Lumos Skrevet 16. januar 2018 #1 Skrevet 16. januar 2018 Hei Lurer litt på når dere startet dotrening med barna? Vi har ei jente på snart 2 år, og jeg har lyst å begynne å venne henne til å sitte på do. Jeg har ingen store forventninger om bleieslutt helt ennå, men tenker det er ok å begynne så smått? Vi har doring til henne, men hun vil ikke sitte der mer enn et minutt eller så. Det kommer sjelden/aldri noe i do, og det er jo greit. Men hvordan gjør man dette da på en god måte? Vil ikke hun skal bli redd for do. Noen gode råd på veien?
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #2 Skrevet 16. januar 2018 Mitt tips: Vent til hun viser interesse. Anonymkode: 9e853...451 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #3 Skrevet 16. januar 2018 Vår snart toåring sier stadig vekk hun vil på do, mest fordi hun ser broren gå på do tipper jeg Om hun ikke vil sitte på do så kanskje prøv potte? Les barnet, ser dere at hun må bæsje så ta henne med på do. Lek at dere tar i og presser osv. Går det, så flott. Hvis ikke er det også ok, bare gi det tid. Sett henne på do/potte før dusj/bad, med en gang dere står opp, før legging osv. Bare for å lage en rutine. Om hun ikke vil nå så ville jeg venta til sommeren og latt henne gå uten bleie. Søk opp «bleiefri på en helg», tror den ligger på baby/familieverden. Anonymkode: 7dc7b...34a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #4 Skrevet 16. januar 2018 I tillegg ril tipsene over er det viktig at barnet ser at dere går på do. Barn elsker å herme etter foreldrene Anonymkode: 67dc4...7b9 1
Lumos Skrevet 16. januar 2018 Forfatter #5 Skrevet 16. januar 2018 Takk for alle tips! Tar gjerne i mot flere råd og erfaringer :D Hun ser oss gå på do omtrent hver dag, siden hun blir med på badet når den som står opp med henne skal stelle seg
våren14 Skrevet 17. januar 2018 #6 Skrevet 17. januar 2018 Mi er straks to og begynner å vise tegn på at det nærmer seg tiden ja Så jeg kjøpte "the gentle potty training book" for å finne en smart måte å gjøre dette på. Bare lest starten hittil og funnet ut at vi nok må vente litt, da det ser ut til at fysiologisk er 24-30 mnd den nokså ideelle alderen. Så ikke rart jeg føler det nærmer seg nå. I tillegg har hun begynt å gjemme seg vekk for å bæsje, er på god vei til å meste å dra av seg buksa, klarer å utføre ordre når vi ber om mer enn en ting på en gang (typ "hent skoene og ta de på deg", før måtte vi først be henne hente og så fortelle hva hun skulle gjøre...), det er stadig dager hvor bleia er tørr i flere timer og noen morgener våkner hun ganske tørr også. Så alt dette er visst tegn på at barnet begynner å bli klart. Så totalen sier at det snart er slutte med bleie tid hos oss Skal lese videre i boka ang metode som da påstås å virke effektivt og bra. Hittil tisser hun i potta når hun vil (vi spør) og en morgen bæsjet hun i potta helt uoppfordret. Det var stor stas å inspisere etterpå, haha. Ikke tilfeldig kom det like etter hun var med meg på do da jeg bæsjet. Hun har alltid vært endel med på do egentlig, det tror jeg er en fordel. Vi kaller potta for "lille-do". Så hun er vant med den og hva den brukes til, så gjenstår ikke så mye nå. Meeen, så kommer lillesøster om 2 mnd. Og det er den store jokeren... Hvilken vei det da tipper. Om bleier blir for babyer, eller om hun også vil ha bleie mye lenger. Min mor sier jeg sluttet med bleie et par mnd etter jeg ble storesøster, da var jeg også såvidt over to år. Så vi prøver nok uansett iom at det da kan tyde på å være rett alder så lenge barnet også er klart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå