Gå til innhold

Tips til sommerferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i gang å skal planlegge sommerferien, men står helt fast i hva vi egentlig skal gjøre. Vi har en liten gutt som er nesten 1 1/2 år også med oss:-) Vi er åpne for alt; Norgesferie, storby, sydlige strøk.. Noen med gode forslag eller vil fortelle hva de her planlagt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, pyttpott1 skrev:

Vi er i gang å skal planlegge sommerferien, men står helt fast i hva vi egentlig skal gjøre. Vi har en liten gutt som er nesten 1 1/2 år også med oss:-) Vi er åpne for alt; Norgesferie, storby, sydlige strøk.. Noen med gode forslag eller vil fortelle hva de her planlagt? 

Thailand👌🏼 Blir borte i 3 uker.

Anonymkode: 38ae5...14c

• Liker 1
Skrevet

Hellas er fint på sommeren med små barn. Mange muligheter til bading og avslapping på barnevennlige hotell. Et stort pluss er alt barn under to år er regnet som spedbarn og dere betaler ingenting for barnet.

Anonymkode: bade8...d0b

• Liker 2
Skrevet

Ja.. reis for all del til sydligere strøk nå som barnet ikke "koster noenting" :) det blir tidsnok dyrt å ta med barna på lengre turer.. Sørg for at hotellet har ett grunt barnebasseng, kjøp bøtte og spade der, og legg dere på solsenga :)

Anonymkode: ef92a...dc5

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville styrt unna storby med et så lite barn. Ikke så mye artig for en så liten på den type ferie, og forferdelig stress å dra på vogn når det yrer av turister omkring, og enda vanskeligere å holde styr på ungen uten vogn. I tillegg til at når ungen har lagt seg blir man sittende og kope inne på et knøttlite hotellrom, gjerne uten vindu, helt til man kan legge seg selv. 

Jeg ville heller gått for noe hvor man kan ha type leilighet, eller i det minste hotellrom med balkong man kan sitte på om kveldene etter barneleggetid. Og noe som ikke er i en storby, hvor det er noe å gjøre på for minsten, og det ikke kryr av folk og biler og det er masse ståk og støy og stress. 

Jeg er veldig glad i storbyferier selv, men aldri i livet med så små barn. 

Anonymkode: 82ecf...03d

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville styrt unna storby med et så lite barn. Ikke så mye artig for en så liten på den type ferie, og forferdelig stress å dra på vogn når det yrer av turister omkring, og enda vanskeligere å holde styr på ungen uten vogn. I tillegg til at når ungen har lagt seg blir man sittende og kope inne på et knøttlite hotellrom, gjerne uten vindu, helt til man kan legge seg selv. 

Jeg ville heller gått for noe hvor man kan ha type leilighet, eller i det minste hotellrom med balkong man kan sitte på om kveldene etter barneleggetid. Og noe som ikke er i en storby, hvor det er noe å gjøre på for minsten, og det ikke kryr av folk og biler og det er masse ståk og støy og stress. 

Jeg er veldig glad i storbyferier selv, men aldri i livet med så små barn. 

var aldri noe problem med oss det med kveldene.. Så lenge vi hadde en god reisetrille som vi kunne legge helt bak, så sov jo barnet vårt der til vi gikk på hotellet å la oss.. i tillegg så følger vi ikke leggerutinene til punkt og prikke når vi har ferie..

• Liker 1
Skrevet

Ville absolutt ha reist til "Syden"! Dere er kanskje fleksible også, og MÅ ikke reise i skoleferien? Kan dere reise i juni eller august kan dere kjapt få tre uker for det dere ellers ville måtte betale for 1-2 uker ellers...

Vi var i Hellas første gang da datteren vår var nøyaktig 10 mnd. Herlig ferie for alle mann! (dette var i september, så fortsatt varmt, men ikke glohett!)

Det kommer selvfølgelig an på hvor lang reise dere er interessert i.... Men Hellas er en veldig "safe" løsning! Velg hotell med barnebasseng og ikke brådyp strand, gjerne med sand istedenfor rullestein. Litt avhengig av hva barnet spiser om det er best med leilighet eller rom. Tror dere at dere trenger kokemuligheter, velg leilighet! (trenger dere bare en vannkoker, så ta evt med det, men kokeplate osv får du bare i leilighet). Vi har satt STOR pris på å ha balkong om kveldene, ikke alle unger sover godt i vogna mens foreldrene spiser på restaurant.

Frister ikke den såkalte "Syden" ville jeg reist til Danmark, tror jeg. Leid hus med en beliggenhet jeg ønsket meg og latt meg drive med i det danske livet.... Stortrives i Danmark, og det har barna også alltid gjort!

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

var aldri noe problem med oss det med kveldene.. Så lenge vi hadde en god reisetrille som vi kunne legge helt bak, så sov jo barnet vårt der til vi gikk på hotellet å la oss.. i tillegg så følger vi ikke leggerutinene til punkt og prikke når vi har ferie..

Det funker kanskje for noen. For oss hadde det gitt sure og overtrøtte barn om kvelden, og sure og grinete og trøtte barn dagen derpå. Noen unger MÅ ha faste leggetider for å ha nogenlunde hyggelig humør. 

• Liker 1
Skrevet

Da mine gikk i bhg dro vi til Hellas utenfor skoleferiene. Helt perfekt. «Syden» er fint med småtroll, syns jeg.

I år har jeg en i bhg og en på barneskolen, vi skal til Hellas, en tur til Nord-Norge og kanskje besøke min familie i Sverige.

Det avhenger av hva dere liker egentlig? En ettåring kan man egentlig ha med overalt. 

• Liker 1
Skrevet

Da jenta vår var i den alderen, leide vi et stort, gammelt hus på vestkysten av Skottland. Langt utenfor allfarvei. Det var en meget rolig ferie, innimellom kjørte vi til nærmeste by der vi spiste østers og haggis og kjøpte med oss mat og drikke og dro tilbake til huset. Tok noen ferjeturer ut til øyer i nærområdet, besøkte noen distillerier. Gikk noen fine turer på stier der det gikk an å trille.

Det var så vellykket at vi har reist til Skottland og leid hus ulike steder stort sett hver eneste sommer etter dette :)

Men man er ikke garantert sol eller oppholdsvær, så om det er viktig ville jeg reist lenger sør :)

Anonymkode: 203e2...b23

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hellas er fint på sommeren med små barn. Mange muligheter til bading og avslapping på barnevennlige hotell. Et stort pluss er alt barn under to år er regnet som spedbarn og dere betaler ingenting for barnet.

Anonymkode: bade8...d0b

Har du tips til hotell og plasser i Hellas? :D

Skrevet
12 timer siden, Ulrikke skrev:

Ville absolutt ha reist til "Syden"! Dere er kanskje fleksible også, og MÅ ikke reise i skoleferien? Kan dere reise i juni eller august kan dere kjapt få tre uker for det dere ellers ville måtte betale for 1-2 uker ellers...

Vi var i Hellas første gang da datteren vår var nøyaktig 10 mnd. Herlig ferie for alle mann! (dette var i september, så fortsatt varmt, men ikke glohett!)

Det kommer selvfølgelig an på hvor lang reise dere er interessert i.... Men Hellas er en veldig "safe" løsning! Velg hotell med barnebasseng og ikke brådyp strand, gjerne med sand istedenfor rullestein. Litt avhengig av hva barnet spiser om det er best med leilighet eller rom. Tror dere at dere trenger kokemuligheter, velg leilighet! (trenger dere bare en vannkoker, så ta evt med det, men kokeplate osv får du bare i leilighet). Vi har satt STOR pris på å ha balkong om kveldene, ikke alle unger sover godt i vogna mens foreldrene spiser på restaurant.

Frister ikke den såkalte "Syden" ville jeg reist til Danmark, tror jeg. Leid hus med en beliggenhet jeg ønsket meg og latt meg drive med i det danske livet.... Stortrives i Danmark, og det har barna også alltid gjort!

Vi må faktisk reise i skoleferien :/ men vi tenker å dra rundt 20 juni da ! Vi tenker det er greit med egen leilighet å ikke bare hotell rom slik at vi kan ha litt voksentid også om kvelden :-) å balkong selvfølgelig, det er jo ett must! Hvor var dere i Hellas? Danmark er å veldig fint.. vært der flere ganger :-D

Skrevet
1 minutt siden, pyttpott1 skrev:

Vi må faktisk reise i skoleferien :/ men vi tenker å dra rundt 20 juni da ! Vi tenker det er greit med egen leilighet å ikke bare hotell rom slik at vi kan ha litt voksentid også om kvelden :-) å balkong selvfølgelig, det er jo ett must! Hvor var dere i Hellas? Danmark er å veldig fint.. vært der flere ganger :-D

Hotellet vi var på da selges ikke fra Norge lenger, dessverre.... Men vi var på Limnos! 

Ellers har jeg likt meg veldig godt på Naxos, men da får man også en båtreise (og jeg husker jeg har tenkt at dette skal jeg IKKE gjøre med små barn, så jeg kan vel nesten ikke anbefale det ;) )

Kreta får neppe blitt feil! Om dere er i nærheten av Chania kan dere få litt "liv" også, for eksempel.

Ellers var faktisk min mor, min datter og jeg her for noen år siden, dersom du ønsket tips om konkret hotell. Da var vel datteren min 8-9 år, men barnevennlig var det absolutt! Ligger på Rhodos da... https://www.ving.no/hellas/faliraki/mitsis-faliraki-beach 

Lite "turistsentrum" rett ved, ikke noen høydare som sådan, men HELT ok om man bare vil ha sol, varme og familietid!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis dere vurderer Hellas så vil jeg anbefale Kreta og chaniakysten. Ikke platanias, der er det proppet med turister og ikke noe koselig. Vår favoritt er Agii Apostolli, stranden chrissy akti er nydelig. Fin sandstrand og relativ langgrunn. Både turister og grekere benytter seg av den. Kort vei inn til chania er det også, ca 10min med bil. Man kan også gå strandveien inn til chania. 

Endret av skruf
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...