Gå til innhold

Til vegetarianere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 15 år og veldig opptatt av dyrevelferden. 

Jeg har overbevist mamma og fått hun til å tenke MYE mer på dette...

Vi tenkte å lage mye mer vegetarmat, men trenger litt tips til oppskrifter!

hva er favoritt vegetar retten din? Gjerne legg til oppskrift:))

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Så fantastisk at du skal spise mer vegetarisk! Det er godt for både helsen, dyra og jordkloden.

Det finnes ufattelig mye deilig vegetarmat og de alle fleste retter du er vant til å spise kan gjøres vegetarisk. Enten ved å bruke kjøtterstatning du får kjøpt på butikken, eller bruke linser, bønner, kikerter og grønnsaker av all slags typer. 

Jeg anbefaler veganmisjonen.com for masse fine oppskrifter! Eller kanskje dere kan kjøpe en kokebok? I så fall anbefaler jeg en av følgende: Veganmat på sitt beste av Jane H Johansen, Kjøttfrie burgere av Jane H Johansen eller Sykt godt av Mari Hult.

Lykke til :)

Anonymkode: f9319...d20

• Liker 1
Skrevet

Det er mye oppskrifter på youtube også, bønneburgere f.ex. 

Anonymkode: b1c17...85e

Skrevet

Hvis dere vil lage noe enkelt er burgerene fra Hoff knallgode! Særlig den grønne pakken. Disse har jeg servert til mange av mine kjøttglade venner, og de har alltid fallt i smak :)

IMG_2394.PNG

Anonymkode: f856e...1b7

• Liker 1
Skrevet

Coop har sin egen vegetarserie : Coop vegetardag. Nuggetsene er kjempegode, server gjerne med wokede grønnsaker og ris.

Skrevet

For kjøttspisere som vil kutte kjøttforbruk og ikke gå over til helt vegetarisk kosthold anbefaler jeg å bare spise rene grønnsaksretter noen ganger i uken, heller enn å gå for industrielle kjøtterstatningsprodukter. Vi trenger å få i oss mer grønnsaker alle mann, og spiser man egg, melkeprodukter, fisk og i tillegg kjøtt feks en gang i uken, trenger en ikke proteinrike kjøtterstatningsprodukter beregnet på folk som ikke spiser animalsk protein av noe slag.

Tips til enkle grønnsaksbaserte middager:

- Pastaretter. Feks chili, hvitløk, tomatboks, spinat eller ruccola, oliven, bland inn nykokt pasta, chèvre, feta eller parmesan på toppen. Mange enkle slike retter finner du feks på BBC Good Food, der du kan søke på pasta+ vegetarian.

- Indisk dhal, dvs curry med linser. Eller andre vegetarcurryer.

- Paier/quiche eller omelett med grønn salat (bruk økologiske egg).

Anonymkode: 544d7...fcc

• Liker 5
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere vil lage noe enkelt er burgerene fra Hoff knallgode! Særlig den grønne pakken. Disse har jeg servert til mange av mine kjøttglade venner, og de har alltid fallt i smak :)

IMG_2394.PNG

Du er klar over at halvfabrikata av vegetar ikke er stort bedre for kroppen enn halvfabrikata med kjøtt...

Ikke no sunn anbefaling du kommer med hvertfall.

Anonymkode: 156c4...483

• Liker 2
Skrevet

Mange retter er naturlig kjøttfrie. Forskjellige former for supper, slik som tomatsuppe, søtpotetsuppe, blomkålsuppe, risengrynsgrøt, pannekaker. Ellers kan ofte kjøtt erstattes med linser og bønner, eller sløyfes helt. Jeg prøver meg litt fram, og har erfart at det gjerne krever litt ekstra krydder og grønnsaker eller noe annet som bidrar med konsistens.

Noen favoritter er chili sin carne, vegetarwok (jeg bruker gjerne kikerter i), chana masala, ei gryte med hakkede tomater, ris, kikerter og det du måtte ønske av grønnsaker, søtpotetsuppe, omelett og pai.

Kjøtterstatninger kan du selvsagt også bruke, men jeg har så langt ikke prøvd det.

Anonymkode: 50a62...9ea

Skrevet

TS. Har moren din lagd mye mat i løpet av livet? Noen ganger trenger man bare vite hva ulike ingridienser og varer smaker for å forsøke eksperimentere og prøve seg frem til hva som blir god mat

Du kan google hummus og falaffel som er populære retter. 

Sopp stekt i soyasaus er godt

Bønnemos eller bønneburgere er veldig godt

Kidneybønner på hermetisk boks kan kokes sammen med for eks mandler

6 hours ago, AnonymBruker said:

Du er klar over at halvfabrikata av vegetar ikke er stort bedre for kroppen enn halvfabrikata med kjøtt...

Hva får deg til å si det? Hvordan sammenligner du næringen?

Ikke at jeg er enig eller uenig, men man kan ikke anta at de to varene har like lite eller mye næringsstoffer bare fordi begge er ferdigprodukt

Anonymkode: 7fcfb...afc

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler Aichasmat.no :) Masse spennende oppskrifter som er vegetariske og veganske (og noen som ikke er noen av delene, men det er søkefunksjon) 

Anonymkode: bd542...1ee

Gjest Skjæra på tunet
Skrevet

Paneer kuttet i terninger kan brukes til mye forskjellig. Det kan gjerne frityrkokes eller stekes i stekepanna. Jeg liker:

- Stekt paneer med poteter, brun saus og salat 

- Frityrkokt paneer i gryte med diverse grønnsaker og rødvinssaus

Paneer kan kjøpes ferdig (i spesialbutikk) eller lages selv. 

Gjest N-Nøff
Skrevet

Pasta med tomatsaus og ostesaus. Og omelett!

Skrevet

Hjemmelaget pizza med tofu.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver hun er opptatt av dyrevelferden..

• Liker 2
Gjest Husmusa70
Skrevet

Når man vil bli vegetarianer pga dyrevelferd bør man egentlig bli veganer.

Skrevet
Just now, Husmusa70 said:

Om man bryr seg om dyr bør man ta det steg for steg

Anonymkode: 7fcfb...afc

• Liker 4
Gjest Overrasket
Skrevet

Min favorittvegetarrett: 

dal-makhani-restaurant-style-recipe-2.jp

INGREDIENSER

150 g brune linser
2 store løk i tynne skiver
2 grønne chili, splittet på langs
4 ss vegetabilsk olje eller smør
1 ts spisskummenfrø
5 cm stykke ingefær, skåret i fine fyrstikker
3 hvitløksfedd, finhakket
2 store tomater, i terninger
1 ss koriander
1 ts malt nspisskummen
1 1/2 ts salt
1 ts rød chili pulver
75 ml matfløte

Fremgangsmåte

Vann ut linsene i en bolle med vann i 2 timer, eller over natten hvis mulig.

Tørk linsene, og kok i en kjele med 1,5 liter vann halv løk, grønn chili og salt etter smak. Kok i 30-40 minutter til de er veldig møre og nesten oppløst.

Varm opp oljen i en panne og varm og tilsett spisskummenfrø, rør i 30 sekunder eller så til frøene begynner å sprake litt. Tilsett deretter gjenværende løk og stek i ca. 10 minutter over middels varme til gyllen. Tilsett ingefær og hvitløk og stek i et minutt. Tilsett tomater, koriander, malt spisskummen, salt og rødt chilipulver og stek i ytterligere 5 minutter.

Sil av linsene men behold kokevannet. Tilsett de kokte linsene og nok ekstra vann, om nødvendig, for å lage en tykk, sausaktig konsistens. Bland godt. La det putre i 10 minutter.

Hell i matfløten og bland godt. Fjern fra varmen, ta en smaksprøve og juster krydringen ved behov.

Skrevet
1 time siden, Husmusa70 skrev:

Jeg er 15 år... 

jeg kan ikke starte med hele "pakka" på en gang!

Jeg bruker ikke:

dyretestede produkter

pels

dun

går på sirkus

merinoull

jeg har allerede komt langt og nå har jeg gått over i en ny fase: vegetar. Senere når jeg har mange oppskrifter osv og jeg har lært meg alt sånn vegetar ting, først da kan jeg begynne på neste fase: veganer.

har egt heller aldri spist særlig med kjøtt, med tanke på at jeg aldri har syntes det har smakt godt...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...