Gå til innhold

Hjelp angående bilsete

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har måttet kjøpe nytt bilsete til jenta vår på 2 år, fordihun både er lang og tung for alderen. Vi endte opp med dette. http://www.hts.no/besafe/norsk/images/besafe_123.jpg Problemet er at det kun kan monteres forovervendt og er temmelig rett i ryggen, uten mulighet for justering. Når hun sovner, sitter hun derfor som en potetsekk med hodet dinglenge forover mot magen. Hva kan vi gjøre for å unngå dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk på hjemmesidene til HTS, kanskje de har puter til å feste på sidene som ekstrautstyr? Vi kjøpte en pute på Babyshop som ser ut som en slik nakkepute (de som en trer rundt halsen), men denne var slik at en skulle tre den på forfra. Går derfor greit å smette den på hvis vesla skulle sovne i bilen.........

Skrevet

Jag skulle köpa en annan stol!

Den stolen du har på bilden i länken "BeSafe 1-2-3 Europe" är godkänd från 15-36 kg ca 4-10 år.

Kanske väger din dotter så pass mycket men se tidigare forum här om att vända barnen tidigt.

BeSafe har en annan stol i Grupp 1 (den du har länkat till är i Grupp 2) där man kan justera sittläget och som är godkänd fär 9-18 kg, ca 9 mnd - 4 år.

Väljer du trots allt att använda den större stolen finns det tillbehör till den på hts hemsida http://www.hts.no

Gjest Anonymous
Skrevet

En toåring er alt for liten til denne stolen, samme hvor lang og tung h*n er.

Kjøp en stol som kan monteres bakovervendt!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hun er 1 meter lang og veier 18 kg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Den stolen du har på bilden i länken "BeSafe 1-2-3 Europe" är godkänd från 15-36 kg ca 4-10 år.

Jeg vet det og selgeren sa det var viktigere å se på kiloene enn anbefalt alder, nettopp fordi det er kiloene setet er tilpasset til. Jentungen sitter veldig fint i det, bortsett fra når hun sovner.

Skrevet
En toåring er alt for liten til denne stolen, samme hvor lang og tung h*n er.

Kjøp en stol som kan monteres bakovervendt!

:roll: Det eneste viktige er hvor mange kilo setet er tilpasset til, ikke alderen. Skremmer meg vanvittig at mange tror det er anbefalt alder som er det viktige. Da er det jammen mange barn som sitter feil. Dessuten, alle barn kan ikke sitte bakovervendt, selv om dette er det ideelle. Noen blir bilsyke, andre har kollisjonsputer i bilen, også bak.

Jeg ville gjort som en foreslo her; kjøpe sovepute til å ha rundt halsen.

Skrevet

:roll: Det eneste viktige er hvor mange kilo setet er tilpasset til, ikke alderen. Skremmer meg vanvittig at mange tror det er anbefalt alder som er det viktige. Da er det jammen mange barn som sitter feil. Dessuten, alle barn kan ikke sitte bakovervendt, selv om dette er det ideelle. Noen blir bilsyke, andre har kollisjonsputer i bilen, også bak.

Jeg ville gjort som en foreslo her; kjøpe sovepute til å ha rundt halsen.

hewi

om det er airbager bak i bilen så har det ikke noe og si fordi de er på siden og ikke foran rellers hadde ikke bakovervent vert anbefalt uansett så har alderen en del og si for hodestørelsen på banret men størelse har også mye og si dette har vi og diskutert i en annen tråd for vor mye organene står i mot men alder og og veldig viktig men det blir en kombinasjon og deter ivktiger at et banr sitter iskkert en om det blir bilsykt foreldre i norge er uanset ikke floiinke til og sikre banra sine her istter nit av ti forovervent ror tidlig i sverige sitter nesten alle under tre bakovervent

hilsen

hilsen

Skrevet

hei

jeg vil til trådstarter at jeg kan anbefalke og bytte til et akta grako sete det sete kan brukes bakovervnet il banret er atten kilo tungt og fremovervnet med bilens egne belter rundt banret til det er tjuesju kilo tung jeg tror det kaskje jahar regulering i ryggen

hilsen

Skrevet

Jag tänker inte upprepa alla argumenten för att ett litet barn sitta bakåtvänt - igen.

Titta på denna bild: For- eller bakovervendt barnestol

Visst är det både vikt, ålder och längd som påverkar - det är därför det står "ca" på angivelserna. Dock tycker jag att en tvååring är allt för liten för att sitta i ett sådant säte. Proportionerna mellan huvud och övrig kropp hänger starkt samman med åldern och det är nacken som ska försöka hålla "kvar" huvudet vid en krock.

Läs mer i denna tråd:

eller på tryggtrafik eller på svenska trafikföreningen NTF

http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksi..._av_barn_i_bil/

http://www.ntf.se/konsument/fraga48.asp?ka...oner/stol32.jpg

VTI (sept 1999):

Barn färdas allra säkrast i en bakåtvänd barnstol. Denna kunskap har svensk trafiksäkerhetspropaganda trummat in hos barnfamiljer sedan slutet av 60-talet, vilket medfört att svenska barn idag åker bakåtvänt till minst ca 3 års ålder, ofta längre. Men så långt har man ännu inte kommit i utlandet, där många barn vänds framåtvänt redan omkring ett års ålder.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet dete Furstina, men min toåring er for stor til de setene som kan stå bakovervendt.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg vet dete Furstina' date=' men min toåring er for stor til de setene som kan stå bakovervendt.[/quote']

Din toåring er ikke for stor. Basta.

Det er du som er vrang og vrien.

-Alternativt har du kjøpt bil med lite baksete for å ta deg best mulig ut.

Gjest guttemamma
Skrevet

Jeg har tre-åringen min sittende bakovervendt i en akta cosmic. Gutten er ca like stor som din unge, og han sitter veldig fint i det setet. Setet er godkjent opp til 25 kilo. Et annet sete som passer store barn er britax two way elite, også godkjent til 25 kilo.

Ta en tur i butikken og kikk på dise setene!

Skrevet
Jeg har tre-åringen min sittende bakovervendt i en akta cosmic. Gutten er ca like stor som din unge, og han sitter veldig fint i det setet. Setet er godkjent opp til 25 kilo. Et annet sete som passer store barn er britax two way elite, også godkjent til 25 kilo.

Ta en tur i butikken og kikk på dise setene!

hei

grako som det heter nå er husker jeg baregodkjent bakovervnettil banret er atten kilo tungt men det er ikke sikert det har så mye og si

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er dette for et drittsvar???

Selgeren, som monterte setet sa at det er kiloene som er avgjørende ikke alderen. Hvorfor skal jeg tvile på det han sier?

Det er setet i seg selv som ikke kan monteres bakovervendt, ikke jeg som ikke vil det.

Vi har kikket på en del seter og vi har faktisk ikke funnet noen seter som kan monteres bakovervendt for barn over 18 kg.

For øvrig var det ikke dette jeg spurte om i det hele tatt.

Skrevet

hei

trygg trafikk vet bedre en selgeren husk selgeren vil og selge seter og alderen er vikig i når det er sikkert og sette fremover og det kan jo veregreit og se på vis et grako setet er godkjent bakover til tjuefem kilo

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

hei

grako som det heter nå er husker jeg baregodkjent bakovervnettil banret er atten kilo tungt men det er ikke sikert det har så mye og si

hilsen

Graco er godkjent bakovervendt til 25 kg! Fjoråretsmodeller, og tidligere, er godkjent både i baksetet og forsetet. Åretsmodell er godkjent til 18 kg i baksetet, og til 25 kg i forsetet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...