AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #1 Skrevet 16. januar 2018 Vi har et fosterbarn som har bodd hos oss i snart 5 år og som ikke har noe kontakt med biologiske foreldre. H*n begynner på skolen til høsten, og vi kunne ønske at h*n hadde samme etternavn som oss. Er det noen her som har erfaring med navneendring hos fosterbarn? Det finnes så vidt jeg vet særlige grunner for å godkjenne navneendring i slike tilfeller, men jeg lurer på hvilken dokumentasjon jeg må legge ved en slik søknad? Anonymkode: 89603...273
Ulven Skrevet 16. januar 2018 #2 Skrevet 16. januar 2018 Om det skal søkes om navneendring er det opp til BV å bestemme, så snakk med din saksbehandler. 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #3 Skrevet 16. januar 2018 Har barnet selv ytret et ønske om å endre navn? Hvem har foreldreansvaret? Anonymkode: c0f21...850 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #5 Skrevet 16. januar 2018 Navneendring, religion og valg av skole må biologiske foreldre samtykke til. Anonymkode: fc43f...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #6 Skrevet 16. januar 2018 12 minutter siden, Ulven skrev: Om det skal søkes om navneendring er det opp til BV å bestemme, så snakk med din saksbehandler. Tror det er litt lite erfaring rundt det, vår saksbehandler sa at det var jeg som møtte søke (jeg er verge). Anonymkode: 89603...273
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #7 Skrevet 16. januar 2018 8 minutter siden, Millimani skrev: Søk om adopsjon Ja, det blir med tiden, men det tar lang tid. I mellomtiden hadde det vært greit om vi hadde fått dette avklart. Anonymkode: 89603...273
Ulven Skrevet 16. januar 2018 #8 Skrevet 16. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: Tror det er litt lite erfaring rundt det, vår saksbehandler sa at det var jeg som møtte søke (jeg er verge). Anonymkode: 89603...273 Men du har ikke foreldreansvar antar jeg? Da er det opp til BV å bestemme i slike saker. Evnt foreldrene selv hvis de fremdeles har det juridiske foreldreansvaret.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #9 Skrevet 16. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det blir med tiden, men det tar lang tid. I mellomtiden hadde det vært greit om vi hadde fått dette avklart. Anonymkode: 89603...273 Hvis biologiske foreldre fortsatt har foreldreansvaret, så er det vel opp til dem. Vet du om de har det? Anonymkode: 2feea...889
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #10 Skrevet 16. januar 2018 Jeg som har foreldreansvar for mitt barn som bor i fosterhjem. Jeg bestemmer over navnendring. Noe som kun kan forandres av meg. Hvis det er noe barnet ønsker selv å gjøre ville jeg gjort det. At fosterforeldrene tar den avgjørelsen ville jeg brukt lang betenknings tid på. Veien for dere å gå er å kontakte barnevernet. Finne ut om hvem som har foreldreansvaret og ta det derfra Anonymkode: 321c4...446 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #11 Skrevet 16. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg som har foreldreansvar for mitt barn som bor i fosterhjem. Jeg bestemmer over navnendring. Noe som kun kan forandres av meg. Hvis det er noe barnet ønsker selv å gjøre ville jeg gjort det. At fosterforeldrene tar den avgjørelsen ville jeg brukt lang betenknings tid på. Veien for dere å gå er å kontakte barnevernet. Finne ut om hvem som har foreldreansvaret og ta det derfra Anonymkode: 321c4...446 Barnet er altså under skolealder og har til nå ikke hatt noe forhold til sitt eget etternavn, men jeg forstår nå at h*n tror vi har samme etternavn (vi er jo familien til barnet, selv om h*n vet at h*n ikke er vårt biologiske barn og diverse rundt det). H*n har bodd hos oss siden h*n var baby, har ikke hatt kontakt med biologiske foreldre siden da. Så vidt jeg vet kan da navneendring godkjennes uten samtykke fra biologiske foreldre. Anonymkode: 89603...273
Gjest padawan Skrevet 16. januar 2018 #12 Skrevet 16. januar 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Navneendring, religion og valg av skole må biologiske foreldre samtykke til. Anonymkode: fc43f...cb5 Leste du i det hele tatt den første posten om at de biologiske foreldrene er helt ute av bilde?
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #13 Skrevet 16. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet er altså under skolealder og har til nå ikke hatt noe forhold til sitt eget etternavn, men jeg forstår nå at h*n tror vi har samme etternavn (vi er jo familien til barnet, selv om h*n vet at h*n ikke er vårt biologiske barn og diverse rundt det). H*n har bodd hos oss siden h*n var baby, har ikke hatt kontakt med biologiske foreldre siden da. Så vidt jeg vet kan da navneendring godkjennes uten samtykke fra biologiske foreldre. Anonymkode: 89603...273 Det stiller seg litt anderledes. Beste er å høre med saksbehandleren så får dere nok god hjelp videre Anonymkode: 321c4...446 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #14 Skrevet 16. januar 2018 Antar biologiske foreldre må samtykke. Noen i vår omgangskrets har fosterbarn med et normalt navn men en helt utrolig tungvindt stavemåte, type Ulrikke skrevet som Ulrickhe, der måtte biologiske foreldre samtykke om stavemåten skulle endres. Barnevernet bør kunne svare dere på dette. Anonymkode: 4b682...141
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #15 Skrevet 16. januar 2018 4 timer siden, padawan skrev: Leste du i det hele tatt den første posten om at de biologiske foreldrene er helt ute av bilde? Selv om biologiske foreldre i praksis er «ute av bildet» har de allikevel som regel fortsatt foreldreansvar. Vi har hatt en slik situasjon selv, med vårt fosterbarn. Foreldre som ikke stiller opp på samvær, eller lar høre fra seg/er umulig å komme i kontakt med på mange år, men de har altså fortsatt juridisk sett foreldreansvaret. Anonymkode: 2feea...889 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #16 Skrevet 16. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om biologiske foreldre i praksis er «ute av bildet» har de allikevel som regel fortsatt foreldreansvar. Vi har hatt en slik situasjon selv, med vårt fosterbarn. Foreldre som ikke stiller opp på samvær, eller lar høre fra seg/er umulig å komme i kontakt med på mange år, men de har altså fortsatt juridisk sett foreldreansvaret. Anonymkode: 2feea...889 I vårt tilfelle er det ikke noe samvær, fordi det ikke regnes som barnets beste å ha samvær. Så leste jeg noe om «særlige grunner» for navneskifte med dette som en tenkt situasjon, men er bare usikker på hva slags dokumentasjon som må foreligge. Anonymkode: 89603...273
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #17 Skrevet 16. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har et fosterbarn som har bodd hos oss i snart 5 år og som ikke har noe kontakt med biologiske foreldre. H*n begynner på skolen til høsten, og vi kunne ønske at h*n hadde samme etternavn som oss. Er det noen her som har erfaring med navneendring hos fosterbarn? Det finnes så vidt jeg vet særlige grunner for å godkjenne navneendring i slike tilfeller, men jeg lurer på hvilken dokumentasjon jeg må legge ved en slik søknad? Anonymkode: 89603...273 Dette må biologiske foreldre godkjenne først. Vi måtte adoptere før vi fikk skifte navn på vår. Anonymkode: f9253...6bf
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #18 Skrevet 16. januar 2018 5 timer siden, padawan skrev: Leste du i det hele tatt den første posten om at de biologiske foreldrene er helt ute av bilde? Uansett om de er ute av bildet, så må de samtykke. Uten samtykke - ingen navneendring. Anonymkode: f9253...6bf 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #19 Skrevet 16. januar 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uansett om de er ute av bildet, så må de samtykke. Uten samtykke - ingen navneendring. Anonymkode: f9253...6bf Sitat I forhold til fosterbarn er det normalt de biologiske foreldrene som har foreldreansvaret. Imidlertid kan det tenkes at det foreligger ”særlig grunn” slik at en navnemelding fra fosterforeldrene likevel bør innvilges dersom barnet har vært hos fosterforeldrene i lang tid og har hatt liten eller ingen kontakt med sine biologiske foreldre. Det var denne teksten fra rundskriv om ny navnelov jeg tenkte på, her får jeg inntrykk av at det kan gjøres unntak i noen tilfeller, slik at det ikke er nødvendig med samtykke. Anonymkode: 89603...273
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #20 Skrevet 16. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uansett om de er ute av bildet, så må de samtykke. Uten samtykke - ingen navneendring. Anonymkode: f9253...6bf Ikke hvis de ikke har noe foreldreansvar og foreldreansvaret ligger hos bv. Anonymkode: 9f672...e0b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå