AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #1 Skrevet 15. januar 2018 Jeg leste i en artikkel (som jeg dessverre ikke finner nå) at de som timer/ planlegger (dvs prøver å kjøpe når kursene er lave) aksjekjøpene sine (i IPS) tjener mindre enn de som sparer en fast sum i IPS hver mnd (på en bestemt dato hver mnd). Har dere erfaring med det samme? Jeg har tenkt at det vil lønne seg å kjøpe når kursene er lavere enn når de går oppover og er høyere. Tar jeg virkelig feil? Hvilke dager i mnd har dere valgt dere ut for kjøp av aksjer i IPS-ordningen? Anonymkode: 87c2d...e0f
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #2 Skrevet 15. januar 2018 Quote Jeg har tenkt at det vil lønne seg å kjøpe når kursene er lavere enn når de går oppover og er høyere. Tar jeg virkelig feil? Hvis du klarer dette, ville det naturligvis være lønnsomt. Problemet er at alle studier tyder på at det er tilnærmet ingen privatpersoner som klarer å kjøpe på fordelaktige tidspunkt, og kun et fåtall profesjonelle. For å gjøre det enda verre, er det antatt at de få som faktisk klarer det, både av amatører og profesjonelle, er det overvekt av flaks i de fleste tilfeller, ikke dyktighet. Meg bekjent, har det ikke vært en fagfellevurdert studie de siste 30 år som har konkludert med noe annet enn at privatpersoner burde kjøpe indeksfond og la være å selge uansett markedssituasjon. Kjøp og la det sitte i indeksfond til du blir pensjonist. Anonymkode: 5db99...e74 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #3 Skrevet 15. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du klarer dette, ville det naturligvis være lønnsomt. Problemet er at alle studier tyder på at det er tilnærmet ingen privatpersoner som klarer å kjøpe på fordelaktige tidspunkt, og kun et fåtall profesjonelle. For å gjøre det enda verre, er det antatt at de få som faktisk klarer det, både av amatører og profesjonelle, er det overvekt av flaks i de fleste tilfeller, ikke dyktighet. Meg bekjent, har det ikke vært en fagfellevurdert studie de siste 30 år som har konkludert med noe annet enn at privatpersoner burde kjøpe indeksfond og la være å selge uansett markedssituasjon. Kjøp og la det sitte i indeksfond til du blir pensjonist. Anonymkode: 5db99...e74 Tusen takk for utfyllende svar og gode råd Anonymkode: 87c2d...e0f
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #4 Skrevet 16. januar 2018 Ha fast månedlig sparing med en sum du tåler å se gå både i pluss og minus, f eks 300 i måneden. Ha langsiktig perspektiv, 10 - 25 år. Husk at med IPS er pengene bundet både til formål og i lang tid. Derfor er det ekstra viktig å føle seg trygg på at dette er penger du er villig til å se gå i berg og dalbane. Med ASK har du samme sparemuligheten, men er friere i forhold til uttak. Krever derfor kanskje litt mer selvdisiplin å la disse stå i mange år. Uansett er sparing alltid fornuftig,og noe en bør gjøre som en fast regel. Anonymkode: 09396...ea4 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #5 Skrevet 16. januar 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ha fast månedlig sparing med en sum du tåler å se gå både i pluss og minus, f eks 300 i måneden. Ha langsiktig perspektiv, 10 - 25 år. Husk at med IPS er pengene bundet både til formål og i lang tid. Derfor er det ekstra viktig å føle seg trygg på at dette er penger du er villig til å se gå i berg og dalbane. Med ASK har du samme sparemuligheten, men er friere i forhold til uttak. Krever derfor kanskje litt mer selvdisiplin å la disse stå i mange år. Uansett er sparing alltid fornuftig,og noe en bør gjøre som en fast regel. Anonymkode: 09396...ea4 Takk for råd Jeg skal spare 40 000,- pr år i den nye IPS-ordningen, fordelt på ca 3 300,- pr mnd. Anonymkode: 87c2d...e0f
Nåla-i-veggen Skrevet 16. januar 2018 #6 Skrevet 16. januar 2018 Innenfor IPS setter jeg inn det samme beløpet ("dollar averaging") hver måned i mine tre indeksfond, til sammen 40,000 per år. I min pensjonssparing utenfor IPS (i de samme indeksfondene) benytter jeg "value averaging". Dvs. i stedet for å sette inn samme beløp hver måned, så ønsker jeg at porteføljen skal stige med en viss sum per måned. Dette betyr at jeg setter inn mindre hver måned når kursene går opp, og mer når kursene går ned. Et regneark regner ut hvor mye jeg må sette inn. Dette "tvinger" meg til å investere mer når kursene er lave og mindre når de er høye. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #7 Skrevet 16. januar 2018 8 minutter siden, Nåla-i-veggen skrev: Innenfor IPS setter jeg inn det samme beløpet ("dollar averaging") hver måned i mine tre indeksfond, til sammen 40,000 per år. I min pensjonssparing utenfor IPS (i de samme indeksfondene) benytter jeg "value averaging". Dvs. i stedet for å sette inn samme beløp hver måned, så ønsker jeg at porteføljen skal stige med en viss sum per måned. Dette betyr at jeg setter inn mindre hver måned når kursene går opp, og mer når kursene går ned. Et regneark regner ut hvor mye jeg må sette inn. Dette "tvinger" meg til å investere mer når kursene er lave og mindre når de er høye. Tusen takk for gode råd og for at du deler av hvordan du gjør det Har du da en fast dato hver mnd der pengene settes inn på den førstnevnte sparingen (i IPS)? Angående din andre pensjonssparing; har du selv laget dette regnearket? Hvis ikke: Hvor finner jeg dette? Og hvordan starter man en slik pensjonssparing? Har de dette også hos DNB? Anonymkode: 87c2d...e0f
Nåla-i-veggen Skrevet 16. januar 2018 #8 Skrevet 16. januar 2018 Både innenfor IPS og utenfor setter jeg inn penger på en fast dato. Og "den andre" pensjonssparingen er rett og slett vanlig sparing i fond, ikke noen spesiell pensjonssparing. Dette kan gjøres innenfor ASK. Jeg har tatt utgangspunkt i regnearket du finner nederst på http://www.aaii.com/computerized-investing/article/value-averaging-spreadsheet.touch. Sida inneholder også litt om metodikken "value averaging". 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #9 Skrevet 16. januar 2018 8 minutter siden, Nåla-i-veggen skrev: Både innenfor IPS og utenfor setter jeg inn penger på en fast dato. Og "den andre" pensjonssparingen er rett og slett vanlig sparing i fond, ikke noen spesiell pensjonssparing. Dette kan gjøres innenfor ASK. Jeg har tatt utgangspunkt i regnearket du finner nederst på http://www.aaii.com/computerized-investing/article/value-averaging-spreadsheet.touch. Sida inneholder også litt om metodikken "value averaging". Tusen takk for svært god hjelp Anonymkode: 87c2d...e0f
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #10 Skrevet 16. januar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste i en artikkel (som jeg dessverre ikke finner nå) at de som timer/ planlegger (dvs prøver å kjøpe når kursene er lave) aksjekjøpene sine (i IPS) tjener mindre enn de som sparer en fast sum i IPS hver mnd (på en bestemt dato hver mnd). Har dere erfaring med det samme? Jeg har tenkt at det vil lønne seg å kjøpe når kursene er lavere enn når de går oppover og er høyere. Tar jeg virkelig feil? Hvilke dager i mnd har dere valgt dere ut for kjøp av aksjer i IPS-ordningen? Anonymkode: 87c2d...e0f Det lønner seg å kjøpe når kursene er lave, men problemet er at det er ikke sikkert at kursene noensinne vil være lavere enn nå. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er mest sannsynlig at kursene aldri vil bli lavere enn i dag. Derfor bør du sette inn de kronene du skal spare, så fort du har muligheten. Anonymkode: 95928...a76 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #11 Skrevet 16. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det lønner seg å kjøpe når kursene er lave, men problemet er at det er ikke sikkert at kursene noensinne vil være lavere enn nå. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er mest sannsynlig at kursene aldri vil bli lavere enn i dag. Derfor bør du sette inn de kronene du skal spare, så fort du har muligheten. Anonymkode: 95928...a76 Takk for råd Det er disse 3 jeg sparer i: DNB Norge Indeks. DNB Global Indeks. KLP Aksje Fremvoksende Markeder Indeks II Linker under: https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/VI-DNNOI.OSE/overview https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/DK-GLBIX.OSE/overview http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000MKDH Anonymkode: 87c2d...e0f
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #12 Skrevet 16. januar 2018 Jeg har ingenting mot value averaging, men jeg må si at dette er for spesielt interesserte. Med mindre du liker selve investeringsprosessen og liker å leke med tallene, synes jeg vanlig månedlig sparing er mest fornuftig. Det er på ingen måte sikkert at value averaging slår vanlig månedlig sparing, selv om det historisk har gitt en ørliten fordel. Anonymkode: 95928...a76 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #13 Skrevet 16. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for råd Det er disse 3 jeg sparer i: DNB Norge Indeks. DNB Global Indeks. KLP Aksje Fremvoksende Markeder Indeks II Linker under: https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/VI-DNNOI.OSE/overview https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/DK-GLBIX.OSE/overview http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000MKDH Anonymkode: 87c2d...e0f Utmerket! Dette er blant de billigste og beste fondene på markedet. Anonymkode: 95928...a76 1
Nåla-i-veggen Skrevet 16. januar 2018 #14 Skrevet 16. januar 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingenting mot value averaging, men jeg må si at dette er for spesielt interesserte. Med mindre du liker selve investeringsprosessen og liker å leke med tallene, synes jeg vanlig månedlig sparing er mest fornuftig. Det er på ingen måte sikkert at value averaging slår vanlig månedlig sparing, selv om det historisk har gitt en ørliten fordel. Anonymkode: 95928...a76 Hehe, noen hangups skal man jo ha her i livet .
Knutsk Skrevet 16. januar 2018 #15 Skrevet 16. januar 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke dager i mnd har dere valgt dere ut for kjøp av aksjer i IPS-ordningen? Anonymkode: 87c2d...e0f Ser at ingen hev svart på denne trass at du hev gjentatt spørsmålet fleire gonger. Det er faktisk stor skilnad i kva dag ein vel. Historisk har typisk aksjekursar fått eit byks heilt i starten av månaden. Dette skulle bety at rundt den fyrste i månaden eller siste dag i månaden før er gunstig tidspunkt. Men det er fleire som er klår over denne effekten, og av den grunn anbefaler eg noko tidlegare. Sjølv hev eg alltid nytta meg av den 25. i månaden. Då vert det den 27. dersom den 25. fell på ein laurdag, ev. 28. om ein hev dagar som 2. påskedag, 2. pinsedag osv. Eg finn inga kjelde nok, men historisk hev det MYKJE å seia om ein vel ein slik dato som eg her foreslår, kontra til dømes den 10. i månaden. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #16 Skrevet 16. januar 2018 20 minutter siden, Knutsk skrev: Ser at ingen hev svart på denne trass at du hev gjentatt spørsmålet fleire gonger. Det er faktisk stor skilnad i kva dag ein vel. Historisk har typisk aksjekursar fått eit byks heilt i starten av månaden. Dette skulle bety at rundt den fyrste i månaden eller siste dag i månaden før er gunstig tidspunkt. Men det er fleire som er klår over denne effekten, og av den grunn anbefaler eg noko tidlegare. Sjølv hev eg alltid nytta meg av den 25. i månaden. Då vert det den 27. dersom den 25. fell på ein laurdag, ev. 28. om ein hev dagar som 2. påskedag, 2. pinsedag osv. Eg finn inga kjelde nok, men historisk hev det MYKJE å seia om ein vel ein slik dato som eg her foreslår, kontra til dømes den 10. i månaden. Tusen takk for fyldig svar med gode råd Anonymkode: 87c2d...e0f
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #17 Skrevet 16. januar 2018 50 minutter siden, Knutsk skrev: Ser at ingen hev svart på denne trass at du hev gjentatt spørsmålet fleire gonger. Det er faktisk stor skilnad i kva dag ein vel. Historisk har typisk aksjekursar fått eit byks heilt i starten av månaden. Dette skulle bety at rundt den fyrste i månaden eller siste dag i månaden før er gunstig tidspunkt. Men det er fleire som er klår over denne effekten, og av den grunn anbefaler eg noko tidlegare. Sjølv hev eg alltid nytta meg av den 25. i månaden. Då vert det den 27. dersom den 25. fell på ein laurdag, ev. 28. om ein hev dagar som 2. påskedag, 2. pinsedag osv. Eg finn inga kjelde nok, men historisk hev det MYKJE å seia om ein vel ein slik dato som eg her foreslår, kontra til dømes den 10. i månaden. I ethvert stort datasett vil man finne mønstre i kaoset som bare er resultat av tilfeldigheter. Dette er antageligvis et eksempel på det samme. Anonymkode: 95928...a76 2
Knutsk Skrevet 17. januar 2018 #18 Skrevet 17. januar 2018 På 16.1.2018 den 16.19, AnonymBruker skrev: I ethvert stort datasett vil man finne mønstre i kaoset som bare er resultat av tilfeldigheter. Dette er antageligvis et eksempel på det samme. Anonymkode: 95928...a76 Hev du nokre kjelder på dette, eller tek du ditt «antageligvis» frå lufta? Eg fann ei kjelde som henviser til analyser som stadfester synspunktet om at rundt den 25. i månaden er den beste datoen: http://www1.cbn.com/finance/best-days-month-invest 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #19 Skrevet 17. januar 2018 7 timer siden, Knutsk skrev: Hev du nokre kjelder på dette, eller tek du ditt «antageligvis» frå lufta? Eg fann ei kjelde som henviser til analyser som stadfester synspunktet om at rundt den 25. i månaden er den beste datoen: http://www1.cbn.com/finance/best-days-month-invest Det er skrevet en del om ulike mønstre gjennom tidene i aksjemarkedene. Noen av mønstrene var rene tilfeldigheter, så de forsvant etter hvert som man fikk "kastet terningen" mange nok ganger. Andre har mer substans og kan delvis forklares av menneskelig psykologi og av strukturer i samfunnet (skatter, lovverk, tradisjoner med å betale utbytte på visse datoer, eller noe helt annet). Men av disse igjen har de fleste mønstrene forsvunnet etter de ble funnet og funnene publisert for allmennheten. Investorer som gruppe får markedsavkastningen. Hvis noen skal få mer enn markedsavkastningen, må noen andre få mindre. Og disse andre gir jo ikke bare fra seg pengene sine. Konkurransen er knallhard, så det finnes ikke mye gratis penger på gata i aksjemarkedet. Men bevares, det er ikke utenkelig at det er noe varig i menneskesinnet eller samfunnet som gjør at de siste og første dagene i en måned i gjennomsnitt er litt bedre enn resten av månedens dager. Slutten av desember 2017 og begynnelsen av januar 2018 var faktisk også en veldig god periode. Men uansett er dette også noe for spesielt interesserte, synes jeg. Fordelen vil uansett kun ha en engangseffekt ettersom hver månedlige sparing kun investeres en gang. Resten av sparehorisonten vil pengene være i markedet alle dager uansett. Anonymkode: 95928...a76 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #20 Skrevet 27. januar 2018 Kan man selge av de fondsandelene som man har kjøpt i IPS-ordningen i løpet av spareperioden, og kjøpe fondsandeler i andre fond i stedet? Anonymkode: 87c2d...e0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå