Gjest Sjokkert Skrevet 7. februar 2005 #1 Skrevet 7. februar 2005 Ta en titt på denne linken: http://www.expressen.se/index.jsp?a=238210 Sjokkert?? Likevel virker det som mange mener at sjalusi er naturlig, og hører hjemme i et forhold. Noen tar avstand fra sykelig sjalusi sier de, men dere er kanskje ikke klar over at den "ikke-sykelige" sjalusien, for noen kan ende opp i slike tragedier? Derfor, slutt og legitimer og normaliser sjalusi. Den hører ikke hjemme i et godt forhold, og dere skaper jo indirekte en legitimitet som kan utvikle personer til å begå drap. Det må skapes et klima i samfunnet der sjalusi ikke under noen omstendighet må anses som naturlig. Nyansene mellom normal og sykelig sjalusi kan faktisk være hårfin, under visse forutsetninger, som f eks i kombinasjon med alkohol.
Gjest Anonymous Skrevet 7. februar 2005 #2 Skrevet 7. februar 2005 Jeg kan være litt sjalu, men jeg vet at jeg aldri kommer til å drepe typen i fylla! sjalusi er jo også et tegn på kjærlighet, mener jeg
Gjest Madam Felle Skrevet 7. februar 2005 #3 Skrevet 7. februar 2005 Det er da virkelig stor forskjell på -2normal.2 sjalusi, og på "sykelig" sjalusi. Himmel og hav, det kan jo ikke sammenlignes. Om noen lagger an på min kjære, så kan jeg merke et stikk av sjalusi. Men jeg vil ikke under noen omstendigheter, ta livet av han fordi han velger som han gjør. Tror det er ganske normalt å føle sjalusi, men fra det og til å ta livet av et annet menneske, er og blir mange mil langt.
Gjest Sjokkert Skrevet 7. februar 2005 #4 Skrevet 7. februar 2005 sjalusi er jo også et tegn på kjærlighet, mener jeg En slik uttalelse finner jeg rett og slett kvalm.
Gjest Madam Felle Skrevet 7. februar 2005 #5 Skrevet 7. februar 2005 En slik uttalelse finner jeg rett og slett kvalm. Det er din mening, og andre må få ha sin mening. Jeg finner uttalelsene dine for kvalme, er det like greit?
Gjest Anonymous Skrevet 7. februar 2005 #6 Skrevet 7. februar 2005 En slik uttalelse finner jeg rett og slett kvalm. Da bør du skynde deg på badet og spy i dass Det er Min mening, men du skal få lov til å ha Din mening ;)
Gjest Sjokkert Skrevet 7. februar 2005 #7 Skrevet 7. februar 2005 Det er din mening, og andre må få ha sin mening. Jeg finner uttalelsene dine for kvalme, er det like greit? Sjalusi har ingenting med kjærlighet å gjøre, hvis du mener det, da må du sannelig gå dine verdinormer litt nærmere etter i sømmene. Sjalusi er et uttrykk for en egoistisk eiertrang, hos en person med en forvrengt personlighet.
Gjest gjesta Skrevet 7. februar 2005 #8 Skrevet 7. februar 2005 Sjalusi kan også være en bekreftelse på at man er glad i noen og bryr seg..... Ta en titt på denne linken: http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/06/03/370284.html Sjalusi er et tegn på kjærlighet
Gjest Madam Felle Skrevet 7. februar 2005 #9 Skrevet 7. februar 2005 Sjalusi har ingenting med kjærlighet å gjøre, hvis du mener det, da må du sannelig gå dine verdinormer litt nærmere etter i sømmene. Sjalusi er et uttrykk for en egoistisk eiertrang, hos en person med en forvrengt personlighet. Ja, men det er din mening, og andre MÅ få ha sin mening. Det kalles å respektere andre sine meninger. For alle er vi ulike.
Gjest 1111 Skrevet 7. februar 2005 #10 Skrevet 7. februar 2005 Det kommer helt ann på graden av sjalusi. jeg er sjalu fordi jeg er glad i han, men jeg er ikke sykelig sjalu. sykelig sjalusi er nok ikke særlig sunt for et forhold.
Gjest gjesta Skrevet 7. februar 2005 #11 Skrevet 7. februar 2005 Det kommer helt ann på graden av sjalusi. jeg er sjalu fordi jeg er glad i han' date=' men jeg er ikke sykelig sjalu. sykelig sjalusi er nok ikke særlig sunt for et forhold.[/quote'] :enig_animasjon:
Gjest Sjokkert Skrevet 7. februar 2005 #12 Skrevet 7. februar 2005 Sykelig sjalusi er sjalusi som partneren blir plaget av, og føler seg uvel med. Man trenger ikke drepe for å få diagnosen sykelig sjalu. Jeg tror at skillet mellom normal og sykelig sjalusi i blant kan være diffus, og at folk som tror de har en "normal" sjalusi, i realiteten kan være sykelig sjalu.
Gjest Anonymous Skrevet 7. februar 2005 #13 Skrevet 7. februar 2005 Sykelig sjalusi er sjalusi som partneren blir plaget av, og føler seg uvel med. Man trenger ikke drepe for å få diagnosen sykelig sjalu. Jeg tror at skillet mellom normal og sykelig sjalusi i blant kan være diffus, og at folk som tror de har en "normal" sjalusi, i realiteten kan være sykelig sjalu. ja mange Kan være sykelig sjalu, Men jeg tror de fleste ikke klarer å gjømme vekk sin sykelige sjalusi, så det merker en nok fort i et forhold
Gjest trissie Skrevet 7. februar 2005 #14 Skrevet 7. februar 2005 Ja vi elsker, sier nå jeg. Å hevde at man overhode ikke er sjalu, er vel egentlig å hevde at man ikke kan eller ikke tør knytte seg så vidt til et annet menneske at man blir sårbar. Vi kan gjerne si det slik at sjalusi egentlig viser vår vilje til involvering i et annet menneske. Og det er et grunnleggende behov hos mennesket om nettopp å involvere seg i, knytte seg til eller knytte til seg et annet menneske som viser at jeg er et helt menneske. Når vi gjør dette, idet vi knytter oss til og åpner oss for et annet menneske, blir vi imidlertid sårbare nettopp ved at vi kan tape den andres kjærlighet. De fleste av oss kan vel innrømme dette uten å være kvalmende? Det er ikke akkurat noe målsetning for meg å være usårbar. Eller?
Gjest Rimfrost Skrevet 7. februar 2005 #15 Skrevet 7. februar 2005 Jeg er sjalu ! Typen min er også sjalu. Betyr det at vi ikke elsker hverandre?
Gjest Sjokkert Skrevet 7. februar 2005 #16 Skrevet 7. februar 2005 Vi kan ikke velge en adferd som plager en uskyldig partner, bare fordi vi er "sårbare". Det blir en form for ansvarsfraskrivelse, og en legitimering av et svært uheldig fenomen i et forhold. Selv om det er et hav av forskjell på sykelig sjalusi, fra det å plage sin partner psykisk, deretter til vold, og i ytterste konsekvens drap, så kunne det vært interessant om noen prøvde å angi hva som er "lovlig" sjalusi? Er dere så sikker på at den skal og bør eksistere, egentlig? Hvilken "positiv" påvirkning har den på enkeltmennesker og forhold? Syns noen og enhver kanskje bør omdefinere sin litt lettsindige omgang med sjalusibegrepet. De som bærer sin sjalusi inni seg, og aldri lar den komme til syne overfor en uskyldig partner, bør ikke føle seg truffet av det jeg skriver, men dere andre bør nok kanskje gå i tenkeboksen.
Gjest Sjokkert Skrevet 7. februar 2005 #17 Skrevet 7. februar 2005 Jeg er sjalu ! Typen min er også sjalu. Betyr det at vi ikke elsker hverandre? Det er ingen tvil om at sjalusiens basis, nemlig eier-mekanismen og egoismen, har sitt utspring i ens eget ego. Faktisk er denne kraften mye sterkere enn kjærligheten. Kjærligheten er egentlig betingelsesløs. Å være redd for å miste noe en "eier", er ikke det samme som kjærlighet.
Gjest Rimfrost Skrevet 7. februar 2005 #18 Skrevet 7. februar 2005 Ånei. Så trist... Herregud... hvilket overmenneske er det som med hånden på hjertet aldri har vært sjalu ??
Gjest trissie Skrevet 7. februar 2005 #19 Skrevet 7. februar 2005 Her er det vel flere som må i tenkeboksen? Når min mann ser på meg, litt stolt over at han betyr såpass for meg at jeg vil beskytte forholdet, tror du sjalusien betyr noe negativt? Han finner ikke på slikt tøys om at han er "uskyldig" plaget av sjalusien min men vet at det er et signal til han om å bekrefte at jeg betyr noe for han. Et lite skjevt smil fra han og en ekstra klem som viser at han ser meg er nok til at jeg blir varm. Sjalusien går over til å bli en deilig følelse. Vi trenger hverandre og har hverdandre. Så må han gjerne flørte litt videre, for han får lov til det bare han ikke glemmer meg. *kniiiiis* Ikke vær så trangsynt da. Ingen kan leve så svart-hvitt
Arkana Skrevet 7. februar 2005 #20 Skrevet 7. februar 2005 Nei, jeg er ikke sjokkert, jeg er helt enig. Jeg skjønner ikke de som kan leve i et forhold hvor motparten er sjalu, det synes jeg er utrolig slitsomt. Og hvis jeg selv hadde gått rundt og vært sjalu så hadde vel neppe jeg hatt det så bra selv. Ingenting godt kommer av sjalusi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå