Gå til innhold

Noen med erfaring med slanking?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei dere! Jeg er en jente på 16 år som ønsker å gå ned i vekt. 

Det at jeg er tjukk (dette er et faktum, ikke bare noe jeg sier), og at dette syns, trekker selvbildet og selvfølelsen veldig langt ned. Jeg hater kroppen min, syns det er veldig ubehagelig å se meg selv i speilet osv. Gym er også vanskelig, da jeg er veldig selvbevisst.

Jeg har et helt ok kosthold, vil nok si at det vipper litt mer mot usunn enn sunn, men dette er ikke helt umulig å legge om. Jeg er desverre veldig glad i sjokolade, kake, is, godteri osv. Jeg har begynt å trene på treningssenter, drar dit med venninna ca. 3 ganger i uka. Trener på flere ulike apparater. 

Jeg har lasta ned diverse apper (Lifesum osv) som lover vektnedgang med gode resultater m.m, men dette har ikke funket for meg. 

Mitt hovedmål for i år er å gå ned 20-25 kg innen juni. Men allerede om 4 uker, i vinterferien, skal jeg på tur med en del venner til syden. Jeg gruer meg noe vanvittig, for hele gjengen er slanke og pene, utenom meg.

Jeg vil så gjerne gå ned mest mulig før denne turen, men jeg trenger råd og hjelp av noen erfarene. Hvor mye er realistisk å gå ned? Hva må jeg gjøre? Jeg vurderer denne såkalte sykehusdietten, men er redd for at den ikke vil funke eller at jeg kommer til å få tilbake kiloene innen få dager. 

Jeg vil gjerne gå ned minst 10 kg, så mye som mulig! 

Noen som kan hjelpe meg?

Ryddet for brudd på kroppsregelen. Blod, mod

Endret av Blod
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første så må du ikke forhaste deg og gå for fort ned i vekt. La det ta den tiden det tar og gå ned i fornuftig hastighet. Går du for fort ned, så vil du bare miste mye muskelmasse istedenfor fett.

Den mest effektive slankingen gjøres på kjøkkenet. Det vi si med kostholdet. Sett deg inn i kaloritelling og du vil se at f.eks. sjokolade gir ekstremt mye kalorier på bare noen få biter. Så mulig du bør vende deg av med sjokolade og heller gå for frukt eller "gummisnop" om du må ha godteri. Det finnes også sukkerfrie varianter. Kake inneholder også mye fett og dermed mye kalorier.

Prøv å spise mager mat og med mindre raske karbohydrater som hvete. Skal du f.eks. ha taco, bruk karbonadedeig og uten smør i stekingen, gjerne kesam istedenfor rømme, mindre ost. Vurder om tacolefsen er nødvendig eller om måltidet kan spises fra tallerken med for eksempel mer løk og agurk istedenfor tortilla. Drikk vann eller brusevann. Husk at juice har like mye kalorier som cola og er ikke heldig selv om det er "sunt". Ordet "sunt" må aldri forveksles med kalorifattig. Det er mye som er sunt men likevel fullproppet i kalorier, som f.eks. nøtter, laks, olivenolje, avocado, banan osv.

Den beste treningen du kan ha er jogging og fjellturer. Da forsvinner fettet fortere. Styrketrening kan også hjelpe på lang sikt og vil bidra til å øke forbrenningen og dermed holde den lave vekten når du slutter med dietten. men ville heller prioritert jogging og fjell og satset på styrke senere. Eventuelt litt av begge.

Anonymkode: 2b5a9...74a

Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på kroppsregelen og flyttes til kosthold, trening og sport.

Blod, mod

Skrevet (endret)

Hvs du er overvektig, har du ikke et helt ok kosthold, det bikker dermed heller mot usunt enn sunt. Det er uproblematisk å være glad i godteri. Det som er problematisk, er å konsekvent spise for mye. Du kan spise for mye av hva som helst. 

Ingen kan gi garantier uten betingelser. For at kaloritelling skal virke, må du bruke verktøyene riktig. Du må veie maten din, alt du putter i deg, og logge den samme matvaren, nå kalorimålet ditt hver dag, og ikke "glemme" noe. Du må også være tålmodig og se vektutviklingen din over tid. Det meste du kan forvente å gå ned per uke, i gjennomsnitt, er 1% av kroppsvekten din, og det kan du bare hvis du er i kategorien fedme, og du har satt kalorimålet ditt riktig, og du logger alt riktig hele tiden, og når kalorimålet ditt hver dag. 

Ligg langt unna "dietter". Du skal ikke sulte deg. Du trenger ikke spise rar mat eller slutte å spise det du liker. Du skal bare spise mindre. Å slanke seg er vanskelig fordi det tar tid og tålmodighet og innsikt, ikke fordi du må lide. Hvis du føler at du lider, vil du sprekke. Hvis du tenker på dette som en midlertidig løsning og du ikke kan vente til du kan spise "vanlig" igjen, vil du gå opp i vekt igjen, enten når du har nådd målvekta, eller når som helst når du ikke klarer mer. Det er derfor folk maser om at dette skal være en "livsstilsomlegning", ikke en slankekur. Men slanking er helt legitimt, det er bare å gå ned i vekt, og det kan gjøres på en forsvarlig måte.

I tillegg til tålmodighetstrening, er slanking en ypperlig anledning til å trene på å sette grenser, noe som igjen kan bidra til å bedre selvbildet, noe som vil hjelpe deg å ikke overspise etterpå.

Endret av Pringle
  • Liker 2
Gjest padawan
Skrevet
14 timer siden, Jente, 16 år skrev:

Jeg har et helt ok kosthold, vil nok si at det vipper litt mer mot usunn enn sunn, men dette er ikke helt umulig å legge om. Jeg er desverre veldig glad i sjokolade, kake, is, godteri osv. Jeg har begynt å trene på treningssenter, drar dit med venninna ca. 3 ganger i uka. Trener på flere ulike apparater. 

Det kan hende du synes jeg er kjipt med deg nå men du har ikke et ok kosthold når du trykker i deg sjokolade, kake og is. Det hjelper ikke å trene for å å sette seg i sofaen for å spise is etterpå. Du kan like gjerne slutte med treningen da den ikke vil ha noen effekt på en eventuell vektreduksjon.

Diett har heller ikke noen varig effekt. Det kan hende det hjelper der og da men så lenge du faller tilbake til gamle vaner med å trykke i deg drittmat går du opp igjen. 

Det eneste som hjelper på sikt er å endre kostholdet. Kutt ut drittmaten du trykker i deg, spis mindre porsjoner, mer jevnlig og flere (mindre) måltider så raser du ned i vekt.  

Skrevet
14 timer siden, Jente, 16 år skrev:

Hei dere! Jeg er en jente på 16 år som ønsker å gå ned i vekt. 

Det at jeg er tjukk (dette er et faktum, ikke bare noe jeg sier), og at dette syns, trekker selvbildet og selvfølelsen veldig langt ned. Jeg hater kroppen min, syns det er veldig ubehagelig å se meg selv i speilet osv. Gym er også vanskelig, da jeg er veldig selvbevisst.

Jeg har lasta ned diverse apper (Lifesum osv) som lover vektnedgang med gode resultater m.m, men dette har ikke funket for meg. 

Mitt hovedmål for i år er å gå ned 20-25 kg innen juni. Men allerede om 4 uker, i vinterferien, skal jeg på tur med en del venner til syden. Jeg gruer meg noe vanvittig, for hele gjengen er slanke og pene, utenom meg.

Jeg vil så gjerne gå ned mest mulig før denne turen, men jeg trenger råd og hjelp av noen erfarene. Hvor mye er realistisk å gå ned? Hva må jeg gjøre? Jeg vurderer denne såkalte sykehusdietten, men er redd for at den ikke vil funke eller at jeg kommer til å få tilbake kiloene innen få dager. 

Jeg vil gjerne gå ned minst 10 kg, så mye som mulig! 

Noen som kan hjelpe meg?

Ryddet for brudd på kroppsregelen. Blod, mod

Slanking er bare tull, det som må til er en livsstilsendring. Spis sunnere mat, gjerne som du lager fra bunnen av. Aktivitet eller trening, trenger ikke være store greiene, viktigste er at du har det gøy og beveger deg. Godteri bør du kutte ut til bare å gjelde helger, og da heller minimalt. Etterhvert blir søtsuget borte 😊 Utseende er ikke det viktige her, men helsa og humøret. Dessuten er du bare 16 år, du skal ikke være så fokusert på vekttall osv, ikke sikkert du er ferdig med å vokse heller. 

Skrevet

Kutt ut søtsakene. Spis vanlig mat. Vann som tørstedrikk.

Tren høyintensitet (høy puls) 2-3 x i uka.

Tren tung styrke (få treningsveileder til å sette opp et basisprogram for deg) 1-2 x i uka. 

Ikke gi opp.

Anonymkode: ba3b8...266

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...