Gjest N-Nøff Skrevet 16. januar 2018 #1 Skrevet 16. januar 2018 Så er galskapen igang, det snør litt og politiet går ut og anbefaler folk å la bilen stå og heller kjøre kollektivt. Årsak: Snø på veien. Herlighet, så flaut! Vi bor faktisk i Norge. Tåler du ikke at det snør? Får du angst av snøfnugg og 20 cm på bakken? Hett tips: Flytt til et varmere land. Blir ille til mote av folk som er redde for snø.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #2 Skrevet 16. januar 2018 Du skjønner vel at det ikke snør så mye alle steder alltid, og at det kan føre til at brøyte/salteberedskap ikke er skalert opp til at de klarer ta unna alt i tide til at folk skal på jobb? Og at siden det ikke er hver dag det er slikt vær alle steder, så er det en del sjåfører som er uerfarne med å kjøre på slikt føre, og som derfor har større sjanse for å lage kaos og ulykker? Jeg bor i Bergen, her er det sjelden det er snø, og enda sjeldnere det er så mye som 20 cm i en engang. Her fører det til kaos, nettopp fordi det er mange som ikke er vant til å kjøre på vinterføre, og fordi kommunen ikke har nok brøyteberedskap til å få alt dette unna raskt nok. Anonymkode: 81307...60a 25
Druid Skrevet 16. januar 2018 #3 Skrevet 16. januar 2018 2 minutter siden, Neinøff skrev: Så er galskapen igang, det snør litt og politiet går ut og anbefaler folk å la bilen stå og heller kjøre kollektivt. Årsak: Snø på veien. Herlighet, så flaut! Vi bor faktisk i Norge. Tåler du ikke at det snør? Får du angst av snøfnugg og 20 cm på bakken? Hett tips: Flytt til et varmere land. Blir ille til mote av folk som er redde for snø. Problemet er at det er færre og færre som kan kjøre bil. Og snøforhold er ikke så vanlig som det pleide å være. Og trafikken har økt til grensen av veiens kapasitet. Til sammen betyr det at det er nye utfordringer som skal løses. 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #4 Skrevet 16. januar 2018 Og så har vi fått monsterkulde og farlig vind de siste årene. Altså.... 20 kuldegrader er vanlig januarvær. Det er bare å kle på seg varme klær og fyre mer. Jeg bor i et område der yr har begynt å varsle om farlig vind. Jada, det kan blåse friskt, men farlig?? Nei. Alt er så farlig om dagen. Anonymkode: 41e4f...e0d 2
Gjest N-Nøff Skrevet 16. januar 2018 #5 Skrevet 16. januar 2018 1 minutt siden, Druid skrev: Problemet er at det er færre og færre som kan kjøre bil. Og snøforhold er ikke så vanlig som det pleide å være. Og trafikken har økt til grensen av veiens kapasitet. Til sammen betyr det at det er nye utfordringer som skal løses. Det tror jeg ikke på, det har aldri vært så vanskelig å "få lappen" som det det er idag. Snøforhold er da like vanlig nå som før, og glattkjøring er en del av kjøreopplæringen. Glatte veier opplever vi også høst, vår og sommer, så det er ikke unikt for vinterføre. Er det det motoriske det skorter på hos den norske befolkningen?
Gjest N-Nøff Skrevet 16. januar 2018 #6 Skrevet 16. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og så har vi fått monsterkulde og farlig vind de siste årene. Altså.... 20 kuldegrader er vanlig januarvær. Det er bare å kle på seg varme klær og fyre mer. Jeg bor i et område der yr har begynt å varsle om farlig vind. Jada, det kan blåse friskt, men farlig?? Nei. Alt er så farlig om dagen. Anonymkode: 41e4f...e0d Jeg tror folk har blitt helt pysete, jeg. Enig med du.
palamina Skrevet 16. januar 2018 #7 Skrevet 16. januar 2018 Hvis det snør veldig mye på kort tid og veien ikke skrapes kan til og med 20 cm skape vansker på veien. Sist det snødde tungt her i byen holdt jeg på å kjøre ut i lav fart ut av ei rundkjøring fordi hjulene bare fløt oppå snøen, piggdekkene (for min del) får ikke feste og hvis bilen du kjører er tung så slipper den veldig når den først slipper. Selv om jeg er en dyktig sjåfør er jeg ikke mer naiv enn at jeg har respekt for hva snøfall kan gjøre for kjøreforholdene for mange som er på veien, så jeg syns det er fornuftig at politiet advarer. Folk kjører av veien hele tiden her i Norge om vinteren og det er ikke tilfeldig. 19
Gjest N-Nøff Skrevet 16. januar 2018 #8 Skrevet 16. januar 2018 Akkurat nå, palamina skrev: Hvis det snør veldig mye på kort tid og veien ikke skrapes kan til og med 20 cm skape vansker på veien. Sist det snødde tungt her i byen holdt jeg på å kjøre ut i lav fart ut av ei rundkjøring fordi hjulene bare fløt oppå snøen, piggdekkene (for min del) får ikke feste og hvis bilen du kjører er tung så slipper den veldig når den først slipper. Selv om jeg er en dyktig sjåfør er jeg ikke mer naiv enn at jeg har respekt for hva snøfall kan gjøre for kjøreforholdene for mange som er på veien, så jeg syns det er fornuftig at politiet advarer. Folk kjører av veien hele tiden her i Norge om vinteren og det er ikke tilfeldig. Brøytemannskapene er ute 24/7 når det snør her. Det er ingen som tvinger folk til å ligge i 70 km/t oppå 20 cm snø.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #9 Skrevet 16. januar 2018 Få på piggdekk. Idiotisk med piggdekk avgift. Ja norge er et vinterland. Ja og så om du kommer forsent på jobb. Alle kommer forsent i snøkaos. Slapp av og stress ned. Skulle virkelig ønske skikkelige vintre i hele landet varte i 3 mnd. Derfor er strømprisen så høy og. Vi har jo ikke skikkelige vintre. Det er bra for naturen. Banterier fryser ihjel og når våren kommer så setter vi ekstra pris på den. Så nyt snøen. Fyr i peisen og stress ned. Anonymkode: f7e4c...30f 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #10 Skrevet 16. januar 2018 Tipper TS er nordlending og ikke forstår hvor variert vær vi har ellers i landet. Kudos for null innsikt. Anonymkode: 7c15d...128 18
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #11 Skrevet 16. januar 2018 1 minutt siden, Neinøff skrev: Det tror jeg ikke på, det har aldri vært så vanskelig å "få lappen" som det det er idag. Snøforhold er da like vanlig nå som før, og glattkjøring er en del av kjøreopplæringen. Glatte veier opplever vi også høst, vår og sommer, så det er ikke unikt for vinterføre. Er det det motoriske det skorter på hos den norske befolkningen? Snøforholdene er IKKE like nå som før, nei... Bare siden mine foreldre var unge, har det endret seg en god del her jeg bor. Det er langt mindre snø her nå enn hva det var for tyve-tredve år siden. Det er langt færre dager med minusgrader. Glatte veier opplever du kanskje høst, vår og sommer også der DU bor, men det gjør vi ikke her jeg bor. I tillegg kjørte folk i "gamledager" med piggdekk. Her jeg bor, er det skyhøye piggdekkbegyr, så nesten ingen kjører med piggdekk lenger. Når man så på toppen av det hele legger på at veldig mange nå kjører el-biler i stedet for kraftige 4-hjulstrekkere, så er ikke bilparken heller den samme som i gamledager. Så har man det at det nå er langt flere biler enn det var i hine hånrde. Om én bil i "gamledager" sto og spant, så førte det ikke til i nærheten så stort kaos som det gjør nå, når det er ørtiførti ganger så mange biler på veiene. Anonymkode: 81307...60a 11
palamina Skrevet 16. januar 2018 #12 Skrevet 16. januar 2018 Akkurat nå, Neinøff skrev: Brøytemannskapene er ute 24/7 når det snør her. Det er ingen som tvinger folk til å ligge i 70 km/t oppå 20 cm snø. Det er ingen byer i Norge som har brøyta veier 24/7, det hadde blitt ekstremt kostbart. 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #13 Skrevet 16. januar 2018 2 minutter siden, Neinøff skrev: Brøytemannskapene er ute 24/7 når det snør her. Det er ingen som tvinger folk til å ligge i 70 km/t oppå 20 cm snø. Igjen: det kan hende er sant der akkurat DU bor... Og det hjelper ikke om brøytemannskapet er ute 24/7 når det er så få av dem av de kun klarer dekke akkurat de største hovedveiene selv om de jobber som gale. I kommuner hvor det vanligvis ikke er så mye snø, setter de ikke av enorme summer på å ha gedigne brøytebilparker, og hundrevis av brøytemannskap på 24/7-vakt som sitter og er klar til å hoppe i brøytebilen i det det kommer et fnugg. Her jeg bor snødde det i natt, og det var ikke brøytet et eneste sted langs ruten min da jeg gikk til jobb i halv-åtte-tiden. Så jeg tror nok du enten må se litt lenger enn din egen nesetipp og ditt eget nabolag før du lager tråder som omhandler hele Norge... Anonymkode: 81307...60a 18
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #14 Skrevet 16. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tipper TS er nordlending og ikke forstår hvor variert vær vi har ellers i landet. Kudos for null innsikt. Anonymkode: 7c15d...128 Sannheten er pyser. Tåler ingenting. En liten svikt i rutinen og folk skriker opp om kaos og panikk. Vi blir formet og laget til a4 livet. Opp klokken 6. Jobb klokken 7. Hjem klokken 16. Middag klokken 17. I seng klokken 23 og sånn går nu dagan. Er det uvær, storm, snø ect så mister man oversikten og kollapser fullstendig slik at kriseteam må inn. Svake mennesker oppdras nå. Generasjon svak. Anonymkode: f7e4c...30f 2
Miss.Wildfox Skrevet 16. januar 2018 #15 Skrevet 16. januar 2018 I tillegg til det som er nevnt over her så er det betydelig forskjell på trafikk også. I Oslo er det 113 millioner bompasseringer i året.. Hvor mange er det i Finnmark mon tro? 10
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #16 Skrevet 16. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner vel at det ikke snør så mye alle steder alltid, og at det kan føre til at brøyte/salteberedskap ikke er skalert opp til at de klarer ta unna alt i tide til at folk skal på jobb? Og at siden det ikke er hver dag det er slikt vær alle steder, så er det en del sjåfører som er uerfarne med å kjøre på slikt føre, og som derfor har større sjanse for å lage kaos og ulykker? Jeg bor i Bergen, her er det sjelden det er snø, og enda sjeldnere det er så mye som 20 cm i en engang. Her fører det til kaos, nettopp fordi det er mange som ikke er vant til å kjøre på vinterføre, og fordi kommunen ikke har nok brøyteberedskap til å få alt dette unna raskt nok. Anonymkode: 81307...60a Her hvor jeg bor, i Bergen er det ingen snø, men utifra nyhetene skulle man tro at hele Norge snør ned. Anonymkode: 207f4...245
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #17 Skrevet 16. januar 2018 For å snakke om Oslo siden det er her jeg bor, så snør det som regel hvert år, men det er flere år siden det har kommet så mye snø på engang. Jeg må si at jeg syns det måkes alt for dårlig, ihvertfall på småveiene. Ikke strøs det noe særlig heller. Vet ikke om det er firmaene som har ansvar som rett og slett gjør en for dårlig jobb. De store veiene måkes dog godt. Det snødde en god del i forrige uke også og det tok ihvertfall halvannet døgn før det ble måket på mange av småveiene her jeg bor. Når jeg er på fjellet hvor det snør mye mer (Trysil) så er det alltid mye bedre måket. Så jeg tror problemet ligger der. Samt jeg skled ut av veien for noen uker siden i en bakke fordi det var speilglatt og helt ekstremt dårlig strødd. Anonymkode: a9354...216 4
Druid Skrevet 16. januar 2018 #18 Skrevet 16. januar 2018 3 minutter siden, Neinøff skrev: Det tror jeg ikke på, det har aldri vært så vanskelig å "få lappen" som det det er idag. Snøforhold er da like vanlig nå som før, og glattkjøring er en del av kjøreopplæringen. Glatte veier opplever vi også høst, vår og sommer, så det er ikke unikt for vinterføre. Er det det motoriske det skorter på hos den norske befolkningen? Gitt at det nærmest var å samle frokostblanding kuponger da jeg tok lappen, så betyr ikke det at det er vanskeligere i dag at de har nok kjøreteknisk øvelse til å kunne takle ulike føre. Mine sønner har KUN glattkjøringskurs, og det var ett som var mere demonstrasjon enn kjører utvikling. Jeg hadde to, der ett var kjøreutviklling: målet var ikke kjør så sakte som mulig for å unngå å skli, men hvordan tar du kontroll over bilen når den oppfører seg som ett akebrett, og hvilke hensyn må du ta. Generelt er fokus i dagens kjøreopplæring og for alt i verden unngå farlige situasjoner; i min opplæring forutsatte man at man ville oppleve mengder farlige situasjoner og fokus var på å kunne takle så mange som mulig av dem. I kombinasjonen med dagens biler, er førstnevnte mye sikrere i forhold til ulykker, men konsekvensen er at de som har den typen opplæring faktisk ikke kan kjøreteknisk utnytte en bil. Når jeg tok lappen, var veiforberedelsene mye senere enn nå; hvilket betydde at vi så mere 20 cm snø og mye mindre speilglatta. Og det er enorm forskjell i de ulike "glattene" , hvordan du kjører er forskjellig på slaps og nysnø, for utfordringene dine er ulike. 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #19 Skrevet 16. januar 2018 Nei, dette er ikke vanlig vinter. Nei, det er ikke sånn det alltid har vært. Mange av de som har lappen har ikke kjørt på sånn føre før, fordi det er mange år siden det var så ille som det er nå. Det er mye mer snø nå enn det har vært de siste åra, og brøytemannskaper jobber nok hele tiden, men de rekker ikke over alt. Det er mange steder som ikke har fått brøytet enda og det er ikke rart at man da setter seg fast. Som nevnt over her: Det er mange flere biler og mange flere smågater som skulle vært brøytet i Oslo og de andre storbyene som har fått mye mer snø enn normalt. Det er ikke rart det går galt for mange når man ikke er vant til det. Og glattkjøring? Det er jo bare en vits. Man lærer ikke kjøre på glatta på glattkjøringskurs, det er jo bare en "lekedag" når man skal lære å kjøre. Syns det er fascinerende alle disse bedreviterne som latterliggjør de som er ute og kjører nå og syns det er vanskelig. Det ER vanskelig nå. Anonymkode: bb491...1d3 9
TinaChristina Skrevet 16. januar 2018 #20 Skrevet 16. januar 2018 Jeg er nordlending og er vant med masse snø og dårlig føre, og noen ganger ned i -40 grader. Men jeg har jo forståelse for at det ikke er slik alle steder i Norge, og det vil jo selvsagt da føre til vanskeligheter for de som ikke er vant til dette. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå