Gjest Ebra Skrevet 15. januar 2018 #1 Skrevet 15. januar 2018 Hei Det er snart på tide å søke studier som jeg kunne tenke meg. Jeg er veldig motivert og har veldig lyst til å begynne å studere noe. Jeg tenker på farmasi, økonomi administrasjon, regnskap og noen helse studier osv. Men det som er min største problem, eller det som får meg til bli litt usikkert på om høyre utdanning er noe for meg, er norsk språket. Jeg kan veldig bra norsk både muntlig og skriftlig, men ikke helt på like nivå som nordmenn og andre som har bodd har veldig lenge. Har bodd i Norge i fem ( 5 ) år nå, og gjennom disse fem årene har jeg brukt 2 år på innføringsskole og 3 år på vanlig vgs. Har 4.4 i snitt og driver med å ta opp ett par fag for å få litt høyre snitt. Så har er spørsmålet: Hvordan er det er studere i forhold til språkkunnskap? Syns dere at jeg bør begynne å studere eller vente ett par år til for å bli flyttende på norsk? Er forresten 20 år gammel Tusen Takk
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #2 Skrevet 15. januar 2018 Språket ditt er bra nok og du vil lære masse av å studere. Selv studerte jeg i Tyskland med haltende skoletysk, gikk fint det, man lærer på veien Anonymkode: fb5b1...3b3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #3 Skrevet 15. januar 2018 Hopp i det. Det kommer kanskje til å bli tøft med akademisk språk, men du lærer mens du holder på. Ikke la usikkerheten din holde deg tilbake. Av hva jeg leser her behersker du norsk veldig bra. Hvis du skulle føle at det ble for tungt med tungt akademisk språk på norsk kan du f.eks. velge å ta ett mindre fag per semester for at du skal få litt mer tid på hvert fag. Men det er også en del fag som har pensum på engelsk. Anonymkode: 9b21c...500
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #4 Skrevet 15. januar 2018 Så lenge du forstår og kan gjøre deg forstått, kommer du veldig langt. Norsken din virker veldig bra til tross for den relativt korte botiden her Du trenger slett ikke være flytende i Norsk for å ta høyere utdanning. Anonymkode: 8aed5...507
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #5 Skrevet 15. januar 2018 Hvis du skal studere farmasi eller et annet helsefag er jo de fleste faguttrykk på latin, så da vil uansett ikke den avanserte norsken stoppe deg. Anonymkode: 011dc...0ff
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #6 Skrevet 15. januar 2018 Det er ingen vits i å vente, så lenge du kan lese med grei hastighet, forstår muntlige presentasjoner og kan delta i vanlige samtaler. Mange lærebøker og fag kan bli gitt på engelsk, så det er nesten like viktig at du kan det. Anonymkode: 67419...beb
Tibbie Skrevet 15. januar 2018 #7 Skrevet 15. januar 2018 Hvor skal du studere? På mange universitet er mange av fagene på engelsk på grunn av veldig mange utveklingsstudenter : ) Jeg har heldigvis mine fag på norsk, men flere av bøkene er på engelsk.
Gjest Ebra Skrevet 15. januar 2018 #8 Skrevet 15. januar 2018 Tenker på Nord universitet, Universitet i Agder og HSN
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #9 Skrevet 15. januar 2018 Synes du skal starte nå når du har lyst! I verste fall sliter du kanskje med å forstå noen av begrepene som blir brukt, men da kan jeg anbefale deg å notere disse ordene ned, så kan du søke de opp senere og lese opp på betydningen rundt ordet. men jeg tror uansett ikke det skal være noe problem, utifra innlegget ditt hadde jeg aldri tenkt over at du ikke kunne norsk, så ikke bekymre deg. Lykke til! Anonymkode: e697a...12b
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #10 Skrevet 15. januar 2018 Jeg tror du kommer til å klare dette helt fint. Har kjent flere fra andre land som har klart seg godt på universitet i Norge! Tøft ja, men det kommer til å gå. Opplevde selv at medstudenter var tålmodige med dem som ikke hadde norsk som morsmål. Kan lære deg noe som brorparten av nordmenn ikke kan; bruken av "i forhold til". "I forhold til" betyr det samme som "sammenlignet med". Så hver gang du ønsker å bruke de tre ordene bør du tenke - gir setningen fortsatt mening om jeg hadde skrevet "sammenlignet med" istedenfor? Kan du ikke det, så er det normalt galt å bruke "i forhold til". Det står et par ord som kan erstatte "i forhold til" her. Anonymkode: e100e...0a1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #12 Skrevet 15. januar 2018 Go for it! At norsken din ikke er helt perfekt går nok bra, virker som du er veldig flink ut fra det du skriver her. Du vil også lære fortere og mer av å studere. Anonymkode: 95cc9...2b7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #13 Skrevet 15. januar 2018 Jeg studerer sykepleie (har bodd her i mange år, men sliter fortsatt med språket mitt når jeg skal prate spontant), men det går seg til. Studerer også med noen andre utlendinger som har litt forbedring å gjøre med språket sitt. Gå for det! Anonymkode: acdfa...2d6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #14 Skrevet 15. januar 2018 Studerer farmasi her er det mange på kullene med utenlandsk bakgrunn, og det er en del i min klasse som kommer fra utlandet selv og flere av de snakker ikke flytende norsk. Noen har også utfordringer med å skrive norsk, derfor får disse støtte fra andre medstudenter med korrigering. Noen kan derimot ha litt utfordringer med dialekter, men det venner man seg til ganske fort. Du behøver ikke å bekymre deg for dette, hjelp er å få omtrentlig overalt når man spør om det. Anonymkode: 3a259...4f7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå