AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #1 Skrevet 16. januar 2018 Jeg får helt OK utbetalt i måneden. Er student, samt at jeg får noe lønn hver måned. Jeg betaler ikke leie der jeg bor. Av en eller annen grunn ender jeg alltid opp med flere regninger og utgifter enn jeg får med meg. Man kan si at jeg er helt elendig når det gjelder økonomisk sans, og er egentlig ganske flau over hvor dårlig jeg faktisk er til å formidle pengene jeg har. Det går til småplukk, byturer, shopping, bensinstasjon, sminke osv - rett og slett ting jeg kan finne meg for god til å kjøpe unødvendig mye av hver måned. Så var det dette med hvordan jeg kan bli flinkere. Hvis du har vært i min situasjon, eller kjenner noen som har det, hvordan kan man endre dette? Hvordan kan jeg virkelig forbedre viljestyrken til å spare, disponere pengene på en fornuftig måte? Anonymkode: 46684...aec
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #2 Skrevet 17. januar 2018 Følger med her, for å si det sånn;) håper du får noeb gode tips 😁 Anonymkode: 7a144...bd2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #3 Skrevet 17. januar 2018 Skriv liste med hva du trenger, og hva du har lyst på. Gå rundt og sjekk hva du har i huset så du slipper å kjøpe nytt. Må du ha ting på bensinstasjoner annet enn eventuelt drivstoff? Må du ha kaffe eller godis ute? Last ned tilbudsapp og se hvor det er tilbud. Du må VILLE spare vet du. Anonymkode: 99e2d...0b8
altflyter Skrevet 17. januar 2018 #4 Skrevet 17. januar 2018 (endret) Har du sett på luksusfellen? Det er faktisk ganske mange gode råd å få der Vil ellers anbefale deg å først og fremst få en oversikt over hva du helt konkret bruker pengene på. Kategoriser ned til minste detalj. Sminke, byturer, klær, junkfood etc. Bruk tid og vær grundig! Plasser deretter kategoriene etter hvor nødvendige de er. Kan du klare deg uten pølsen på shell? Kan du klare deg uten en ny kjole til festen du skal på eller kan du bruke en du allerede har? Kan du smøre matpakke framfor å kjøpe lunsj? Hvis du finner ut at du bruker f.eks 1000kr på sminke i måneden; spør deg selv "Kan jeg klare meg med 500?" Sett opp et budsjett og hold deg til det! Vær streng med deg selv, men ikke kutt alle goder med en gang. Ta evt ting litt gradvis. Budsjettet du lager må være bærekraftig over tid. Hvis ikke er det lett å falle tilbake i gamle vaner. Lykke til og all ære til deg som prøver å snu situasjonen! Edit: Du sier at du ikke betaler husleie (heldiggris). Hva med at du later som du gjør det? Betal f.eks 5000 inn på en separat sparekonto som du forteller deg selv at du ikke har lov til å bruke med mindre det er krise. En krise er ikke at du ønsker deg en ny kjole eller fikk lyst til å ta deg en utenlandstur. En krise er hvis kjøleskapet ryker eller noen blir alvorlig syk og du blir nødt til å hoste opp penger til flyreise på kort varsel og lignende. Du kan også sette deg et sparemål. "Når jeg har spart 20 000 skal jeg unne meg *noe jeg ønsker meg*" Jeg mener ikke at du skal bruke alle 20 000 når du har nådd målet, men kanskje et klesplagg eller noe du har veldig lyst på. Ikke kjøp ny sminke/klær osv før du har gått ut av butikken og tenkt deg om i minst en time. Mener du fortsatt at du trenger varen etter en time eller en dag, så er det kanskje noe du trenger? Du vil bli overrasket over hvor lite du handler hvis du begynner å reflektere rundt kjøpene dine. Du kan også velge "morsom sparing" som noen banker har. Da trekkes det et valgfritt beløp til en sparekonto hver gang du trekker kortet Endret 17. januar 2018 av altflyter 2
ViljaH Skrevet 17. januar 2018 #5 Skrevet 17. januar 2018 Legg igjen kort hjemme og bruk kontanter. Det svir mer å gi over sedler for drit du ikke trenger. Ta ut penger som skal vare i en uke og ha i lommeboka, når det er tomt er det tomt. En periode med denne kuren vil lære deg å verdsette penger mer. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #6 Skrevet 17. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får helt OK utbetalt i måneden. Er student, samt at jeg får noe lønn hver måned. Jeg betaler ikke leie der jeg bor. Av en eller annen grunn ender jeg alltid opp med flere regninger og utgifter enn jeg får med meg. Man kan si at jeg er helt elendig når det gjelder økonomisk sans, og er egentlig ganske flau over hvor dårlig jeg faktisk er til å formidle pengene jeg har. Det går til småplukk, byturer, shopping, bensinstasjon, sminke osv - rett og slett ting jeg kan finne meg for god til å kjøpe unødvendig mye av hver måned. Så var det dette med hvordan jeg kan bli flinkere. Hvis du har vært i min situasjon, eller kjenner noen som har det, hvordan kan man endre dette? Hvordan kan jeg virkelig forbedre viljestyrken til å spare, disponere pengene på en fornuftig måte? Anonymkode: 46684...aec Sparer du i BSU? Hvis ikke, sett inn maxbeløpet hvert år. I tillegg setter du noen tusen pr mnd på høyrentekonto el.l. ettersom du erså heldig å bo gratis. Anonymkode: e2caf...3d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå