Gå til innhold

Enkel kjøttgryte

Fremhevede innlegg

Gjest N-Nøff
Skrevet

Oppskrift på enkel kjøttgryte? Litt a la jegergryte eller stroganoff, uten så mange ingredienser og masse forskjellige urter osv.

MÅ jeg kjøpe kjøttbein og lage kraft for å få smak? 

Videoannonse
Annonse
Gjest N-Nøff
Skrevet
3 minutter siden, Meadow skrev:

Her er en jeg har laget mange ganger: https://meny.no/oppskrifter/Biff/Verdens-beste-lapskaus/ 

Bruker oksebuljong. 

Ingen jeg kan bruke. Så man må ha kraft for å lage gryte? Eh.. ja.. sier vel seg selv. 

Har kjøttdeig, tenkte jeg kunne lage noe. Men skjønner det blir litt mer arbeid enn jeg hadde tenkt.

Skrevet

Kjøttdeig, rotgrønnsaker , chili, hvitløk, purre. Brune kjøttdeig, frese grønnsaker, litt vann og buljongterning. Kan jevne med hvetemel for tykkere konsistens.La det putre til grønnsakene er møre. En halv/ hel boks Philadelphia med urter oppi, etter smak. Kan også steke bacon og ha oppi. Server med ris, bulgur, pasta eller hva du liker. Enkelt og godt.

Skrevet

Hvis du har tomatpure og/eller hermetiske tomater kommer du langt.

Stek kjøttdeigen og legg til siden.

Ta det du har av grønnsaker, løk, gulrot osv. Hakk i småbiter og fres i pannen til de er myke(re)

Ha i tomatpure og vann ( eller hermetiske tomater) og la det putre. Smak til med det du har av urter ( oregano, basilikum, eller sløyf om du ikke har) og salt og pepper. Hat du buljongterning så hiv oppi en før du smaler til med salt. Server med potetmos eller ris.

Anonymkode: 3d879...c1c

Skrevet

Brun kjøtt og løk i en stor gryte, og legg det til side. Kjøttet kan være hva som helst, men jeg synes vilt, lam eller storfe er best i gryte. Hvis du bruker kjøttdeig må du vente til slutten med å ha det oppi.

Kok opp en liter vann på vannkokeren som står innen rekkevidde. Ta et par klatter smør, og brun det i gryta. Tilsett et par ss mel, og stek til melet blir så brunt at du ikke tør mer (nøttebrunt). Skru av varmen, og tilsett vannet litt etter litt, men ikke så lite at alt koker bort. Rør godt mens du tilsetter vannet. Ikke brenn deg på dampen, og ikke få panikk. Du trenger kanskje ikke alt vannet, bare nok til at sausen får passe konsistens. Hakk en buljongterning og tilsett, eller bruk fond, kraft eller det du har. Du kan også bruke brun saus fra pose dersom du synes det er skremmende å lage fra bunnen.

Tilsett kjøttet og grønnsaker, og krydder du tror vil passe inn. Soyasaus eller ulike eddikker gir litt ekstra smak hvis du har det. Hvis du har en skvett vin, fløte, en halv rømmeboks, en rest brunost eller lignende kan også dette passe inn, men rømme skal ikke koke. Bruk det du har, og smak deg litt fram. 

Server med ris, bulgur, kokt potet, potetmos, brød eller hva annet du har.

Anonymkode: 62c1c...3ab

• Liker 2
Gjest N-Nøff
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brun kjøtt og løk i en stor gryte, og legg det til side. Kjøttet kan være hva som helst, men jeg synes vilt, lam eller storfe er best i gryte. Hvis du bruker kjøttdeig må du vente til slutten med å ha det oppi.

Kok opp en liter vann på vannkokeren som står innen rekkevidde. Ta et par klatter smør, og brun det i gryta. Tilsett et par ss mel, og stek til melet blir så brunt at du ikke tør mer (nøttebrunt). Skru av varmen, og tilsett vannet litt etter litt, men ikke så lite at alt koker bort. Rør godt mens du tilsetter vannet. Ikke brenn deg på dampen, og ikke få panikk. Du trenger kanskje ikke alt vannet, bare nok til at sausen får passe konsistens. Hakk en buljongterning og tilsett, eller bruk fond, kraft eller det du har. Du kan også bruke brun saus fra pose dersom du synes det er skremmende å lage fra bunnen.

Tilsett kjøttet og grønnsaker, og krydder du tror vil passe inn. Soyasaus eller ulike eddikker gir litt ekstra smak hvis du har det. Hvis du har en skvett vin, fløte, en halv rømmeboks, en rest brunost eller lignende kan også dette passe inn, men rømme skal ikke koke. Bruk det du har, og smak deg litt fram. 

Server med ris, bulgur, kokt potet, potetmos, brød eller hva annet du har.

Anonymkode: 62c1c...3ab

Neida.. har laget brun saus kanskje 298 ganger? 

Jeg har en god gane, men sist gang jeg lagde lapskaus så smakte det godt da jeg laget det, men ble kvalmt etter 1 liten porsjon.

Skrevet
48 minutter siden, Neinøff skrev:

Neida.. har laget brun saus kanskje 298 ganger? 

Jeg har en god gane, men sist gang jeg lagde lapskaus så smakte det godt da jeg laget det, men ble kvalmt etter 1 liten porsjon.

Den siste setningen din (og det du ellers skriver i tråden) tyder vel ikke på noen særlig god gane.

Anonymkode: 84653...9a0

• Liker 2
Gjest N-Nøff
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den siste setningen din (og det du ellers skriver i tråden) tyder vel ikke på noen særlig god gane.

Anonymkode: 84653...9a0

Hva skriver jeg i tråden som gjør at det ikke tyder på det? Spesifiser gjerne. 

Du skjønner, jeg har masse allergier, det betyr at jeg ikke kan bruke soyaolje, eller en haug med forskjellige urter og diverse. 

• 4 måneder senere...
Skrevet
Denne oppskriften er deilig:
https://www.gastrofun.dk/opskrift/morbradgryde-med-bacon
Skrevet

denne opskrift er deilig:
https://www.gastrofun.dk/opskrift/morbradgryde-med-bacon

AnonymBruker
Skrevet
På 16.1.2018 den 19.34, Gjest N-Nøff skrev:

Oppskrift på enkel kjøttgryte? Litt a la jegergryte eller stroganoff, uten så mange ingredienser og masse forskjellige urter osv.

MÅ jeg kjøpe kjøttbein og lage kraft for å få smak? 

Steik og krydret kjøttdeigen slik du liker. Slå på en pk fløte/ rømme, løk til det blir litt tykt og smak til med salt og pepper eller det du liker underveis. Til sett det du måtte ha/ ønske/ like av grønnsaker etterhvert. Server med det du liker,: ris, poteter, pasta osv. Tyttebær om du vil. Salat om du vil. Enkelt og godt. Og kjapt.

Anonymkode: 2b12e...599

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...