AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #1 Skrevet 16. januar 2018 Jeg skal på intervju og har lest masse om jobben og arbeidsplassen, så jeg kjenner jeg ikke har så mye spørsmål om dette. Det jeg er mest interessert i å vite er om det er bra arbeidsmiljø fordi dette er viktig for meg, men er det teit å spørre om det? Er det dumt at det fremstår som om at det er veldig viktig for meg? Om jeg får den jobben flytter jeg langt vekk og har ingen venner der, så jeg har et håp om et inkluderende arbeidsmiljø og at jeg kan få venner der naturligvis. Anonymkode: 594bb...614
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #2 Skrevet 16. januar 2018 Jeg tenker ikke det er dumt at det fremstår som viktig for deg, men tror de fleste ledere har en tendens til å rosemale arbeidsmiljøet i egen bedrift. Jeg fikk forespeilt et veldig inkluderende og sosialt arbeidsmiljø på intervju, men sannheten var en litt annen... Anonymkode: 24018...b40 10
ajarRun Skrevet 16. januar 2018 #3 Skrevet 16. januar 2018 Er ikke dette et standardspørsmål? Når jeg er på intervju så vet jeg jo at jobben er min hvis jeg takker ja. Jeg intervjuer dem. Det viktigste for meg da er jo arbeidsmiljø. Jeg vil ikke jobbe en plass der jeg ikke får noe sosialt med på kjøpet. Penger kan jeg alltid tjene alene. Jeg vil jobbe med noen, ikke for noen. Så da spør jeg om arbeidsmiljø, hvordan de jobber og organiserer seg samt sosiale samenkomster de har hatt i løpet av de siste tolv måndene. Da får de mulighet til å imponere meg. Hvordan de forholder seg til disse spørsmålene er jo vitalt for meg. På små arbeidsplasser liker jeg også å bare stikke innom og snakke med de som jobber der. Hvor lenge de har jobbet der og planer videre. Slik forstår jeg om det er noe for meg. Nesten hele intervjuene bruker jeg til å få dem til å selge arbeidsplassen til meg. Når de tilbyr meg jobb antar jeg at de har funnet ut det de trenger om meg fra andre. Jeg gidder ikke å søke (da må jeg oppdatere CVen, og det høres gørrkjedelig ut), så jeg bare slipper ut noen følere og ser hva jeg blir tilbudt.
Mr. Kilmister Skrevet 16. januar 2018 #4 Skrevet 16. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal på intervju og har lest masse om jobben og arbeidsplassen, så jeg kjenner jeg ikke har så mye spørsmål om dette. Det jeg er mest interessert i å vite er om det er bra arbeidsmiljø fordi dette er viktig for meg, men er det teit å spørre om det? Er det dumt at det fremstår som om at det er veldig viktig for meg? Om jeg får den jobben flytter jeg langt vekk og har ingen venner der, så jeg har et håp om et inkluderende arbeidsmiljø og at jeg kan få venner der naturligvis. Anonymkode: 594bb...614 Det er ikke dumt å spør om i det hele tatt. Det er jo bortimot det viktigste for at du skal trives i jobben. Du får sikkert venner også da.
ajarRun Skrevet 16. januar 2018 #5 Skrevet 16. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker ikke det er dumt at det fremstår som viktig for deg, men tror de fleste ledere har en tendens til å rosemale arbeidsmiljøet i egen bedrift. Jeg fikk forespeilt et veldig inkluderende og sosialt arbeidsmiljø på intervju, men sannheten var en litt annen... Anonymkode: 24018...b40 Du kan trøste deg med at de sikkert er like misfornøyd med deg som du er med dem. 2
Testosteron Skrevet 16. januar 2018 #6 Skrevet 16. januar 2018 Du kan ikke forvente å få et ærlig svar på et sånt spørsmål. Tvert imot vil de selvsagt si at arbeidsmiljøet er godt. 2
ajarRun Skrevet 16. januar 2018 #7 Skrevet 16. januar 2018 4 minutter siden, Testosteron skrev: Du kan ikke forvente å få et ærlig svar på et sånt spørsmål. Tvert imot vil de selvsagt si at arbeidsmiljøet er godt. Man stiller det jo ikke som et ja/nei spørsmål. "Har dere godt arbeidsmiljø?" "Ja". "For meg er det viktig å bli kjent med mine kollegaer. Hvilken sosiale aktiviteter har dere hatt det siste året?" "Hva gjør dere for å sørge for et bra arbeidsmiljø?" Osv. Man kan også se om noen lyver, så det spiller ingen rolle hvilken ord de bruker. Se på kroppspråk. 1
Luckiness Skrevet 16. januar 2018 #8 Skrevet 16. januar 2018 Du må gjerne spørre. Det er jo viktig for arbeidstaker at det er et godt arbeidsmiljø. Samtidig som du spør om arbeidsmiljø så kan du jo også få inn noe positivt om hvordan du kan bidra til/holde oppe et godt arbeidsmiljø. Men vil tro de fleste arbeidsgivere ikke er ærlig på spørsmålet dersom det er dårlig arbeidsmiljø. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #9 Skrevet 16. januar 2018 De kommer nok til å lyve og si ja uansett om arbeidsmiljøet er elendig. De må jo ha folk.. Anonymkode: 0e273...124 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #10 Skrevet 16. januar 2018 13 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Er ikke dette et standardspørsmål? Når jeg er på intervju så vet jeg jo at jobben er min hvis jeg takker ja. Jeg intervjuer dem. Det viktigste for meg da er jo arbeidsmiljø. Jeg vil ikke jobbe en plass der jeg ikke får noe sosialt med på kjøpet. Penger kan jeg alltid tjene alene. Jeg vil jobbe med noen, ikke for noen. Så da spør jeg om arbeidsmiljø, hvordan de jobber og organiserer seg samt sosiale samenkomster de har hatt i løpet av de siste tolv måndene. Da får de mulighet til å imponere meg. Hvordan de forholder seg til disse spørsmålene er jo vitalt for meg. På små arbeidsplasser liker jeg også å bare stikke innom og snakke med de som jobber der. Hvor lenge de har jobbet der og planer videre. Slik forstår jeg om det er noe for meg. Nesten hele intervjuene bruker jeg til å få dem til å selge arbeidsplassen til meg. Når de tilbyr meg jobb antar jeg at de har funnet ut det de trenger om meg fra andre. Jeg gidder ikke å søke (da må jeg oppdatere CVen, og det høres gørrkjedelig ut), så jeg bare slipper ut noen følere og ser hva jeg blir tilbudt. Man blir vel ikke nødvendigvis tilbudt jobb bare fordi man blir innkalt på intervju? Jeg kan heller ikke fremstille denne jobben som om at de må imponere meg, fordi alle i min bransje vet at om man får den jobben jeg har blitt kalt inn på intervju for så er man SINNSYKT heldig. -TS Anonymkode: 594bb...614 3
ajarRun Skrevet 16. januar 2018 #11 Skrevet 16. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man blir vel ikke nødvendigvis tilbudt jobb bare fordi man blir innkalt på intervju? Jeg kan heller ikke fremstille denne jobben som om at de må imponere meg, fordi alle i min bransje vet at om man får den jobben jeg har blitt kalt inn på intervju for så er man SINNSYKT heldig. -TS Anonymkode: 594bb...614 Nei, mange blir nok ikke det. Jeg bruker ikke å kaste bort tid på å intervjue noen som ikke allerede har kommet med et tilbud.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #12 Skrevet 16. januar 2018 Jeg vil tipse deg om å stille litt mer konkrete spørsmål knyttet til arbeidsmiljøet. Du kan f.eks be arbeidsgiver fortelle litt mer om de som arbeider der: alderssammensetning, kjønnsfordeling, utdanninger/yrkesbakgrunner, om de kommer fra mange forskjellige land etc etc. Kanskje ikke alt kan passe like godt å spørre om, men noe av det er sikkert relevant. En annen viktig ting du kan spørre om, er om de som jobber der har vært lenge i bedriften / om de som ansettes pleier å bli lenge i denne typen jobb (prøv å finne en litt ok måte å spørre om dette på). Hvis det er en stabil arbeidsstokk tyder det på at folk trives, og hvis det er mye gjennomtrekk i bedriften eller i den bestemte stillingen er det et faresignal. Andre ting enn arbeidsmiljø som kan passe å spørre om: Har bedriften noen «spennende» framtidsplaner? Planer om utvikling/omorganisering som kan ha innvirkning på den aktuelle stillingen? Ansattes utviklingsmuligheter innenfor bedriften? Muligheter for kompetanseutvikling? Anonymkode: 9d1fd...cde 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #13 Skrevet 16. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tipse deg om å stille litt mer konkrete spørsmål knyttet til arbeidsmiljøet. Du kan f.eks be arbeidsgiver fortelle litt mer om de som arbeider der: alderssammensetning, kjønnsfordeling, utdanninger/yrkesbakgrunner, om de kommer fra mange forskjellige land etc etc. Kanskje ikke alt kan passe like godt å spørre om, men noe av det er sikkert relevant. En annen viktig ting du kan spørre om, er om de som jobber der har vært lenge i bedriften / om de som ansettes pleier å bli lenge i denne typen jobb (prøv å finne en litt ok måte å spørre om dette på). Hvis det er en stabil arbeidsstokk tyder det på at folk trives, og hvis det er mye gjennomtrekk i bedriften eller i den bestemte stillingen er det et faresignal. Andre ting enn arbeidsmiljø som kan passe å spørre om: Har bedriften noen «spennende» framtidsplaner? Planer om utvikling/omorganisering som kan ha innvirkning på den aktuelle stillingen? Ansattes utviklingsmuligheter innenfor bedriften? Muligheter for kompetanseutvikling? Anonymkode: 9d1fd...cde Tusen takk for mange gode råd! -TS Anonymkode: 594bb...614
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #14 Skrevet 16. januar 2018 Helt ok å spørre om men ikke still som ja/nei. Ser mange har foreslått gode spm som alder på de som jobber der, bakgrunn, hvordan samarbeid organiseres der (teams, avdelinger, prosjekt osv), hvilke sosiale aktiviteter jobben arrangerer, om de deltar på sportsarrangementer og slike ting. Anonymkode: d88a1...c40
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #15 Skrevet 16. januar 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker ikke det er dumt at det fremstår som viktig for deg, men tror de fleste ledere har en tendens til å rosemale arbeidsmiljøet i egen bedrift. Jeg fikk forespeilt et veldig inkluderende og sosialt arbeidsmiljø på intervju, men sannheten var en litt annen... Anonymkode: 24018...b40 Dette er osså min erfaring.MEN det det går an å spørre om er aldersgruppen osv på ansatte. Er det endel på din alder så er det mer sannsynlig at de er sosiale og inkluderende enn om alle er 50+ og har barnebarn liksom.... Anonymkode: cce56...3f8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #16 Skrevet 16. januar 2018 Arbeidsmiljø er underordnet i dagens arbeidsliv. Om man skal flytte langt og begynne på noe helt nytt, så gjelder det å være villig til å klatre oppover - selv når det medfører å tråkke over andre. Anonymkode: 4cf17...591
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #17 Skrevet 16. januar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skal på intervju og har lest masse om jobben og arbeidsplassen, så jeg kjenner jeg ikke har så mye spørsmål om dette. Det jeg er mest interessert i å vite er om det er bra arbeidsmiljø fordi dette er viktig for meg, men er det teit å spørre om det? Er det dumt at det fremstår som om at det er veldig viktig for meg? Om jeg får den jobben flytter jeg langt vekk og har ingen venner der, så jeg har et håp om et inkluderende arbeidsmiljø og at jeg kan få venner der naturligvis. Anonymkode: 594bb...614 Bare hold deg unna NRK. Da er mye gjort. Anonymkode: a3000...ce4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #18 Skrevet 16. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsmiljø er underordnet i dagens arbeidsliv. Om man skal flytte langt og begynne på noe helt nytt, så gjelder det å være villig til å klatre oppover - selv når det medfører å tråkke over andre. Anonymkode: 4cf17...591 Nå skal ikke jeg jobbe i noen privat bedrift der det er behov for å klatre oppover og tråkke på andre. Trist menneskesyn du har forresten. Anonymkode: 594bb...614
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #19 Skrevet 17. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå skal ikke jeg jobbe i noen privat bedrift der det er behov for å klatre oppover og tråkke på andre. Trist menneskesyn du har forresten. Anonymkode: 594bb...614 Faktisk ikke dårlig menneskesyn nei, kun overrasket og desillusjonert over forholdene mange steder i dagens arbeidsliv, inkludert det offentlige jeg også har jobbet i. Stikkord jeg har fått med meg er det gjeldende: Den sterkestes rett. Anonymkode: 4cf17...591
HalldirV2 Skrevet 17. januar 2018 #20 Skrevet 17. januar 2018 Det er ikke bare de som skal ansette deg, du skal også velge jobben. Selvfølgelig skal du også stille spørsmål vedrørende arbeidsplassen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå