Gå til innhold

Jente på 7 som glemmer hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta er 7 år og går i 2.klasse. Hun har alltid vært litt distre (som meg), men nå har det virkelig tatt helt av..

Hun glemmer hele tiden. Og det gjelder spesielt luer, votter, skjerf, refleksvest og hun vet ikke en gang hvor hun har glemt det. Det har nesten blitt en forbruksvare, og jeg må handle inn nytt ofte. Hun glemmer også refleksvesten sin omtrent hver dag, og denne må hun ha på seg når hun går til skolen om morgenen. 

Vet ikke hva jeg skal gjøre? Trekke ukelønn for hver gang hun glemmer? Hva ville dere gjort? Det er alt for dyrt å holde på sånn.  Jeg er student og kan ikke kjøpe nye luer og votter annenhver uke. 

Anonymkode: a86d7...261

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Belønningsplan  eller gå tilbake å hente gjenglemte klær med en gang :)

Endret av trinelise50
  • Liker 4
Skrevet

Har en gutt som er sånn. Jeg følger ham på sfo hver dag og ser etter det som mangler da. Har med ekstra som jeg legger igjen hvis vi ikke finner det. Vi har masse luer, votter og refleksvester. :P

Heldigvis er de som jobber på skolen og sfo flinke til å samle inn ting som ligger og slenger, så jeg finner det som oftest i gjenglemtkurven eller i tørkeskapet.

Anonymkode: 95e71...5eb

Skrevet

Hun er ett lite barn... 

Drøyt å trekke i ukelønn. 

Hadde det vært en tenåring derimot.

Anonymkode: dbc4b...85e

• Liker 17
Skrevet

Følg henne tilbake og la henne lete selv etter tingene sine. Det burde bli så kjedelig i lengden for henne at hun prøver hardere å ta dem med hjem første gangen.

Anonymkode: dc403...eef

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en gutt som er sånn. Jeg følger ham på sfo hver dag og ser etter det som mangler da. Har med ekstra som jeg legger igjen hvis vi ikke finner det. Vi har masse luer, votter og refleksvester. :P

Heldigvis er de som jobber på skolen og sfo flinke til å samle inn ting som ligger og slenger, så jeg finner det som oftest i gjenglemtkurven eller i tørkeskapet.

Jeg sjekker for øvrig alltid om han har med seg alt hjem med en gang han kommer hjem hvis han har vært et annet sted enn skolen. Har han ikke det går vi tilbake og henter det med en gang.

• Liker 3
Skrevet

Hun er et barn og det er helt vanlig å være glemsom i den alderen, og noen er det jo mer enn andre. Hjelp henne å huske på, minn på det hver dag, merk alt hun har slik at det er lettere å finne rett eier om det blir funnet, følg henne tilbake til skolen for å hente ting hun har glemt, sjekk glemmekassen på skolen jevnlig, kjøpe billige votter/luer/skjerf, dyre ting er en luksus man kan få når man tar bedre vare på tingene sine.

• Liker 6
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er ett lite barn... 

Drøyt å trekke i ukelønn. 

Hadde det vært en tenåring derimot.

Anonymkode: dbc4b...85e

Hvorfor det?

Da lærer hun konsekvenser, jeg sier ikke at hun skal leve på brød og vann, men det er godt at hun f eks for beskjed om at i dag for du ikke goderi eller gå på kino f eks,du  da glemte luen din-

Evenetulet lage en belønnings plan, at hver gang hun husker å ta med seg luen, for hun en stjerne hver dag og klarer hun det hele uken får hun premie. Det kan være leke, en tur på kino eller bowling ol.

Kanskje den siste er bedre, eller bruke begge deler-

Endret av trinelise50
  • Liker 4
Skrevet

Å straffe et barn for å glemme forutsetter at glemmingen er gjort med vilje, noe den sannsynligvis ikke er og da er straff bare slemt. Voksne glemmer de også. 

• Liker 8
Skrevet

Skal hun bli straffet for at hun glemte lua eller vottene på skolen? Vet du om hun glemte det med vilje? TROR du at hun glemte det med vilje?

Anonymkode: ab3bb...568

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Arkana said:

Å straffe et barn for å glemme forutsetter at glemmingen er gjort med vilje, noe den sannsynligvis ikke er og da er straff bare slemt. Voksne glemmer de også. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal hun bli straffet for at hun glemte lua eller vottene på skolen? Vet du om hun glemte det med vilje? TROR du at hun glemte det med vilje?

Anonymkode: ab3bb...568

Ha en belønnings plan, hvor hver dag hun husker å ta med vottene, stjerne, husker hun lua en stjerne, klarer hun hver dag å huske tingene for hun en belønning, men klarer hun ikke det, for hun ikke belønning, legg belønning på hvor mye hun husker,, hun for en brus hvis hun husker lua,husker hun i tilegg vottene sjkolade, klarer hun alt på uken, et måltid på burger king eller hva hun øsnker seg og hva mor synes er passende-, jeg lærte best på denne måten i den alderen, og i tilegg har jeg ADHD, ikke vær så opptatt av å straffe, tenkt på det som konsekvenser av handlinger, glemmer du lua, for du ikke is i dessert i dag.

Anonymkode: 38f50...547

• Liker 4
Skrevet

Kanskje lære henne å legge votter, lue inni hetta på jakken eller inni ermet på jakken, hver gang hun kler av seg yttertøy. Og refleksvest kan hun legge i ransel når hun kommer på skolen. Kanskje det blir lettere å huske enn om hun legger det i hyllen. Og kanskje læreren kan gi henne en liten påminnelse på slutten av skoledagen? Og med å merke klærne hennes inni med etternavn og telefonnummer. Så om votter og luer blir gjenglemt så har folk mulighet til å finne eieren.

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, trinelise50 said:

Hvorfor det?

Da lærer hun konsekvenser, jeg sier ikke at hun skal leve på brød og vann, men det er godt at hun f eks for beskjed om at i dag for du ikke goderi eller gå på kino f eks,du  da glemte luen din-

Evenetulet lage en belønnings plan, at hver gang hun husker å ta med seg luen, for hun en stjerne hver dag og klarer hun det hele uken får hun premie. Det kan være leke, en tur på kino eller bowling ol.

Kanskje den siste er bedre, eller bruke begge deler-

Sorry, men jeg tror ikke en 7- åring lærer av det. Noen har "det" og adnre ikke. jeg har lest at det med å huske tingene sine er den siste kognetive kapasiteten som utvikles og man skal ikke forvente den før rudnt 12-års alderen.. Så jeg har en 8åring som er på samme nivå som det skrives om her.... og det er super -frustrteende, særlig at han alltid vet hvor divsere lego biter er... Og så har jeg en på 4 som minner MEG om å ta med ting fra bhg.

Skrevet
1 minutt siden, FluffyJuggernaut said:

Kanskje lære henne å legge votter, lue inni hetta på jakken eller inni ermet på jakken, hver gang hun kler av seg yttertøy. Og refleksvest kan hun legge i ransel når hun kommer på skolen. Kanskje det blir lettere å huske enn om hun legger det i hyllen. Og kanskje læreren kan gi henne en liten påminnelse på slutten av skoledagen? Og med å merke klærne hennes inni med etternavn og telefonnummer. Så om votter og luer blir gjenglemt så har folk mulighet til å finne eieren.

Faste plasser er lurt, så ja selvsagt ha en opplæring før man begynner med en belønnings plan/kutte ut dessert ol, er jeg helt enig, og man må jo passe på at man ikke blir for streng, måten noen av dere reagere på,skulle man tro det ble foreslått og slå ned jenta og stenge henne på rommet.

• Liker 3
Skrevet
Just now, Nuwanda2 said:

Sorry, men jeg tror ikke en 7- åring lærer av det. Noen har "det" og adnre ikke. jeg har lest at det med å huske tingene sine er den siste kognetive kapasiteten som utvikles og man skal ikke forvente den før rudnt 12-års alderen.. Så jeg har en 8åring som er på samme nivå som det skrives om her.... og det er super -frustrteende, særlig at han alltid vet hvor divsere lego biter er... Og så har jeg en på 4 som minner MEG om å ta med ting fra bhg.

Haha den 4-åringen skulle jeg gjerne hatt av og til kjenner jeg. :P

• Liker 1
Skrevet

Kontrollspørsmål når de kommer hjem : "Har du husket....?" Er svaret nei må de gå og hente det straks. (og slike kontrollspørsmål kan tas på telefon om de går hjem selv før du er ferdig på jobb). Det ga rask bedring hos oss, selv om problemet kom litt senere (de gikk ikke hjem selv fra skole/SFO før i 3. klasse). De må jo lære å ta ansvar for tingene sine. Og det å måtte gå å hente det er kjipt, derfor skjerper de seg virkelig.

Å trekke i ukelønn kan jeg ikke skjønne skal fungere for en 2. klassing? Hvor mye får en 2. klassing i ukeløn liksom? Min 2. klassing får i alle fall bare litt småpenger for de konkrete tingene han hjelper til med, det dekker definitivt ikke opp hansker eller refleksvest i løpet av en mnd....

Anonymkode: 54d2c...e1e

• Liker 2
Skrevet

Har hørt om lignende situasjon før hvor andre barn faktisk stjal tingene som mobbing. Barnet kom hjem uten det ene og det andre, fikk kjeft og gjorde alt det kunne for å skjule mobbingen

Anonymkode: e2155...1d7

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kontrollspørsmål når de kommer hjem : "Har du husket....?" Er svaret nei må de gå og hente det straks. (og slike kontrollspørsmål kan tas på telefon om de går hjem selv før du er ferdig på jobb). Det ga rask bedring hos oss, selv om problemet kom litt senere (de gikk ikke hjem selv fra skole/SFO før i 3. klasse). De må jo lære å ta ansvar for tingene sine. Og det å måtte gå å hente det er kjipt, derfor skjerper de seg virkelig.

Anonymkode: 54d2c...e1e

Det var god ide.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tungmetaller i hjernen. Man arver dem, derfor ser det ut som slike problemer går i arv. Her er en bra detox: http://www.meditasjonsskole.no/tungmetall-avgiftning.html

Anonymkode: 26cb0...fd1

Jeg har ikke lest så mye bullshit på lenge. 

Anonymkode: 79f35...05e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...