AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #1 Skrevet 16. januar 2018 Hvor mange timer jobber dere hver dag? Hvilket arbeid gjør dere og føler dere at dere får noe igjen får dette? Hvor mye får dere i dagssats? Jeg må jobbe 7,5 timer, noe jeg syns er slavearbeid da jeg bare får 365 kr dagen uavhengig hvor mange timer jeg jobber. Syns hele greia med disse tiltaksgreiene fra nav er nytteløst og rett og slett ren utnyttelse da jeg jobber gratis for arbeidsplassen og jeg vet at jeg ikke får jobb der etterpå med mindre jeg søker som vikar, og jeg vet ikke hvordan jeg ellers kan tjene penger. Søker og søker på jobber, men har bare vært på 1 intervju i løpet av de 3 månedene jeg har vært i tiltak og begynner å miste motet, ikke minst er jeg så lei av å jobbe så mye for så lite penger og det er et hardt fysisk og psykisk arbeid da jeg er i barnehage. Syns det er greit å jobbe med barn men jeg har funnet ut at det ikke er noe jeg kommer til å jobbe med senere. Greit å prøve ut forskjellige arbeidsplasser og få arbeidserfaring, men føler bare at jeg går rundt der og bare er der hvis dere skjønner? Føler ikke at jeg er så mye til hjelp selv om jeg spør ofte hva de trenger hjelp til og hva jeg kan gjøre. Forstår egentlig ikke hvorfor dette er lovlig. Hva tenker dere om dette og hva har dere gjort for å komme dere raskest ut i arbeid for å få ordinær jobb og lønn? Anonymkode: f7447...77d 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #2 Skrevet 16. januar 2018 Hva mener du selv at du ellers skal gjøre? Anonymkode: 5ce12...f7a 1
Gjest Lilleprinsesse Skrevet 16. januar 2018 #3 Skrevet 16. januar 2018 Tiltak hos nav gir deg også noe på CV’n din. Det er ikke sånn at så fort man er under nav så skal man slappe av. Man må gi noe igjen til de, de gir deg trossalt penger for at du skal klare deg. Er du lur, så søker du masse jobber også.
Fru Uperfekt Skrevet 16. januar 2018 #4 Skrevet 16. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange timer jobber dere hver dag? Hvilket arbeid gjør dere og føler dere at dere får noe igjen får dette? Hvor mye får dere i dagssats? Jeg må jobbe 7,5 timer, noe jeg syns er slavearbeid da jeg bare får 365 kr dagen uavhengig hvor mange timer jeg jobber. Syns hele greia med disse tiltaksgreiene fra nav er nytteløst og rett og slett ren utnyttelse da jeg jobber gratis for arbeidsplassen og jeg vet at jeg ikke får jobb der etterpå med mindre jeg søker som vikar, og jeg vet ikke hvordan jeg ellers kan tjene penger. Søker og søker på jobber, men har bare vært på 1 intervju i løpet av de 3 månedene jeg har vært i tiltak og begynner å miste motet, ikke minst er jeg så lei av å jobbe så mye for så lite penger og det er et hardt fysisk og psykisk arbeid da jeg er i barnehage. Syns det er greit å jobbe med barn men jeg har funnet ut at det ikke er noe jeg kommer til å jobbe med senere. Greit å prøve ut forskjellige arbeidsplasser og få arbeidserfaring, men føler bare at jeg går rundt der og bare er der hvis dere skjønner? Føler ikke at jeg er så mye til hjelp selv om jeg spør ofte hva de trenger hjelp til og hva jeg kan gjøre. Forstår egentlig ikke hvorfor dette er lovlig. Hva tenker dere om dette og hva har dere gjort for å komme dere raskest ut i arbeid for å få ordinær jobb og lønn? Anonymkode: f7447...77d Aldri søkt på en jobb, men de som får jobb hos meg er de som personlig møter opp og leverer fra seg papirene Er og viktig at søknaden er skrevet slik at en skjønner at de har lest seg opp. Eneste er om de skriver på nynorsk, da jeg auto skjønner at de er god muntlig og skriftlig.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #5 Skrevet 16. januar 2018 9 minutter siden, Fru Uperfekt said: Aldri søkt på en jobb, men de som får jobb hos meg er de som personlig møter opp og leverer fra seg papirene Er og viktig at søknaden er skrevet slik at en skjønner at de har lest seg opp. Eneste er om de skriver på nynorsk, da jeg auto skjønner at de er god muntlig og skriftlig. Jeg har bare søkt jobber elektronisk, men var på møte med veilederen min der jeg foreslo om det hadde vært en bedre mulighet å få jobb om jeg går rundt og leverer CV og søknad personlig til arbeidsplassene en gang i uka på dagtid(da jeg tenker de fleste arbeidsgivere er på jobb) og jeg har ikke mulighet ellers til å gjøre det på dagtid siden jeg er i tiltaket da, men det var helt uaktuelt. Anonymkode: f7447...77d 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #6 Skrevet 16. januar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker said: Hva mener du selv at du ellers skal gjøre? Anonymkode: 5ce12...f7a Tenker at det beste er om jeg går og leverer CV og søknad personlig til arbeidsplasser på dagtid, men får desverre ikke mulighet til det. Tenker da på butikkjobber osv da de fleste arbeidsgivere er på jobb på dagtid Anonymkode: f7447...77d
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #7 Skrevet 16. januar 2018 18 minutter siden, Lilleprinsesse said: Tiltak hos nav gir deg også noe på CV’n din. Det er ikke sånn at så fort man er under nav så skal man slappe av. Man må gi noe igjen til de, de gir deg trossalt penger for at du skal klare deg. Er du lur, så søker du masse jobber også. Nei jeg slapper ikke av, er på tiltak når jeg skal og gjør så godt jeg kan. Har også fått god tilbakemelding på at de er fornøyde med meg og jobben jeg gjør, men jeg vil jo tross alt få meg en skikkelig jobb og lønn jeg kan leve av. Har søkt på masse jobber uten så mye hell desverre Anonymkode: f7447...77d
Gjest Lilleprinsesse Skrevet 16. januar 2018 #8 Skrevet 16. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei jeg slapper ikke av, er på tiltak når jeg skal og gjør så godt jeg kan. Har også fått god tilbakemelding på at de er fornøyde med meg og jobben jeg gjør, men jeg vil jo tross alt få meg en skikkelig jobb og lønn jeg kan leve av. Har søkt på masse jobber uten så mye hell desverre Anonymkode: f7447...77d Var ikke det jeg mente. Jeg mente bare at grunnen til at Nav holder på sånn er fordi man ikke skal slappe av hjemme bare, men faktisk gjøre en innsats for og holde på en jobb å vise hva vi er gode for. Du spurte hva vi mente/synes. Var det jeg svarte på. Selvom enkelte syns måten nav holder på burde vært ulovlig, så stiller de kun enkelte krav til oss. Det syns jeg er helt innenfor.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #9 Skrevet 16. januar 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange timer jobber dere hver dag? Hvilket arbeid gjør dere og føler dere at dere får noe igjen får dette? Hvor mye får dere i dagssats? Jeg må jobbe 7,5 timer, noe jeg syns er slavearbeid da jeg bare får 365 kr dagen uavhengig hvor mange timer jeg jobber. Syns hele greia med disse tiltaksgreiene fra nav er nytteløst og rett og slett ren utnyttelse da jeg jobber gratis for arbeidsplassen og jeg vet at jeg ikke får jobb der etterpå med mindre jeg søker som vikar, og jeg vet ikke hvordan jeg ellers kan tjene penger. Søker og søker på jobber, men har bare vært på 1 intervju i løpet av de 3 månedene jeg har vært i tiltak og begynner å miste motet, ikke minst er jeg så lei av å jobbe så mye for så lite penger og det er et hardt fysisk og psykisk arbeid da jeg er i barnehage. Syns det er greit å jobbe med barn men jeg har funnet ut at det ikke er noe jeg kommer til å jobbe med senere. Greit å prøve ut forskjellige arbeidsplasser og få arbeidserfaring, men føler bare at jeg går rundt der og bare er der hvis dere skjønner? Føler ikke at jeg er så mye til hjelp selv om jeg spør ofte hva de trenger hjelp til og hva jeg kan gjøre. Forstår egentlig ikke hvorfor dette er lovlig. Hva tenker dere om dette og hva har dere gjort for å komme dere raskest ut i arbeid for å få ordinær jobb og lønn? Anonymkode: f7447...77d Hvordan klarer du å leve på 365 kr dagen? Tiltak på CV at du har vært via nav, er ikke populært hos srbeidsgivere. Anonymkode: 29bf0...b2a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #10 Skrevet 16. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan klarer du å leve på 365 kr dagen? Tiltak på CV at du har vært via nav, er ikke populært hos srbeidsgivere. Anonymkode: 29bf0...b2a Er det mer populært hos arbeidsgivere at hun sitter hjemme istedet? Anonymkode: 5ce12...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #11 Skrevet 16. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det mer populært hos arbeidsgivere at hun sitter hjemme istedet? Anonymkode: 5ce12...f7a Ingenting er tydeligvis bra nok! Anonymkode: 1978d...f21
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #12 Skrevet 16. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det mer populært hos arbeidsgivere at hun sitter hjemme istedet? Anonymkode: 5ce12...f7a Ja! Sitat Når forskerne sammenlikner søkere som har vært ledige, med søkere som har deltatt på arbeidstrening, finner de at arbeidsgiverne vurderer deltagere på arbeidstrening som mindre attraktive kandidater for den utlyste stillingen enn søkere som bare har gått ledige i samme periode. https://forskning.no/2017/07/nav-tiltak-gjor-det-vanskeligere-fa-jobb/produsert-og-finansiert-av/hogskolen-i-oslo-og-akershus Anonymkode: 48fc1...b88 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #13 Skrevet 16. januar 2018 Skremmende hvordan dere ser på det å ikke være i NAV-regissert tiltak som å slappe av eller sitte hjemme. Ikke fordi dere moraliserer overfor trådstarter, men fordi dere fremstår som roboter når dere ikke ser alternative situasjoner. Når man først er på et NAV-tiltak må man ha kommet til NAV, og det kan det være mange forskjellige årsaker til, men at mennesker automatisk går i hvilemodus hvis ikke de gjør noe utrivelig syv timer daglig er en ytterst merkelig forestilling. Hvorfor skal premisset være å gjøre noe utrivelig hver dag når den ledige praksisplassen kunne gått til noen med et reelt ønske om erfaringen? Hva tjener samfunnet på det? Blir det bra pedagogiske kår i barnehager hvis man har gjennomtrekk av mer eller mindre motvillige klienter fra NAV? Er det en god måte å komme i jobb på? Tiltakene og hele NAV koster samfunnet enorme ressurser hver eneste dag og statistikkene er elendige. En mye bedre løsning ville vært å legge ned hele foretaket og gå for borgerlønn. Anonymkode: 0e589...256 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #14 Skrevet 16. januar 2018 Har du prøvd private bemanningsbyråer? Jobber med flere som er vikarer gjennom det og jeg føler det er mye høyere krav til de fra lederne i forhold til de som kommer gjennom nav, og de blir vurdert sterkere om en stilling skulle by seg. Arbeidserfaring er fint på flere måter, men jeg har og inntrykket av at de gjennom nav blir brukt som ekstrahjelp. At de som kommer gjennom nav gjør det for å få arbeidserfaring og en referanse, mens de som kommer fra bemanningsbyråene er ute etter jobb. Det er jo trist og vanskelig for de som er i den situasjonen, som du nå er i. Jeg ser mange stillingsannonser som bare vil vurdere elektroniske søknader eller hvor det er helst ønskelig, så det er ingen krise at du ikke møter opp og leverer personlig. Litt avhengig av hvor du søker også selvsagt, men det er mange daglige ledere som er på jobb utenfor kontortidene, så du kan jo dra innom rett etter jobben din i barnehagen for eksempel. Ellers bare søke søke søke. Om du har søkt veldig mye over en lang tid og kun fått et intervju, må du kanskje gå over hvordan du skriver søknaden din. https://cvnerden.no/slik-far-du-en-fantastisk-soknad/ denne siden har mange tips til CV, søknad og intervju. Eller har du sett på mulighetene for å utdanne deg eller ta et kurs innen noe som gjør at du stiller sterkere når du søker jobb? Vet ikke hvordan det går i forhold til nav, men under utdanning kan du få studielån, selv om ikke det er all verden å leve av. Anonymkode: 9d178...c86 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #15 Skrevet 16. januar 2018 57 minutter siden, Lilleprinsesse said: Tiltak hos nav gir deg også noe på CV’n din. Er det noe arbeidsgivere skyr som pesten, så er det tiltak fra NAV på CV'en. Anonymkode: bf914...df3 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #16 Skrevet 16. januar 2018 27 minutter siden, AnonymBruker said: Er det mer populært hos arbeidsgivere at hun sitter hjemme istedet? Anonymkode: 5ce12...f7a De mest populære er de som allerede har jobb. Men hjemmesitterne er nok mer populære enn nav-tiltakerne. Anonymkode: bf914...df3 1
Gjest Lilleprinsesse Skrevet 16. januar 2018 #17 Skrevet 16. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noe arbeidsgivere skyr som pesten, så er det tiltak fra NAV på CV'en. Anonymkode: bf914...df3 Man skriver jo ikke opp NAV på CV. Man skriver kun opp tiltakstedet dersom det er ute i jobb. Blir rimelig teit å skrive «Jobbsøke kurs - Nav». Skriver kun opp ordentlige arbeidsplasser. Så jo, da kan man fint skrive det opp på CV.
Gjest HanenIFlokken Skrevet 16. januar 2018 #18 Skrevet 16. januar 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: De mest populære er de som allerede har jobb. Men hjemmesitterne er nok mer populære enn nav-tiltakerne. Anonymkode: bf914...df3 Høres rart ut syns jeg. Er uansett for at en skal bruke 8-16 med å søke jobber eller gå på tiltak mens man søker. Endret 16. januar 2018 av HanenIFlokken
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #19 Skrevet 16. januar 2018 18 minutter siden, HanenIFlokken said: Høres rart ut syns jeg. Er uansett for at en skal bruke 8-16 med å søke jobber eller gå på tiltak mens man søker. https://forskning.no/2017/07/nav-tiltak-gjor-det-vanskeligere-fa-jobb/produsert-og-finansiert-av/hogskolen-i-oslo-og-akershus Anonymkode: bf914...df3
Gjest HanenIFlokken Skrevet 16. januar 2018 #20 Skrevet 16. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://forskning.no/2017/07/nav-tiltak-gjor-det-vanskeligere-fa-jobb/produsert-og-finansiert-av/hogskolen-i-oslo-og-akershus Anonymkode: bf914...df3 Ja jeg leste det, men står likevel for min mening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå