AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #1 Skrevet 16. januar 2018 Jeg bor i et bofellesskap med tre andre studenter og den ene der vasker faen meg ikke hendene etter å ha vært på do. Er så sinna, og tok han på fersken nå og sa ifra. Han bare bagatelliserte det med at han knapt hadde vært borti noe som helst. Jeg er så kvalm, så sint. Er det faen ikke normal folkeskikk å vaske hendene etter å ha vært på do? Jeg har IKKE lyst til å bo her mere, men er dessverre bundet til å bo her til august. Jeg er så kvalm og har mest lyst til å vaske ned hele huset med klorin og antibac. Vet ikke engang hvordan jeg skal reagere på dette, er så rart å være i en situasjon der noen bagatelliserer håndvask, da jeg har tatt det som en selvfølge. Noen som har vært utfor det samme? Hvordan få en mann i 20-åra til å lære seg hygiene som 1-åringer gjør? Jeg er ikke morra hans, og jeg ønsker IKKE å ha avføring og bakterier på steder jeg lager mat. Anonymkode: 80fc2...2df 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #2 Skrevet 16. januar 2018 Du får kreve at siden han bor sammen med flere så må han vaske hendene for å hindre at man blir syk. Hvis han sier at han aldri vasker hender og aldri er syk så får du bare fortsette å mase. Jeg hadde heller ikke likt å mase, men måtte jeg så hadde jeg gjort det. Det er ikke akseptabelt for meg å bo i samme hus som en som ikke vasker henda etter dobesøk. Og det har ikke noe med hva man nesten ikke er borti, det er en god vane å vaske hender etter å ha vært på do uansett. Anonymkode: f992b...57d 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #3 Skrevet 16. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får kreve at siden han bor sammen med flere så må han vaske hendene for å hindre at man blir syk. Hvis han sier at han aldri vasker hender og aldri er syk så får du bare fortsette å mase. Jeg hadde heller ikke likt å mase, men måtte jeg så hadde jeg gjort det. Det er ikke akseptabelt for meg å bo i samme hus som en som ikke vasker henda etter dobesøk. Og det har ikke noe med hva man nesten ikke er borti, det er en god vane å vaske hender etter å ha vært på do uansett. Anonymkode: f992b...57d Jeg må nok bare ta det opp med han på en ordentlig måte. Er så kvalm av hele situasjonen.. og at jeg har levd med denne grisen i et halvt år. Det er ikke «bare» hans egne bakterier han drar rundt i hele huset, men alle som bruker doen.. nei huff.. ekle menneske Anonymkode: 80fc2...2df 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #4 Skrevet 16. januar 2018 Men hvorfor er du så opphengt i hva han gjør på toalettet? Hvorfor hører du etter i det hele tatt? Det er mange som har vaner som kan kategoriseres som "ekle", men syk blir du jo som regel ikke. Så lenge du vasker benken og kjøkkenutstyret og generelt lager mat på en vanlig måte ser jeg egentlig ikke hvorfor matlagingen din skal være preget av hans dobesøk. Ellers har du jo rett, du er ikke moren hans og det er ikke din oppgave å lære han om håndhygiene. Du kan mene at det er sært å ikke vaske hender etter dobesøk, men det er langt særere å ta på seg oppgaven å lære voksne mennesker om håndhygiene. Anonymkode: 128be...a3e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #5 Skrevet 16. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor er du så opphengt i hva han gjør på toalettet? Hvorfor hører du etter i det hele tatt? Det er mange som har vaner som kan kategoriseres som "ekle", men syk blir du jo som regel ikke. Så lenge du vasker benken og kjøkkenutstyret og generelt lager mat på en vanlig måte ser jeg egentlig ikke hvorfor matlagingen din skal være preget av hans dobesøk. Ellers har du jo rett, du er ikke moren hans og det er ikke din oppgave å lære han om håndhygiene. Du kan mene at det er sært å ikke vaske hender etter dobesøk, men det er langt særere å ta på seg oppgaven å lære voksne mennesker om håndhygiene. Anonymkode: 128be...a3e Jo, hvis feks den urenslige mannen har satt igjen avføringsbakterier på kjøleskapdør, knottene på kjøkkenskapdørene, på kontakten til kaffetrakteren, på brødfjøla, på osten i kjøleskapet osv, er det stor sjannsefor at ts og de andre som bor der får hans avføringsbakterier i seg. Anonymkode: b8b07...8a9 10
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #6 Skrevet 16. januar 2018 TS får bare stole på at det stemmer det han sier; "At han ikke har vært borti noe..". Er vel sjelden man får bæsj på fingrene. Og når det gjelder tiss så er jo det bakteriefritt. Anonymkode: 0a743...bc5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #7 Skrevet 16. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS får bare stole på at det stemmer det han sier; "At han ikke har vært borti noe..". Er vel sjelden man får bæsj på fingrene. Og når det gjelder tiss så er jo det bakteriefritt. Anonymkode: 0a743...bc5 Han har vel ikke vært borti knappen for å trekke ned på do etter seg heller da? Og heller ikke dørhåndaket på innsiden av doet etter at han er ferdig på do? Anonymkode: b8b07...8a9 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #8 Skrevet 16. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo, hvis feks den urenslige mannen har satt igjen avføringsbakterier på kjøleskapdør, knottene på kjøkkenskapdørene, på kontakten til kaffetrakteren, på brødfjøla, på osten i kjøleskapet osv, er det stor sjannsefor at ts og de andre som bor der får hans avføringsbakterier i seg. Anonymkode: b8b07...8a9 Det er vel å være litt hysterisk. Så lenge man vasker sine egne hender før man tar på mat og de overflatene som rører maten ser jeg ikke problemet her. Anonymkode: 128be...a3e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #9 Skrevet 16. januar 2018 Skjønner deg godt jeg TS. Du er absolutt ikke hysterisk, det er utrolig ekkelt å ikke vaske hendene etter man har vært på do. Selv om han "nesten ikke er borti noe" vil han være borti dosetet og knappen for å trekke opp og der er det avføringsbakterier og andre bakterier, som han sprer til alt han tar på. Jeg ville mast på han om det. Anonymkode: 34917...e63 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #10 Skrevet 16. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner deg godt jeg TS. Du er absolutt ikke hysterisk, det er utrolig ekkelt å ikke vaske hendene etter man har vært på do. Selv om han "nesten ikke er borti noe" vil han være borti dosetet og knappen for å trekke opp og der er det avføringsbakterier og andre bakterier, som han sprer til alt han tar på. Jeg ville mast på han om det. Anonymkode: 34917...e63 Det er nok ikke så lett å gjenkjenne hysteri når man er hysterisk selv. Anonymkode: 128be...a3e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #12 Skrevet 16. januar 2018 Det morsomme med bakterier at man ikke ser dem. Det er seriøst nasty å tenke på at noen kliner avføringsbakterier overalt. Anonymkode: f5065...552 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #13 Skrevet 16. januar 2018 jeg jobber i helsevesenet, og kan bare si at nei TS du er ikke hysterisk! det er stor sjanse for å bli syk i noro-virus sesongen. og denna karen sprer alt dere andre måtte ha rundt i huset. hadde en bruker på institusjon oppført seg slik måtte vi satt i gang tiltak pga smittefare... Anonymkode: 1d36c...859 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #14 Skrevet 16. januar 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor er du så opphengt i hva han gjør på toalettet? Hvorfor hører du etter i det hele tatt? Det er mange som har vaner som kan kategoriseres som "ekle", men syk blir du jo som regel ikke. Så lenge du vasker benken og kjøkkenutstyret og generelt lager mat på en vanlig måte ser jeg egentlig ikke hvorfor matlagingen din skal være preget av hans dobesøk. Ellers har du jo rett, du er ikke moren hans og det er ikke din oppgave å lære han om håndhygiene. Du kan mene at det er sært å ikke vaske hender etter dobesøk, men det er langt særere å ta på seg oppgaven å lære voksne mennesker om håndhygiene. Anonymkode: 128be...a3e Kall meg gjerne hysterisk og «opphengt i hva han gjør på do» men når jeg er i gangen, han drar i snora og går ut døra mens doen fortsatt flusher ned så er det rimelig åpenbart. Det er ekkelt, og nei, jeg skal kanskje ikke belære han, men jeg finner meg ikke i å ha avføringsbakterier og uvaskede fingre på kjøkkenet jeg og andre lager mat. Jeg jobber i helsesektoren og er ikke redd for hverken avføring eller å tørke andre bak, men da bruker jeg hansker og antibac og lar bakteriene bli på badet. Der de hører hjemme. Anonymkode: 80fc2...2df 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #15 Skrevet 16. januar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel å være litt hysterisk. Så lenge man vasker sine egne hender før man tar på mat og de overflatene som rører maten ser jeg ikke problemet her. Anonymkode: 128be...a3e Ja men, når det er normalt å vaske hender etter toalettbesøk og før matlagning, så tenker de fleste ikke på å vaske hendene hver gang de tar i kjøleskapdør/ skapdør osv på kjøkkenet mens de lager mat (men det må de tydeligvis begynne med hjemme hos ts ettersom det bor en gris der). Anonymkode: b8b07...8a9 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #16 Skrevet 16. januar 2018 Å vaske hendene etter dobesøk, er normal hygiene. Om ikke annet, så har alle godt av å vaske hendene noen ganger ila dagen. Noen er ikke opplært i normal hygiene, og dropper håndvasken. Jeg tør knapt tenke på hvor mye annet de ikke har lært... Men uansett, så tror jeg de fleste vasker hendene i situasjoner de føler seg observert. Ergo blir det enda vemmeligere når en person fortsatt ikke bryr seg jeg har en kollega som aldri vasker hendene (toalettet ligger rett ved kontoret mitt, og jeg hører at vannet ikke skrus på), han går rett fra do og bort til kaffibaren, og så finner seg en kjeks og noen druer.... jeg holder på å spy av fyren Anonymkode: beb74...3cb 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #17 Skrevet 16. januar 2018 Naboen min går rett fra do (uten å vaske hendene), hver gang h*n har vært på do Anonymkode: b8b07...8a9
Musken Skrevet 16. januar 2018 #18 Skrevet 16. januar 2018 (endret) Synes ikke du er hysterisk! Hvis jeg var deg ville jeg mast på ham. Jeg ville også tatt hyppige overflatevasker på badet (feks med klorinservietter). Dette behøver ikke å ta lang tid, og kan gjøres feks annen hver kveld. Det hjelper mye å desinfisere dørhåndtak, knotter på baderomsskap, knappen man trekker i toalettet med, samt selve kranen. Hvis du minimerer bakterieveksten her er det mange færre bakterier for romkameraten din å dra med seg rundt i leiligheten (selv om det selvsagt ikke erstatter håndvask). Endret 16. januar 2018 av Musken Skrivefeil
ulven298 Skrevet 16. januar 2018 #19 Skrevet 16. januar 2018 Har akkurat det samme problemet!! Bare at jeg er 15 år og broren min er 19( snart 20). han er så ekkel! Jeg har gått rundt sol en sint oppvask kost syyykt lenge nå... jeg har vasket håndtakene til skuffene og kjøleskapet sykt mange ganger... heldigvis nå er han dratt i militæret, så jeg har en pause med slik vasking til han kommer hjem igjen:)
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #20 Skrevet 16. januar 2018 1 minutt siden, Musken skrev: Synes ikke du er hysterisk! Hvis jeg var deg ville jeg mast på ham. Jeg ville også tatt hyppige overflatevasker på badet (feks med klorinservietter). Dette behøver ikke å ta lang tid, og kan gjøres feks annen hver kveld. Det hjelper mye å desinfisere dørhåndtak, knotter på baderomsskap, knappen man trekker i toalettet med, samt selve kranen. Hvis du minimerer bakterieveksten her er det mange færre bakterier for romkameraten din å dra med seg rundt i leiligheten (selv om det selvsagt ikke er like godt som håndvask. Det ender nok med at jeg tar med meg klorinflaska inn på badet og vasker på alle overflater daglig. Men jeg kan ikke skjønne at det må være så vanskelig å vaske hendene etter dobesøk.. er jo så mangt vi tar på i løpet av en dag som kjøleskap, dørhåndtak, vaskemaskin, brødkniv, fjernkontroll osv osv.. kommer heller ikke over at han tar ut av oppvaskmaskinen en gang i blant.. fra nå av skal jeg ta ut av den med en gang den er ferdig, men det er bare så synd at det blir sånn som dette.. hvor vi må stå på tå i huset for at han ikke skal rekke å ta ut av oppvaskmaskina.. Anonymkode: 80fc2...2df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå