Gå til innhold

Barn pg oppførsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ett barn (14) kun er ute etter å diskutere og kverulere... gjør alt for å irritere en voksen.. og den voksne personen poengterer at klokken er leggetid for lengst (22.35) og at en gang må det bli ro. I den hensikt til å få barnet til å slutte med det. og barnet svarer med å veive en sokk fremfor ansiktet på denne voksne... er det da riktig av en forelder å motsi denne voksne og forsvare barnets oppførsel? Eller burde foreldren forsvare denne voksne?

Anonymkode: 07c4a...004

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet er også.. var det greit av denne voksne å poengtere klokken da barnet oppførte seg på denne måten?

• Liker 2
Skrevet

Jeg lukter steforeldre og foreldre sak her.. 

Man vil at barnet skal oppføre seg, og man står samlet. Hadde dette vært min mann og tenåring, så hadde jeg støttet far og bedt ungen slutte å tulle, og komme seg i seng ASAP! "Nå hører du på *****, marsj i seng" ferdig snakket. 

Anonymkode: a9f21...f79

• Liker 8
Skrevet

Når et barn og en forelder har en konflikt, bør andre i minst mulig grad blande seg inn. Når jeg diskuterer med min sønn, og faren hans kommer for "å hjelpe" er det helt meningsløst. Vi løser våre egne konflikter. Hvis jeg står fast, derimot, kan jeg rope på far. Jeg blander meg heller aldri når de diskuterer, så sant jeg ikke blir tilkalt.

• Liker 4
Skrevet

Det stemmer nok.. jeg sa ordrett: jeg syns ikke at slik oppførsel passer seg når klokla er så mye, så da syns jeg at du heller kan gå å legge deg

etter at en hamsterleke som bråkte litt hadde gått i ett selv om jeg sa at slike leker kan man skru av så sent. Og at det måtte bli ro en gang! 

Så begynner barnet å sveive med en sokk fremfor meg.. 

Far svarer meg?? Med en irritert tone: hvilken fot er det du står på da?? 

Jeg sier ingenting, da barnet fortsatt står fremfor oss.. kjenner at jeg ble skikkelig forbanna, men holdt bare kjeft!

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal si.. denne man¨nen har ikke peiling

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når ett barn (14) kun er ute etter å diskutere og kverulere... gjør alt for å irritere en voksen.. og den voksne personen poengterer at klokken er leggetid for lengst (22.35) og at en gang må det bli ro. I den hensikt til å få barnet til å slutte med det. og barnet svarer med å veive en sokk fremfor ansiktet på denne voksne... er det da riktig av en forelder å motsi denne voksne og forsvare barnets oppførsel? Eller burde foreldren forsvare denne voksne?

Det er faktisk umulig å si, noen ganger oppfører voksne seg unødig tåpelig og er med på å få selv den enkleste konflikt til å eskalere,fordi de lar seg provosere litt for lett og lar impulsen ta over. Da bør ikke mer vettuge voksne forsvare dette for enhver pris.

Det er også umulig ut fra beskrivelsen  å si om den ene voksne følte seg motarbeidet med god grunn, eller bare fordi den andre voksne ikke sa det den første ønsket og følte seg motarbeidet  fordi den ikke fikk fullt gehør for egen håndtering av situasjonen.

Foreslår at dere voksne tar en prat,  legger strategier og at den ene øver seg på å ikke "premierer" oppførsel som går ut på å irritere, med å la seg irritere til det renner over.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, absinthia skrev:

Det er faktisk umulig å si, noen ganger oppfører voksne seg unødig tåpelig og er med på å få selv den enkleste konflikt til å eskalere,fordi de lar seg provosere litt for lett og lar impulsen ta over. Da bør ikke mer vettuge voksne forsvare dette for enhver pris.

Det er også umulig ut fra beskrivelsen  å si om den ene voksne følte seg motarbeidet med god grunn, eller bare fordi den andre voksne ikke sa det den første ønsket og følte seg motarbeidet  fordi den ikke fikk fullt gehør for egen håndtering av situasjonen.

Foreslår at dere voksne tar en prat,  legger strategier og at den ene øver seg på å ikke "premierer" oppførsel som går ut på å irritere, med å la seg irritere til det renner over.

jo.. men om du leser lengre ned så var det med god grunn at denne voksne (meg) reagerte.. hva slags signaler sender du ut til en 14 åring om du lar de holde på slik, og attpåtil kjefter på den som faktisk tar tak og ber fjortisen om å slutte.. (også meg)

Skrevet (endret)
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jo.. men om du leser lengre ned så var det med god grunn at denne voksne (meg) reagerte.. hva slags signaler sender du ut til en 14 åring om du lar de holde på slik, og attpåtil kjefter på den som faktisk tar tak og ber fjortisen om å slutte.. (også meg)

Når jeg leser lenger ned, synes du gjør en hamsterleke som har bråkt litt, til et større problem enn det trenger å være. Jeg ville bare slått av hamsterleken selv om den plagde meg, eller spurt barnet om den kunne slå den av, uten å legge til alt mulig annet. 

Det er iblant slitsomt med tenåringer og de vet ofte hvilke knapper de skal trykke på, men derfor må man ikke gå i kjeftefella, eller begynne å legge på med sure kommentarer eller " straffer" for noe som var et lite problem - da mister de mer og mer respekt for deg. Finn en annen tilnærming til problemet.

Endret av absinthia
  • Liker 2
Skrevet
6 timer siden, absinthia skrev:

Når jeg leser lenger ned, synes du gjør en hamsterleke som har bråkt litt, til et større problem enn det trenger å være. Jeg ville bare slått av hamsterleken selv om den plagde meg, eller spurt barnet om den kunne slå den av, uten å legge til alt mulig annet. 

Det er iblant slitsomt med tenåringer og de vet ofte hvilke knapper de skal trykke på, men derfor må man ikke gå i kjeftefella, eller begynne å legge på med sure kommentarer eller " straffer" for noe som var et lite problem - da mister de mer og mer respekt for deg. Finn en annen tilnærming til problemet.

Jeg kjeftet ikke. Jeg ba jenta om å skru den av tre ganger.. til slutt poengterte jeg at klokka var halv elleve og at istedet for å holde på slik, så kunne hun gå å legge seg.. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjeftet ikke. Jeg ba jenta om å skru den av tre ganger.. til slutt poengterte jeg at klokka var halv elleve og at istedet for å holde på slik, så kunne hun gå å legge seg.. 

Faren bør absolutt bidra til å få barnet sitt i seng om leggetiden er der. 

Ellers tenker jeg at jeg for egen del ville minimert maset. Hun hørte deg nok første gangen, så å gi beskjed tre ganger blir da bare støy for alle. Jeg ville tatt bort leken etter første beskjed ble ignorert, og holdt fokus på at det er leggetid, bråk eller ei. 

Men når det ble som det ble, burde mannen absolutt støttet deg i å få barnet i seng. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Hactar skrev:

Faren bør absolutt bidra til å få barnet sitt i seng om leggetiden er der. 

Ellers tenker jeg at jeg for egen del ville minimert maset. Hun hørte deg nok første gangen, så å gi beskjed tre ganger blir da bare støy for alle. Jeg ville tatt bort leken etter første beskjed ble ignorert, og holdt fokus på at det er leggetid, bråk eller ei. 

Men når det ble som det ble, burde mannen absolutt støttet deg i å få barnet i seng. 

Jeg kunne selvfølgelig løpt rundt i stua for å få tak i denne hamsterleken..  jeg strekte meg etter den en gang, men hun tok den da til seg..  Og denne leken bråkte.. så mitt "mas" var jo ikke noe i forhold...

men skjønner deg.. og hadde det å ta leken vert enklest, så hadde jeg jo bare gjort det..

Skrevet

Gi tenåringen høflig beskjed om at det er sent og at leken må stoppes fordi den er slitsom å høre på.

Hvis tenåringen nekter å ta normalt hensyn, gi signal til far om å ta over og sette grenser. 

Dere må på forhånd snakke om hans ansvar som forelder for å holde kontroll på at tenåringen ikke plager andre, det inkluderer deg.

Ideelt sett har steforeldre og stebarn bygget opp en god og trygg relasjon med gjensidig respekt og varme før man flytter sammen, men når det ikke er tilfelle må bioforelderen ta ansvar for oppdragelsen.

Dere trenger veiledning for å få på plass rolleansvaret i nyfamilien.

Skrevet

jo, jeg er klar over det.. men burde ikke far ha grepet inn før det gikk så langt?? og var det meg han skulle kjefte på for dette??

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jo, jeg er klar over det.. men burde ikke far ha grepet inn før det gikk så langt?? og var det meg han skulle kjefte på for dette??

Jo, han skulle grepet inn, eller i det minste vært på din side når tenåringen avsluttet med å vifte sokker i fjeset ditt. Jeg ville aldri ha blitt sur på min mann om han ikke tolererte den slags oppførsel, og min eldste er bare fem. Man må kunne sette grenser for hva man skal finne seg i av plaging uten å bli underminert av den andre voksne. 

Hvordan er far med å følge opp rutiner og grensesetting ellers? Har dere en enighet om hva som er leggetid, for eksempel? Jeg tror dere trenger en skikkelig gjennomgang av forventninger til oppførsel her. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Newsflash: Han er ikke en god og ansvarsbevisst far, og har ikke peiling på hvordan man får en nyfamilie til å fungere (og det fungerte vel ikke med barnets mor heller?) Da er det bortkastet energi å fokusere på at han burde gjort andre valg i går. Han vet ikke bedre, og må utdanne seg for å bli bedre (hvis han i det hele tatt skjønner at han har en svakhet og er motivert for å bli bedre, trolig legger han hele skylden på deg fordi han ser det som at konflikten oppsto mellom deg og tenåringen). Se fremover og hva dere kan gjøre for å få familien til å fungere. 

Skrevet
27 minutter siden, Hactar skrev:

Jo, han skulle grepet inn, eller i det minste vært på din side når tenåringen avsluttet med å vifte sokker i fjeset ditt. Jeg ville aldri ha blitt sur på min mann om han ikke tolererte den slags oppførsel, og min eldste er bare fem. Man må kunne sette grenser for hva man skal finne seg i av plaging uten å bli underminert av den andre voksne. 

Hvordan er far med å følge opp rutiner og grensesetting ellers? Har dere en enighet om hva som er leggetid, for eksempel? Jeg tror dere trenger en skikkelig gjennomgang av forventninger til oppførsel her. 

Han er generelt dårlig på grensesetting og slikt ellers.. De omtaler hverandre som BFF's og diskuterer sjeldent de imellom.. leggetid er det tenåringen som bestemmer selv..

Skrevet

Å gå inn i et forhold med en som har et totalt annet syn på barneoppdragelse enn deg selv, og i tillegg har tenåring som har mer eller mindre fri oppdragelse. Å nei, det blir bare bråk.

Jeg mener at faren burde stoppe det. Når han er så lite involvert så oppdragelsen, så hadde jeg holdt meg helt unna. La han styre. Om det er bråk som irriterer deg, så må du selvsagt ta tak i det. Snakk med mannen din om det, når dere ikke er sinte og tenåringen ikke er i hus. 

Anonymkode: a25cf...d11

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å gå inn i et forhold med en som har et totalt annet syn på barneoppdragelse enn deg selv, og i tillegg har tenåring som har mer eller mindre fri oppdragelse. Å nei, det blir bare bråk.

Jeg mener at faren burde stoppe det. Når han er så lite involvert så oppdragelsen, så hadde jeg holdt meg helt unna. La han styre. Om det er bråk som irriterer deg, så må du selvsagt ta tak i det. Snakk med mannen din om det, når dere ikke er sinte og tenåringen ikke er i hus. 

Anonymkode: a25cf...d11

i går startet samme opplegget.. Jeg hadde lagt hamsteren i minsten sin lekekasse, men tenåringen visste da hva hun skulle finne på for å irritere.. Jeg bare gikk å la meg jeg.. Sa god natt til min samboer og gikk for å sove.. Han spurte meg om hvorfor jeg la meg så tidlig.. Og jeg forklarte hvorfor... 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

i går startet samme opplegget.. Jeg hadde lagt hamsteren i minsten sin lekekasse, men tenåringen visste da hva hun skulle finne på for å irritere.. Jeg bare gikk å la meg jeg.. Sa god natt til min samboer og gikk for å sove.. Han spurte meg om hvorfor jeg la meg så tidlig.. Og jeg forklarte hvorfor... 

Tankeprikker løser sjelden problemer. Tenåringen er sikkert fornøyd med å ha funnet en måte å få deg bort fra stuen på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...