Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som er det her? Hvilken utdannelse må man gå for da?

Er lønnen bra? Jeg elsker spill og moro, men aldri programmert noe, kun spilt. 

Anonymkode: 0fdfb...06d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk opp gamingfestivaler som The Gathering og Global Game Jam. Gå på dem, stift bekjentskap, lær basic for å lage spill, og hør med folk som faktisk kan arbeidet der :)

Anonymkode: 3be73...109

Skrevet

Det kan være en vanskelig bransje. Om du jobber nederst er det gjerne mye repitisjon og detaljstyrt

Å bygge opp et spill med programmering kan være morsomt på fritiden, men på jobb kan det bli mye flisespikkeri

Anonymkode: 4dcc7...d51

Skrevet (endret)

Ja da må du isåfall være et mattegeni. Når det kommer til spillprogrammering så er veldig mye ren matematikk. Om du syntes tall og regnestykker er moro så kjør på 

Endret av WubWub
Skrevet

Om man greier å starte for seg selv og tjene en del på småspill/mindre avanserte spill, men med god spillbarhet...kjør på. Ikke noe er som å drive for seg selv når det går bra. 

Å jobbe for de store spillselskapene har jeg inntrykk av ikke er så gøy."Burning the midnight" oil er uttrykk som noen bekjente brukte. Svært lange arbeidsdager (bransjen driter langt i AML), mye stress og mange prosjekter/frister å forholde seg til. Et liv som dreier seg om kun jobb. 

Anonymkode: 82d29...566

Skrevet
3 minutter siden, WubWub said:

Ja da må du isåfall være et mattegeni. Når det kommer til spillprogrammering så er veldig mye ren matematikk. Om du syntes tall og regnestykker er moro så kjør på 

Tull og tøyd, man trenger ikke være et mattegeni

Anonymkode: 4dcc7...d51

  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøyd, man trenger ikke være et mattegeni

Anonymkode: 4dcc7...d51

Geni var ikke bokstavelig talt, matematisk kompetent er vel mer det rette ordet. 

Som du ser er spillprogrammering mye matematikk så om dette ikke er et fag man behersker eller liker så bør man legge guttedrømmen på hylla.

https://www.hig.no/studiehaandbok/studiehaandboeker/2010_2011/emner/avdeling_for_informatikk_og_medieteknikk/rea2061_matematikk_for_spillprogrammering

 

Skrevet
Just now, WubWub said:

Geni var ikke bokstavelig talt, matematisk kompetent er vel mer det rette ordet. 

Som du ser er spillprogrammering mye matematikk så om dette ikke er et fag man behersker eller liker så bør man legge guttedrømmen på hylla.

https://www.hig.no/studiehaandbok/studiehaandboeker/2010_2011/emner/avdeling_for_informatikk_og_medieteknikk/rea2061_matematikk_for_spillprogrammering

 

Problemet er at mange tror at dersom noe er vanskelig betyr det at det er uoppnåelig, når det som egentlig menes er at det kan være vanskelig for det gjennomsnittlige menneske. En gjennomsnittlig nerd kan være smartere enn snittet og ha null problem med den retningen

Anonymkode: 4dcc7...d51

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at mange tror at dersom noe er vanskelig betyr det at det er uoppnåelig, når det som egentlig menes er at det kan være vanskelig for det gjennomsnittlige menneske. En gjennomsnittlig nerd kan være smartere enn snittet og ha null problem med den retningen

Anonymkode: 4dcc7...d51

Ja men da må han som sagt beherske matematikk og fysikk på høyt nivå. Om vedkommende ikke gjør det må man regne med å bruke flere år på å lære seg dette før man begynner med spillprogrammering. 

Og det er mange som ikke takler matte eller syntes det er gøy, om TS er en av de så fraråder jeg som sagt hen til å begi seg ut i denne retningen.

Endret av WubWub
Skrevet
40 minutter siden, WubWub said:

Ja men da må han som sagt beherske matematikk og fysikk på høyt nivå. Om vedkommende ikke gjør det må man regne med å bruke flere år på å lære seg dette før man begynner med spillprogrammering. 

Og det er mange som ikke takler matte eller syntes det er gøy, om TS er en av de så fraråder jeg som sagt hen til å begi seg ut i denne retningen.

Flere år på å lære seg? Det er ofte et, maks to enkeltemner på informatikk i matematikk som da går på algoritmer. Disse taes da i løpet av et semester, samtidig som man tar to andre emner.

Ingeniørstudier har mye mer matematikk.

Anonymkode: a92b5...31e

Skrevet

Betalingen er elendig, det er altfor mange høyt kvalifiserte nerder som har lyst til å være det i forhold til antall jobber.

Anonymkode: c086b...357

Skrevet

Spillprogrammerere, sånn generelt, er nok de som blir mest utnyttet i IT verden. Det er snakk om dårlig lønn, forferdelige arbeidstider, og mye press i visse perioder. 

En ting er at du også (ofte) konkurrerer mot folk som virkelig brenner for yrket og området, selv om de også blir utbrent. 

Det finnes typiske "A4" utviklingsjobber som betaler langt mer, og har langt bedre arbeidstider og vilkår

Men dersom du er seriøs, og ønsker å dyppe tærne i dette: 

- Lær deg et objektorientert språk (python, java, C++, C#, osv.) 

- Lær deg grunnleggende algoritmer og datastrukturer, noe matematikk (diskret matematikk, lineær algebra) 

- Plukk opp en eller annen spillmotor(PyGame, Unity, osv.), og lag spill i inkrementer. 

- Lær deg om de forskjellige domenene. Grafikk, user input, AI, logikk, nettverk, lyd, osv. 

- Fortsett å lage små spill. 

Etter hvert har du nok kunnskaper til å lande en internship eller deltidsjobb hos f.eks et eller annet indieselskap. 

Anonymkode: d5318...349

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere år på å lære seg? Det er ofte et, maks to enkeltemner på informatikk i matematikk som da går på algoritmer. Disse taes da i løpet av et semester, samtidig som man tar to andre emner.

Ingeniørstudier har mye mer matematikk.

Anonymkode: a92b5...31e

Du kommer ikke langt med bare linear algebra og vektor matematikk (som er to absolutte minimum) så hard som konkurransen er innen dataspill-industrien. 

Syntes du burde lese deg opp om dette først og hvordan akkurat denne bransjen er. Det gjorde faktisk jeg for en stund tilbake.

Man kan fint bli programmerer å lage apps uten å ha matematiske ferdigheter, men innen spesifikt spilldesign så er historien noe helt annet. Det er mye geometri, fysikk og utregninger. 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Flere år på å lære seg? Det er ofte et, maks to enkeltemner på informatikk i matematikk som da går på algoritmer. Disse taes da i løpet av et semester, samtidig som man tar to andre emner.

Ingeniørstudier har mye mer matematikk.

Anonymkode: a92b5...31e

Skal man lære å lage noe mer avansert enn Pacman må du kunne numerisk modellering, kalkulus(kalt grunnkurs i analyse på NTNU), lineær algebra, alg1/2/3 og trig. Dette er forresten matematikk på et høyere nivå enn hva sivilingeniører og ingeniører må igjennom, da disse ikke har "ekte" kalkulus og lineær algebra, men nedjusterte versjoner av disse som dekker ing-behovet. Matematikken du må ha som en spillprogrammerer som skal lage shaders, grafikkmotor, physics-engine etc er av samme art som man lærer på et rent matematikk- eller fysikkstudium.

Anonymkode: 65165...c69

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal man lære å lage noe mer avansert enn Pacman må du kunne numerisk modellering, kalkulus(kalt grunnkurs i analyse på NTNU), lineær algebra, alg1/2/3 og trig. Dette er forresten matematikk på et høyere nivå enn hva sivilingeniører og ingeniører må igjennom, da disse ikke har "ekte" kalkulus og lineær algebra, men nedjusterte versjoner av disse som dekker ing-behovet. Matematikken du må ha som en spillprogrammerer som skal lage shaders, grafikkmotor, physics-engine etc er av samme art som man lærer på et rent matematikk- eller fysikkstudium.

Anonymkode: 65165...c69

Nå bruker vel de fleste spillselskap ferdige spillmotoren da, så trenger ikke nødvendigvis å kunne lage disse selv. 

Anonymkode: 2c9e2...c19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...