Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble ferdig med studiene mine i desember, og har siden det lett etter jobb. For å ha noe å gjøre på + fortsatt ha inntekt var planen min å fortsette å ta fag dette semesteret mens jeg leter etter jobb. Så jeg er altså meldt opp som fulltidsstudent, og får da altså fullt lån fra Lånekassen. Har fått den store utbetalingen nå i januar som alle får. Så her er problemet; jeg har fått et kort vikariat på en måned nå, og skal begynne neste uke. De har hintet litt til at det kanskje kan bli forlenget (f.eks. i noen uker eller måneder mer), men det er ingenting som er helt sikkert. 

Så da er problemet - hva skal jeg gjøre med Lånekassen? Skal jeg avbryte utbetalingene fra Lånekassen? Hva skjer da med de pengene jeg allerede har fått utbetalt? Jeg har mange studiepoeng til gode hos Lånekassen som aldri har blitt brukt til omgjøring. 

Anonymkode: 30a40...f58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger vel ikke å gjøre så mye hvis du har tenkt å ta eksamen og ikke har noe imot litt mer lån? 

Anonymkode: 065c5...448

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du trenger vel ikke å gjøre så mye hvis du har tenkt å ta eksamen og ikke har noe imot litt mer lån? 

Om vikariatet blir forlenget så vil det kræsje med eksamensdatoer... jeg har såpass mange studiepoeng til gode hos Lånekassen at jeg vil få omgjøringen også dersom jeg ikke tar eksamen... 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om vikariatet blir forlenget så vil det kræsje med eksamensdatoer... jeg har såpass mange studiepoeng til gode hos Lånekassen at jeg vil få omgjøringen også dersom jeg ikke tar eksamen... 

Men hva hvis vikariatet ikke blir forlenget? 

Skrevet

Jeg er veldig usikker på om studiepoengene gjelder med tilbakevirkende kraft. Jeg avsluttet et studium før eksamen og måtte betale tilbake hver krone til lånekassen. Selv om jeg fra tidligere år lå mange studiepoeng foran. Jeg fikk den gang beskjed om at studiepoengene du skal oppfylle kun telles med hos lånekassen i inneværende semester.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva hvis vikariatet ikke blir forlenget? 

Da vil jeg forsøke å ta eksamen i de fagene jeg er meldt opp til.

3 minutter siden, altflyter said:

Jeg er veldig usikker på om studiepoengene gjelder med tilbakevirkende kraft. Jeg avsluttet et studium før eksamen og måtte betale tilbake hver krone til lånekassen. Selv om jeg fra tidligere år lå mange studiepoeng foran. Jeg fikk den gang beskjed om at studiepoengene du skal oppfylle kun telles med hos lånekassen i inneværende semester.

Da jeg fikk omgjøring forrige november så jeg at de studiepoengene Lånekassen brukte som grunnlag for omgjøringen var fra fag jeg tok tre - fire år tidligere (jeg bodde tidligere hjemme, så fikk da ikke omgjøring). Ut fra det du sier her så tenker jeg at man da kun får omgjøring om en faktisk er meldt opp som fulltidsstudent i semesteret? Og siden du avsluttet studiet (altså meldte deg av eksamen) så fikk du da heller ikke omgjøring?

Jeg bare sliter med å vite hva som er det rette å gjøre her. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vil jeg forsøke å ta eksamen i de fagene jeg er meldt opp til.

Da jeg fikk omgjøring forrige november så jeg at de studiepoengene Lånekassen brukte som grunnlag for omgjøringen var fra fag jeg tok tre - fire år tidligere (jeg bodde tidligere hjemme, så fikk da ikke omgjøring). Ut fra det du sier her så tenker jeg at man da kun får omgjøring om en faktisk er meldt opp som fulltidsstudent i semesteret? Og siden du avsluttet studiet (altså meldte deg av eksamen) så fikk du da heller ikke omgjøring?

Jeg bare sliter med å vite hva som er det rette å gjøre her. 

Jeg ville rett og slett tatt en telefon til lånekassen og spurt :) Jeg forstod det slik som du sier den gangen i hvert fall, men reglene kan jo ha blitt endret siden da. 

Skrevet

Ville ikke gjort noe foreløpig, får du lønn kan du bare ha studielånet stående på konto, da kan dette evt benyttes som egenkapital i bolig eller du kan betale det rett ned etterpå.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Du har krav på fri i forbindelse med eksamen, så det burde ikke være noe problem

Anonymkode: afb8a...eba

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke gjort noe, og du bør iallfall ikke ta en telefon til Lånekassen, for da kan det tolkes som at du vurderer å slutte som student eller at de overtaler deg, og plutselig må du betale tilbake det du har fått utbetalt så lagt, noe som er unødvendig. 

Siden det er såpass usikkert hvor lenge vikariatet varer så bare forsett med å være student. Ta eksamen om du føler for det, det kan jo være du klarer det siden du har vært student lenge og er vant i gamet. Du trenger jo bare ståkarakter tross alt. Dersom du har studiepoeng til overs som kan brukes til omgjøring så er det jo bare vinn-vinn for din del, da slipper du å bekymre deg for om du får omgjort noe til stipend eller i.

Det er ingen regler som tilsier at man ikke kan studere og jobbe fulltid. Det er jo mange som nærmest gjør det uansett som seriøse studenter og som har god arbeidskapasitet. Selv om du i realiteten føler du har sluttet på studiet, så er det jo fremdeles student ut dette semesteret, selv om du ikke tar eller består eksamener. Er jo mange heltidsstudenter som ender opp med å ikke ta eksamen eller stryker, selv om de ikke jobber. 

Det eneste grunnen til å si i fra til Lånekassen om at man slutter asap er dersom man planlegger å studere mer senere og trenger all tid man få med studielån senere. Jeg husker ikke nøyaktig reglene, men jeg mener at dersom du f.eks. formelt avbryter studiene innen 1.februar så har du bare brukt 1 mnd og da har du forsatt nesten et helt semester til gode til senere som du kan få utbetalt studielån. 

Dersom det ikke er noe særlig problem at du bruker et halvt år med studielån, med tanke på at du føler du er ferdigstudert eller at du fortsatt har mange år du kan få studielån på, så bare kjør på med å få utbetalt studielån. Det er det økonomisk beste for deg som nå er i en usikker jobbsituasjon. Det er mye bedre å ha en del oppspart på sparekonto og heller få litt mer samlet studiegjeld, slik at du ikke står på bar bakke etter vikariatet. Dersom det ender med forlengelse og fast stilling eller noe så er det jo bare tipptopp :) Da kan du jo velge å betale inn ekstra på studielånet etterpå om du føler for det, selv om det klokeste selvfølgelig ville være å investere i bolig :)

Endret av missmcbeal

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...