Gå til innhold

knallgode råd til meg, ellers tar dette knekken på meg idag!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

Drikk ingefær te med sitron og honnig. Ja det hjelper faktisk!

Det var den medisinen jeg fikk av legen da jeg dro dit med halsbetennelse, de gir ikke ut pencilin til halsbetennelse lenger sa hun, hadde det på samme måte som det høres ut som du har.

Honning og c-vitaminer sammen er bra, uten c-vitaminene har visstnok ikke honningen så god virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var den medisinen jeg fikk av legen da jeg dro dit med halsbetennelse, de gir ikke ut pencilin til halsbetennelse lenger sa hun, hadde det på samme måte som det høres ut som du har.

.

Og hva hvis denne drikken ikke hjelper på alle da? Da må jo de gå til en annen lege bare for få pencillin. Det blir jo bare masse rot det.

Synes det rett og slett virker dårlig når de ikke gir ut det og det pga det og det ( untatt økonmiske grunner ). Jeg hadde det også på samme måte som hovedinnlegger og det viste seg og være en skikkelig halsbetennelse hvor det måtte pencillin til for å få den vekk.

Dette er første gang jeg har hatt en skikkelig halsbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette rådet kan jeg gå god for! Kjøp fersk ingefær for best effekt. Skrell den, skjær i biter og hell kokende vann over. Tilsett honning og evt. sitron. Du bør drikke minst fire kopper om dagen.

Ang. antibiotika. Det er ingen økonomiske grunner til at leger ikke gir ut antibiotika. Det er den enkle grunnen at det dreier seg om en virusinfeksjon, og virusinfeksjoner er nytteløst å behandle med antibiotika. Dersom du har høy CRP, tyder det på en bakteriell infeksjon, og du vil garantert få antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slapp av, det vet legen skjønner du ;)

På samme måte som at legen vet om hun har halsbetennelse eller ikke . :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Går du til legen og får antibiotika blir du frisk på en uke. Uten antibiotika tar det syv dager.

med andre ord like lang tid da.

Grunnen er at man kan bli immun mot pencilin hvis man tar det for mye, bedre å spare det til det virkelig ikke er noen vei utenom. (Jeg kan ikke huske og noen gang ha tatt en pencilinkur, så det hadde nok ikke vært så farlig for meg den ene gangen men). Og jeg hadde en svært kraftig halsbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er at man kan bli immun mot pencilin hvis man tar det for mye, bedre å spare det til det virkelig ikke er noen vei utenom. (Jeg kan ikke huske og noen gang ha tatt en pencilinkur, så det hadde nok ikke vært så farlig for meg den ene gangen men). Og jeg hadde en svært kraftig halsbetennelse.

Hørt noe om at man fortsatt kan bli imun fordi de gir dyrene anitbiotika mot ting og tang så det er i kjøttet vi spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Hørt noe om at man fortsatt kan bli imun fordi de gir dyrene anitbiotika mot ting og tang så det er i kjøttet vi spiser.

Godt jeg ikke spiser kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp. Så hver gang jeg får halsbetennelse så kan jeg bare spise en burger så blir jeg bra igjen.....ehhh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Japp. Så hver gang jeg får halsbetennelse så kan jeg bare spise en burger så blir jeg bra igjen.....ehhh

:ler: ja prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir ikke imune, bakteriene blir imune, eller resistente som det heter. Og bakterier som er resistente kan smitte fra person til person, så det er tryggest å bruke antibiotika bare der det er aldeles nødvendig, uavhengig av om akkurat den spesielle personen har brukt mye eller lite antibiotika før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, du drar ikke til legen for å få antibiotika bare for en litt lei halsbetennelse altså. Makan.

Antibiotika er ikke småtteri altså, det tar du kun når du må!

Drikk varmt

Bruk skjerf

IKKE klem på de hovne kjertlene dine (de på siden på halsen, de leges nå skjønner du...)

Ikke snakk og skrik så mye hvis det er vondt

..så går halsbetennelsen over om noen dager, nå er du allerede såpass langt ut i d

Jeg har hatt halsbetennelser så ille at jeg bare har klart å komme med noen små skvik og 40 i feber, men da er det ofte sånn at når du først har klart å komme deg til legen er det mest sannsynlig over i løpet av et par dager..ingen vits med antibiotika da

Hvis det ikke gir seg av seg selv, kan det være kyssesyken....men det tror jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette rådet kan jeg gå god for! Kjøp fersk ingefær for best effekt. Skrell den, skjær i biter og hell kokende vann over. Tilsett honning og evt. sitron. Du bør drikke minst fire kopper om dagen.

Ang. antibiotika. Det er ingen økonomiske grunner til at leger ikke gir ut antibiotika. Det er den enkle grunnen at det dreier seg om en virusinfeksjon, og virusinfeksjoner er nytteløst å behandle med antibiotika. Dersom du har høy CRP, tyder det på en bakteriell infeksjon, og du vil garantert få antibiotika.

Det ble ikke målt CRP på meg. Legen undersøkte halsen min. Hun sa jeg var skikkelig rød og skrev resept på antibiotika.

Så hvis dette bare var en virusinfeksjon, hvorfor fikk jeg antibiotika da? Men nå klarte jeg verken å sove, spise, eller drikke kaldt/varmt.

Den ene søsteren min fikk samme type halsbetennelse og hun fikk også resept på antibiotika.

Uansett, jeg foretrekker antiobiotika framfor å ha vondt, være dårlig og ikke kunne spise på nesten 1 uke.

Så vondt som jeg hadde i halsen for 1 uke siden, så vondt vil jeg aldri ha det igjen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du drar ikke til legen for å få antibiotika bare for en litt lei halsbetennelse altså. Makan.

Antibiotika er ikke småtteri altså, det tar du kun når du må!

Drikk varmt

Bruk skjerf

IKKE klem på de hovne kjertlene dine (de på siden på halsen, de leges nå skjønner du...)

Ikke snakk og skrik så mye hvis det er vondt

..så går halsbetennelsen over om noen dager, nå er du allerede såpass langt ut i d

Jeg har hatt halsbetennelser så ille at jeg bare har klart å komme med noen små skvik og 40 i feber, men da er det ofte sånn at når du først har klart å komme deg til legen er det mest sannsynlig over i løpet av et par dager..ingen vits med antibiotika da

Hvis det ikke gir seg av seg selv, kan det være kyssesyken....men det tror jeg ikke

Så man skal bare gå rundt å bli verre? Er det ikke bedre å dra til legen å få sjekket det ut enn å gå med det?

Jeg dro egentlig til legen fordi det hadde blitt verre dagen etter.

Jeg spurte ikke om antibiotika, legen skrev resept på det etter å ha undersøkt halsen min. Jeg hadde ikke sovet natten i forveien, jeg klarte ikke å spise eller drikke noe som helst.

Jeg klarte ikke å svelge. Hver gang jeg måtte gjøre det så var det et smertehelvete uten like.

Og det er ikke alltid sånn at det går mest sannsynlig over etter et par dager. Ja, jeg ble bedre i halsen samme kveld, men betennelsen henger fremdeles i kjenner jeg.

Ikke så mye som for 1 uke siden, men jeg kjenner den svakt, så den er jo på vei bort. Takket være pencillinen.

Halsbetennelser kommer i forskjellige grader regner jeg med, noen får milde, andre får skikkelig kraftige.

De kraftige må man vel ha hardere skyts til......

Jeg kjenner meg uansett igjen i beskrivelsen til hovedinnlegger og foreslår lege uansett.

Bedre å gå og få en diagnose enn å ikke gå i det hele tatt og ha vondt i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det var ikke legen min enig i da jeg endelig kom meg til han! Han mente at jeg burde ha kommet mye før, spesielt ettersom min CRP verdi var på 160 (!!!) Problemet er jo at man ikke vet når man trenger antibiotika eller når man blir bedre selv, derfor er det lurt å gå til legen og få sjekket det ut. Legene jeg har gått til har stort sett unngått å dele ut antibiotika hvis det ikke har vært nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke målt CRP på meg. Legen undersøkte halsen min. Hun sa jeg var skikkelig rød og skrev resept på antibiotika.

Så hvis dette bare var en virusinfeksjon, hvorfor fikk jeg antibiotika da?

Noen ganger trenger ikke legen å ta en crp for å kunne fastslå at det dreier seg om en bakteriell infeksjon som trenger antibiotika. En streptokokkinfeksjon i halsen kan for eksempel være lett å påvise kun ved å se i munnhulen og svelget.

Jeg sier ikke at du har hatt en virusinfeksjon. -Og det er det jo tydelig at du ikke hadde, ettersom legen din umiddelbart skrev ut antibiotika. Over 70% av det vi kaller halsbetennelser er forårsaket av virus, men ikke sjelden kommer det en bakteriell infeksjon "på topp", særlig hvis man lar det gå ubehandlet over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke antibiotika for halsbetennelse, man får penicillin! Dette er to vidt forskjellige ting med forskjellige virkeområder, så vidt jeg vet.

Er man allergisk mot penicillin får man en spesiell antibiotika, som koster tre ganger så mye som vanlig penicillin.

Dette var sure penger for min del, siden jeg sa fra om at jeg var allergisk mot penicillin, men legen måtte absolutt dobbeltsjekke... dustelege! :roll:

Og dere trenger ikke være redd for å spise norsk kjøtt, det er superstrenge krav til medisinering og slakt slik at det ikke skal være rester igjen i kjøttet og andre deler som blir brukt i dyrefôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke antibiotika for halsbetennelse' date=' man får penicillin! Dette er to vidt forskjellige ting med forskjellige virkeområder, så vidt jeg vet.[/quote']

Nei dette stemmer nok ikke helt. Penicillin er én av mange typer antibiotika. Antibiotika er fellesnavnet på en stor gruppe medisiner som er giftige for mikroorganismer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...