Gå til innhold

Kokosboller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det gelatin i dem? Jeg leste på forpakningen for noen kokosboller jeg kjøpte, men det stod ikke noe om gelatin. Det står derimot "pektiner". Er pektiner et ord for gelatin? Det står også E492. 

Jeg ønsker ikke å spise gelatin og nå kom noen å sa til meg at kokosbollene er stappfulle av det. Siden det ikke stod "gelatin" noe sted (leste på pakken før jeg kjøpte) så har jeg spist av dem jeg, da.:unsure:

Er det riktig at jeg nå har spist en masse gelatin? Har spist tilsammen to og en halv kokosbolle i løpet av i går og i dag.... (De var ganske så gode, bortsett fra at jeg ble litt kvalm etterpå. Så da delte jeg dem opp i to.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pektin regnes som et karbohydrat og er en sammensetning av en gruppe polysakkarider. Som næringsstoff regnes det å være et kostfiber, og brukes ofte i matlaging for å blant annet tykne marmelade. Den brukes også i enkelte typer margarin.

Anonymkode: 5aa5e...849

Skrevet

Pektiner er ikke gelatin. Om det ikke står opplyst gelatin i form av ordet gelatin eller E-nummeret skal det ikke inneholde gelatin. Det er forskjell på kokosboller, noen inneholder gelatin og andre ikke.

Kan jeg spørre hvorfor du ikke vil spise gelatin?

Anonymkode: 6899b...d27

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pektin regnes som et karbohydrat og er en sammensetning av en gruppe polysakkarider. Som næringsstoff regnes det å være et kostfiber, og brukes ofte i matlaging for å blant annet tykne marmelade. Den brukes også i enkelte typer margarin.

Anonymkode: 5aa5e...849

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pektiner er ikke gelatin. Om det ikke står opplyst gelatin i form av ordet gelatin eller E-nummeret skal det ikke inneholde gelatin. Det er forskjell på kokosboller, noen inneholder gelatin og andre ikke.

Kan jeg spørre hvorfor du ikke vil spise gelatin?

Godt å høre. Det ble påpekt for meg at dette E-nummeret kunne kamuflere fettsyrer av animalsk opphav. 

Å ikke ville spise det har flere årsaker. Blant annet hvordan stakkars dyr blir behandlet i landbruk og på slakterier.

Skrevet

Jeg spiser ikke gelatin selv av samme grunner, men da syns jeg det er litt merkelig å velge og spise egg? Denne industrien er like ille som det du støtter/ikke støtter ved å eventuelt spise gelatin.

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser ikke gelatin selv av samme grunner, men da syns jeg det er litt merkelig å velge og spise egg? Denne industrien er like ille som det du støtter/ikke støtter ved å eventuelt spise gelatin.

Men nå var det ikke egg jeg spurte om. Det var gelatin.

Skrevet (endret)

Nå har jeg googlet e-nummeret flere ganger, men det er vanskelig å få klarhet i akkurat hva dette er... Hm. Jeg tror det ville dukket opp ganske fort om det var gelatiner.

Siden dere var sikre på pektinene har jeg ikke sjekket dem nærmere. Jeg tolker det ut fra det dere skriver som vegetabilsk og kostfiber. Jeg begynner å mistenke at den som sa at kokosboller er stappfull av gelatin har bakt det selv. Det står nemlig at man skal ha gelatin i oppskrifter på hjemmelagde kokosboller, rundt forbi på Google...  Jeg kjøpte noe som sier pektiner og sirup av glukose og fruktose på pakken... Så da mumser jeg på dem, litt til. :) 

Til deg som lurte på egg. Jeg regner ikke eggene og feks ost som dyr som kan lide noen nød. :) (Hønsene og kyllingene er en annen debatt...)

Endret av Tøytigern
Skrevet
På 16.1.2018 den 10.05, Tøytigern skrev:

Nå har jeg googlet e-nummeret flere ganger, men det er vanskelig å få klarhet i akkurat hva dette er... Hm. Jeg tror det ville dukket opp ganske fort om det var gelatiner.

Siden dere var sikre på pektinene har jeg ikke sjekket dem nærmere. Jeg tolker det ut fra det dere skriver som vegetabilsk og kostfiber. Jeg begynner å mistenke at den som sa at kokosboller er stappfull av gelatin har bakt det selv. Det står nemlig at man skal ha gelatin i oppskrifter på hjemmelagde kokosboller, rundt forbi på Google...  Jeg kjøpte noe som sier pektiner og sirup av glukose og fruktose på pakken... Så da mumser jeg på dem, litt til. :) 

Til deg som lurte på egg. Jeg regner ikke eggene og feks ost som dyr som kan lide noen nød. :) (Hønsene og kyllingene er en annen debatt...)

Men du regner gelatin som et dyr som kan lide nød?

Anonymkode: db115...1c1

• Liker 4
Skrevet

Pektin er plantebasert stivelse. 
Pektin er veldig greit om man vil lage f.eks gele som er vegetarisk/vegansk. 
Jeg har brukt pektin fra grønne epler for å lage for eksempel ripsgele og rognebærgele. 

Anonymkode: cb5bc...38e

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FYI: "Gelatin er et protein som er utvunnet fra blant annet sener, knokler og hud fra dyr."

(Og jammen har du fått tre pluss også. Skyhøyt kunnskapsnivå her gitt.) 

Anonymkode: 6a6bb...71e

Poenget, som du åpenbart ikke forsto, er at gelatin, i likhet med egg og ost laget av melk, er et produkt som stammer fra dyr og dyrehold. Som TS sier han ikke vil støtte ved å spise produkter som inneholder gelatin. 

• Liker 3
Skrevet
På 18.1.2018 den 17.54, AnonymBruker skrev:

FYI: "Gelatin er et protein som er utvunnet fra blant annet sener, knokler og hud fra dyr."

(Og jammen har du fått tre pluss også. Skyhøyt kunnskapsnivå her gitt.) 

Anonymkode: 6a6bb...71e

Jeg vet hva gelating er FYI. Men poenget her var at brukeren ikke støttet produkter fra dyr som kunne ha lidd, men spiser egg og ost. Dette kommer også fra dyr som kan ha lidd FYI.

(Og jammen hadde du fått en pluss også. Gitt av deg selv den gitt.)

Anonymkode: db115...1c1

• Liker 1
Skrevet
On 1/16/2018 at 10:05 AM, Tøytigern said:

Hønsene legger egg, og kua er den som gir melka? Jeg skjønner ikke logikken. Håper du velger økologiske egg iallefall, for hønsene som legger de konvensjonelle eggene l i d e r. 

Anonymkode: 283f6...4a5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...