Gjest Turi Skrevet 7. februar 2005 #1 Skrevet 7. februar 2005 Vesla har fått plutselige feber-tokter (eller hva jeg skal kalle det) to dager etter hverandre nå. Fredag var hun frisk og rask, det samme lørdag frem til sovestund. Klokka 17 (etter to timer gråting - feberfri) hadde hun plutselig nesten 39 i temp. Satte en paracet (diskuter i vei, jeg hater at hun har det vondt ) og la henne i seng. Hun gråt masse, var oppe en liten stund, sov litt igjen, og stod opp på kvelden. Frisk og rask og i strålende humøer. Søndag var alt som det skulle være - blid hele dagen. PANG - i natt hadde hun plutselig 40,5 i feber. Satte en paracet igjen, la henne i senga uten klær og med helseteppe over. Klokka 05 var hun feberfri, og fremdeles da klokka var 07 - ingen feber, frisk og rask. Hva er det som herjer? Kan dette være forganger for vannkopper? (Går i barnehagen). Hvor mange ganger skal hun seile opp og ned før man kontakter lege? Ååååå - skulle ønske de hadde bruksanvisning når noe var feil, blir så bekymret.
Kipa Skrevet 7. februar 2005 #2 Skrevet 7. februar 2005 Feberen går kanskje opp og ned i forhold til at hun får febernedsettende. Når den slutter å virke øker jo feberen igjen. Ikke for å kritisere, bruker det ved temp over 39 selv jeg.
Vimsevips Skrevet 7. februar 2005 #3 Skrevet 7. februar 2005 Her borte er det noe som går nå. Når man setter febernedsettende vil jo variere fra barn til barn. Noen får lett høy feber andre ikke. Noen blir fort grinete og utkjørte av feber andre ikke. Hadde Vesla fått 39 i feber hadde ho fått febvernedsettende for lenge siden. Ho blir grinete på 37,9 og ligger som slakt på 38,2. Og har under 37 i normaltemperatur. Tror ikke det er det febernedsettende som spiller inn. De fungerer ikke i 24t Vannkopper pleier ikke å starte slik. Har ho hoste, slim eller øreverk ? (klør seg mye i ørene) Da er det ikke helt uvanlig at feberen kommer å går.
Emilia@ Skrevet 7. februar 2005 #4 Skrevet 7. februar 2005 Det første som slo meg her var øreverk..... Gråter hun mer når hun ligger? Dersom gråtinga går over når hun får være oppreist og kanskje sovner igjen når hun ikke ligger, da er det typisk for øreverk.
Gjest Turi Skrevet 8. februar 2005 #5 Skrevet 8. februar 2005 Hei og takk for svar Leverte Vesla i går i barnehagen. Det holdt til kl. 1400. Siden da har vi vært hjemme. Med feber. Det at feberen gikk opp og ned i helgen hadde ikke med febernedsettende å gjøre tror jeg. Ga det bare to ganger, lørdag kl. 1700 og søndag natt kl. 0100. Ikke noe i mellom der, og hun hadde ikke feber i mellom der ihvertfall ikke hele tiden (målte ikke når hun virker frisk). Selvsagt mulig hun har øreverk, men det virker ikke slik. Gråter ikke mer i liggende enn ellers, sovner lett, men sover urolig på dagen. Gnir seg ikke i ørene heller. Men det ser ut som om hun har hatt ganske mye ørevoks som har kommet ut, i forrige uke en gang hadde hun ganske mye gult (tørket) rundt begge ørene, har ikke sett noe siden. I natt sov hun fra kl. 2100 til 0900 i morges med bare en våkenperiode, og da var hun rimelig fornøyd (fikk smertestillende ca 2300). Våket glad og fornøyd, men med 38,5 i feber. Ga henne ikke noe da, og etter tre timers dagsøvn, hadde hun 37,5 midt på dagen (det er også høyt for henne, normalt under 37). Har ikke målt henne etter det, men hun ble litt misfornøyd igjen nå i ettermiddag så jeg la henne. Virker liksom ikke som om det er noe annet galt enn feberen. Merkelig. Helsestasjonen sier 4. barnesykdom/3dagersfeber, men det har hun hatt tidligere. De sier også at jeg ikke trenger å gå til lege enda om almenntilstand er bra, og det er den jo når ikke feberen er helt på topp.... Huff - ikke så moro. Får være hjemme med pappa i morgen tror jeg, så får vi se etter det. Barnehagen vil helst at vi har en feberfri dag hjemme... Skulle ønske jeg visste hva det var, syns det er ekkelt. Jeg var syk selv i forrige uke, skikkelig forkjøla, måtte ta en hjemmedag slapp og uvel. Sannsynligvis har hun det nå, men når de er så små kan de jo ikke si fra! Jaja, hun spiser godt og drikker masse. Sammen med mye søvn og kos går det nok rette veien snart.
Væren Skrevet 8. februar 2005 #6 Skrevet 8. februar 2005 Hei, Sissan! Lurte meg inn her litt, jeg! Dakar lille gullet; det er helt pyton når de små feiler noe! Vannkopper har faktisk gått "som varmt hvetebrød" i barnehagen jeg jobber i; ganske mange av ungene har hatt seg en runde med prikker. Ellers har min eldste sønn (16) hatt feber i en uke nå uten andre symptomer. Var hos legen i går og fikk bare beskjed om at det var noe som gikk. De hadde hatt mange pasienter som hadde hatt feber i over en uke. Det er ikke noe koselig når større barn blir syke, heller. De blir plutselig så små og omsorgstrengende at det nesten er litt godt! Håper det går fort over og at vesla blir bra igjen snart! Trøsteklemmer fra sauen! :trøste:
Gjest Turi Skrevet 9. februar 2005 #7 Skrevet 9. februar 2005 Takk for klem :-) Det er nok ikke vannkopper, da kommer visstnok prikkene samtidig som feberen omtrent. Er vel heller sånn "en-ukes-feber" da.... Kult. Vi har nemlig snekker i huset, og det bråker som bare f**n. Når snuppa da ikke kan sove ute, blir det litt urolig. Hun sover med saging og hamring, men litt redusert blir det jo. Så sover hun på ettermiddagen i stedet, og er oppe hele kvelden. I går la hun seg kl. 2300 etter å ha vært oppe fra 1900, blid og fornøyd, men med feber over 39 igjen...
Gjest Gjesta Skrevet 9. februar 2005 #8 Skrevet 9. februar 2005 Ja, tenk om alle foreldre kunne holde barna hjemme til de var helt feberfrie, og ikke sende halvsjuke unger i barnehagen, da hadde langt flere barn vært friske, langt flere voksne vært på jobb og maskineriet gått mye greiere. Hold henne hjemme til hun er frisk nå da............
Gjest Gjesta Skrevet 9. februar 2005 #9 Skrevet 9. februar 2005 Søndag var alt som det skulle være - blid hele dagen. PANG - i natt hadde hun plutselig 40,5 i feber. Satte en paracet igjen, la henne i senga uten klær og med helseteppe over........ Leverte Vesla i barnehagen. Det holdt til kl. 1400. Siden da har vi vært hjemme. Med feber. Det er pga at foreldre leverer disse ungene at vi aldri blir frsike, noen av oss, hverken barn eller voksne. Husk at barn skal ha 24 timers feberfri UTEN bruk av febernedsettende før de går i barnehagen.
Gjest Turi Skrevet 9. februar 2005 #10 Skrevet 9. februar 2005 Jepp, vet det. Nå. Første gangen for oss dette skjønner du, så vi er litt klønete. Skulle ha foreldresamtale også mandag morgen, og klarte ikke snu hodene våre. Nå skal hun være hjemme til hun er frisk og så en dag til. Så kanskje hun ikke får med seg ALLE bassiluskene til de andre barna når hun er i barnehagen igjen...
Gjest Turi Skrevet 14. februar 2005 #12 Skrevet 14. februar 2005 Bøyer meg i støvet for Vimsevips og Emilia@, som tydeligvis har mye mer erfaring med småbarn og sykdom enn meg. JEg så ingen tegn til å klø seg i ørene, men da feberen ga seg torsdag og hostingen tiltok på fredag ettermiddag dro vi på legevakta. Fikk konstatert kraftig ørebetennelse og begynnende halsbetennelse. Så vi er fortsatt hjemme, og snuppa går på antibiotika og hostesaft (som ikke virker?) som gir magevondt og dårlig nattesøvn. Hater det når Vesla er syk og jeg ikke kan gjøre noe...
Snuppa Skrevet 14. februar 2005 #13 Skrevet 14. februar 2005 Et tips for å sjekke om barnet ditt har ørebetennelse er å dra det i øreflippen når det er opptatt av noe annet. Hvis barnet reagerer veldig på dette, så er det garantert ørebetennelse! Isåfall kan du sette igang med en intensiv behandling med nesespray over 2 timer: Hvert kvarter sprøytes inn nesespray i venstre nesebor. La barnet ligge med hodet bakover i 30 sek. Deretter lar du det ligge på venstre side i nye 30 sek (pass på at det ikke må ligge på øret sitt!). Deretter samme ritual på høyre side. Gjenta hvert kvarter i 2 timer. Deretter bruker du nesespray som normalt igjen. Fikk tipset overfor på apoteket og tror faktisk dette, sammen med smertestillende, hjalp vår lille jente da vi stod overfor det samme for et par uker siden...........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå