Gå til innhold

Snart 10 åring som vil stå opp alene på morran

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har en sønn på snart 10 år som nå har fått det for seg at han skal stå opp alene på morran. Vet at han gjør det hos faren sin, men da er i det minste faren hjemme og kan få han opp og avgårde til skolen i riktig tid om det skjærer seg...

Jeg har brukt som motargument at han ikke står opp når vekkeklokka hans ringer. Han står opp, slår den av og legger seg til å sove igjen. Så må jeg omentrendt bruke makt for å få han ut av senga.

Gutten mener da at han går og legger seg etter å ha slått av klokka fordi han vet at jeg er der og vil vekke han...

Hva hadde dere gjort?

Nå skal det jo også sies at han har vist stort ansvar når han er alene hjemme etter skolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Latt ham forsøke selvfølgelig.

Går det ikke, er det bare å gå tilbake til sånn som dere gjør det nå. Si ifra til læreren, og be om tilbakemelding hvis han kommer for sent.

Gjest Madam Felle
Skrevet

La han få prøve seg, for det er jo den eneste måten du kan finne ut om han klarer det eller ikke. Forsover han seg første gangen, er det bare til å forklare han at dette gikk ikke så bra, men vi kan prøve igjen om en stund.

Skrevet

Jeg er enig med de andre at du må la han få prøve seg en kort periode. Om det er sånn at han selv vil ta ansvar for å komme seg på skolen bør han få slik tillit.

Men snakk gjerne med lærerene om dette først slik at de er oppmerksom på det.

Kansje du kan følge opp ved å ringe hjem å sjekke om han har gått (dvs ringe litt for sent til at han kan rekke det og dermed skal ha gått hjemmefra).

Far til 2

Skrevet

Det ønsket har min 10 åring kommet med også. Jeg har holdt igjen litt ennå,som den hønemor man er.

Men det nok greit at de får prøve seg som de andre her sier. Går det ikke så går det ikke. Da går man tilbake til gammel ordning bare :-)

Skrevet

Mine to var 11 og 9 år da de begynte å stå opp og ordne seg selv om morgenen. Før den tid begynte jeg såpass sent at vi sto opp sammen før jeg dro på jobb.

De overrasket meg positivt, den eldste har vekkerklokken og vekker broren når han står opp. Matpakke har de laget kvelden før. Jeg lager mat til dem på morran så det er klart når de har ordnet, jeg trenger ikke å gjøre det, men jeg synes det er koselig for det var ingen som gjorde det for meg da jeg var liten (enda min mor var hjemmeværende). Begge kommer seg til skolen i rett tid, får med seg det de skal ha med og låser døren etter seg.

De gangene jeg har fri så lager jeg bare rot i systemet deres og da blir det bare surr.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var da veldig til hønemortendenser, da...

Mine foreldre er melkebønder og var i fjøset rundt min "stå opp tid" da jeg gikk på skolen. Bortsett fra den første skoleuka har jeg stått opp, spist frokost, smurt matpakke, pakket sekk og evt gymbag osv selv hele oppveksten. Og da var jeg 6 1/2 år. NO PROBLEM!!

Skrevet
Mine foreldre er melkebønder og var i fjøset rundt min "stå opp tid" da jeg gikk på skolen. Bortsett fra den første skoleuka har jeg stått opp' date=' spist frokost, smurt matpakke, pakket sekk og evt gymbag osv selv hele oppveksten. Og da var jeg 6 1/2 år. NO PROBLEM!![/quote']

Hehe, samme her. Bortsett fra at pappa var på sjøen og mamma bare var b-menneske.

Gjest mimi...
Skrevet

Min mor var også bare B-menneske, jeg ble iallfall veldig selvstendig. Og det vil jeg også påstå at mine barn blir til tross for mine såkalte "hønemor-tendenser". Jeg husket at jeg savnet at noen ordnet litt for meg av og til, noen som brydde seg om hvordan jeg var kledd osv. Og noen som brydde seg om å følge opp leksene mine. Så det har vel noe med å kompensere for egne savn, uten at man av den grunn gjør barna sine uselvstendig.

Jeg synes det er fint at barn kan få prøve å klare seg selv når de har lyst til det, regner med at du kommer til å bekymre deg de første dagene....... til du plutselig ser at dette går bra.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja,hvorfor ikke. I den alderen vil man og bør lære noe selvstendighet.

Skrevet

Min datter har holdt på med å stå opp alene siden hun var ni. Jeg jobber noen dager sent og noen dager tidlig, så hun fikk prøve seg både med og uten meg. Det har faktisk gått fullstendig smertefritt.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...