Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Slettet, i fare for å bli gjenkjent av kollega. 

Endret av Shoco90
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har vel rettningslinjer om dette i kontrakten?
Jeg kjenner flere som jobber nattevakt, og de har eget rom med seng hvor de sover dersom ikke alarmen ringer.
Skjønner at snorkingen er irriterende, kan hun finne et annet rom å hvile på kanskje?
Vil det plage deg om du selv sover tror du?

Anonymkode: 138e9...d58

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde tatt det opp med sjefen. Om det våken nattevakt dere får betalt for, og ikke hvilende, så skal hun ikke sovne.

Anonymkode: 623d1...7f1

• Liker 7
Skrevet

Det kommer ann på om dere skal være våken eller har muligheten til å sove.

• Liker 1
Gjest Trolletrine
Skrevet

Hvis hun er ansatt som våken nattevakt, så skal hun selvfølgelig ikke sove på jobb!

Det beste er vel å ta det direkte opp med vedkommende, men hvis det blir for vanskelig, hadde jeg tatt det opp med overordnet. Og så kan du selvfølgelig spille litt «dum», og spørre kollegaen din om hun er ansatt i en hvilende stilling. At du trodde dere skulle være to våkne nattevakter, men at du tenker at du kanskje har misforstått😬

Vanskelig situasjon, og vet det ikke er så lett å ta tak i det. Jobbet selv med en dom tok seg en «cowboystrekk», som han sa, og sov helt til 10 minutter før tidligvakten kom.

Husker jeg ble såååå provosert de gangene han snakket om alt han gjorde etter jobb- fjellturer, skiturer osv, og deretter stilte seg undrende til hvor lite jeg hadde gjort etter jobb. Nei,for merkelig nok sov jeg etter jobb, tenk😐 Hadde likevel ikke guts nok til å ta til motmæle, men vet du TS? Det er du som har rett. Dere har betalt for å være våkne, og det er det sannsynligvis en grunn til!

Gjest Terence
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tatt det opp med sjefen. Om det våken nattevakt dere får betalt for, og ikke hvilende, så skal hun ikke sovne.

Anonymkode: 623d1...7f1

Og folk lurer på hvorfor konfliktnivået er høyt i kvinnedominerte yrker...

Gjest Trolletrine
Skrevet
4 minutter siden, Terence skrev:

Og folk lurer på hvorfor konfliktnivået er høyt i kvinnedominerte yrker...

Syns det er helt greit å ta det opp med sjefen,jeg. Jeg syns at dette i utgangspunktet er noe man bør ta direkte med den det gjelder, men det er virkelig ikke bare-bare. Særlig ikke hvis man er ny på en arbeidsplass. Og da kan det være greiest å ta det med leder. 

Det å sove på jobb, er jo faktisk virkelig ikke greit. Spesielt ikke når man gjør det systematisk. 

Gjest Terence
Skrevet
1 minutt siden, lotte00 skrev:

Syns det er helt greit å ta det opp med sjefen,jeg. Jeg syns at dette i utgangspunktet er noe man bør ta direkte med den det gjelder, men det er virkelig ikke bare-bare. Særlig ikke hvis man er ny på en arbeidsplass. Og da kan det være greiest å ta det med leder. 

Det å sove på jobb, er jo faktisk virkelig ikke greit. Spesielt ikke når man gjør det systematisk. 

Det å løpe rett til en eller annen ekstern autoritet som det første man gjør er skikkelig dårlig stil, og noe som bare svake mennesker gjør. Den anstendige tingen å gjøre er å ta det opp direkte med den det gjelder eller evt bare passe sine egne saker.

Gjest Trolletrine
Skrevet (endret)
44 minutter siden, Terence skrev:

Det å løpe rett til en eller annen ekstern autoritet som det første man gjør er skikkelig dårlig stil, og noe som bare svake mennesker gjør. Den anstendige tingen å gjøre er å ta det opp direkte med den det gjelder eller evt bare passe sine egne saker.

Er som sagt enig i at man helst bør ta det opp med den det gjelder. Men ikke alle som   har lyst til det. Og da kan man gå til leder - uten at det er dårlig stil. 

Derimot mener jeg det er svært dårlig stil å gi fullstendig blaffen i både pasienter, arbeidsgiver og kollegaer ved å sove seg gjennom en vakt man har betalt for å være våken på. Og passe sine egne saker? Den sovende nattevakten har ved å sove seg gjennom natten overlatt ALT av ansvar og kanskje arbeidsoppgaver også, til den som holder seg våken. Overhode ikke greit eller god stil. Det er derimot fullstendig ansvarsløst, uetisk og dårlig gjort mot kollegaen sin.

Endret av Trolletrine
Gjest Ørnefaren
Skrevet

Så lenge jobben blir gjort ser jeg ikke noe grunn til å gjøre noe med det.

Har selv en kollega som slumrer seg gjennom nattevakten (når det er lite å gjøre), men det spiller da ingen rolle så lenge hun trår til når det er noe å gjøre.

ingen vits at man sitter våken time etter time på natt når det er rolig.

Skrevet
11 minutter siden, Terence skrev:

Man behøver jo ikke gjøre det på den måten da, men det er vel vanlig å spørre om ting når man er ny. Det går an å spørre om det er tillatt å sove på nattevakt

Anonymkode: e6ce9...50b

• Liker 1
Gjest Terence
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man behøver jo ikke gjøre det på den måten da, men det er vel vanlig å spørre om ting når man er ny. Det går an å spørre om det er tillatt å sove på nattevakt

Anonymkode: e6ce9...50b

Det er selvfølgelig ikke "lov" å sove på våken nattevakt, så la oss ikke late som at noen vil ta det opp med sjefen fordi de genuint lurer på det.

Dette handler om å være en do-gooder viktigper som vil markere seg som "flink" i sin nye jobb. Mitt tips er heller å ikke blande seg opp i hvordan mer erfarne mennesker gjør jobben sin.

Skrevet

Det finner sovende og våken nattevakt. Vet ar folk i helsetjenesten kan ha slike sovende nattevakt. Samboeren til min bror arbeidet i en omsorgsbolig, og hun hadde alltid sovende nattvakt. Ville sjekket opp dette før du evt. starter en konflikt eller noe 😅

Anonymkode: ab898...053

• Liker 1
Gjest Trolletrine
Skrevet (endret)

Jeg er ikke enig at dette nødvendigvis handler om mer erfarne mennesker. I så måte må det handle om folk som har vært såpass lenge i jobben sin at de gir litt f.

Alt er relativt. Mye handler om hva slags type jobb man har. Jobber man på en plass der det er mye å gjøre, så mener jeg det overhode ikke er greit å sove på jobb. Men som ørnefaren skriver, så kan det være ok på plasser der det ikke skjer så mye. Men uansett er det faktisk dårlig stil å bare rigge seg til i soveposisjon, uten å spørre kollegaen sin først. Kanskje det hadde opplevdes helt greit for den som er våken, bare man hadde spurt vedkommende først. 

Endret av Trolletrine
Gjest Trolletrine
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finner sovende og våken nattevakt. Vet ar folk i helsetjenesten kan ha slike sovende nattevakt. Samboeren til min bror arbeidet i en omsorgsbolig, og hun hadde alltid sovende nattvakt. Ville sjekket opp dette før du evt. starter en konflikt eller noe 😅

Anonymkode: ab898...053

Jeg jobber med en hvilende nattevakt. Og vedkommende får sove myyye mer enn han egentlig skal. Det er helt i orden for meg, - her skjer det som regel svært lite, og det er bare tull at vi begge skal stirre i veggen i timesvis. Men igjen, respekt for din kollega og ikke minst pasientene, er et greit utgangspunkt. 

Skrevet (endret)

slettet

Endret av Shoco90
Skrevet (endret)
På 15. januar 2018 den 2.59, AnonymBruker skrev:

Dere har vel rettningslinjer om dette i kontrakten?
Jeg kjenner flere som jobber nattevakt, og de har eget rom med seng hvor de sover dersom ikke alarmen ringer.
Skjønner at snorkingen er irriterende, kan hun finne et annet rom å hvile på kanskje?
Vil det plage deg om du selv sover tror du?

Anonymkode: 138e9...d58

slettet

Endret av Shoco90
Skrevet (endret)
På 15. januar 2018 den 4.05, lotte00 skrev:

Hvis hun er ansatt som våken nattevakt, så skal hun selvfølgelig ikke sove på jobb!

Det beste er vel å ta det direkte opp med vedkommende, men hvis det blir for vanskelig, hadde jeg tatt det opp med overordnet. Og så kan du selvfølgelig spille litt «dum», og spørre kollegaen din om hun er ansatt i en hvilende stilling. At du trodde dere skulle være to våkne nattevakter, men at du tenker at du kanskje har misforstått😬

Vanskelig situasjon, og vet det ikke er så lett å ta tak i det. Jobbet selv med en dom tok seg en «cowboystrekk», som han sa, og sov helt til 10 minutter før tidligvakten kom.

Husker jeg ble såååå provosert de gangene han snakket om alt han gjorde etter jobb- fjellturer, skiturer osv, og deretter stilte seg undrende til hvor lite jeg hadde gjort etter jobb. Nei,for merkelig nok sov jeg etter jobb, tenk😐 Hadde likevel ikke guts nok til å ta til motmæle, men vet du TS? Det er du som har rett. Dere har betalt for å være våkne, og det er det sannsynligvis en grunn til!

slettet

Endret av Shoco90
Skrevet
6 timer siden, Ørnefaren skrev:

Så lenge jobben blir gjort ser jeg ikke noe grunn til å gjøre noe med det.

Har selv en kollega som slumrer seg gjennom nattevakten (når det er lite å gjøre), men det spiller da ingen rolle så lenge hun trår til når det er noe å gjøre.

ingen vits at man sitter våken time etter time på natt når det er rolig.

Da bør de bytte på det da i det minste :P jeg har latt våken nattevakt kollega sove på jobb når vi var overbemannet, har ikke noe i mot å være fleksibel med kolleger om det er rom for det. Men det hadde jo ikke vært forsvarlig om ikke jeg var våken. Urettferdig at ts skal sitte våken hver natt for at kollega skal kunne sove med samme lønn.

TS, ville tatt det opp med kollega. Skjønner at du synes det er ubehagelig men altså du har god grunn. Hvis hun ikke har lyst å lage en ordning som funker for begge så er det oppsigelesgrunn det hun gjør, noen på min jobb fikk sparken for å sove på våken nattevakt (låste døren og la seg godt til rette gjentatte ganger, ikke at de duppet ved et uhell)

Anonymkode: 2a73f...c39

• Liker 2
Skrevet

Det er jo som regel mange arbeidsoppgaver som skal gjøres i løpet av en nattevakt. Skal jo gå runder og klargjøre en del til tidligskiftet, regner jeg med. Synes folk som ikke takler nattevakter godt kan la være å jobbe natt. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...