Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, nå er jeg på 3,5 år og er usikker på valget..

Lurer på: ville du tatt med fagene, har 220 stp innenfor medisin og realfag og prøvd å lage en master av det og legge på pedagogikk for å bli lektor av noe slag? Hva blir da lønn? Noen som veit?

2. Drømmen min var jus men jeg er 23 og ds får jeg ikke startet før jeg er 24 og ferdig når jeg er 28 HVIS jeg tar på 4 år..har spurt og veit det går an ved uio. Hva er lønn for nyutdannet jurist? Hvordan stiger lønn sammenlignet med lektor?

og før noen kommenterer at det er helt forskjellige yrker. Har flere interesser, og alle yrkene er spennene slik jeg ser det.

Anonymkode: abf37...951

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du egentlig bruke studiepoengene fra medisin i en annen grad da (så fremt du studerer i Norge)? Jeg var ikke av denne oppfatningen. 

Anonymkode: a8044...f8f

• Liker 1
Skrevet

Studerer i Tyskland :) fått bekreftelse på at dette skal være mulig fra rådgiver ved UiO, noen kliniske fag jeg ikke får godskrevet bare, men vi hadde f.eks biokjemi og genetikk sammen med farmasi osv som er omtrent samme emne som man har på molekylærbiologi master på UiO :)

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du egentlig bruke studiepoengene fra medisin i en annen grad da (så fremt du studerer i Norge)? Jeg var ikke av denne oppfatningen. 

Ja, det går fint å implementere studiepoeng frå medisin i annan grad. Anten som frie studiepoeng eller fagleg overlapp.

Skrevet
25 minutter siden, Gladius Veritatis skrev:

Ja, det går fint å implementere studiepoeng frå medisin i annan grad. Anten som frie studiepoeng eller fagleg overlapp.

Kan du vise til dette? Vi har fått beskjed om det stikk motsatte der man ikke sitter igjen med noe dersom man avslutter midt i studieløpet. Nå er det jo annerledes når TS studerer i Tyskland. 

• Liker 1
Skrevet

Høres helt usannsynlig ut at du skal få godskrevet store deler av utdanningsløpet ditt, men sett at det er mulig vil jeg gå ut i fra at du blir adjunkt med tillegg, og da er lønnen ca 460K i følge norsk lektorlag. Lønnen stiger opp mot 550K ved full ansiennitet. 

Ang. jus er det ikke uvanlig å starte i midten av tjueårene. Forstår meg aldri på dere som på død og liv skal ta studier på kortere tid, da dette ofte går ut over karakterer/forståelsen av faget. På jusstudiet har karakterer mer eller mindre alt og si for videre karriere. Pengene ligger i å bli advokat (partner), og dit kommer du ikke med dårlige karakterer. Startlønnen ligger vel noe høyere enn adjunkt/lektor, hvis du er heldig, og vil stige mer ved høyere ansiennitet. 

Anonymkode: 00dcd...e86

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres helt usannsynlig ut at du skal få godskrevet store deler av utdanningsløpet ditt, men sett at det er mulig vil jeg gå ut i fra at du blir adjunkt med tillegg, og da er lønnen ca 460K i følge norsk lektorlag. Lønnen stiger opp mot 550K ved full ansiennitet. 

Ang. jus er det ikke uvanlig å starte i midten av tjueårene. Forstår meg aldri på dere som på død og liv skal ta studier på kortere tid, da dette ofte går ut over karakterer/forståelsen av faget. På jusstudiet har karakterer mer eller mindre alt og si for videre karriere. Pengene ligger i å bli advokat (partner), og dit kommer du ikke med dårlige karakterer. Startlønnen ligger vel noe høyere enn adjunkt/lektor, hvis du er heldig, og vil stige mer ved høyere ansiennitet. 

Det der er bullshit! Studerer/har du studert jus? Selvfølgelig kommer du ikke langt med et svært lavt snitt, men snittet for jus ligger på C/D, og de aller fleste får jobb innen et halvt år etter ferdig utdanning. Og hvor den myten om at alle som studerer jus bare vil bli forretningsadvokat med høyest mulig lønn kommer fra, det vet ikke jeg. 

Anonymkode: b14c0...9fc

• Liker 3
Skrevet

Jeg er lærer og ville gjort alt for å være i din situasjon. Hvorfor vil du ikke bli lege? 

Anonymkode: 089dc...aa3

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer og ville gjort alt for å være i din situasjon. Hvorfor vil du ikke bli lege? 

Når skal folk forstå at mennesker er forskjellige. Selv om din drøm er lege så betyr det ikke at det er alle andres drøm.

Endret av TulleJenny
  • Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er bullshit! Studerer/har du studert jus? Selvfølgelig kommer du ikke langt med et svært lavt snitt, men snittet for jus ligger på C/D, og de aller fleste får jobb innen et halvt år etter ferdig utdanning. Og hvor den myten om at alle som studerer jus bare vil bli forretningsadvokat med høyest mulig lønn kommer fra, det vet ikke jeg. 

For det første ligger ikke snittet så lavt. For det andre må du lese nøyere hva jeg skriver. Jeg påstår at karakterer har alt å si for videre karriere, da underforstått at "god karriere" er noe som fører til høyere lønn. At folk får seg jobb opptil et halvt år etter studiet (!) har ingen relevans i forhold til lønnsutsiktene som jurist. Vet du ikke at de gode pengene ligger i å bli advokat, tviler jeg på at du er jusstudent selv, eller så bare forsøker du å trøste deg selv. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første ligger ikke snittet så lavt. For det andre må du lese nøyere hva jeg skriver. Jeg påstår at karakterer har alt å si for videre karriere, da underforstått at "god karriere" er noe som fører til høyere lønn. At folk får seg jobb opptil et halvt år etter studiet (!) har ingen relevans i forhold til lønnsutsiktene som jurist. Vet du ikke at de gode pengene ligger i å bli advokat, tviler jeg på at du er jusstudent selv, eller så bare forsøker du å trøste deg selv. 

Du må også lese nøyere det jeg skriver. For det er at ikke alle jusstudenter har et mål om å tjene mest mulig penger, og dermed et mål om å bli forretningsadvokat. Karakterer har noe å si for den første jobben man får, men etter det er ikke karakterer det viktigste lenger. Og som sagt, de færreste jusstudenter drømmer om å bli forretningsadvokat. 

Jo, snittet ligger på C/D. 

• Liker 1
Skrevet

Du må også lese nøyere det jeg skriver. For det er at ikke alle jusstudenter har et mål om å tjene mest mulig penger, og dermed et mål om å bli forretningsadvokat. Karakterer har noe å si for den første jobben man får, men etter det er ikke karakterer det viktigste lenger. Og som sagt, de færreste jusstudenter drømmer om å bli forretningsadvokat. 

Jo, snittet ligger på C/D. 

Nei, det er greit nok. Men hvordan du presterer under studiet vil ha mye å si for fremtidig lønn. Når man leser lønnsstatistikker for jurister og advokater kan man få et inntrykk av at lønnsnivået er høyt, men det er fordi det trekkes opp av de som har millionlønn. Den typiske juristen tjener ikke nødvendigvis særlig mye mer enn en lektor, faktisk er det ikke rent få som har en lønn i underkant av lektorlønn. Og i den gruppen er de karaktersvake overrepresentert. 

Og nei, jeg står på mitt. Snittet på jusstudiet er ikke under C. De siste fem semestrene har karakterfordelingen over alle emner (Rettsvitenskap-UIO) ekskludert masteroppgaven vært  A:13.5%, B:28.8% og C:33.3%.

"You do the math", som man sier ;) 

Skrevet

Nei, det er greit nok. Men hvordan du presterer under studiet vil ha mye å si for fremtidig lønn. Når man leser lønnsstatistikker for jurister og advokater kan man få et inntrykk av at lønnsnivået er høyt, men det er fordi det trekkes opp av de som har millionlønn. Den typiske juristen tjener ikke nødvendigvis særlig mye mer enn en lektor, faktisk er det ikke rent få som har en lønn i underkant av lektorlønn. Og i den gruppen er de karaktersvake overrepresentert. 

Og nei, jeg står på mitt. Snittet på jusstudiet er ikke under C. De siste fem semestrene har karakterfordelingen over alle emner (Rettsvitenskap-UIO) ekskludert masteroppgaven vært  A:13.5%, B:28.8% og C:33.3%.

Da er jo snittet på C. Mulig de 2 andre universitetene trekker ned. Det er i alle fall det snittet jeg har fått opplyst av mine lærere og sett på statistikken etter eksamener (unntak finnes selvsagt). 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du er så opptatt av den lønna. Det er viktigere å jobbe med et område man faktisk liker, enn et som bare fyller opp banken. Det tror jeg de fleste er enig i.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det er problematisk å starte på rettsvitenskap når du er 24? Du vet jo hva du vil bli, og du har mulighet til å gjøre det! Du er heldig! Jeg ville ikke nølt med å studere det jeg ville dersom det var oppnåelig for meg :)

Jeg studerer, ironisk nok, selv til å bli lektor. Jeg er ikke fornyød, og skal begynne på et nytt studieprogram til høsten. (Skjønner ikke hvorfor du vil bli lektor i stedet for lege?) Jeg fyller forresten også 24 i år.

Anonymkode: 8ec30...71f

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det er problematisk å starte på rettsvitenskap når du er 24? Du vet jo hva du vil bli, og du har mulighet til å gjøre det! Du er heldig! Jeg ville ikke nølt med å studere det jeg ville dersom det var oppnåelig for meg :)

Jeg studerer, ironisk nok, selv til å bli lektor. Jeg er ikke fornyød, og skal begynne på et nytt studieprogram til høsten. (Skjønner ikke hvorfor du vil bli lektor i stedet for lege?) Jeg fyller forresten også 24 i år.

Anonymkode: 8ec30...71f

Enig. Mange av de jeg studerer med (jeg studerer altså jus) var langt over 20 da de begynte. Noen var faktisk også så vidt over 30. Alderssnittet på jus ligger nok faktisk rundt 24-25. 

Skrevet

Men lønn nedsig hva er best? Altså hvis jeg har like stor interesse for begge deler, så gjør det ingenting meg økonomisk sikkerhet :)

Vil ikke bli lege fordi jeg allerede merker jeg ikke klarer å la jobben være på jobb, jobber på akutten og kan fint tenke på pasientene mens jeg er hjemme, måtte titte innom på julaften for å sjekke de jeg hadde visitt med på dagen osv, blir samtidig fryktelig vanskelig å si nei til vakter og hvis jeg allerede sliter med det tror jeg at det vil ødelegge for familieliv og kjærestid og ungdomstid. Jeg føler ikke det er verdt det fordi jeg vil ha en jobb for å leve og ikke motsatt:) Føler meg også heller aldri bra nok, men blir lege fordi man vil redde folk så innser man fort at det stort sett er lite man kan gjøre. Så går konstant med klump i magen fordi jeg ikke strekker til på hjemmebane eller på jobb..

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Men lønn nedsig hva er best? Altså hvis jeg har like stor interesse for begge deler, så gjør det ingenting meg økonomisk sikkerhet :)

Vil ikke bli lege fordi jeg allerede merker jeg ikke klarer å la jobben være på jobb, jobber på akutten og kan fint tenke på pasientene mens jeg er hjemme, måtte titte innom på julaften for å sjekke de jeg hadde visitt med på dagen osv, blir samtidig fryktelig vanskelig å si nei til vakter og hvis jeg allerede sliter med det tror jeg at det vil ødelegge for familieliv og kjærestid og ungdomstid. Jeg føler ikke det er verdt det fordi jeg vil ha en jobb for å leve og ikke motsatt:) Føler meg også heller aldri bra nok, men blir lege fordi man vil redde folk så innser man fort at det stort sett er lite man kan gjøre. Så går konstant med klump i magen fordi jeg ikke strekker til på hjemmebane eller på jobb..

Lønn som lektor og jurist i offentlig sektor vil være ganske lik(400-600k i året). Det er i hovedsak som advokat man tjener gode penger som jurist, men man trenger gode karakterer for å kunne bli det. Blir du det, så bikker lønnen fort millionen etter noen år. Minuset med advokatyrket er som sagt at det krever gode karakterer, men det krever også mye jobbing(inkl overtid) for å tjene gode penger - så hvis du er opptatt av et "a4" familieliv kan yrket som advokat være vanskelig, siden mange beskriver det som en livsstil, siden man jobber nesten hele tiden.

Du kan også tjene veldig bra som lektor også, men da må du lande jobb hos en privatskole(Bjørknes osv), noe som er et veldig trangt nåløye på grunn av mengden av lærere/lektorer der ute.

Anonymkode: 3469a...9b2

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Da må du ikke finne på å bli lektor heller. Du er som meg høres det ut som; av typen som lett tar innover seg problemene til menneskene man jobber med. Du kommer til å tenke på elevene hele tiden. Mange elever med både faglige og personlige utfordringer. Og mye man har lyst til å gjøre, men ikke får gjort. I tillegg er det masse kveld og helgejobbing. Gå for jus! 

Skrevet
2 timer siden, TulleJenny skrev:

Når skal folk forstå at mennesker er forskjellige. Selv om din drøm er lege så betyr det ikke at det er alle andres drøm.

Forstår det godt jeg. Og regner med hennes drøm var å bli lege siden hun startet på det. Det er derfor ganske vesentlig å spørre om hvorfor hun ikke vil bli det lenger slik at man kan gi råd utifra det. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hvorfor du fokuserte på de fem siste semestrene?  Altså hvorfor du ikke tar med masteroppgaven eller de to første årene?

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du er så opptatt av den lønna. Det er viktigere å jobbe med et område man faktisk liker, enn et som bare fyller opp banken. Det tror jeg de fleste er enig i.

Selvsagt mer enn lønna som teller. Men det er jo også kamp om de jobbene mange synes er spennende. Det er jo ikke bare de best betalte jobbene man trenger gode karakterer for å få.

Har selv en kjæreste som hadde C i snitt og han fikk jo jobb, men han fikk ikke noen av jobbene han selv så på som spennende. 

Klart, det er jo sikkert mange som liker de jobbene man bare trenger C for å få.

Anonymkode: d0de0...d50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...