AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #1 Skrevet 16. januar 2018 Virker som at 70% av jobbannonsene er fra de samme 3-4 bemanningsbyråene. Er så utrolig lei vage jobbannonser, og det faktum at du ikke får vite hvem arbeidsgiveren er, før du eventuelt blir kalt til intervju. Det faktum at du må skrive en jobbsøknad, sende inn, ta personlighetstester, osv. for å få vite hvem den potensielle arbeidsgiveren er, er bare et irritasjonsmoment. Anonymkode: 968d2...ab0 1
_popcorn_ Skrevet 16. januar 2018 #2 Skrevet 16. januar 2018 Veldig mange bedrifter orker ikke sortere igjennom hundrevis av søknader... Enkelte stillinger er det så mange søkende til nå, at bedrifter ikke makter det, så det kommer nok til å bli enda mer vanlig at dem setter bort rekrutteringsprosessen... Mange annonser hvor det blir opplyst om hvem arbeidsgiver er fra bemanningsbyrå, ender opp med at mange sender søknader direkte til bedriften også.
Gummiloppa Skrevet 16. januar 2018 #3 Skrevet 16. januar 2018 Det jeg syns er irriterende med bemanningsbyråer er at man ofte er vikar for bemanningsbyrået først før man kanskje blir ansatt av bedriften til slutt
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #4 Skrevet 16. januar 2018 Det synes jeg er veldig irriterende også. Jeg gidder jo ikke søke på noe jeg ikke er kvalifisert til i det hele tatt, men hvordan skal jeg vite det når den eneste informasjonen jeg får er om bemanningsbyrået... Begynner å lure på om de bare legger ut annonsen for å trekke til seg folk, og at det ikke egentlig er en stilling. Anonymkode: 6460b...136
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #5 Skrevet 16. januar 2018 Velkommen til det nye arbeidslivet. Dette blir bare mer utbredt, for alle administrativt ansatte som bare flytter papirer må jo ha noe å gjøre de også. Det vil si at det blir masse å forholde seg til, søknader, persolinghetstester, evnetester osv. i disse byråene. Norsk arbeidsliv er ødelagt, det gjelder å skape en suksessfull bedrift. Hvis ikke får man et liv som ikke dreier seg om annet ennå jobbe, og søke på neste jobb etter at 2 måneder vikariat er ferdig. Anonymkode: 40df2...f9f 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #6 Skrevet 16. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Virker som at 70% av jobbannonsene er fra de samme 3-4 bemanningsbyråene. Er så utrolig lei vage jobbannonser, og det faktum at du ikke får vite hvem arbeidsgiveren er, før du eventuelt blir kalt til intervju. Det faktum at du må skrive en jobbsøknad, sende inn, ta personlighetstester, osv. for å få vite hvem den potensielle arbeidsgiveren er, er bare et irritasjonsmoment. Anonymkode: 968d2...ab0 Med en sånn innstilling, kommer du til å slite med å få deg en jobb. Anonymkode: 98f0c...900
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #7 Skrevet 16. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Med en sånn innstilling, kommer du til å slite med å få deg en jobb. Anonymkode: 98f0c...900 Utdyp gjerne. For hver eneste jobb som en søker på, så går det - 1-2 timer, minimum, på å skrive en god og skreddersydd søknad. - 30 min på personlighets- eller evnetester - 30 min på å skreddersy CV mot jobbstilling En kan altså bruke 2-3 timer på EN stilling, før du i det hele tatt vet hvem du (potensielt) skal jobbe for. Går du med videre i seleksjonen, så går det enda mer tid. Det er ingenting galt med min innstilling. Jeg bruker faktisk en stor del av fritiden på å søke på disse jobbene. Det må være lov å bli irritert av hemmeligholdet som har dukket opp de siste årene - som følge av utstrakt bruk av bemanningsbyrå. Anonymkode: 968d2...ab0 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #8 Skrevet 16. januar 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Utdyp gjerne. For hver eneste jobb som en søker på, så går det - 1-2 timer, minimum, på å skrive en god og skreddersydd søknad. - 30 min på personlighets- eller evnetester - 30 min på å skreddersy CV mot jobbstilling En kan altså bruke 2-3 timer på EN stilling, før du i det hele tatt vet hvem du (potensielt) skal jobbe for. Går du med videre i seleksjonen, så går det enda mer tid. Det er ingenting galt med min innstilling. Jeg bruker faktisk en stor del av fritiden på å søke på disse jobbene. Det må være lov å bli irritert av hemmeligholdet som har dukket opp de siste årene - som følge av utstrakt bruk av bemanningsbyrå. Anonymkode: 968d2...ab0 Det jeg mente, og mener, er at i dagens jobbmarked kan man ikke irritere seg over hvordan bedrifter velger å ansette folk. Bruker de bemanningsbyråer, så er det bare å avfinne seg med det. Naturligvis kan det være irriterende å ikke vite hvem oppdragsgiver er, sånn at det i større grad er mulig å spisse jobbsøknaden. Til gjengjeld går det jo da an å bruke en A4-søknad i større grad, så arbeidet med å tilpasse søknad til utlysningstekst blir mindre - og går raskere. I det siste innlegget får jeg inntrykk av at du er en seriøs og ordentlig arbeidssøker, så jeg tar tilbake påstanden om at du vil slite med å få jobb. Men det er litt feil taktikk og innstilling likevel, det å bli aggressiv overfor bedrifter som skal ansette. Du har sikkert lest alle tips om CV-skriving og jobbsøking, hvis ikke, let opp enda noen sider om emnet. Er du ærlig og ordentlig, og ønsker å gjøre en god jobb, går det seg til etterhvert! Lykke til! Jeg er ellers helt enig i at dagens arbeidsmarked, med utstrakt bruk av vikariater og andre tidsbegrensede ansettelser, ikke er slik det burde være. Anonymkode: 98f0c...900
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå