hjelpe å finne stillinger. Anonymkode: 16768...291
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #3 Skrevet 17. januar 2018 4.18.2.4 Samboere og personer i bofellesskapTjenestemottakere som har ansvar for å forsørge seg selv, men som bor sammen med andre, for eksempel hjemme hos foreldre, som samboere eller i bofellesskap, er rettslig å regne som enslige. I vurderingen av stønadsbehovet skal det tas hensyn til tjenestemottakers reelle utgifter til eget livsopphold, som vedkommendes faktiske del av boutgiftene og eventuelt andre utgifter husholdningen deler, som til innbo, husholdningsartikler og medier og kommunikasjon. Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt overfor hverandre, og foreldre har i utgangspunktet ikke forsørgelsesplikt overfor unge over 18 år. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.35-lov-om-sosiale-tjenester-i-nav Du har ikke forsørgelsesplikt overfor samboer. Det er en vanlig misoppfatning at en del blander ekteskapsloven som både gir rettigheter og plikter til de som har bundet seg juridisk til en slik avtale, og samboerskap som ikke gir noen av delene. Hvis han ikke har krav på dagpenger, så har han krav på sosialstønad. Dvs. dekning av sin del av leie/boutgifter innenfor en nøktern grense, og livsopphold i tillegg, som blir utregnet som at han bor i bofellesskap. Husk aktivitetsplikt for mottakere under 30 år, og at sosialstønad er ment å være en kortvarig ytelse, derfor må man ofte søke på nytt innen noen måneder, det vil følge av vedtaket. Søknad kan hentes hos NAV, og han vil nok bli innkalt til møte. De krever også som oftest 3 måneders bankkontoutskrift, siste års ligning, og dokumentasjon på utgifter. Anonymkode: cbc41...fa3 5
Fjompen Skrevet 17. januar 2018 #4 Skrevet 17. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har faktisk forsørgerplilt som samboer også... han får ikke sosialpenger hvis det er det du tenker på, nav kan kanskje hjelpe med NAVpraksis , det er nå en 5-6000 inn i mnd vel. Kanskje de kan hjelpe med jobbsøkerkurs eller hjelpe å finne stillinger. Anonymkode: 16768...291 Du tar feil, brukeren under deg har rett. TS: Når din samboer bestiller rådgivningstime for å søke sosialstønad så vil de samtidig gå igjennom alle andre muligheter for støtte, f.eks arbeidsledighetstrygd som du er inne på, bostøtte, ulike tiltak osv. Dette er fordi sosialpenger skal være "absolutt siste mulighet". Et paradoks egentlig, siden det kommer fra nesten samme pengesekk. 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #5 Skrevet 17. januar 2018 Kan han ikke jobbe? Anonymkode: 36952...715
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #6 Skrevet 17. januar 2018 33 minutter siden, AnonymBruker said: Kan han ikke jobbe? Anonymkode: 36952...715 Om du leser hele innlegget sier hun at han søker på jobber Anonymkode: 01a94...e55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå