AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #1 Skrevet 16. januar 2018 Noen som er det her? Hvilken utdannelse må man gå for da? Er lønnen bra? Jeg elsker spill og moro, men aldri programmert noe, kun spilt. Anonymkode: 0fdfb...06d
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #2 Skrevet 16. januar 2018 Søk opp gamingfestivaler som The Gathering og Global Game Jam. Gå på dem, stift bekjentskap, lær basic for å lage spill, og hør med folk som faktisk kan arbeidet der Anonymkode: 3be73...109
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #3 Skrevet 16. januar 2018 Det kan være en vanskelig bransje. Om du jobber nederst er det gjerne mye repitisjon og detaljstyrt Å bygge opp et spill med programmering kan være morsomt på fritiden, men på jobb kan det bli mye flisespikkeri Anonymkode: 4dcc7...d51
WubWub Skrevet 16. januar 2018 #4 Skrevet 16. januar 2018 (endret) Ja da må du isåfall være et mattegeni. Når det kommer til spillprogrammering så er veldig mye ren matematikk. Om du syntes tall og regnestykker er moro så kjør på Endret 16. januar 2018 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #5 Skrevet 16. januar 2018 Om man greier å starte for seg selv og tjene en del på småspill/mindre avanserte spill, men med god spillbarhet...kjør på. Ikke noe er som å drive for seg selv når det går bra. Å jobbe for de store spillselskapene har jeg inntrykk av ikke er så gøy."Burning the midnight" oil er uttrykk som noen bekjente brukte. Svært lange arbeidsdager (bransjen driter langt i AML), mye stress og mange prosjekter/frister å forholde seg til. Et liv som dreier seg om kun jobb. Anonymkode: 82d29...566
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #6 Skrevet 16. januar 2018 3 minutter siden, WubWub said: Ja da må du isåfall være et mattegeni. Når det kommer til spillprogrammering så er veldig mye ren matematikk. Om du syntes tall og regnestykker er moro så kjør på Tull og tøyd, man trenger ikke være et mattegeni Anonymkode: 4dcc7...d51 2
WubWub Skrevet 16. januar 2018 #7 Skrevet 16. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tull og tøyd, man trenger ikke være et mattegeni Anonymkode: 4dcc7...d51 Geni var ikke bokstavelig talt, matematisk kompetent er vel mer det rette ordet. Som du ser er spillprogrammering mye matematikk så om dette ikke er et fag man behersker eller liker så bør man legge guttedrømmen på hylla. https://www.hig.no/studiehaandbok/studiehaandboeker/2010_2011/emner/avdeling_for_informatikk_og_medieteknikk/rea2061_matematikk_for_spillprogrammering
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #8 Skrevet 16. januar 2018 Just now, WubWub said: Geni var ikke bokstavelig talt, matematisk kompetent er vel mer det rette ordet. Som du ser er spillprogrammering mye matematikk så om dette ikke er et fag man behersker eller liker så bør man legge guttedrømmen på hylla. https://www.hig.no/studiehaandbok/studiehaandboeker/2010_2011/emner/avdeling_for_informatikk_og_medieteknikk/rea2061_matematikk_for_spillprogrammering Problemet er at mange tror at dersom noe er vanskelig betyr det at det er uoppnåelig, når det som egentlig menes er at det kan være vanskelig for det gjennomsnittlige menneske. En gjennomsnittlig nerd kan være smartere enn snittet og ha null problem med den retningen Anonymkode: 4dcc7...d51
WubWub Skrevet 16. januar 2018 #9 Skrevet 16. januar 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at mange tror at dersom noe er vanskelig betyr det at det er uoppnåelig, når det som egentlig menes er at det kan være vanskelig for det gjennomsnittlige menneske. En gjennomsnittlig nerd kan være smartere enn snittet og ha null problem med den retningen Anonymkode: 4dcc7...d51 Ja men da må han som sagt beherske matematikk og fysikk på høyt nivå. Om vedkommende ikke gjør det må man regne med å bruke flere år på å lære seg dette før man begynner med spillprogrammering. Og det er mange som ikke takler matte eller syntes det er gøy, om TS er en av de så fraråder jeg som sagt hen til å begi seg ut i denne retningen. Endret 16. januar 2018 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #10 Skrevet 16. januar 2018 40 minutter siden, WubWub said: Ja men da må han som sagt beherske matematikk og fysikk på høyt nivå. Om vedkommende ikke gjør det må man regne med å bruke flere år på å lære seg dette før man begynner med spillprogrammering. Og det er mange som ikke takler matte eller syntes det er gøy, om TS er en av de så fraråder jeg som sagt hen til å begi seg ut i denne retningen. Flere år på å lære seg? Det er ofte et, maks to enkeltemner på informatikk i matematikk som da går på algoritmer. Disse taes da i løpet av et semester, samtidig som man tar to andre emner. Ingeniørstudier har mye mer matematikk. Anonymkode: a92b5...31e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #11 Skrevet 16. januar 2018 Betalingen er elendig, det er altfor mange høyt kvalifiserte nerder som har lyst til å være det i forhold til antall jobber. Anonymkode: c086b...357
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #12 Skrevet 16. januar 2018 Spillprogrammerere, sånn generelt, er nok de som blir mest utnyttet i IT verden. Det er snakk om dårlig lønn, forferdelige arbeidstider, og mye press i visse perioder. En ting er at du også (ofte) konkurrerer mot folk som virkelig brenner for yrket og området, selv om de også blir utbrent. Det finnes typiske "A4" utviklingsjobber som betaler langt mer, og har langt bedre arbeidstider og vilkår Men dersom du er seriøs, og ønsker å dyppe tærne i dette: - Lær deg et objektorientert språk (python, java, C++, C#, osv.) - Lær deg grunnleggende algoritmer og datastrukturer, noe matematikk (diskret matematikk, lineær algebra) - Plukk opp en eller annen spillmotor(PyGame, Unity, osv.), og lag spill i inkrementer. - Lær deg om de forskjellige domenene. Grafikk, user input, AI, logikk, nettverk, lyd, osv. - Fortsett å lage små spill. Etter hvert har du nok kunnskaper til å lande en internship eller deltidsjobb hos f.eks et eller annet indieselskap. Anonymkode: d5318...349
WubWub Skrevet 16. januar 2018 #13 Skrevet 16. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Flere år på å lære seg? Det er ofte et, maks to enkeltemner på informatikk i matematikk som da går på algoritmer. Disse taes da i løpet av et semester, samtidig som man tar to andre emner. Ingeniørstudier har mye mer matematikk. Anonymkode: a92b5...31e Du kommer ikke langt med bare linear algebra og vektor matematikk (som er to absolutte minimum) så hard som konkurransen er innen dataspill-industrien. Syntes du burde lese deg opp om dette først og hvordan akkurat denne bransjen er. Det gjorde faktisk jeg for en stund tilbake. Man kan fint bli programmerer å lage apps uten å ha matematiske ferdigheter, men innen spesifikt spilldesign så er historien noe helt annet. Det er mye geometri, fysikk og utregninger.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #14 Skrevet 17. januar 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Flere år på å lære seg? Det er ofte et, maks to enkeltemner på informatikk i matematikk som da går på algoritmer. Disse taes da i løpet av et semester, samtidig som man tar to andre emner. Ingeniørstudier har mye mer matematikk. Anonymkode: a92b5...31e Skal man lære å lage noe mer avansert enn Pacman må du kunne numerisk modellering, kalkulus(kalt grunnkurs i analyse på NTNU), lineær algebra, alg1/2/3 og trig. Dette er forresten matematikk på et høyere nivå enn hva sivilingeniører og ingeniører må igjennom, da disse ikke har "ekte" kalkulus og lineær algebra, men nedjusterte versjoner av disse som dekker ing-behovet. Matematikken du må ha som en spillprogrammerer som skal lage shaders, grafikkmotor, physics-engine etc er av samme art som man lærer på et rent matematikk- eller fysikkstudium. Anonymkode: 65165...c69
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #15 Skrevet 17. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal man lære å lage noe mer avansert enn Pacman må du kunne numerisk modellering, kalkulus(kalt grunnkurs i analyse på NTNU), lineær algebra, alg1/2/3 og trig. Dette er forresten matematikk på et høyere nivå enn hva sivilingeniører og ingeniører må igjennom, da disse ikke har "ekte" kalkulus og lineær algebra, men nedjusterte versjoner av disse som dekker ing-behovet. Matematikken du må ha som en spillprogrammerer som skal lage shaders, grafikkmotor, physics-engine etc er av samme art som man lærer på et rent matematikk- eller fysikkstudium. Anonymkode: 65165...c69 Nå bruker vel de fleste spillselskap ferdige spillmotoren da, så trenger ikke nødvendigvis å kunne lage disse selv. Anonymkode: 2c9e2...c19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå