Angel Skrevet 6. mars 2002 #1 Skrevet 6. mars 2002 Heisann.. Sitter her og depper litt. Jeg følger med på disse sidene nesten hver dag, og gleder meg til når det blir "vår" tur. Vi har ikke begynt å prøve enda, pga at jeg har fremdeles har 1 år igjen av sykepleierutdannelsen min. Men vi snakker om det hver dag. Har så utrolig lyst til å bare drite i å være fornuftig, og bare sette igang å prøve, alt pleier å ordne seg allikevel...MEN så tenker jeg på at jeg har lyst til å være ferdig med utdannelsen min, når barnet vårt engang kommer. Jeg vet at det er mest fornuftig, orker ikke siste året på skole og samtidig ha en lien baby...har alt for mangen i klassen som sliter litt med dette...Selv om de ALDRI ville vært foruten. Hjelper ikke akkurat at de fleste vennene mine har en liten herlig baby, og allerede er i gang med nummer 2... Vi er jo så glade i barn begge to og føler at tiden begynner å bli moden for et nytt familiemedlem. Vi har tenkt litt på å prøve til vinteren, slik at hvis jeg skulle bli gravid, rekker jeg iallefall å bli ferdig med skolen. men hvilken støtte får jeg da?, når jeg er mellom studie og jobb??..noen som vet? Så jeg får vel være fornuftig enda en gang, og heller glede meg til det som jeg og mannen min har i vente...som ordtaket sier; den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!! Vel, jeg får følge med på hvordan det går med dere andre her inne imens, og heller glede meg over deres lykke... Take care....12
Ulla Skrevet 6. mars 2002 #3 Skrevet 6. mars 2002 Hei du! Dersom du ikke kommer deg i jobb først er det bare engangsstønad du får. Dersom du ikke jobber så er det jo ikke så lenge til dere kan starte "produseringen". Vi venter første barn i mai og koser oss maks nå. Er ute på kino, restaurant og går turer. Sikkelig kjærester. Finn på ting å "slå i hjel" tiden med. Lykke til! Masse hilsner fra Ulla1212[ Dette Innlegg er endret av: Ulla den 2002-03-06 13:11 ]
Havfruen Skrevet 6. mars 2002 #4 Skrevet 6. mars 2002 Du får jo lån omskrevet til stipend fra Lånekassen dersom du får barn, så det er ikke håpløst økonomisk å få barn mens du studerer. Derimot vil det bli adskillig mye hardere å få barn rett etter endt utdannelse, dav får fu kun engangsstønad, 32 000 (?). Du har jo en mann også.. Hva om han tar litt ekstra ansvar den første tiden mens du går på skole? I tillegg så er det jo meget gunstig i forhold til ferier etc. å være småbarnsmor og student. Jeg ville ikke sett mørkt på å ha små barn mens jeg studerte, men dette er selvfølgelig individuelt. Personlig oppdaget jeg at det var adskillig hardere å komme ut i arbeidslivet enn det var å studere. Uansett; lykke til med planleggingen!
Angel Skrevet 6. mars 2002 Forfatter #5 Skrevet 6. mars 2002 Hei igjen, og takk for svar! Det jeg lurer litt på er dette med engangsstønaden (ca 32000 kr) hvis jeg ikke er i jobb etter skolen og er gravid. Får jeg dem fra trygdekontoret da?? og så vet jeg at jeg har rett på å få litt av lånet mitt til stipend av lånekassen som også er rundt 30000 kr, men jeg får vel ikke no mer fra den kanten, gjør jeg det?? Så da får jeg vel egentlig ikke noe mer hvis jeg går på skolen eller ikke, hvis jeg har forstått riktig..... Noen som fatta dette eller???.. JEG BLIR SÅ FRUSTRERT!!!!! 12
asterix Skrevet 7. mars 2002 #6 Skrevet 7. mars 2002 Hvis du fortsatt studerer får du lånet fra lånekassen omgjort til stipend i 3 uker før og 39 uker etter fødselen. Er du ferdig med studiene får du ingenting fra lånekassen. Så i forhold til å få barn like etter studiene er over (før du har rukket å jobbe nok til å få rett til vanlige permisjonspenger) lønner det seg faktisk å få barn mens du studerer. Helst bør du jo da ha minst 39 uker igjen av studiene når du føder, eller ta permisjon fra studiene og fullføre seinere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå