AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #1 Skrevet 15. januar 2018 Men dette fikk jeg ikke høre av min lege, til tross for at hun vet jeg er prøver. Vi har prøvd å bli gravid siden juni 2017 Lykkelig uvitende har jeg tatt naproxen, inntil 1g per dag, daglig fra februar 2017 ut desember 2018 (grunnet kronisk sykdom). Fy faen så mange unødvendige skuffelser vi har hatt, når «problemet» kanskje er så enkelt som at medisin har forhindret eggløsning. Er det noen som vet hvor lang tid kroppen bruker på å komme i gang med naturlig eggløsning, når man slutter på denne typen medisiner? «Hadde EL» (slår ut positivt på tester, så jeg vet at kroppen prøver) helt i begynnelsen av januar og sluttet å ta naproxen kun to dager i forkant, da det var da jeg fant ut dette. Venter mens om ett par dager. Kan det være håp for neste syklus? Anonymkode: 07dca...aa5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #2 Skrevet 15. januar 2018 Det KAN hindre/klusse med eggløsning... Det er ikke som om at om du har tatt en, så har du garantert ikke hatt eggløsning. Kroppen kommer igang med en gang du slutter. Det er ikke verre enn det, og langt ifra noe å ta så voldsomt på vei for. Anonymkode: 2f29e...41a 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #3 Skrevet 15. januar 2018 Det visste jeg faktisk ikke. Anonymkode: ed441...7b7 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #4 Skrevet 15. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Det KAN hindre/klusse med eggløsning... Det er ikke som om at om du har tatt en, så har du garantert ikke hatt eggløsning. Kroppen kommer igang med en gang du slutter. Det er ikke verre enn det, og langt ifra noe å ta så voldsomt på vei for. Anonymkode: 2f29e...41a Tatt én? Personlig har jeg tatt rundt 600stk på 500mg per stykk på under ett år, eller 3000stk hvis vi tar utgangspunkt i de på 200mg.... Men hvis man har hodepine en dag og tar ett par stykker, så stiller jo situasjonen seg litt annerledes ja Det garanterer ikke at jeg ikke har hatt eggløsning det siste året, men det har umulig vært til min fordel, for å si det slik. Og jo, det er opprørende når man er veldig inni prøvingen. Det blir litt som å prøve å lage barn mens man bruker kondom og deretter ikke forstå hvorfor det aldri klaffer. Jeg håper forøvrig at du har rett og at kroppen kommer i gang så lenge man slutter. Anonymkode: 07dca...aa5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #5 Skrevet 15. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men dette fikk jeg ikke høre av min lege, til tross for at hun vet jeg er prøver. Vi har prøvd å bli gravid siden juni 2017 Lykkelig uvitende har jeg tatt naproxen, inntil 1g per dag, daglig fra februar 2017 ut desember 2018 (grunnet kronisk sykdom). Fy faen så mange unødvendige skuffelser vi har hatt, når «problemet» kanskje er så enkelt som at medisin har forhindret eggløsning. Er det noen som vet hvor lang tid kroppen bruker på å komme i gang med naturlig eggløsning, når man slutter på denne typen medisiner? «Hadde EL» (slår ut positivt på tester, så jeg vet at kroppen prøver) helt i begynnelsen av januar og sluttet å ta naproxen kun to dager i forkant, da det var da jeg fant ut dette. Venter mens om ett par dager. Kan det være håp for neste syklus? Anonymkode: 07dca...aa5 Tok naproxen men ble likevel gravid. Anonymkode: f1de9...2f7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #6 Skrevet 15. januar 2018 Dette står i pakningsvedlegget til disse medisinene. Så å legge all skyld på fastlegen blir bare ikke riktig, selv om skuffelsen er forståelig. "Naproxen Mylan kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Fortell legen din om du planlegger å bli gravid eller om du har vanskeligheter med å bli det." (Felleskatalogen) Du har tross alt ikke prøvd så lenge at fastlegen trenger feste mistanke til at de forhindrer deg å bli gravid enda, selv om det kanskje ikke er verdens beste fastlege som klarte glemme dette. Du bør droppe disse medisinene helt. For noen har de ingenting å si, for andre hindrer de og utsetter eggløsning selv på lave vanlige reseptfrie doseringer. Men det ordner seg gjerne alt i første syklus du lar være å ta dem. Anonymkode: e9ece...9d5 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #7 Skrevet 15. januar 2018 Dersom du har kroniske sykdommer som gjør at du er nødt til å ta medisiner som er betennelsesdempende (NSAIDS, Ibuprofen, Naproxen etc) for å fungere i hverdagen (f.eks. revmatisme), så ville jeg forhørt meg med legen om hva som er lurt å gjøre. Hvis alternativet er å leve i et smertehelvete mens du prøver, så bør dere legge en plan som finner en balanse mellom mengde medisiner og mengde plager. Nå vet jeg ikke hva som feiler deg, men du har ikke prøvd så lenge ennå. Men jeg ville nok undersøkt saken for det ja, og fått noen svar fra legen. Lykke til videre med prøvingen! Anonymkode: 41b9b...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #8 Skrevet 15. januar 2018 Det er så eggløsningshemmende effekt av disse at det vurderes om de kan brukes som prevensjonsmiddel. Anonymkode: 89a08...542 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #9 Skrevet 15. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Det er så eggløsningshemmende effekt av disse at det vurderes om de kan brukes som prevensjonsmiddel. Anonymkode: 89a08...542 Nettopp! Anonymkode: 07dca...aa5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #10 Skrevet 15. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette står i pakningsvedlegget til disse medisinene. Så å legge all skyld på fastlegen blir bare ikke riktig, selv om skuffelsen er forståelig. "Naproxen Mylan kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Fortell legen din om du planlegger å bli gravid eller om du har vanskeligheter med å bli det." (Felleskatalogen) Du har tross alt ikke prøvd så lenge at fastlegen trenger feste mistanke til at de forhindrer deg å bli gravid enda, selv om det kanskje ikke er verdens beste fastlege som klarte glemme dette. Du bør droppe disse medisinene helt. For noen har de ingenting å si, for andre hindrer de og utsetter eggløsning selv på lave vanlige reseptfrie doseringer. Men det ordner seg gjerne alt i første syklus du lar være å ta dem. Anonymkode: e9ece...9d5 100% legen sin skyld er det ikke, men man stoler jo vanligvis på en lege når de svarer deg på medisinske spørsmål ansikt til ansikt. Jeg fikk og beskjed om at det var trygt og til og med best, å bruke Ibux som smertestillende (daglig) gjennom hele svangerskapet 😱 ett lite søk på Google der gir ganske kjapt et helt annet svar. Jeg har sluttet å ta dem (all NSAID) og har vært uten i rundt 30 dager før neste eggløsning, så håper håper at det kan hjelpe. Anonymkode: 07dca...aa5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #11 Skrevet 15. januar 2018 27 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom du har kroniske sykdommer som gjør at du er nødt til å ta medisiner som er betennelsesdempende (NSAIDS, Ibuprofen, Naproxen etc) for å fungere i hverdagen (f.eks. revmatisme), så ville jeg forhørt meg med legen om hva som er lurt å gjøre. Hvis alternativet er å leve i et smertehelvete mens du prøver, så bør dere legge en plan som finner en balanse mellom mengde medisiner og mengde plager. Nå vet jeg ikke hva som feiler deg, men du har ikke prøvd så lenge ennå. Men jeg ville nok undersøkt saken for det ja, og fått noen svar fra legen. Lykke til videre med prøvingen! Anonymkode: 41b9b...e3f Er på saken og har heldigvis en god dialog med spesialisten på den sykdommen jeg har Satser på at det klaffer snart, er tilsynelatende i orden ellers. Takk! Anonymkode: 07dca...aa5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #12 Skrevet 15. januar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er så eggløsningshemmende effekt av disse at det vurderes om de kan brukes som prevensjonsmiddel. Anonymkode: 89a08...542 Det kan være det. Jeg får uregelmessig mens/eggløsning av voltaren for senebetennelse f.eks. Mens en venninne går fast på medisiner i samme kategori pga kronisk sykdom. Hun fortsatte på dem ved prøving/svangerskap etter legens anbefaling, har blitt gravid raskt hver gang og har 3 ukompliserte graviditeter bak seg. Så det er ikke gitt at det gir problemer. Det er bare smart å vite om det, og unngå sånne medisiner ved prøving og graviditet om man har mulighet til det. Anonymkode: e9ece...9d5 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #13 Skrevet 17. januar 2018 Det må ligge noe i dette, jeg er bruker av Ibux 600 mg og naproxen pga sterke mensenserter. Jeg er også prøver på den 11 måneden... hadde jeg visst at Ibux /naproxen kan hindre eggeløsning så hadde jeg fått skrevet ut noe annet av lege. Smertene jeg har under mensen er så kraftige at jeg kaldsvetter og besvimer om jeg ikke tar smertestillende. Så jeg MÅ ha medisin for å fungere i de 5 dagene. Anonymkode: 48233...018
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå