Gå til innhold

Velger bort mensen

Fremhevede innlegg

Gjest TomKrus
Skrevet

Velger bort mensen

- I gamle dager fikk kvinner mange barn og ammet lenge. De hadde kanskje 40 menstruasjoner i livet. Dagens kvinner har 400 menstruasjoner og blør til sammen over fem år av sin levetid. Det er heller ikke naturlig for kvinnekroppen, påpeker han. - Generelt er det mange flere fordeler ved ikke å ha mensen, enn å ha den.

Så hvorfor velger mange som ikke har noen problemer med hormontilførsel likevel å ha mensen? Noen som tror på behovet for bloddrenering? Behov for en feminin renselsesprosess? Behov for unnskyldninger for eventuelle humørsvigninger? Straff? Eller er du bare ikke klar over at det er flere fordeler ved å ikke ha mensen enn å ha den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå syns jeg det er viktig at man understreker at dette gjelder når man bruker p-piller: Da er det ikke nødvendig å blø, fordi man ikke har eggløsning (p-piller forhindrer at eggløsning skjer), dermed er det ikke noe som trenger å blø ut.

Å snu det til å få det til å høres ut at mens ikke er "nødvendig" overhodet blir jo misvisende.

Gjest TomKrus
Skrevet
Å snu det til å få det til å høres ut at mens ikke er "nødvendig" overhodet blir jo misvisende.

Forutsetningen min er at kvinner som tar p-piller har minimum av kunnskap om hvordan kroppen deres fungerer og hvordan barn blir til.

Skrevet

Så hvorfor velger mange som ikke har noen problemer med hormontilførsel likevel å ha mensen?

Det har mye med valg av prevensjon å gjøre. Jeg gikk på p-sprøyten og var uten mensen, noe jeg syntes var topp. Men bivirkningene var at jeg fikk store, vonde kviser, som slettes ikke var topp.

Nå går jeg på p-piller, og kan ta to brett sammenhengende om jeg vil utsette mensen. Men jeg har opplevd at om jeg tar flere, så får jeg likevel småblødninger, bare at da vet jeg ikke når de kommer. Derfor er det mer praktisk å simulere en vanlig mens men i det minste kunne være forberedt på at den kommer.

Skrevet

Forutsetningen min er at kvinner som tar p-piller har minimum av kunnskap om hvordan kroppen deres fungerer og hvordan barn blir til.

Greit nok. De som trenger å bruke p-piller (evt andre typer hormonelle preventiv) kan gjerne la vær å ha menstruasjon for min del. Det jeg håper de tenker over, i tillegg til hvor kjekt det er å slippe mens, er hva det innebærer i seg selv å bruke p-piller, det være seg med en liksom-mens eller uten.

At å la vær å få mens når man likevel bruker p-piller, ikke er noe farlig i seg selv, er én ting, men at p-piller er fullstendig harmløst, tror jeg ikke.

Skrevet

Nå går jeg på p-piller, og kan ta to brett sammenhengende om jeg vil utsette mensen. Men jeg har opplevd at om jeg tar flere, så får jeg likevel småblødninger, bare at da vet jeg ikke når de kommer. Derfor er det mer praktisk å simulere en vanlig mens men i det minste kunne være forberedt på at den kommer.

Samme her. De gangene jeg har prøvd å "hoppe over" mensen pga ferie og lignende har jeg fått blødninger som minner veldig mye om vanlig menstrasjon allikevel. Pga at man begynner på nytt brett og allikevel får mensen, så blir de istedet kortere mellom menstrasjonsperiodene istedet for at jeg slipper unna en gang. Lite hensiktmessig for å si det sånn, men man kan jo ikke regne med at mannfolk sitter med denne typen kunnskap.

Skrevet

Har samme erfaring som Malou og Possum med spottblødninger, og det er mer plagsomt enn mensen siden det kommer uforutsett. I tillegg har jeg hørt at det faktisk er bra å miste litt blod, fordi kroppen har godt av å produsere nytt blod, og at menn faktisk burde gjøre det samme ved å bli blodgivere. Ser ikke at det er kommentert her i det hele tatt, men det er vel fordi det ikke er "farlig" å la være.

Gjest TomKrus
Skrevet
I tillegg har jeg hørt at det faktisk er bra å miste litt blod' date=' fordi kroppen har godt av å produsere nytt blod, og at menn faktisk burde gjøre det samme ved å bli blodgivere. Ser ikke at det er kommentert her i det hele tatt, men det er vel fordi det ikke er "farlig" å la være.[/quote']

Rart at blodet da har denne koagulerende virkningen når du får et sår.

Blod produseres kontinuerlig, og en rød blodcelle lever i ca. 4 måneder. Hvite noen dager.

Skrevet
I tillegg har jeg hørt at det faktisk er bra å miste litt blod' date=' fordi kroppen har godt av å produsere nytt blod, og at menn faktisk burde gjøre det samme ved å bli blodgivere. Ser ikke at det er kommentert her i det hele tatt, men det er vel fordi det ikke er "farlig" å la være.[/quote']

Dette gjelder kun hvis en har jernoverskudd i kroppen.

Skrevet

Jeg gikk på p-sprøyte i 3 år og syntes det var en drøm å slippe menstruasjon.

Like kult var det ikke da bivirkningene begynte å vise seg. Raseriutbrudd, vektøkning på 20 kg ++, svære byller/kviser (ennå ikke kvitt dem :roll: ) and so on and so on.

Etter dette kommer jeg aldri til å proppe kroppen min full av hormoner igjen.

De kan påstå det er ufarlig, jeg har en annen erfaring og stoler mer på min egen kropp enn på hva enkelte leger sier.

Ja, p-piller virker på en annen måte enn p-sprøyta, men det er fortsatt kunstige hormoner det er snakk om.

Må jeg velge mellom det å slippe menstruasjon eller å slippe ekle bivirkninger som bruker flere år på å forsvinne, så er valget ganske enkelt for min del.

Menstruasjonen varer bare 4 dager 1 gang i mnd uansett. (iallefall for meg). Bivirkningene etter de kunstige hormonene sliter jeg fortsatt med, 2,5 år etter at jeg kutta ut hormonene.

Skrevet

Det er ikke alle leger som er like enige i det med at en bør hoppe over mensen. Og jeg fikk beskjed av gynoen å ikke hoppe over mensen da jeg gikk på pillen fordi det reduserte sikkerheten.

Skrevet
Det er ikke alle leger som er like enige i det med at en bør hoppe over mensen. Og jeg fikk beskjed av gynoen å ikke hoppe over mensen da jeg gikk på pillen fordi det reduserte sikkerheten.

Det kommer an på hvilken type p-piller du bruker. enfase eller trefase. Enfase p-piller funker som P-sprøyte hvis man hopper over pille fri uke. Mens trefase er litt mer omstendelig prosess å hoppe over mensen med.

På den annen side har du helt rett i at legene ikke er enige i hva som er best. Jeg velger å høre på min lege og gyno, så får dere andre gjøre som dere vil.

Jeg har personlig ikke hatt mensen på tre år, da jeg fant ut at det var greit å hoppe over den.

Og savner den ikke et sekund.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er neimen ikke greit når legene sier forskjellige ting. Jeg tror, som en annen nevnte, at man skal lytte til sin egen kropp. Da jeg gikk på pillen, ble jeg fristet til å la være å ha mensen i to-tre måneder, men da jeg fikk den neste gang hadde jeg STORE menssmerter. :-?

Det var ikke verdt det i mitt tilfelle..

Skrevet

Det kommer an på hvilken type p-piller du bruker. enfase eller trefase. Enfase p-piller funker som P-sprøyte hvis man hopper over pille fri uke. Mens trefase er litt mer omstendelig prosess å hoppe over mensen med.

Det var Yasmin som er enfasepiller. Men det har nok med det der forskjellig lege, forskjellige meninger gjøre.

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener, sammenlikner du det å være bløder med å menstruere eller gi blod? Om blodet ikke haddekoagulert hadde man risikert å blø i hjæl av et skrubbsår.

Ellers erstattes også blodceller jevnlig, som de fleste andre celler i kroppen, men som sikkert du også forsto var det ikke det jeg snakka om her. Her beskrives nermere den effekten jeg refererte til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det kommer veldig ann på hvilken p-pille du bruker når man skal hoppe over mensen/utsette den.

Jeg fikk alltid små blødninger dersom jeg prøvde å forskyve mensen.(har gått på microgynon/trionette/synfase/yasmin). Gynekologen min mente at det er best for kroppen å tilføre så lite hormoner som mulig så hun gav meg p-piller av merket cerazette. Det er visstnok de p-pillene med minst hormon innhold på markedet i dag. Etter at jeg begynnte på dem har jeg ikke hatt mensen.

Gynekologen min er av oppfatningen at så lenge man ikke ønsker seg barn og likevel går på p-piller er det ingen vits i å ha mensen. Jeg er overlykkelig for å slippe sterke blødninger i 7 dager og store magekramper hver mnd.

Skrevet

Jeg velger å ikke hoppe over mens fordi jeg ikke har noen plager med mensen, jeg ser ingen grunn til å kvitte meg med noe som jeg ikke har noe problem med. Og den andre grunnen er at jeg føler det betryggende å ha mens hver mnd, fordi jeg da ikke er gravid.

Gjest Anonymous
Skrevet

På den annen side har du helt rett i at legene ikke er enige i hva som er best. Jeg velger å høre på min lege og gyno, så får dere andre gjøre som dere vil.

Jeg har personlig ikke hatt mensen på tre år, da jeg fant ut at det var greit å hoppe over den.

Og savner den ikke et sekund.

Oj, det var lenge å ikke ha mensen.

Jeg trodde, så sant man ikke bruker hormonspiral eller p-sprøyte, at mensen ville komme til slutt av seg selv om man utsatte og utsatte ?

Gjest GreenSky
Skrevet

Så hvorfor velger mange som ikke har noen problemer med hormontilførsel likevel å ha mensen? Noen som tror på behovet for bloddrenering? Behov for en feminin renselsesprosess? Behov for unnskyldninger for eventuelle humørsvigninger? Straff? Eller er du bare ikke klar over at det er flere fordeler ved å ikke ha mensen enn å ha den?

Okay, siden du er mann og ikke vet dette, skal jeg forklare, Tom. :wink:

Jeg både er og er ikke enig med deg, der. Jeg hater mensen. Utsetter derfor mensen til hver tredje måned. Har lest litt om temaet, noen (leger) mener at en ikke trenger mensen i det hele tatt, andre at en gjør det. Så, for å forsikre meg har jeg altså mensen hver tredje måned. :ler:

Jeg har snakket med mange jenter som sier at de gjerne skulle ha sluppet den, men at det føles trygt å ha den. Altså at en vet at kroppen fungerer og at en ikke er gravid. (for det kan en jo som kjent bli likevel)

Så til spørsmålene dine:

Behov for bloddrenering? Ja kanskje det. Jeg skrev litt om det ovenfor.

Behov for en feminin renselsesprosess? Nei. Tenk på menssmerter og pms. Masokister finnes det nok, men de fleste ville nok like å slippe det.

Behov for unnskyldninger? Nei. PMS er hormonelt, noen har PMS, andre ikke. De fleste ønsker nok ikke å være en tikkende bombe.

Straff? Nei.

Ikke klar over fordeler? Ja, det tror jeg helt bestemt.

Så et spørsmål til deg Tom Vitenskapsmann. Hva mener du, er det trygt for meg å kuppe mensen helt? Uten at det får noen bivirkninger? Det tror jeg egentlig ikke, men hvis ja, hadde jeg blitt glad. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...