AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #41 Skrevet 16. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 8-åring med egen ipad??! Anonymkode: b9c58...eac Velkommen etter. Her får de hver sin ved skolestart til skolearbeid. Anonymkode: 1a480...f62 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #42 Skrevet 16. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS: Vi har det litt som dere. Men her har vi lenge prøvd å være virkelig konsekvente og strenge. Det har ikke fungert bedre, hun blir bare sintere jo strengere vi er. Så jeg tror du heller må prøve å nå inn til henne på en annen måte. Og for all del, velg kampene med omhu. Det er kanskje det viktigste. Vær bestemt på det som er viktig, men la det andre være. Anonymkode: 9af5c...ded Ja, jeg ser absolutt dette. Vi er også "strenge" og konsekvente, men når det gjør at hver dag blir en kamp mot ettellerannet, og det skal mindre og mindre til før raseriet kommer, tror jeg også at vi er inne på feil spor. Derfor tenker jeg kanskje at det å gi henne mer ansvar kan være noe nytt og uprøvd... For jo oftere vi tar kampene, jo mindre skal til før det eksploderer på nytt, og det er en ond sirkel vi må ut av. Anonymkode: a49e4...66e 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #43 Skrevet 16. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men kjære vene, dere må jo sette ned foten! Ikke "gå på tå, prate, prøve å få henne til å roe seg". Nå høres det ut som at dere lar henne styre hele showet hjemme. Det der hadde jeg rett og slett ikke akseptert. Bli forbannet, si at sånn oppførsel godtar jeg ikke, ta henne i armen og led henne inn på rommet. Jeg bare måper av at foreldre virkelig tror det er "lite å gjøre" med oppførselen til en 8-åring. Dere gjør henne IKKE en tjeneste ved å la henne få holde på slik, det er helt sikkert. Anonymkode: 9833b...256 Enig. Husk at det er foreldrene som skaper barna....ikke barnas feil at de kan oppføre seg dårlig....de gjør det rett og slett fordi foreldrene lar de få lov til det. Roten til problemet er at foreldrene ikke tok tak i dette med en gang det startet og satte foren ned. Jenta har derfor null respekt for foreldrene og hun ser at det er hun i en alder av 8år som er sjefen i huset der. Foreldrene går på tåhev for henne og gir henne viljen sin for å slippe å ta opp kampen med henne. Denne kampen blir bare værre og værre jo lenger tid foreldrene unngår å ta dette. Hva er så vanskelig med å sette foten ned? Ikke la 8åringen bestemme. Til sammenligning så når min sønn var 5 begynte han litt i samme bane som denne trassige ungen. Jeg ga ham klar beskjed om at han hadde bare å oppføre seg, hvis ikke ble han satt i trappa til han bestemte seg for å høre etter. Det endte med at han måtte sitte i trappa...i 5min før han ba om unnskyldning for sin oppførsel...har vel maks sittet der 2-3 ganger til....bare jeg nevnte ordet «trappen» når han ikke hørte etter i oppveksten....ba han om unnskydning for sin oppførsel og var lydig. Altså skulle det ikke store greiene til. Og han har fortalt meg i voksen alder at det fine var at jeg ikke truet med tomme ord når han ikke oppførte seg....han visste at ting fikk konsekvenser. Mens han har en kompis på samme alderen som har vært et problembarn hjemme og på skolen. Min sønn har sett hvordan det har vært hjemme der i alle år og mener problemet har vært at foreldrene alltid har gitt ham viljen sin for å slippe krangling og bråk....og masse tomme trusler fra foreldrene når han ikke hører etter. Og sønnen da hele tiden prøver å strekke strikken lengre og lengre for hver gang for å se hvor langt han kan strekke den før foreldrene faktisk gjør det de truer ham med....men som det aldri blir noe av. tror barn har behov for klare grenser og vite at ting får konsekvenser umiddelbart....ingen som tar skade av det😉 Anonymkode: cfc7b...26b 3
Minlillesky Skrevet 16. januar 2018 #44 Skrevet 16. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner en god del 6-7-8-åringer, og jeg tror alle sammen har egen ipad/nettbrett (privat).. Førsteklassingene i området her fikk også hver sin ipad til skoleformål. Anonymkode: 23d0b...e95 Min datter på 6 år, har sin egen ipad. Som hun selv sparte opp og kjøpte selv De bruker ikke ipad på skolen heldigvis. Lite hun bruker det hjemme og. Av og til litt spilling, når hun trenger det
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #45 Skrevet 16. januar 2018 Herregud for en drittung oppførsel! Hva mener dy med at dere går på eggeskall? Dere skal vel faen ikke trippe rundt denne drittjenta, ta tak i henne , se henne i øynene og si at sånn oppførsel tolereres ikke, send henne i time out på rommet og gå opp til henne etter så og så mange minutter og forklar hva hun gjorde galt og få en unnskyldning. Hvis ikke, går du iu igjen og gjentar. Ikke godta dette her. Anonymkode: 6d41c...18b 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #46 Skrevet 16. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud for en drittung oppførsel! Hva mener dy med at dere går på eggeskall? Dere skal vel faen ikke trippe rundt denne drittjenta, ta tak i henne , se henne i øynene og si at sånn oppførsel tolereres ikke, send henne i time out på rommet og gå opp til henne etter så og så mange minutter og forklar hva hun gjorde galt og få en unnskyldning. Hvis ikke, går du iu igjen og gjentar. Ikke godta dette her. Anonymkode: 6d41c...18b Er du klar over oppførselen din selv? Anonymkode: a46d6...66e 20
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #47 Skrevet 16. januar 2018 Hva er det med dere,som gjør at hun tør å oppføre seg slik? Anonymkode: 62de6...fea 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #48 Skrevet 16. januar 2018 Med all respekt, men dere som mener man bare "ikke må godta" denne type oppførsel, vet dere hva dere snakker om? Slike råd kan gjøre mer skade en nytte er min erfaring. Selv om man på ingen måte "godtar" oppførselen, er det enkelte unger som ikke er lette å ha med å gjøre. Dere har tydeligvis hatt relativt enkle barn selv. Hvis man skal ha den holdningen dere har, så vil konfliktnivået bare eskalere. Jeg tror, at med ganske mange barn så må man bare bestemme seg for å se gjennom fingrene med en hel del, og så ta en ting av gangen. Anonymkode: 9af5c...ded 14
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #49 Skrevet 16. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med all respekt, men dere som mener man bare "ikke må godta" denne type oppførsel, vet dere hva dere snakker om? Slike råd kan gjøre mer skade en nytte er min erfaring. Selv om man på ingen måte "godtar" oppførselen, er det enkelte unger som ikke er lette å ha med å gjøre. Dere har tydeligvis hatt relativt enkle barn selv. Hvis man skal ha den holdningen dere har, så vil konfliktnivået bare eskalere. Jeg tror, at med ganske mange barn så må man bare bestemme seg for å se gjennom fingrene med en hel del, og så ta en ting av gangen. Anonymkode: 9af5c...ded Handling bør føre til konsekvenser. Det skal ikke være slik at en person i en familie skal få være så frekk og ufin at det går utover trivselen til de andre i familien. Jenten er 8 år, det må være utrygt for henne at hun klarer å styre familien på en slik måte at de andre familiemedlemmene må gå rundt på tærne. I en familie er det de voksne som skal styre, de har livserfaringen som barna mangler. Anonymkode: 62de6...fea 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #50 Skrevet 16. januar 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: På jobb nå, med dårlig samvittighet og mange leie følelser i kroppen. Og slik har det blitt alt for ofte i det siste. Jenta vår på åtte år krangler på ALT. I dag var det frokostblandingen som var problemet. Hun hadde fått for lite syltetøy, mener hun. Så hun nektet å spise, uansett hva vi sa og gjorde. Roper at hun skal ringe barnevernet fordi vi er så slemme. (Hvis har hun hørt om barnevernet?) På lørdag fikk hun og en venninne penger for å kjøpe seg godteri for. De hadde på eget initiativ tegnet tegninger og "solgt" til meg, slik at de skulle tjene seg en slant. De kjøpte godteri og var veldig fornøyde. På kvelden kom et nytt raseriutbrudd: Mamma, hvorfor har jeg ikke fått lørdagsgodt i dag???!!! Da viser det seg at det godteriet de hadde kjøpt selv ikke telte som lørdagsgodt i hennes øyne, for de hadde jo tjent penger og kjøpt det selv.... Raseriet over det såkalt manglende lørdagsgodtet fortsatte utover søndagen. Hun kaller oss for de styggeste ging, og slamrer med dører. Jeg tror det må være en veldig sterk rettferdighetssans blandet med en ikke helt godt utviklet verdensforståelse - og så slår det helt feil ut og hun blir sint for den minste ting som hun tror er urettferdig. Er det bedre å la henne få viljen sin av og til, i stedet for å ta alle disse små kampene, som vi gjør? Det er nesten så jeg begynner å lure.... Anonymkode: a49e4...66e Gratulerer. Du har en autist med meget høy intelligens. Grunnen til at hun tilpasser seg skolen så bra er fordi hun er intelligent nok til å forstå hva som kreves av henne. Grunnen til at hun blir rasende er fordi det skjer endringer i forventningene hennes, og det er vanskelig å håndtere emosjonelt- hun får meltdowns og blir rasende. Hun klarer ikke hente seg inn igjen fordi hun har dårlig emosjonell kontroll. Jenter blir som regel ikke plukket opp like ofte som gutter fordi de oftere er flinke til å tilpasse seg skolen og forstå hva som kreves av dem. De blir sosiale kameleoner som hermer etter andres oppførsel for å passe inn Anonymkode: 26a45...37d 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #51 Skrevet 16. januar 2018 Jeg har vært sur hele livet fordi folk er ubrukelige. Det er så mye ubrukelig. Anonymkode: 67d0b...4d4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #52 Skrevet 16. januar 2018 1 time siden, Minlillesky skrev: Min datter på 6 år, har sin egen ipad. Som hun selv sparte opp og kjøpte selv De bruker ikke ipad på skolen heldigvis. Lite hun bruker det hjemme og. Av og til litt spilling, når hun trenger det Du vet ikke hva du snakker om. Det er en grunn til at iPad blir innført i skolen, det er bevist at barna lærer raskt og bra med ipad. Klassen her var prøveprosjekt med iPad, og der var leste og skrev ALLE 1. Klasse elevene til jul. Det er uhørt bra. Anonymkode: 1a480...f62 9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #53 Skrevet 16. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du vet ikke hva du snakker om. Det er en grunn til at iPad blir innført i skolen, det er bevist at barna lærer raskt og bra med ipad. Klassen her var prøveprosjekt med iPad, og der var leste og skrev ALLE 1. Klasse elevene til jul. Det er uhørt bra. Anonymkode: 1a480...f62 Altså, jeg glemte å si, flytende lesning. Anonymkode: 1a480...f62
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #54 Skrevet 16. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer. Du har en autist med meget høy intelligens. Grunnen til at hun tilpasser seg skolen så bra er fordi hun er intelligent nok til å forstå hva som kreves av henne. Grunnen til at hun blir rasende er fordi det skjer endringer i forventningene hennes, og det er vanskelig å håndtere emosjonelt- hun får meltdowns og blir rasende. Hun klarer ikke hente seg inn igjen fordi hun har dårlig emosjonell kontroll. Jenter blir som regel ikke plukket opp like ofte som gutter fordi de oftere er flinke til å tilpasse seg skolen og forstå hva som kreves av dem. De blir sosiale kameleoner som hermer etter andres oppførsel for å passe inn Anonymkode: 26a45...37d Det er en mulighet jeg også tenkte på. Har hatt slike elever selv. Men det kan også ligge noe annet bak. Derfor er det lurt å kontakte BUP. Ta kontakt med fastlege og få henvendelse. Anonymkode: bf7d3...2af 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #55 Skrevet 16. januar 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det med dere,som gjør at hun tør å oppføre seg slik? Anonymkode: 62de6...fea Det har jeg spurt meg selv MANGE ganger om. Som nevnt flere ganger her, tar vi alle kampene. Hun får kjeft, vi tar henne med på rommet for å snakke, hun mister privilegier som f.eks. ipad. Vi har avlyst planlagte kinobesøk. Lørdagsgodt får hun ikke på slike dager, vi har avlyst planlagt venninnebesøk etter stort trassanfall. Men trassen øker, det er ikke slik at hun blir mindre sint når hun får mer straff. Selv hadde jeg så stor respekt for mine foreldre at jeg aldri torde si imot dem - til tross for at jeg aldri ble slått eller kjeftet på - jeg var rett og slett veldig pliktoppfyllende utad (inni meg var jeg selvsagt også sint av og til), og klarer ikke forstå hvorfor min egen datter er annerledes, og tør svare tilbake. Har også hørt av venninner at det virker som barn i dag har mindre respekt for voksne enn det vi selv hadde. Så jeg tror ikke det er bare min datter som er slik. Men frustrerende er det, når man hele livet til barnet har vært konsekvent med belønning og straff. Anonymkode: a49e4...66e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #56 Skrevet 16. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kontakt BUP. De kan hjelpe dere med tips og triks (evt kurs). Anonymkode: bf7d3...2af Nei, høyst sannsynlig blir de blankt avvist BUP, hvis de kommer så langt at en lege sender henvisning. Det er ingen ting som tyder på at datteren er syk, trenger en utredning og diagnose/avkreftelse på diagnose (langt mindre er autist, som noen påstår her). BUP er ingen organisasjon som tilbyr foreldreveiledning og kurs, det er spesialisthelsetjeneste, man må ha henvisning fra lege, det er lang ventetid og tilstanden må falle inn under "rett til nødvendig helsehjelp". PPT vil sikkert heller ikke komme på banen så lenge skolehverdagen fungerer fint, det de driver med er tilrettelegging av undervisning for elever med behov for det. TS, vi har mye av de samme problemene i vår familie med ett barn, og det er også en annen slektning som har slitt med det samme (kvikk, skoleflink, populær og sosial, positiv jente på skolen og i andre sammenhenger, et uoppdragent troll hjemme som klager, raser, oppfører seg uakseptabelt, blir "krenket", skal bestemme alt, slår og sparker, er frekk og negativ). Ikke hele tiden, men hver dag nesten, og vi vet aldri når det smeller. Pedleder i barnehagen og nå kontaktlærer på skolen har INGEN kjennskap til at dette barnet har et sinnemestringsproblem, de har hele veien stilt seg uforstående til det, og forteller om det motsatte: Et veltilpasset barn som følger regler, er empatisk mot andre og er blid og grei mot voksne og barn. Leste denne tråden med stor interesse i håp om å få gode råd, men det var intet nytt. Vårt barn er helt avhengig av nok mat og søvn, det er eneste nøkkelen vi har funnet så langt. Er hun småsjuk, blir oppførselen mye verre. Det er en balansegang med tanke på hvile og aktivitet. Skjermtid/tv må vi også begrense strengt, hun blir helt umulig etter å ha sett på slike barnekanaler som Nickelodeon og cartoon network. Avsluttende filmer og programmer går fint. Godteri må begrenses, mest fordi hun da ikke spiser ordentlig mat. Allikevel er det så frustrerende å se hun kan regulere humøret og oppførselen så godt ute, og bli så ut av seg hjemme. Jeg tror dere må behandle henne som yngre enn hun er. Trøste, forklare, bekrefte, ta fighten når dere må, enkle regler, overse dårlig oppførsel som kan overses, rose god. Sånne belønningssystemer virker ikke på vår, hun syns det er fryktelig demotiverende. Straff("konsekvens") og kjeft får alt til eskalere (men det skjer jo, og det skal ikke mye rolig tilsnakk til før hun føler vi kjefter fælt. Og konsekvenser skjer jo, kaster hun noe i bakken blir det tatt fra henne for lengre tid, slåss hun med søsken kan hun ikke være med. Å roe seg alene har fungert, så vi eller hun må gå vekk fra situasjonen. Ikke lett når situasjonen er at hun forsøker straffe MEG (på grunn noe sånt som det lørdagsgodtet). Det der om å la henne få viljen sin av og til er veldig vanskelig. Vi forsøker oss med forhandling og kompromisser, "ikke mer syltetøy på frokostblandingen, men du kan få et halvt glass biola?" "Vil du ha den fine hårbøylen på i dag?" (Avledning). Å ta kampen hver eneste gang går bare ikke. Anonymkode: 7106a...0d7 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #57 Skrevet 16. januar 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer. Du har en autist med meget høy intelligens. Grunnen til at hun tilpasser seg skolen så bra er fordi hun er intelligent nok til å forstå hva som kreves av henne. Grunnen til at hun blir rasende er fordi det skjer endringer i forventningene hennes, og det er vanskelig å håndtere emosjonelt- hun får meltdowns og blir rasende. Hun klarer ikke hente seg inn igjen fordi hun har dårlig emosjonell kontroll. Jenter blir som regel ikke plukket opp like ofte som gutter fordi de oftere er flinke til å tilpasse seg skolen og forstå hva som kreves av dem. De blir sosiale kameleoner som hermer etter andres oppførsel for å passe inn Anonymkode: 26a45...37d Tull! Hvorfor skal alle som ikke passer inn i skolesystemet diagnostiseres? KAN det hende at det er systemet det er noe galt med? Hvem passer egentlig inn i skolesystemet? Ikke de svakeste, ikke de sterkeste, ikke de som tenker annerledes, ikke de som liker å bevege på kroppen. Altså, mange intelligente barn sliter på skolen fordi det blir altfor lite utfordringer. Det er også lite rom for egne refleksjoner. De blir fortalt hva de skal lære, hva de skal skrive, hvordan de skal skrive, hva de skal tegne, hvilke farger de skal bruke osv. Noen barn er så smarte at de lærer seg det de trenger uten at alt skal detaljstyres. De er ikke autister av den grunn. Min jente lærte å skrive og lese lenge før skolestart, på egenhånd. Hun bare lærte seg det. Alt hun kan, har hun bare lært seg. Sykle, svømme osv. Slik er hun. Hun er svært intelligent, men også flink sosialt. Mange venner. Men skolen dreper motivasjonen hennes. Hun kjeder seg ihjel! Det hjelper ikke med flere oppgaver. Hun må ha det mer avansert.. Og det er mange som har det slik. Dessverre. Det er noe galt med systemet som tar knekken på de som i utgangspunktet har et enormt læringspotensiale. Anonymkode: dab7f...777 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #58 Skrevet 16. januar 2018 2 hours ago, Wit said: Regelen hjemme hos oss er at det er lov å bli sint. MEN, oppførsel som går ut over dette er ikke lov. Vi snakker sammen om følelser og meninger. Det jeg mener er at når barnet først låser seg og det eskalerer så hjelper det ikke med prat. Da trenger de å få tid til å roe seg selv før man snakker om det som skjedde Problemmet er at det er mange familier spesielt med de med ADHD som bruker den taktiken til avslå enhver diskusjon er feil, helt klart det er lurt om trekke seg tilbake og la seg roe seg ned, men ikke bruke det som en unskyldning til å ikke diskutere forskjellige meninger og føleser, disse foreldrene bruker gjerne denne avsningen og overse barnet da og også som voksen. Hvis man gjør det på den måten du skissere på, er en bra måte å gjør det på. Og selvsagt når barnet er under en viss alder har foreldre siste ord, men man må være villig å snakke om føleser og meninger og la barnet snakke ut, og prøve å vise foreståelse, noe som det virker du gjør Anonymkode: 3ec34...3ef 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #59 Skrevet 16. januar 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har også hørt av venninner at det virker som barn i dag har mindre respekt for voksne enn det vi selv hadde. Så jeg tror ikke det er bare min datter som er slik. Men frustrerende er det, når man hele livet til barnet har vært konsekvent med belønning og straff. Anonymkode: a49e4...66e Ja og hvorfor tror du det er slik? Jo for i dag får ungene alt de peker på....vil de ha godteri på onddag så får de det....vil de ha ny iPad så får de det. Da vi selv vokste opp så måtte vi spare selv til ting. Vi lærte tidlig å ta ansvar, vi fikk ingen ny leke om vi kasten den i gulvet og gikk i stykker. I dagens samfunn....og da spesielt kanskje mødrene må ta en del av skylden. Vi syr puter under armene på barna. Derfor blir det også slik at barna mister respekten for de voksne og ser hvor stor påvirkningskraft de har. Før i tiden...så når mor eller far sa nei...så var det et NEI. De avsluttet kampen før den i det heletatt startet. ser TS sier hun har pratet med datteren utallige ganger.....har hun tenkt over at det kanskje er feilen? At hun prater for mye i stedet for å gi korte og klare beskjeder som er enkle å forstå? Anonymkode: cfc7b...26b 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #60 Skrevet 16. januar 2018 Jeg foreslår en belønnings plan, med kanskje 4 punkter hver dag, stjerne for hva hun gjør bra, og for hun stjerne på alt for hun en belønningen slutten av uke, som er noe hun vil (innenfor rimelighetens grenser), det kan være en bamse, eller kino og bruger king med bare henne og mamma/pappa- Anonymkode: 3ec34...3ef 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå