AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #1 Skrevet 16. januar 2018 Til dere som enten jobber i helsevesenet, og for så vidt dere som har vært pasienter eller pårørende. Tenker hovedsakelig knyttet til inneliggende pasienter, eller kommunehelsetjenesten. Er det -noen- problemer/utfordringer dere ser (sånn utenom at det er for lite penger og for lite tid) som man kan forsøke å finne smarte og nye løsninger på? Trenger litt input til et innovasjonscase! Anonymkode: fddea...a90
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #2 Skrevet 16. januar 2018 - Callingsystemet til legene på sykehus. Det er håpløst av og til. Vi på post må calle for å få tak i dem, vi kan ikke ringe. Legene kan umulig vite om det haster eller ikke, og må slippe alt de har i hendene for å ringe opp igjen i tilfelle det er akutt. Det burde finnes et system med en slags SMS-ordning som graderte alvorlighet. Slik at legen fikk en ''SMS'' med ''Ring post 2 innen en time/når du har tid/umiddelbart/sett-inn-det-som-passer'' f.eks.. Det hadde spart postpersonale tid vi må sitte ved telefonen og vente på at legen skal ringe opp igjen, og det hadde spart legen tid og ressurser ved å umiddelbart se hva henvendelsen gjelder og slippe å måtte avbryte konsultasjoner osv. - Bærbare elektroniske kurver man kan ha i lommen, slik at man kan stå på pasientrommet å svare på spørsmål om medisiner osv. For eksempel når en pasient spør ''kan jeg få en sånn-og-sånn'', så må vi ut på kontoret for å finne ut hva pasienten står på, så må vi inn igjen å svare på spørsmålet, ut igjen for oppfølgningsspørsmål osv. I tillegg kunne man lagt manuelle målinger som bt, puls osv direkte inn i kurven, i stede for pasientlister (som utgjør en stor trussel mot taushetsplikten siden de kan mistes/man kan lese navn) og gule lapper. Det var de to tingene som irriterer meg mest på jobb Kommer sikkert på mer med litt betenkningstid! Veldig spennende tema, praktisk helseteknologi har en laaaang vei å gå! Anonymkode: 04c75...387 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #3 Skrevet 16. januar 2018 At de som jobber på sykehuset , spesielt noen eldre. Kunne vært mer hyggelig når man var innlagt etter operasjoner. Si hei og god morgen til meg og ikke bare de eldre som ligger der. Være hyggelig.. følte meg overlatt til meg selv for det meste, selvom jeg fikk beskjed om å ringe å få hjelp til å gå på do osv. Siden jeg bare datt i gulvet. Men da var det en sykepleier som hisset seg opp. Det måtte jeg klare selv. Og når jeg da lå langstrakt på do etterpå. Med blodtrykksfall, var hun mer frekk. Jeg måtte komme meg opp selv,det der hadde ikke hun rygg til.. eller hun som løp forbi når jeg svimte av og blodtrykksfall og sa sorry ikke min post...og en annen innlagt måtte hente hjelp selv om jeg hadde dradd i snoren 30min før... det er masse hormoner og følelser og ikke alltid like lett å være på sykehus for alle. Og i tilegg bli møtt sånn er ikke noe man vil oppleve. Og når legen sier ikke ta drenet før om 3dager og sykepleier drar det ut få timer etter operasjon for å få meg hjem noe legen sa jeg ikke skulle.. noen møter betyr mer på godt og ondt enn man tror.. operasjonssykepleieren ene gangen var heøt fantastisk. For ett menneske. Herlig dame. Det lyste omsorg rett igjennom. Følte meg så trygg og i varetatt da. Og det er stor forskjell på hvem som mener hvilke smertestillende man skal få. Blir helt forvirret.. fram og tilbake. Anonymkode: bd71f...3cf 2
lexce Skrevet 17. januar 2018 #4 Skrevet 17. januar 2018 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: - Callingsystemet til legene på sykehus. Det er håpløst av og til. Vi på post må calle for å få tak i dem, vi kan ikke ringe. Legene kan umulig vite om det haster eller ikke, og må slippe alt de har i hendene for å ringe opp igjen i tilfelle det er akutt. Det burde finnes et system med en slags SMS-ordning som graderte alvorlighet. Slik at legen fikk en ''SMS'' med ''Ring post 2 innen en time/når du har tid/umiddelbart/sett-inn-det-som-passer'' f.eks.. Det hadde spart postpersonale tid vi må sitte ved telefonen og vente på at legen skal ringe opp igjen, og det hadde spart legen tid og ressurser ved å umiddelbart se hva henvendelsen gjelder og slippe å måtte avbryte konsultasjoner osv. - Bærbare elektroniske kurver man kan ha i lommen, slik at man kan stå på pasientrommet å svare på spørsmål om medisiner osv. For eksempel når en pasient spør ''kan jeg få en sånn-og-sånn'', så må vi ut på kontoret for å finne ut hva pasienten står på, så må vi inn igjen å svare på spørsmålet, ut igjen for oppfølgningsspørsmål osv. I tillegg kunne man lagt manuelle målinger som bt, puls osv direkte inn i kurven, i stede for pasientlister (som utgjør en stor trussel mot taushetsplikten siden de kan mistes/man kan lese navn) og gule lapper. Det var de to tingene som irriterer meg mest på jobb Kommer sikkert på mer med litt betenkningstid! Veldig spennende tema, praktisk helseteknologi har en laaaang vei å gå! Anonymkode: 04c75...387 Fantastisk - tusen takk! :D Dette er absolutt veldig relevant! Ja temaet er utrolig spennende! HI Endret 17. januar 2018 av lexce 1
lexce Skrevet 17. januar 2018 #5 Skrevet 17. januar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: At de som jobber på sykehuset , spesielt noen eldre. Kunne vært mer hyggelig når man var innlagt etter operasjoner. Si hei og god morgen til meg og ikke bare de eldre som ligger der. Være hyggelig.. følte meg overlatt til meg selv for det meste, selvom jeg fikk beskjed om å ringe å få hjelp til å gå på do osv. Siden jeg bare datt i gulvet. Men da var det en sykepleier som hisset seg opp. Det måtte jeg klare selv. Og når jeg da lå langstrakt på do etterpå. Med blodtrykksfall, var hun mer frekk. Jeg måtte komme meg opp selv,det der hadde ikke hun rygg til.. eller hun som løp forbi når jeg svimte av og blodtrykksfall og sa sorry ikke min post...og en annen innlagt måtte hente hjelp selv om jeg hadde dradd i snoren 30min før... det er masse hormoner og følelser og ikke alltid like lett å være på sykehus for alle. Og i tilegg bli møtt sånn er ikke noe man vil oppleve. Og når legen sier ikke ta drenet før om 3dager og sykepleier drar det ut få timer etter operasjon for å få meg hjem noe legen sa jeg ikke skulle.. noen møter betyr mer på godt og ondt enn man tror.. operasjonssykepleieren ene gangen var heøt fantastisk. For ett menneske. Herlig dame. Det lyste omsorg rett igjennom. Følte meg så trygg og i varetatt da. Og det er stor forskjell på hvem som mener hvilke smertestillende man skal få. Blir helt forvirret.. fram og tilbake. Anonymkode: bd71f...3cf Så trist å lese om erfaringen din. :-/ Sånn skal det jo absolutt ikke være. Å være hyggelig å se pasienten er noe jeg personlig mener burde være en iboende egenskap hos alle som jobber i pleie. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #6 Skrevet 17. januar 2018 6 hours ago, lexce said: Fantastisk - tusen takk! :D Dette er absolutt veldig relevant! Ja temaet er utrolig spennende! HI Abegge disse tingene finnes det gode løsninger for. Det handler bare om vilje til å betale investeringskostnadene, og implementere det i daglig drift. Anonymkode: f755a...e2b 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #7 Skrevet 17. januar 2018 Mer samkjøring mellom leger, jordmødre, sykehus, og whatnot. Det er ganske horribelt at man er nødt til å gå rundt med et papirark på seg 24/7 når man er i slutten av svangerskapet, i tilfelle noe skjer. Det burde vært registrert ett sted, og tilgjengelig for både legen, jordmoren, sykehus, legevakt, og alt av helsepersonell. Anonymkode: 7c20d...40a 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #8 Skrevet 17. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mer samkjøring mellom leger, jordmødre, sykehus, og whatnot. Det er ganske horribelt at man er nødt til å gå rundt med et papirark på seg 24/7 når man er i slutten av svangerskapet, i tilfelle noe skjer. Det burde vært registrert ett sted, og tilgjengelig for både legen, jordmoren, sykehus, legevakt, og alt av helsepersonell. Anonymkode: 7c20d...40a Slik har de det i andre land, men det er ikke lov i Norge pga datatilsynet og personvern... Sykehus og helsepersonell på tvers av virksomheter har ikke lov å automatisk formidle informasjon til hverandre. I f.eks. USA har de allmenne journaler hvor man kan søke opp pasienter fra hvor som helst og få opp journalen deres (men det blir så klart registrert hvem som har søkt og de må oppgi grunn) - men det er som sagt ikke lov i Norge.. Anonymkode: 04c75...387 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #9 Skrevet 17. januar 2018 Alle avdelingene på et sykehus bruker det samme elektroniske journalsystemet, bortsett fra den prehospitale avdelingen. Hvis man skal overføre en pasient fra et sykehus til et annet, kan det nye sykehuset gå inn å se på journalen til pasienten, mens ambulansearbeiderne ikke har tilgang til dette. Når man ber om rapport fra sykepleier fra det sykehuset hvor man henter pasienten så får man beskjed om at alt står i ...( den elektroniske journalen). Dette utgjør mener jeg en risiko for pasientene og for de som jobber i ambulansen. Samme hvis man henter en syk/ skadet pasient, så hadde det vært smart om sykehuspersonalet kunne sett f. Eks hva slags vitale parametere man har prehospitalt. Anonymkode: fae8c...f2f 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #10 Skrevet 17. januar 2018 Om man med helsevesenet også inkluderer omsorgsboliger og slikt, er det et problem med ansatte som ikke snakker godt nok norsk. På samtlige 4 pleiehjem mine besteforeldre har bodd på, har det vært problemer med ansatte som snakker så dårlig norsk at knapt nok vi pårørende klarer kommunisere med dem. Demente og tunghørte bestemor hadde ikke sjangs. Anonymkode: 7c20d...40a 4
lexce Skrevet 18. januar 2018 #11 Skrevet 18. januar 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle avdelingene på et sykehus bruker det samme elektroniske journalsystemet, bortsett fra den prehospitale avdelingen. Hvis man skal overføre en pasient fra et sykehus til et annet, kan det nye sykehuset gå inn å se på journalen til pasienten, mens ambulansearbeiderne ikke har tilgang til dette. Når man ber om rapport fra sykepleier fra det sykehuset hvor man henter pasienten så får man beskjed om at alt står i ...( den elektroniske journalen). Dette utgjør mener jeg en risiko for pasientene og for de som jobber i ambulansen. Samme hvis man henter en syk/ skadet pasient, så hadde det vært smart om sykehuspersonalet kunne sett f. Eks hva slags vitale parametere man har prehospitalt. Anonymkode: fae8c...f2f Takk for input. Tenker du at risikoen er at ikke ambulansearebeiderne har tilgang til samme informasjonen som sykehusene?
lexce Skrevet 18. januar 2018 #12 Skrevet 18. januar 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik har de det i andre land, men det er ikke lov i Norge pga datatilsynet og personvern... Sykehus og helsepersonell på tvers av virksomheter har ikke lov å automatisk formidle informasjon til hverandre. I f.eks. USA har de allmenne journaler hvor man kan søke opp pasienter fra hvor som helst og få opp journalen deres (men det blir så klart registrert hvem som har søkt og de må oppgi grunn) - men det er som sagt ikke lov i Norge.. Anonymkode: 04c75...387 Det prøves vel ut systemer for dette nå? Ikke akkurat ifht helsekortet og gravide, men ifht journal system?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #13 Skrevet 18. januar 2018 Akkurat nå, lexce skrev: Takk for input. Tenker du at risikoen er at ikke ambulansearebeiderne har tilgang til samme informasjonen som sykehusene? Ja, ved å få dårlig rapport om hva som feiler pasienten og ikke ha tilgang til journalen som ligger i et sykehussystem som heter DIPS så mener jeg at det er høyere risiko for å ikke behandle pasienten korrekt eller i verste feil feilbehandle pasienten. Nord i landet så kan jo en ambulansetur være på 6-7 timer, hvor da ambulansearbeideren/ paramedicen har det medisinske ansvaret for pasienten. Hvis du synes virker interessant så kan jeg godt sende deg en pm Anonymkode: fae8c...f2f 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #14 Skrevet 18. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, ved å få dårlig rapport om hva som feiler pasienten og ikke ha tilgang til journalen som ligger i et sykehussystem som heter DIPS så mener jeg at det er høyere risiko for å ikke behandle pasienten korrekt eller i verste feil feilbehandle pasienten. Nord i landet så kan jo en ambulansetur være på 6-7 timer, hvor da ambulansearbeideren/ paramedicen har det medisinske ansvaret for pasienten. Hvis du synes virker interessant så kan jeg godt sende deg en pm Anonymkode: fae8c...f2f Kommer ikke ambulansearbeiderne inn på kjernejournalen heller? Anonymkode: c414f...9ee
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #15 Skrevet 18. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer ikke ambulansearbeiderne inn på kjernejournalen heller? Anonymkode: c414f...9ee Nei, vi har ikke tilgang til kjernejournal. Anonymkode: fae8c...f2f
Nuttery Skrevet 18. januar 2018 #16 Skrevet 18. januar 2018 På sykehuset jeg jobber er det en smule problematisk med klokkesystemet. De "monitorene" som henger ute i taket i gangene har bare étt felt, slik at du må stå å vente for å se hvem som ringer på. Hvert romnummer står på skjermen i ca 3 sekunder, slik at hvis du ikke får sett på monitoren i løpet av de tre sekundene (eks du står med ryggen til og gjør en prosedyre) så må du ofte stå et halvt minutt før den kommer til det tallet som ringte på, hvis det er mange rom med besøk. Slik som dette: 101 *tre sekunder* 102 *tre sekunder* 104 *tre sekunder* 105 *tre sekunder* 107 *tre sekunder* 108 *tre sekunder* 109 *tre sekunder* 110 *tre sekunder*111 RING RING *tre sekunder* 112 RING RING *tre sekunder Det ideelle hadde vært og hatt to skjermer, en for besøkte rom, og en for "tilkaller hjelp" (rød skjerm), slik at romnummerne til de som ringer på alltid er tilgjengelig. Det er jo veldig upraktisk at alle stopper opp i 30 sekunder hele tiden, for å se om det var deres pasient som ringte på. Eventuelt hadde det vært kjekt med et slags calling-system knyttet opp mot mobilen hvor man kunne legge inn sine pasienter for dagen, slik at man får direkte varsel om sine pasienter ringer på. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #17 Skrevet 18. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, vi har ikke tilgang til kjernejournal. Anonymkode: fae8c...f2f Så rart. Menes det at dere ikke trenger da? Synes den elektroniske delen av helsevesenet når det kommer til journaler og deling av informasjon er helt elendig! Har jobbet mange år i kommunehelsetjenesten (jobber ikke lenger i helsevesenet), og det var mye rart. Ting har sikkert blitt bedre. Vi sleit ihvertfall mye med å få informasjon av spesialisthelsetjenesten. Og det at pasienter blir kasteballer og står fast i systemet pga vanskeliggjort informasjonssystemer. Anonymkode: c414f...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #18 Skrevet 18. januar 2018 2 minutter siden, Nuttery skrev: Det ideelle hadde vært og hatt to skjermer, en for besøkte rom, og en for "tilkaller hjelp" (rød skjerm), slik at romnummerne til de som ringer på alltid er tilgjengelig. Det er jo veldig upraktisk at alle stopper opp i 30 sekunder hele tiden, for å se om det var deres pasient som ringte på. Eventuelt hadde det vært kjekt med et slags calling-system knyttet opp mot mobilen hvor man kunne legge inn sine pasienter for dagen, slik at man får direkte varsel om sine pasienter ringer på. Det har de på sykehuset som jeg hører til. De får kun opp sine egne pasienter på "telefonen" de går med. Veldig kjekt. Anonymkode: c414f...9ee 1
Nuttery Skrevet 18. januar 2018 #19 Skrevet 18. januar 2018 (endret) En annen ting jeg finner problematisk er at pasienten bare har én papirkurve, og der står all "viktig" informasjon. BT, Puls, vekt, medisinlister, evt blodsukker-kurve osv. Etter vi har ført inn morgen-målinger og gitt medisiner skal disse kurvene inn på legekontoret for vurdering, også tar de de med seg på legevisitt, for så at de skal gjøre endringer i de etter visitten. Det er ganske upraktisk når du av forskjellige grunner trenger informasjon som står i kurven, og du enten må forstyrre på et legemøte for å få tak i den, rote igjennom halve avdelingen for å finne legen som går visitt, eller vente pent i 4 timer på at kurven skal komme tilbake i din besittelse. Dette burde gått elektronisk, slik at alle har mulighet til å hente det opp. Da kunne man kanskje også sluppet problemet med utydelig skrift og klussing i medikamentkurvene også. Endret 18. januar 2018 av Nuttery 1
Nuttery Skrevet 18. januar 2018 #20 Skrevet 18. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har de på sykehuset som jeg hører til. De får kun opp sine egne pasienter på "telefonen" de går med. Veldig kjekt. Anonymkode: c414f...9ee Det hadde vært veldig kjekt! Jeg jobber på et gammelt sykehus med gammelt callingsystem, så det ligger nok noe i det: det er ganske utdatert. Man må jo så klart i tillegg ha disse monitorene i taket, slik at andre skal kunne ta ditt "ring" hvis du selv er forhindret, men det er jo en tidstyv å stå i et halvt minutt å vente for hvert ring Jeg skal foreslå dette til min ledelse, men jeg antar at hvis de skal endre det hos oss må de endre det hos alle avdelingene på sykehuset, og det har de nok ikke råd til. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå