AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #1 Skrevet 15. januar 2018 Hei! Jeg er lærer med to små barn. Jeg jobber hundre prosent og kjenner jeg holder på å bli utbrent. Barna sover dårlig om natta, tidlige morgener, mye rettearbeid om kveld.. osv. Konklusjonen er vel at dette ikke er noe særlig til yrke når man har små barn. Andre i samme båt. Hvordan løser dere det? Har dere skiftet yrke når barna er små? Anonymkode: 1c95b...f2d
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #2 Skrevet 15. januar 2018 Går bra, slutter jo tidlig på jobb ift andre 🙂 Lange ferier og planleggingsdager hjelper! 🙂 Ksnskje din mann kan jobbe redusert? 😀 Anonymkode: 5f615...a65 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #3 Skrevet 15. januar 2018 Håper du tuller med dette? Anonymkode: 6a695...d2c 8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #4 Skrevet 15. januar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er lærer med to små barn. Jeg jobber hundre prosent og kjenner jeg holder på å bli utbrent. Barna sover dårlig om natta, tidlige morgener, mye rettearbeid om kveld.. osv. Konklusjonen er vel at dette ikke er noe særlig til yrke når man har små barn. Andre i samme båt. Hvordan løser dere det? Har dere skiftet yrke når barna er små? Anonymkode: 1c95b...f2d Lærer med småbarn her. Jeg jobber deltid ..! Anonymkode: 7b7b9...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #5 Skrevet 15. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper du tuller med dette? Anonymkode: 6a695...d2c Kjenner du mange lærere? De har et voldsomt press, og alle lærerne jeg kjenner, møtte veggen i småbarnsperioden TS, du er absolutt ikke den eneste! Mine venninner gikk ut av læreryrket etter hvert, men gikk tilbake når barna ble større. Det er tøfft, husk at vi foreldre av elever vet det, selv om vi ikke gir klapp på skulderen hver dag Anonymkode: 79496...859 14
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #6 Skrevet 15. januar 2018 Læreryrket er veldig slitsomt, og passer egentlig dårlig for ganske mange. Å jobbe 43 timer i uka kombinert med nattevåk, det sier seg jo selv at det blir slitsomt. Men sånn er det også for de som er syke, eldre, osv også. Jeg er så trassig at jeg tenker at om jobben ikke er tilpasset meg, får jeg ta grep selv. Kanskje det betyr at du må rette litt mindre, planlegge enklere opplegg, ta en egenmelding i ny og ne, vurdere å jobbe redusert, osv. Hvordan kan lange ferier hjelpe på at man er sliten? Avspasering i vinterferien gjør meg ikke mindre sliten i januar. Man jobber ikke kortere dager som lærer. Heller lenger. I helsevesenet jobber man 35,5 timer i full jobb, som lærer 42,5. Anonymkode: bec7b...086 12
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #7 Skrevet 15. januar 2018 Har jobbet som advokat, jurist i det offentlige og nå som lærer på VGs. Lærerjobben er den eneste jeg har hatt med barn. Ser ikke for meg å ha fått til å kombinere de to første med småbarn.. Poenget mitt er ikke å gni det inn, snarere at jeg tror det er tøft med småbarn åkke som når en jobber fulltid, særlig når de sover dårlig etc. Ikke sikkert det ville blitt lettere for deg med en annen jobb.. Her løser vi det med at mannen leverer hver dag. Jeg står opp i otta for å jobbe og så presser jeg inn så mye forberedelser og retting som mulig før jobb og i undervisningsfri. Og så priser jeg meg lykkelig over feriene som er helt uvurderlige for å familien til å gå opp siden vi ikke har noe særlig med barnevaktmuligheter.., Skal sies at jeg ikke har kontaktlæreransvar da - der ville blitt for mye tror jeg. Anonymkode: 06d11...ff4 12
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #8 Skrevet 15. januar 2018 Jeg jobber 100% med to små barn- begge under 5 + nr.3 på vei. Jeg jobbet lenge i ungdomsskolen, men der var det umulig for meg å fortsette pga rettebyrden (jeg har norsk og engelsk som fag). Begynte å jobbe på barneskolen i fjor, og det er et helt nytt liv for min del. Jeg savner det faglige nivået og ungdommene, men tenker at det er mye viktigere å klare både familieliv og lærerjobben nå. Målet er å fortsette å jobbe 100% også etter at tredjemann har kommet. Anonymkode: 68ff9...a8a 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #9 Skrevet 15. januar 2018 Takk for svar☺️ Merker liksom ikke så godt til de feriene som alle snakker så varmt om i læreryrket. I feriene er som regel barna hjemme med oss, så da er det bånn gass da også. Vurderer å gå ned til 80 prosent stilling. Noen som har gjort det og fått enklere dager? Jeg er i tillegg kontaktlærer, en jobb jeg ikke ønsket, men noen måtte være det Anonymkode: 1c95b...f2d
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #10 Skrevet 15. januar 2018 Jeg jobber 80%. Skulle ønske jeg kunne gå med til 60%. Jeg underviser i norsk og engelsk i vgs. Anonymkode: 08f6e...189
Gjest blåbærpike Skrevet 15. januar 2018 #11 Skrevet 15. januar 2018 Jeg har vært alene med jentene siden jeg var ferdig utdannet, og har vært kontaktlærer hele veien. Det er tøft, og det er mange timer med arbeid hver uke. Det jeg har blitt flinkere til etterhvert er å delegere noe arbeid til andrepedagoger som er med eller avtale med andre på samme trinn så vi deler opplegg med hverandre i stedet for å lage dobbelt. Jeg spør også de som hadde samme trinn året før meg om opplegg, også deler jeg selvsagt videre med lærerne et trinn under meg. Det er også lurt å fylle ut vurderingsdokumentet til elevene kontinuerlig gjennom hele året. Da slipper du å plutselig ha veldig mye å gjøre rett før utviklings-samtalene.
Kanutte Skrevet 15. januar 2018 #12 Skrevet 15. januar 2018 Jeg var lærer da barna var små. Gikk forsåvidt greit det. Og jeg opplevde at jeg på mange måter hadde mer fleksibilitet enn mannen min som jobbet i prosjekt i privat næringsliv. Slitsomt til tider, men gikk helt greit. 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #13 Skrevet 15. januar 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar☺️ Merker liksom ikke så godt til de feriene som alle snakker så varmt om i læreryrket. I feriene er som regel barna hjemme med oss, så da er det bånn gass da også. Vurderer å gå ned til 80 prosent stilling. Noen som har gjort det og fått enklere dager? Jeg er i tillegg kontaktlærer, en jobb jeg ikke ønsket, men noen måtte være det Anonymkode: 1c95b...f2d Det er slitsomt for alle å være to foreldre i full stilling samtidig som man har barn. Tror ikke det er noe spesielt med lærerjobben der, gitt. Du sier at du ikke merker noe til de lange feriene. Vel, prøv å ha barn i skolealder da. Kombiner det med fem uker ferie, som vanlig folk har. Anonymkode: 41bdf...3b9 14
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #14 Skrevet 15. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er lærer med to små barn. Jeg jobber hundre prosent og kjenner jeg holder på å bli utbrent. Barna sover dårlig om natta, tidlige morgener, mye rettearbeid om kveld.. osv. Konklusjonen er vel at dette ikke er noe særlig til yrke når man har små barn. Andre i samme båt. Hvordan løser dere det? Har dere skiftet yrke når barna er små? Anonymkode: 1c95b...f2d Jeg har bare et barn, men har søkt ny jobb nå. Har dårlig samvittighet på alle kanter hele tida, strekker ikke til noe sted. Anonymkode: 3f6ea...f95 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #15 Skrevet 15. januar 2018 Jeg er lærer i småklasse og har to små barn i barnehagealder. Jobber 100% Skolebarna slutter 1300, jeg jobber på kontoret til 1500 med forberedelser. Trinnmøte og lærermøte to ettermiddager hver uke. Da må mannen min ta alt hjemme, for jeg kommer etter leggetid. Har jeg noe ekstra kontorarbeid, tar jeg dette etter møtene, da mannen min uansett er innstilt på at jeg kommer sent hjem. Legger alt av foreldremøter på disse kveldene også. Har en til to timer forberedelse på søndag kveld etter leggetid for unga også slik så jeg er klar til uken. Anonymkode: 157d0...932 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #16 Skrevet 15. januar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er slitsomt for alle å være to foreldre i full stilling samtidig som man har barn. Tror ikke det er noe spesielt med lærerjobben der, gitt. Du sier at du ikke merker noe til de lange feriene. Vel, prøv å ha barn i skolealder da. Kombiner det med fem uker ferie, som vanlig folk har. Anonymkode: 41bdf...3b9 Dere tar ikke med arbeidet hjem, men har hele ettermiddagen/kvelden fri med barna. Anonymkode: d66ab...19d 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #17 Skrevet 15. januar 2018 Kan du omstrukturere måten du er lærer på? Du sier du har mye rettearbeid på kvelden. Må alt rettes? Må alt rettes like grundig? Mange lager mye mer arbeid enn nødvendig for seg selv i måten de legger opp undervisning og vurderingssituasjoner. Jeg og mange med meg på min skole har gått over til flere små vurderingssituasjoner, med kortere og mer konkrete tilbakemeldinger. Korte fagsamtaler er mye brukt, i tillegg til multiple choice-prøver i It's learning. Jeg har også brukt mye mindre tid på forberedelse til timer etter at jeg begynte med mindre lærerstyrte timer. Gode oppgaver hvor elevene skal utforske og finne ut av ting sammen, istedenfor at jeg skal stå foran og forelese. Jeg bruker også mye egenvurdering og kameratvurdering. Elevene må læres opp i hvordan de skal vurdere andre og seg selv, og må ha litt teskje i starten, men etter hvert så sitter det. Da kan jeg lese kameratvurderinger og egenvurderinger, sammenligne med mine notater, og skrive en kort kommentar. Vurderinger leveres i It's learning, eller på skjema som jeg scanner og laster opp i it's. Noen ganger må elevene også "bestille" tilbakemelding fra meg når de er i prosess. F.eks. "Jeg synes at jeg får til temasetninger, men vil at du skal se på måten jeg bruker eksempler på". Det er mange små tips og triks i hverdagen som gjør at rettebyrden og planleggingstiden blir mindre. Du kommer selvsagt ikke unna noen større vurderingssituajsoner, men du kan kutte ned på en god del av de. Ellers er jo læreryrket skapt sånn at det er mye i perioder, og mindre i andre perioder - det er ikke til å komme utenom. I noen perioder jobber jeg 07:30-20:00 i tillegg til 4-5 timer lørdag og søndag. I andre perioder kan jeg jobbe 8-15 og ingenting i helgene. Anonymkode: 8212a...836 9
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #18 Skrevet 15. januar 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er slitsomt for alle å være to foreldre i full stilling samtidig som man har barn. Tror ikke det er noe spesielt med lærerjobben der, gitt. Du sier at du ikke merker noe til de lange feriene. Vel, prøv å ha barn i skolealder da. Kombiner det med fem uker ferie, som vanlig folk har. Anonymkode: 41bdf...3b9 Oj, du har tydeligvis aldri vært lærer. Det tyngste er at du ofte sitter annenhver kveld med retting og forberedelser etter du har lagt ungene. Hvor mange andre jobber har du det? Jeg har jobbet på kontor 8-4 før og det var noe helt annet.. Dette er ingen konkurranse om hvilke yrkesgrupper som er mest slitne Anonymkode: 1c95b...f2d 5
Vera Vinge Skrevet 15. januar 2018 #19 Skrevet 15. januar 2018 Jeg skjønner deg, jeg. Jeg er ikke lærer, men jobbet en periode mye om kveldene i tillegg til det vanlige på dagen. Dette var bare en periode og fordi jeg skulle bli ferdig med ting før jeg skulle bytte jobb. Men jeg kjente godt at det å ha småbarn, hvor minst en var våken hver natt og den ene alltid våknet tidlig, da var det ganske slitsomt å sette seg ned med jobb etter legging på kvelden, etter en vanlig arbeidsdag først. Jeg ville nok ikke likt det i lengden i den fasen av livet, der man gjerne trenger noen pusterom i hverdagen. Jeg ville nok vurdert å jobbe redusert i så fall, for å ha mer slack i hverdagen med små barn. Jeg jobbet redusert en periode i en vanlig dag-jobb, og merket det godt da jeg gikk opp igjen til 100%. Det samme gjorde mannen, som var blitt vant til tidligere middag og diverse ærend som var gjort, i tillegg til at barna slapp så lange dager i bhg. Så hverdagsstresset var mindre da, og jeg håper å kunne jobbe redusert igjen neste år. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #20 Skrevet 15. januar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere tar ikke med arbeidet hjem, men har hele ettermiddagen/kvelden fri med barna. Anonymkode: d66ab...19d Ingen av mine venninner som er småbarnsmødre har det slik, og ingen av oss er lærere... Å måtte jobbe noen timer på kveldstid etter leggetid er normen heller enn noe unormalt i veldig mange yrker i dag. «Avspaseringen» man opparbeider seg får man også ofte ikke tatt ut, og slettes ved nyttår... Anonymkode: b5f70...e2a 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå