AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #1 Skrevet 16. januar 2018 Jeg har fått tilbud om et superspennende engasjement i en god organisasjon. 2 årig prosjektstilling, uten særlig mulighet for forlengelse. Hadde jeg vært 35 så hadde jeg takket ja på flekken. Nå er jeg nesten 10 år eldre og en del hevder jo ennå at man er utdatert på markedet etter 50... Er det galskap å si opp en fast stilling og måtte møte arbeidsmarkedet igjen når jeg er på "den gale siden" av 45? Prosjektstillingen vil være veldig lærerik og jeg vil få mye ny og nyttig erfaring. Har så lyst til å si "drit i" og hoppe i det. Det som holder meg igjen er tanken på hva som venter meg av muligheter etter 2 år... Har en bra og spennende jobb nå, men ikke SÅ spennende og ikke med SÅ mye kred som denne. Hjelp! Anonymkode: bced9...f1c
Bokdamen Skrevet 16. januar 2018 #2 Skrevet 16. januar 2018 Hvordan er markedet i din bransje sånn generelt? Hvis det er sykt vanskelig å få jobb, ville jeg kanskje vært usikker, hvis ikke: hopp i det! Du har 20 år igjen av arbeidslivet, og det er veldig lenge hvis du vet at du kunne gjort på noe mer interessant.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #3 Skrevet 16. januar 2018 Tusen takk for svar, Bokdamen. Jobbene i min bransje vokser ikke på trær, men jeg har alltid landet på beina hittil. Jeg tror absolutt jeg kan finne aktuelle jobber, jeg bare lurer på om potensielle arbeidsgivere vil se mest på erfaringen min eller på alderen min (nærmere 50). Jeg tenker også at jeg har mange år igjen i arbeidslivet og jeg håper at arbeidsgivere evner å se på voksne arbeidstakere som en styrke. TS Anonymkode: bced9...f1c
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #4 Skrevet 16. januar 2018 Skjønner ikke at arbeidsgivere bryr seg om alder på folk under 60. Unge folk er ikke akkurat kjent for stabilitet eller for å bli lenge i samme jobb de heller... Jeg synes det er fryktelig trist hvis folk må slutte å søke nye spennende utfordringer og å lære nye ting så tidlig i livet. Du er jo bare såvidt passert halvveis i en normal karriere. Ellers er vel min erfaring at det kommer an på stilling, nivå og bransje. Personer med jevn utvikling vil vel ha lettere for å finne nye jobber? Vanskeligere for en saksbehandler i det offentlige enn for en med erfaring for ulike prosjekter eller lederkompetanse? Anonymkode: cac82...265
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #5 Skrevet 16. januar 2018 Kan du søke permisjon uten lønn fra nåværende stilling i 2 år, med begrunnelsen at du vil øke din kompetanse (og da ta kompetansen med deg til nåværende jobb etterpå)? Anonymkode: 7122f...a77
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #6 Skrevet 16. januar 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke at arbeidsgivere bryr seg om alder på folk under 60. Unge folk er ikke akkurat kjent for stabilitet eller for å bli lenge i samme jobb de heller... Jeg synes det er fryktelig trist hvis folk må slutte å søke nye spennende utfordringer og å lære nye ting så tidlig i livet. Du er jo bare såvidt passert halvveis i en normal karriere. Ellers er vel min erfaring at det kommer an på stilling, nivå og bransje. Personer med jevn utvikling vil vel ha lettere for å finne nye jobber? Vanskeligere for en saksbehandler i det offentlige enn for en med erfaring for ulike prosjekter eller lederkompetanse? Anonymkode: cac82...265 Tusen takk for oppmuntrende ord og gode innspill! Det er snakk om en prosjektstilling med mye ansvar og jeg vil opparbeide meg mye kunnskaper om organisasjonsutvikling/endringsledelse. TS Anonymkode: bced9...f1c
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #7 Skrevet 16. januar 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du søke permisjon uten lønn fra nåværende stilling i 2 år, med begrunnelsen at du vil øke din kompetanse (og da ta kompetansen med deg til nåværende jobb etterpå)? Anonymkode: 7122f...a77 På nåværende arbeidsplass er det noen som får permisjon og andre som ikke får. Avhenger av leder etc. Det mest aktuelle er nok å søke om permisjon i 1 år, tror det er mer spiselig for arbeidsgiver. Takk for tips! TS Anonymkode: bced9...f1c
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #8 Skrevet 16. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for oppmuntrende ord og gode innspill! Det er snakk om en prosjektstilling med mye ansvar og jeg vil opparbeide meg mye kunnskaper om organisasjonsutvikling/endringsledelse. TS Anonymkode: bced9...f1c Så kjør på sier jeg! Anonymkode: cac82...265
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #9 Skrevet 17. januar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Så kjør på sier jeg! Anonymkode: cac82...265 Det er det jeg heller mot. Noen sjanser må man ta, heller enn å angre på at man lot de gå TS Anonymkode: bced9...f1c 2
Valmuefrø Skrevet 17. januar 2018 #10 Skrevet 17. januar 2018 Du er på ingen måte utdatert når du nærmer deg 50. Hvis dette er noe du vil så kjør på! Jobb finner man alltids, men de spennende mulighetene detter ikke foran døra hvert halvår. Worst case: du står uten jobb om to år. Best case: du blir mer attraktiv i arbeidsmarkedet, vokser i jobben og får bedre muligheter fremover enn du har hvis du fortsetter i jobben du har i dag. synes ikke det er veldig realistisk at du ikke skulle få deg en jobb, du lander jo alltid på beina som du sier. Så her har du ingenting å tape! når det gjelder alder så er min mor 54 år og hun får så og si hver eneste jobb hun har søkt på siden midten av 30-årene. Det er ikke fordi hun har god karisma, men fordi hun har en spisskompetanse og erfaring som gjør henne til en god kandidat. Hadde du vært 60,5 år nå så hadde det vært noe annet ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #11 Skrevet 17. januar 2018 1 time siden, Valmuefrø skrev: Du er på ingen måte utdatert når du nærmer deg 50. Hvis dette er noe du vil så kjør på! Jobb finner man alltids, men de spennende mulighetene detter ikke foran døra hvert halvår. Worst case: du står uten jobb om to år. Best case: du blir mer attraktiv i arbeidsmarkedet, vokser i jobben og får bedre muligheter fremover enn du har hvis du fortsetter i jobben du har i dag. synes ikke det er veldig realistisk at du ikke skulle få deg en jobb, du lander jo alltid på beina som du sier. Så her har du ingenting å tape! når det gjelder alder så er min mor 54 år og hun får så og si hver eneste jobb hun har søkt på siden midten av 30-årene. Det er ikke fordi hun har god karisma, men fordi hun har en spisskompetanse og erfaring som gjør henne til en god kandidat. Hadde du vært 60,5 år nå så hadde det vært noe annet ☺️ Tusen takk for godt innspill! Moren din høres ut som en bra dame og et eksempel på at kvalitet kommer i alle aldre. Kjenner ikke på alderen i det hele tatt selv, men det skrives jo ofte en del om hvor utdatert man er etter 50. Her er et eksempel, som også inneholder positivt nytt for oss "gamlinger". https://www.dn.no/jobbledelse/2015/09/20/1528/Karriere/torstein-55-fikk-ny-jobb-p-rappen-men-i-snitt-m-de-over-50-bruke-to-mneder-mer-enn-45ringer-fr-jobbjakten-lykkes Innleggene her inne har vært supre. Greit å få bekreftet at jeg ikke er helt ute å kjøre! TS Anonymkode: bced9...f1c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #12 Skrevet 17. januar 2018 Jeg valgte av ulike årsaket å si opp en fast jobb i en alder av 50+ Via vikarbyrå så fikk jeg fast jobb etter 9 mnd uten jobb. Anonymkode: 82ba3...bba
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #13 Skrevet 17. januar 2018 I en sånn situasjon er vel økonomi en like viktig faktor som alder? Lettere å gå en mer usikker og spennende vei hvis huslånet er nedbetalt og forsørgerbyrden liten ☺ Anonymkode: ce058...7ae
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #14 Skrevet 17. januar 2018 Jeg er en sånn som syns fast jobb er viktig. Heldigvis egentlig, siden jeg plutselig ble langtidssyk og trengte tilrettelegging for å jobbe. Helsa er også noe å tenke på. Anonymkode: 888bb...5ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå